'כבוד התורה' קודם ל'ביטול תורה'?

נושאים שונים

פותח הנושא
אשרי העם
הודעות: 362
הצטרף: 17 יוני 2020, 12:25
נתן תודה: 245 פעמים
קיבל תודה: 167 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

'כבוד התורה' קודם ל'ביטול תורה'?

שליחה על ידי אשרי העם » 11 יוני 2021, 12:30

זכורני שיש כזה פרי מגדים היכן שהוא.
ונפק"מ ללכת ולבטל מלימוד תורה לראות אדם גדול בתורה.
ידוע למישהו ידיעה או מקור בנושא זה?


רבינא
הודעות: 429
הצטרף: 17 נובמבר 2020, 18:20
נתן תודה: 1040 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כבוד התורה' קודם ל'ביטול תורה'?

שליחה על ידי רבינא » 11 יוני 2021, 12:41

הקלו בטומאה דרבנן ולבטל מתורה כדי לראות וללמוד ממלכי עכו"ם בכבודם את הכבוד של מלכות ישראל בעתיד
אז קל וחומר לראות בזה"ז אדם גדול, מה ההבדל

סמל אישי של משתמש

הכהן
הודעות: 2759
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 589 פעמים
קיבל תודה: 1042 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כבוד התורה' קודם ל'ביטול תורה'?

שליחה על ידי הכהן » 11 יוני 2021, 13:30

מבטלין ת"ת להוצאת המת והנ"מ דקרי


רבינא
הודעות: 429
הצטרף: 17 נובמבר 2020, 18:20
נתן תודה: 1040 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כבוד התורה' קודם ל'ביטול תורה'?

שליחה על ידי רבינא » 11 יוני 2021, 13:38

הכהן כתב:
11 יוני 2021, 13:30
מבטלין ת"ת להוצאת המת והנ"מ דקרי
מה הראיה ממת לרב?

סמל אישי של משתמש

הכהן
הודעות: 2759
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 589 פעמים
קיבל תודה: 1042 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כבוד התורה' קודם ל'ביטול תורה'?

שליחה על ידי הכהן » 11 יוני 2021, 13:53

הראיה שכבוד התורה (כי למאן דלא קרי ולא מתני לא מבטלים) עדיף מלימוד התורה


נדיב לב
הודעות: 5615
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 273 פעמים
קיבל תודה: 3083 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כבוד התורה' קודם ל'ביטול תורה'?

שליחה על ידי נדיב לב » 13 יוני 2021, 14:07

הכהן כתב:
11 יוני 2021, 13:30
מבטלין ת"ת להוצאת המת והנ"מ דקרי

וחיליה מקרא 'טוב הכלב החי מן הארי המת'..
אבל לא, וי"ל שכבוד המת בהדדי כבוד התורה עדיף מכבוד החי. ובמקרה כזה להפך - "טוב הארי המת וגו'..
ואת ראייתך לפשוט ספקו של מכובדנו @אשרי העם, שדי לכלבים.. :)

סמל אישי של משתמש

הכהן
הודעות: 2759
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 589 פעמים
קיבל תודה: 1042 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כבוד התורה' קודם ל'ביטול תורה'?

שליחה על ידי הכהן » 13 יוני 2021, 18:00

נדיב לב כתב:
13 יוני 2021, 14:07
ואת ראייתך לפשוט ספקו של מכובדנו @אשרי העם, שדי לכלבים.. :)
יש לך המלצה על כלב מסוים?


אורח
הודעות: 181
הצטרף: 21 פברואר 2020, 11:12
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 143 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כבוד התורה' קודם ל'ביטול תורה'?

שליחה על ידי אורח » 13 יוני 2021, 18:24

עיין מגילה דף ג' עמוד ב' כבוד תורה דיחיד חמור תלמוד תורה דיחיד קל


עפר ואפר
הודעות: 2289
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 19:15
נתן תודה: 1442 פעמים
קיבל תודה: 1079 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כבוד התורה' קודם ל'ביטול תורה'?

שליחה על ידי עפר ואפר » 13 יוני 2021, 18:34

אורח כתב:
13 יוני 2021, 18:24
עיין מגילה דף ג' עמוד ב' כבוד תורה דיחיד חמור תלמוד תורה דיחיד קל

אכן, גמ' מפורשת.


איסתרא בליגנא
הודעות: 96
הצטרף: 02 פברואר 2021, 16:43
נתן תודה: 27 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כבוד התורה' קודם ל'ביטול תורה'?

שליחה על ידי איסתרא בליגנא » 13 יוני 2021, 20:03

רבינא כתב:
11 יוני 2021, 12:41
הקלו בטומאה דרבנן ולבטל מתורה כדי לראות וללמוד ממלכי עכו"ם בכבודם את הכבוד של מלכות ישראל בעתיד
אז קל וחומר לראות בזה"ז אדם גדול, מה ההבדל
היו גם גדולי ישראל בזמן הגמ' ולשיטתכם מדוע לא הוזכר דבר זה ביחס לראיית גדולי ישראל על כרחך שאין הדברים דומים ויתכן דסברו שאין ענין כזה שהתחדש רק בדורות האחרונים דא"כ וכי מי שגר בב"ב או במקום בו מרובים גדולי תורה יצטרך לבטל מלימודו כל פעם ברור שלא ועצם זה שענין זה לא מוזכר באף מקום הלכתי מוכיח יותר מכל שאין ענין הלכתי כזה המבטל תורה
 


פותח הנושא
אשרי העם
הודעות: 362
הצטרף: 17 יוני 2020, 12:25
נתן תודה: 245 פעמים
קיבל תודה: 167 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כבוד התורה' קודם ל'ביטול תורה'?

שליחה על ידי אשרי העם » 15 יוני 2021, 13:13

אורח כתב:
13 יוני 2021, 18:24
עיין מגילה דף ג' עמוד ב' כבוד תורה דיחיד חמור תלמוד תורה דיחיד קל

הנה בשפת אמת שם כתב לבאר בטעם הדבר, וז"ל:
"שם בגמ' כבוד תורה דיחיד חמור, י"ל הטעם משום דהוא בשביל התורה שלמד כל ימי חייו אבל ת"ת דהאידנא היא רק דהשתא. 

גם י"ל דכשע"י הלימוד מבטל ממצוה אין כח לימודו השתא כמו כל ת"ת, אבל כבוד תורה היא בשביל לימודו בלי ביטול מצוה".


ולא מספיק הבנתי את שני הטעמים שכותב שם. אולי החברים יוכלו לעזור לי ויבארו לי כוונת קדשו.


פותח הנושא
אשרי העם
הודעות: 362
הצטרף: 17 יוני 2020, 12:25
נתן תודה: 245 פעמים
קיבל תודה: 167 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כבוד התורה' קודם ל'ביטול תורה'?

שליחה על ידי אשרי העם » 15 יוני 2021, 16:51

נדיב לב כתב:
13 יוני 2021, 14:07

---
הרב נדיב לב, ושאר החברים
תוכלו לעזור לי בביאור דברי השפת אמת?
התעמקתי בדבריו ולא מספיק יצא לי ברור מה הוא מתכוין.


נדיב לב
הודעות: 5615
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 273 פעמים
קיבל תודה: 3083 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כבוד התורה' קודם ל'ביטול תורה'?

שליחה על ידי נדיב לב » 15 יוני 2021, 17:11

אשרי העם כתב:
15 יוני 2021, 13:13
אורח כתב:
13 יוני 2021, 18:24
עיין מגילה דף ג' עמוד ב' כבוד תורה דיחיד חמור תלמוד תורה דיחיד קל

הנה בשפת אמת שם כתב לבאר בטעם הדבר, וז"ל:
"שם בגמ' כבוד תורה דיחיד חמור, י"ל הטעם משום דהוא בשביל התורה שלמד כל ימי חייו אבל ת"ת דהאידנא היא רק דהשתא. 

גם י"ל דכשע"י הלימוד מבטל ממצוה אין כח לימודו השתא כמו כל ת"ת, אבל כבוד תורה היא בשביל לימודו בלי ביטול מצוה".


ולא מספיק הבנתי את שני הטעמים שכותב שם. אולי החברים יוכלו לעזור לי ויבארו לי כוונת קדשו.

השפ"א בא לומר מדוע כבוד התורה חמיר מלימוד תורה שמבטלים בשבילו לדבר מצווה, ובזה כתב לבאר שכבוד התורה זה יחידה הכוללת לכל הלימוד בימי חייו, משא"כ לימוד תורה דהשתא, אינו אלא זמן יחידי של ת"ת ואין כוחו יפה כשל זה המרובה. והיינו מצד הכמות.

ובטעם השני כותב שכבוד תורה עדיף בכך שעיקר לימודו נעשה שלא על חשבון ביטול מצוה, משא"כ לימוד תורה דיחיד שמבטל בזה מצווה, אין כוחו דומה ללימוד תורה שלא על חשבון ביטול מצווה. והיינו מצד האיכות.


פותח הנושא
אשרי העם
הודעות: 362
הצטרף: 17 יוני 2020, 12:25
נתן תודה: 245 פעמים
קיבל תודה: 167 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כבוד התורה' קודם ל'ביטול תורה'?

שליחה על ידי אשרי העם » 15 יוני 2021, 17:19

נדיב לב כתב:
15 יוני 2021, 17:11
 
השפ"א בא לומר מדוע כבוד התורה חמיר מלימוד תורה שמבטלים בשבילו לדבר מצווה, ובזה כתב לבאר שכבוד התורה זה יחידה הכוללת לכל הלימוד בימי חייו, משא"כ לימוד תורה דהשתא, אינו אלא זמן יחידי של ת"ת ואין כוחו יפה כשל זה המרובה. והיינו מצד הכמות.

ובטעם השני כותב שכבוד תורה עדיף בכך שעיקר לימודו נעשה שלא על חשבון ביטול מצוה, משא"כ לימוד תורה דיחיד שמבטל בזה מצווה, אין כוחו דומה ללימוד תורה שלא על חשבון ביטול מצווה. והיינו מצד האיכות.

יישר כח גדול. שפתיים ישק.

אבל למה בטעם השני 'עיקר לימודו נעשה שלא על חשבון ביטול מצוה'?


פותח הנושא
אשרי העם
הודעות: 362
הצטרף: 17 יוני 2020, 12:25
נתן תודה: 245 פעמים
קיבל תודה: 167 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כבוד התורה' קודם ל'ביטול תורה'?

שליחה על ידי אשרי העם » 15 יוני 2021, 17:21

נדיב לב כתב:
15 יוני 2021, 17:11
השפ"א בא לומר מדוע כבוד התורה חמיר מלימוד תורה שמבטלים בשבילו לדבר מצווה, ובזה כתב לבאר שכבוד התורה זה יחידה הכוללת לכל הלימוד בימי חייו, משא"כ לימוד תורה דהשתא, אינו אלא זמן יחידי של ת"ת ואין כוחו יפה כשל זה המרובה. והיינו מצד הכמות.
 
אז דווקא לבוא לחכם שנפטר שאז זה תורה שלמד כל חייו, 80-90 שנה, או גם חכם מופלג (שחי או שמת) בן 20 יהיה מצוה לכבדו על חשבון ביטול תורה? 
אם זה לפי הכמות.


נדיב לב
הודעות: 5615
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 273 פעמים
קיבל תודה: 3083 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כבוד התורה' קודם ל'ביטול תורה'?

שליחה על ידי נדיב לב » 15 יוני 2021, 17:27

אשרי העם כתב:
15 יוני 2021, 17:21
נדיב לב כתב:
15 יוני 2021, 17:11
השפ"א בא לומר מדוע כבוד התורה חמיר מלימוד תורה שמבטלים בשבילו לדבר מצווה, ובזה כתב לבאר שכבוד התורה זה יחידה הכוללת לכל הלימוד בימי חייו, משא"כ לימוד תורה דהשתא, אינו אלא זמן יחידי של ת"ת ואין כוחו יפה כשל זה המרובה. והיינו מצד הכמות.
 
אז דווקא לבוא לחכם שנפטר שאז זה תורה שלמד כל חייו, 80-90 שנה, או גם חכם מופלג (שחי או שמת) בן 20 יהיה מצוה לכבדו על חשבון ביטול תורה? 
אם זה לפי הכמות.

כל דחכם מתקרי לא חלקו ולא סייגו.
בלא"ה אני קצת נבוך ראה מש"כ הפנ"י וז"ל:בגמרא ודיחיד קל והתנן כו'. וקשיא לי מאי קושיא הא ע"כ דכבוד תורה עדיף מתלמוד תורה דהא מבטלין תלמוד תורה אפילו תלמוד תורה דרבים מפני הוצאת המת דקרי ותני כמ"ש התוס' בסמוך. ואפשר דהתוס' כתבו כן לפי האמת אבל המקשה דהכא לא הוה מחלק בין קרי ותני, דס"ד דלאו משום כבוד התורה הוא דמבטלין ת"ת מפני הוצאת המת אלא משום דהוצאת המת מצוה רבה היא, משא"כ לענין הספד קסבר דלא חשיב כ"כ. עיין שם.

בשאלתך לעיל בטעם השני, על פניו ההסבר פשוט, לימוד תורה הוא על דרך כלל שלא על חשבון מצווה המזדמנת בפניו, כי אם לעיתים רחוקות.


עפר ואפר
הודעות: 2289
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 19:15
נתן תודה: 1442 פעמים
קיבל תודה: 1079 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כבוד התורה' קודם ל'ביטול תורה'?

שליחה על ידי עפר ואפר » 15 יוני 2021, 17:55

כפי זכרוני זהו הטעם הפשוט להא דגולל נוטל שכר כנגד כולם. אבל לא זוכר כעת מקור.


נדיב לב
הודעות: 5615
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 273 פעמים
קיבל תודה: 3083 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כבוד התורה' קודם ל'ביטול תורה'?

שליחה על ידי נדיב לב » 22 יולי 2021, 03:24

עפר ואפר כתב:
15 יוני 2021, 17:55
כפי זכרוני זהו הטעם הפשוט להא דגולל נוטל שכר כנגד כולם. אבל לא זוכר כעת מקור.

ראה באשכול הזה שהביאו בטעם הדין מהראשונים ואחרונים ובמרוצת הקריאה לא מצאתי מי שכתב לפרש משום כבוד התורה, ובפרט שהגבהת הספר הוי כבוד התורה טפי מגלילה וכמו שמדוקדק בערוך השולחן סימן קמ"ז. אמנם בספר עלי תמר כתב מפני שגוללו עד שלשה דפין וגם עוזר להגולל נקרא גולל לפיכך מקבל שכר נגד כולן שהרי הוא מקים התורה בכל העם.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 5 אורחים