חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

נושאים שונים

יוסף יוסף
הודעות: 322
הצטרף: 23 יולי 2018, 02:05
נתן תודה: 62 פעמים
קיבל תודה: 112 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 69

שליחה על ידי יוסף יוסף » 21 דצמבר 2018, 09:59

לא לזה התכוונתי, אבל על מה שכתבת יש לי להעיר כי הרבה ראשונים סוברים שספק טבל מחבר זה נכלל בדין דמאי, כך שאין הבדל בין חבר לע"ה בעניין מה שכתבת.
אבל אתה על הדרך הקרובה לתשובה
מקורות לחידה: ב"מ צ., מאירי ביצה לה.


אמלתרא
הודעות: 36
הצטרף: 04 מאי 2018, 16:18
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 70

שליחה על ידי אמלתרא » 21 דצמבר 2018, 20:30

האיך יתכן קרבן שאם נשחט על ידי כהן [באיזה אופן] יהא פסול,
ואם אותו הקרבן היה נשחט על ידי ישראל [באותו אופן ממש] היה כשר?


פותח הנושא
אוריאל
הודעות: 1011
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 482 פעמים
קיבל תודה: 314 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 71

שליחה על ידי אוריאל » 22 דצמבר 2018, 21:02

איך שייך שישנם שתי פעולות, שאם האדם רוצה לעשות כל אחת מהם בנפרד - אסור לו
אבל אם עושה את שתי הפעולות יחד - הכל מותר...


דרומאי
הודעות: 1277
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 217 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 71

שליחה על ידי דרומאי » 22 דצמבר 2018, 21:03

אוריאל כתב:איך שייך שישנם שתי פעולות, שאם האדם רוצה לעשות כל אחת מהם בנפרד - אסור לו
אבל אם עושה את שתי הפעולות יחד - הכל מותר...
כבר נשאל לעיל על ידי, והשיבו נכוחה דמיירי להסתפר ע''י גוי ולהביט במראה.


פותח הנושא
אוריאל
הודעות: 1011
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 482 פעמים
קיבל תודה: 314 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 70

שליחה על ידי אוריאל » 22 דצמבר 2018, 21:09

אמלתרא כתב:האיך יתכן קרבן שאם נשחט על ידי כהן [באיזה אופן] יהא פסול,
ואם אותו הקרבן היה נשחט על ידי ישראל [באותו אופן ממש] היה כשר?
יש להסתפק בהא דזר כשר לשחיטה והיינו בלא בגדי כהונה, אם כהן ששוחט צריך בגדי כהונה או לא.
אם נאמר שצריך, אז בכה"ג שעבד בלא בגדים הוי מחוסר בגדים וחילל העבודה, וישראל לו היה שוחט היה כשר.
אולם בפשטות לכאורה כהן ששוחט לא גרע מזר ואי"צ בגדים.


דרומאי
הודעות: 1277
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 217 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 70

שליחה על ידי דרומאי » 22 דצמבר 2018, 21:15

אוריאל כתב:
אמלתרא כתב:האיך יתכן קרבן שאם נשחט על ידי כהן [באיזה אופן] יהא פסול,
ואם אותו הקרבן היה נשחט על ידי ישראל [באותו אופן ממש] היה כשר?
יש להסתפק בהא דזר כשר לשחיטה והיינו בלא בגדי כהונה, אם כהן ששוחט צריך בגדי כהונה או לא.
אם נאמר שצריך, אז בכה"ג שעבד בלא בגדים הוי מחוסר בגדים וחילל העבודה, וישראל לו היה שוחט היה כשר.
אולם בפשטות לכאורה כהן ששוחט לא גרע מזר ואי"צ בגדים.
משנה מפורשת רפ''ב דזבחים דכל הפסולים כשרים בשחיטה, וזה כולל מחוסר בגדים כדמפורש התם.


אחד התלמידים
הודעות: 1046
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 73 פעמים
קיבל תודה: 261 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 70

שליחה על ידי אחד התלמידים » 22 דצמבר 2018, 22:07

אמלתרא כתב:האיך יתכן קרבן שאם נשחט על ידי כהן [באיזה אופן] יהא פסול,
ואם אותו הקרבן היה נשחט על ידי ישראל [באותו אופן ממש] היה כשר?
אם הוא שחט ע"מ שהוא יעשה זריקה שלא לשמה או לאחר זמנה. בכהן זה פסול, אבל מאחר שזריקה פסול בזר זה לא נחשב ע"מ לעשרות זריקה פסולה שאין זה זריקה. [מונח לי בראש שאין זה כ"כ פשוט, אבל אין לי הזמן לברר את זה.]


דרומאי
הודעות: 1277
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 217 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 70

שליחה על ידי דרומאי » 22 דצמבר 2018, 22:10

אחד התלמידים כתב:
אמלתרא כתב:האיך יתכן קרבן שאם נשחט על ידי כהן [באיזה אופן] יהא פסול,
ואם אותו הקרבן היה נשחט על ידי ישראל [באותו אופן ממש] היה כשר?
אם הוא שחט ע"מ שהוא יעשה זריקה שלא לשמה או לאחר זמנה. בכהן זה פסול, אבל מאחר שזריקה פסול בזר זה לא נחשב ע"מ לעשרות זריקה פסולה שאין זה זריקה. [מונח לי בראש שאין זה כ"כ פשוט, אבל אין לי הזמן לברר את זה.]
כוונתך שזהו רק למ''ד מחשבין מעבודה לעבודה? כי בלא''ה איני מבין למה 'אין זה כ''כ פשוט'.


יוסף יוסף
הודעות: 322
הצטרף: 23 יולי 2018, 02:05
נתן תודה: 62 פעמים
קיבל תודה: 112 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 69

שליחה על ידי יוסף יוסף » 22 דצמבר 2018, 22:51

יוסף יוסף כתב:חידה פצצה, לת"ח בלבד.
איך יכול להיות שנקנה דבר מע"ה וזה יהיה יותר קל מעם נקנה את אותו הדבר מחבר? לגבי מעשרות.
טוב, אכתוב אני את התשובה
הגמרא בב"מ מביאה שבקדם בשבולים שייך בו מעשר דמאי ושייך מעשר ודאי
ולכאו' יש להבין מה שייך מעשר דמאי באופן שקדם בשבולין
והדבר מבואר במאירי ביצה לה. שע"ה לא יודע הלכות וממילא על הצד שהוא מעשר
זה יכול להיות קודם גמר מלאכה כמו לאחר גמר מלאכה
לסיכום - הלוקח קודם גמר מלאכה מחבר - צריך לעשרם ודאי
אולם הלוקח קודם גמר מלאכה מע"ה - צריך לעשרם רק מדמאי ולא ודאי


דרומאי
הודעות: 1277
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 217 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 69

שליחה על ידי דרומאי » 23 דצמבר 2018, 00:23

יוסף יוסף כתב:
יוסף יוסף כתב:חידה פצצה, לת"ח בלבד.
איך יכול להיות שנקנה דבר מע"ה וזה יהיה יותר קל מעם נקנה את אותו הדבר מחבר? לגבי מעשרות.
טוב, אכתוב אני את התשובה
הגמרא בב"מ מביאה שבקדם בשבולים שייך בו מעשר דמאי ושייך מעשר ודאי
ולכאו' יש להבין מה שייך מעשר דמאי באופן שקדם בשבולין
והדבר מבואר במאירי ביצה לה. שע"ה לא יודע הלכות וממילא על הצד שהוא מעשר
זה יכול להיות קודם גמר מלאכה כמו לאחר גמר מלאכה
לסיכום - הלוקח קודם גמר מלאכה מחבר - צריך לעשרם ודאי
אולם הלוקח קודם גמר מלאכה מע"ה - צריך לעשרם רק מדמאי ולא ודאי
צ''ע, דנראה דהיינו דוקא אם הע''ה אומר לו שעישרן והרי הוא חשוד על המעשרות והוי רק דמאי משום דרוב ע''ה מעשרין, אבל אם שותק אטו רוב ע''ה מעשרין בשיבלין?!
ובגוונא שאומר לו שעישרן כה''ג בחבר פטור לגמרי מלעשר.
סוף דבר לענ''ד אין ראיה מהסוגיא הנ''ל לציור שלקח בשתיקה, דכה''ג גם בע''ה הוי טבל ודאי, ובאמר לו שהוא מעושר הרי בחבר הוי חולין ובע''ה דמאי.


יעקב שלום
הודעות: 38
הצטרף: 29 נובמבר 2018, 14:58
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 70

שליחה על ידי יעקב שלום » 23 דצמבר 2018, 01:07

אמלתרא כתב:האיך יתכן קרבן שאם נשחט על ידי כהן [באיזה אופן] יהא פסול,
ואם אותו הקרבן היה נשחט על ידי ישראל [באותו אופן ממש] היה כשר?
כהן ששחט שלא מדעת בעלים (לפי התוספות ) או שהיה הבעלים מודר הנאה ממנו (לפי רשי ) לצד של האיבעיא בנדרים לה ב דהוו שלוחי דידן ולא שלוחי דרחמנא לפי פירוש התוס קידושין כג ב נמצא שאם ישחוט הכהן פסול ואם ישחוט ישראל בעליו כשר


יוסף יוסף
הודעות: 322
הצטרף: 23 יולי 2018, 02:05
נתן תודה: 62 פעמים
קיבל תודה: 112 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 69

שליחה על ידי יוסף יוסף » 23 דצמבר 2018, 01:18

דרומאי כתב:
יוסף יוסף כתב:
יוסף יוסף כתב:חידה פצצה, לת"ח בלבד.
איך יכול להיות שנקנה דבר מע"ה וזה יהיה יותר קל מעם נקנה את אותו הדבר מחבר? לגבי מעשרות.
טוב, אכתוב אני את התשובה
הגמרא בב"מ מביאה שבקדם בשבולים שייך בו מעשר דמאי ושייך מעשר ודאי
ולכאו' יש להבין מה שייך מעשר דמאי באופן שקדם בשבולין
והדבר מבואר במאירי ביצה לה. שע"ה לא יודע הלכות וממילא על הצד שהוא מעשר
זה יכול להיות קודם גמר מלאכה כמו לאחר גמר מלאכה
לסיכום - הלוקח קודם גמר מלאכה מחבר - צריך לעשרם ודאי
אולם הלוקח קודם גמר מלאכה מע"ה - צריך לעשרם רק מדמאי ולא ודאי
צ''ע, דנראה דהיינו דוקא אם הע''ה אומר לו שעישרן והרי הוא חשוד על המעשרות והוי רק דמאי משום דרוב ע''ה מעשרין, אבל אם שותק אטו רוב ע''ה מעשרין בשיבלין?!
ובגוונא שאומר לו שעישרן כה''ג בחבר פטור לגמרי מלעשר.
סוף דבר לענ''ד אין ראיה מהסוגיא הנ''ל לציור שלקח בשתיקה, דכה''ג גם בע''ה הוי טבל ודאי, ובאמר לו שהוא מעושר הרי בחבר הוי חולין ובע''ה דמאי.
הסכלת במאירי בביצה שציינתי?
ע"ש וראה כי כותב את זה בכל ע"ה ולא רק כשאומר שעישרן
כל טוב
ד.א. ביום חמישי ראיתי שבחלק מהמהדורות הישנות של המאירי זה לא מופיע כל הקטע הזה.


חגי פאהן
הודעות: 196
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 61

שליחה על ידי חגי פאהן » 23 דצמבר 2018, 20:06

חגי פאהן כתב:
יוסף יוסף כתב:
חגי פאהן כתב:מילה שמופיעה פעמים רבות בתנ"ך, אין בה דגש ולא שום אות אהו"י, ומופיעה בה רק אות אחת משורשה (ואין מחלוקת מה השורש שלה).
בת כמה אותיות היא?
3
מופיעה גם בפרשתנו.


במבי
הודעות: 245
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 189 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 72

שליחה על ידי במבי » 23 דצמבר 2018, 20:19

ואם במעשרות איירינן, כיצד יתכן טבל שתקנו ונתנו את התרומה הגדולה שבו, ולאחמ"כ שוב יקרא שם ת"ג על החלק הנשאר?


מבין ענין
הודעות: 338
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 219 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי חידה 73

שליחה על ידי מבין ענין » 23 דצמבר 2018, 20:33

איך יתכן שאדם שחטא בשגגה קלקל יותר מאם חטא את אותו החטא במזיד?
קבל חינם 103 ג"ב אחסון בענן דייגו! https://degoo.com/g/VS09VAf


יצחק
הודעות: 795
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 254 פעמים
קיבל תודה: 245 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 72

שליחה על ידי יצחק » 23 דצמבר 2018, 20:35

במבי כתב:ואם במעשרות איירינן, כיצד יתכן טבל שתקנו ונתנו את התרומה הגדולה שבו, ולאחמ"כ שוב יקרא שם ת"ג על החלק הנשאר?
כשמשלמים "חומש", החומש קדוש בקדושת תרומה


יצחק
הודעות: 795
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 254 פעמים
קיבל תודה: 245 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי חידה 73

שליחה על ידי יצחק » 23 דצמבר 2018, 20:38

מבין ענין כתב:איך יתכן שאדם שחטא בשגגה קלקל יותר מאם חטא את אותו החטא במזיד?
נהנה מן ההקדש במזיד לא מעל ולא יצא לחולין


מבין ענין
הודעות: 338
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 219 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי חידה 73

שליחה על ידי מבין ענין » 23 דצמבר 2018, 20:54

יצחק כתב:
מבין ענין כתב:איך יתכן שאדם שחטא בשגגה קלקל יותר מאם חטא את אותו החטא במזיד?
נהנה מן ההקדש במזיד לא מעל ולא יצא לחולין
תשובה מהירה ונכונה. אמנם יש בדבר מחלוקת, אך שיטת רבי יהודה שנפסקה גם להלכה שהמועל בשוגג הוציא לחולין, ובמזיד - לא מעל ולא הוציא לחולין, הרי שבשגגה קלקל יותר.
קבל חינם 103 ג"ב אחסון בענן דייגו! https://degoo.com/g/VS09VAf


במבי
הודעות: 245
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 189 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 72

שליחה על ידי במבי » 23 דצמבר 2018, 22:38

יצחק כתב:
במבי כתב:ואם במעשרות איירינן, כיצד יתכן טבל שתקנו ונתנו את התרומה הגדולה שבו, ולאחמ"כ שוב יקרא שם ת"ג על החלק הנשאר?
כשמשלמים "חומש", החומש קדוש בקדושת תרומה
יפה, אך לא לזאת התכוונתי. אני מדבר שעל החלק הנשאר יקרא שם ת"ג באמת ולא אגב שם אחר.


יצחק
הודעות: 795
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 254 פעמים
קיבל תודה: 245 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 72

שליחה על ידי יצחק » 24 דצמבר 2018, 08:21

במבי כתב:
יצחק כתב:
במבי כתב:ואם במעשרות איירינן, כיצד יתכן טבל שתקנו ונתנו את התרומה הגדולה שבו, ולאחמ"כ שוב יקרא שם ת"ג על החלק הנשאר?
כשמשלמים "חומש", החומש קדוש בקדושת תרומה
יפה, אך לא לזאת התכוונתי. אני מדבר שעל החלק הנשאר יקרא שם ת"ג באמת ולא אגב שם אחר.
אתה מתכוון לכל אלו שנאמר בהם "תרומה ויחזור ויתרום"?


משיב כהלכה
הודעות: 489
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 100 פעמים
קיבל תודה: 65 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 74

שליחה על ידי משיב כהלכה » 24 דצמבר 2018, 09:38

גדול שהתחייב במצוות למשך תקופה של כמה חודשים ושוב נהיה קטן הפטור מהמצוות....


במבי
הודעות: 245
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 189 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 72

שליחה על ידי במבי » 24 דצמבר 2018, 09:52

יצחק כתב:
במבי כתב:
יצחק כתב: כשמשלמים "חומש", החומש קדוש בקדושת תרומה
יפה, אך לא לזאת התכוונתי. אני מדבר שעל החלק הנשאר יקרא שם ת"ג באמת ולא אגב שם אחר.
אתה מתכוון לכל אלו שנאמר בהם "תרומה ויחזור ויתרום"?
איתא במסכת תרומות ד-ה בברטנורה שטבל הטבול לתרומת מעשר אפשר להחיל עליו עדיין שם ת"ג !
(ואף שמתוקן לת"ג מ"מ חל חליו שוב שם ת"ג.
והמ"ר מביא שהרמב"ם והראב"ד חולקים ע"ז והברטנורא מביא זאת מפורש יותר בפרק קמא משנה ה')


מבין ענין
הודעות: 338
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 219 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה מס' 75

שליחה על ידי מבין ענין » 24 דצמבר 2018, 10:23

היכן מצינו פסוק בתנ"ך שיש בו 8 הטיות של אותו שורש [כמו - שמע, שמעתי, שמועות, משמע וכד']
קבל חינם 103 ג"ב אחסון בענן דייגו! https://degoo.com/g/VS09VAf


יעקב שלום
הודעות: 38
הצטרף: 29 נובמבר 2018, 14:58
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 76

שליחה על ידי יעקב שלום » 24 דצמבר 2018, 11:08

היכן בשס יש דאזלינן בתר רובא ואין הכוונה לדין הרגיל של רוב


מבין ענין
הודעות: 338
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 219 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה מס' 75

שליחה על ידי מבין ענין » 25 דצמבר 2018, 23:10

מבין ענין כתב:היכן מצינו פסוק בתנ"ך שיש בו 8 הטיות של אותו שורש [כמו - שמע, שמעתי, שמועות, משמע וכד']
לגלות, או לתת עוד זמן?
קבל חינם 103 ג"ב אחסון בענן דייגו! https://degoo.com/g/VS09VAf

סמל אישי של משתמש

אברך
הודעות: 473
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 494 פעמים
קיבל תודה: 280 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה מס' 75

שליחה על ידי אברך » 25 דצמבר 2018, 23:31

מבין ענין כתב:
מבין ענין כתב:היכן מצינו פסוק בתנ"ך שיש בו 8 הטיות של אותו שורש [כמו - שמע, שמעתי, שמועות, משמע וכד']
לגלות, או לתת עוד זמן?
אולי תתן רמז.


מבין ענין
הודעות: 338
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 219 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה מס' 75

שליחה על ידי מבין ענין » 26 דצמבר 2018, 02:02

אברך כתב:
מבין ענין כתב:
מבין ענין כתב:היכן מצינו פסוק בתנ"ך שיש בו 8 הטיות של אותו שורש [כמו - שמע, שמעתי, שמועות, משמע וכד']
טוב, נגלה...

הפסוק נמצא ביחזקאל (פרק מג פסוק ג)
וּכְמַרְאֵ֨ה הַמַּרְאֶ֜ה אֲשֶׁ֣ר רָאִ֗יתִי כַּמַּרְאֶ֤ה אֲשֶׁר־ רָאִ֙יתִי֙ בְּבֹאִי֙ לְשַׁחֵ֣ת אֶת־הָעִ֔יר וּמַרְא֕וֹת כַּמַּרְאֶ֕ה אֲשֶׁ֥ר רָאִ֖יתִי אֶל־נְהַר כְּבָ֑ר וָאֶפֹּ֖ל אֶל־פָּנָֽי:
קבל חינם 103 ג"ב אחסון בענן דייגו! https://degoo.com/g/VS09VAf


אמלתרא
הודעות: 36
הצטרף: 04 מאי 2018, 16:18
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 70

שליחה על ידי אמלתרא » 27 דצמבר 2018, 23:32

אחד התלמידים כתב:
אמלתרא כתב:האיך יתכן קרבן שאם נשחט על ידי כהן [באיזה אופן] יהא פסול,
ואם אותו הקרבן היה נשחט על ידי ישראל [באותו אופן ממש] היה כשר?
אם הוא שחט ע"מ שהוא יעשה זריקה שלא לשמה או לאחר זמנה. בכהן זה פסול, אבל מאחר שזריקה פסול בזר זה לא נחשב ע"מ לעשרות זריקה פסולה שאין זה זריקה. [מונח לי בראש שאין זה כ"כ פשוט, אבל אין לי הזמן לברר את זה.]
כוונת להתשובה הנכונה
המראה מקומות: ראה שו"ת אחיעזר ח"ב סי' כ"ט אות ה', ומש"כ שם על השטמ"ק מנחות דף ל"ה


יצחק
הודעות: 795
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 254 פעמים
קיבל תודה: 245 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 70

שליחה על ידי יצחק » 28 דצמבר 2018, 09:15

אחד התלמידים כתב:
אמלתרא כתב:האיך יתכן קרבן שאם נשחט על ידי כהן [באיזה אופן] יהא פסול,
ואם אותו הקרבן היה נשחט על ידי ישראל [באותו אופן ממש] היה כשר?
אם הוא שחט ע"מ שהוא יעשה זריקה שלא לשמה או לאחר זמנה. בכהן זה פסול, אבל מאחר שזריקה פסול בזר זה לא נחשב ע"מ לעשרות זריקה פסולה שאין זה זריקה. [מונח לי בראש שאין זה כ"כ פשוט, אבל אין לי הזמן לברר את זה.]
לכאורה אין הבדל אם הכהן יחשוב שהישראל יעשה זריקה חוץ לזמנה או הישראל יחשוב שהוא בעצמו יעשה זריקה חוץ לזמנה בשניהם זה לא יהיה פיגול, וכמו כן אין הבדל אם הישראל יחשוב שהכהן יעשה זריקה או הכהן יחשוב שהוא עצמו יעשה זריקה בשניהם זה יהיה פיגול,
וא"כ עדין אין כאן תשובה לחידה כי באמת אין שום הבדל אם הכהן שחט או הישראל שחט


דרומאי
הודעות: 1277
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 217 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי- חידה 76

שליחה על ידי דרומאי » 01 ינואר 2019, 13:19

חידה ללומדי בבא קמא:
היכי משכחת לה שאדם הרואה כלי נופל מראש הגג ועתיד לישבר, ואם יצילנו ע''י כרים וכסתות יתחייב לשלם על הכלי (לכה''פ חלק משויו), ואילו אם לא יצילנו יהא פטור.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה