ביאור במאמר חסידות

נושאים שונים

פותח הנושא
בן ראם
הודעות: 1126
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 662 פעמים
קיבל תודה: 609 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ביאור במאמר חסידות

שליחה על ידי בן ראם » 19 יולי 2021, 01:09

מצורף קישור למאמר באתר חב"די. אשמח לביאור לנאמר שם, כי להבנתי אם הדברים כפשוטם הרי הם כפירה גמורה ונצרות כפשוטה. אצטט את המשפט הטעון ביאור ביותר שם- ולפי זה יתפרש המאמר: אילו ידעתיו – על ידי האמונה והשגת הדעת האלקית, שהיא אפשרית מצד כוחו הכל יכול של עצמותו ית' שיכול להגביל עצמו לבחינת הדעת שבאדם – הייתיו – הריני מתאחד ומתעצם עמו להיות עצם אחד שאין עוד מלבדו ית', שגם אני הנברא איני מציאות לעצמי – נפרדת מה', אלא חלק מהבלי-גבול.
  
 ויתכן שזהו מקור המימרא החסידית:
  
 בעולם מקובל לומר: "אילו ידעתיו הייתיו", ובתורת החסידות לומדים שאכן ידעתיו והייתיו!
והקישור-  https://abc770.org/article_node_3667/
אשמח לביאורכם @חייל של הרבי  וחביריו. 
יישר כח!


חייל של הרבי
הודעות: 2135
הצטרף: 15 יולי 2020, 08:17
מיקום: קריית מלאכי
נתן תודה: 3779 פעמים
קיבל תודה: 1476 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ביאור במאמר חסידות

שליחה על ידי חייל של הרבי » 19 יולי 2021, 01:16

זה בדיוק ההיפך מנצרות (מה זו השפה הבוטה והלא עדינה הזו?).

זו אמונה שאין מציאות מלבד הבורא. והאדם רק מדמיין שהוא קיים, אבל כשישכיל בעניין האלוקות יבין שהוא (עצמו) אינו מציאות אלא יש רק את הקב"ה.

(בהמשך אקרא את המאמר המלא. בינתיים הגבתי לציטוט)


פותח הנושא
בן ראם
הודעות: 1126
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 662 פעמים
קיבל תודה: 609 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור במאמר חסידות

שליחה על ידי בן ראם » 19 יולי 2021, 01:24

חייל של הרבי כתב:
19 יולי 2021, 01:16
והאדם רק מדמיין שהוא קיים
"(ז) וַיִּיצֶר יְדֹוָד אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה..." - זה רק דמיון?! באר דבריך.
להערתך על חריפות הדברים- אין הכוונה לפגוע, אלא להבהיר כמה עדין ומסוכן הדיון, ולכן צריך לדייק בו. אם תקרא שוב את המשפט כפשוטו - משמעותו היא שאדם הוא אלוקים. וזה הרי ממש כפירה. אני טועה?


נדיב לב
הודעות: 5615
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 273 פעמים
קיבל תודה: 3083 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור במאמר חסידות

שליחה על ידי נדיב לב » 19 יולי 2021, 01:33

בן ראם כתב:
19 יולי 2021, 01:24
אני טועה?

לא יודע מי טועה, ולא ברור מה התזמון המוזר בכמה אשכולות בפורום לנופף כנגד חב"ד. [תמיד טוב לדון, אבל התזמון קצת מוזר]
בכל מקרה יש בפורום אשכול ארוך שנוגע בעקיפין כמו במישרים בשאלתך - על שמונת עמודיו. משני הצדדים. מהודעה זו ואילך עסקו בשאלתך.
viewtopic.php?f=46&t=2827#p66298


חייל של הרבי
הודעות: 2135
הצטרף: 15 יולי 2020, 08:17
מיקום: קריית מלאכי
נתן תודה: 3779 פעמים
קיבל תודה: 1476 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ביאור במאמר חסידות

שליחה על ידי חייל של הרבי » 19 יולי 2021, 01:39

בן ראם כתב:
19 יולי 2021, 01:24
חייל של הרבי כתב:
19 יולי 2021, 01:16
והאדם רק מדמיין שהוא קיים
"(ז) וַיִּיצֶר יְדֹוָד אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה..." - זה רק דמיון?! באר דבריך.
להערתך על חריפות הדברים- אין הכוונה לפגוע, אלא להבהיר כמה עדין ומסוכן הדיון, ולכן צריך לדייק בו. אם תקרא שוב את המשפט כפשוטו - משמעותו היא שאדם הוא אלוקים. וזה הרי ממש כפירה. אני טועה?


הדבר היחיד שקיים זה רק הקב"ה, ולא יכול להיות קיים עוד דבר חוץ מזה. אלא שהקב"ה צמצם את אורו וגילויו, כך שתיתכן כביכול מציאות שאינה הוא, אבל כמו שהקב"ה נשאר בכל מקום (ורק האור שלו סולק) כך המציאות אינה קיימת לאמיתו של דבר והכל נשאר כמו קודם בריאת העולם. ורק מהעדר גילויו ית' יש נתינת מקום לחשוב שאני קיים, ושהמחשב מולי קיים. אבל באמת אילו הקב"ה היה מתגלה במלוא עוזו, לא הייתי מציאות כלל. כך גורסת השיטה החסידית בעניין הצמצום. הצמצום הוא מושג בקבלה שכולם מקבלים, רק יש דעות חלוקות בהגדרתו. והדעה של בעל התניא שצמצום לאו כפשוטו, דהיינו באמת כמו שלפני שבריאת העולם הי' רק הוא לבדו, כך גם כיום, רק שזה בהעלם. ותכלית ההעלם היא ליצור גילוי אלוקות בתוך ההעלם, 'דירה בתחתונים', וזו ירידה צורך עלי'. (לכללות העניין כדאי מאוד ללמוד 'שער היחוד והאמונה' שבתניא, עם ביאור טוב).

הקושיא מן הפסוק אינה מובנת. ודאי שזה קרה (בריאת העולם והאדם). השאלה היא מה נקרא שזה קרה. חובה שמציאות האדם תהי' אמיתית? לכאורה הפסוק מתאר איך שהקב"ה עשה נתינת מקום שיהי' אפשר לראות מציאות שיש עולם ואדם. וזה נקרא בריאה, או יצירה. 

לגבי העובדה שזה נושא עדין, הרי זו בדיוק הסיבה שהתרעמתי על כבודו. לא קופצים ישר למדף הגבוה של מילות הגנאי (ע"ז, נצרות), אם מדובר בנושא עדין שמצריך הבנה בתחום (כבודו יודע בכלל מה זה נצרות? מה ההבדל בין קתולי לפרוטסטנטי?).

במאמר הנ"ל הרב בסה"כ מתאר מציאות שבה אדם למד היטב עניין זה והתבונן בו, עד כדי שבטלה מציאותו לחלוטין והוא נהי' מאוחד עם הבורא באופן יותר גלוי מאשר סתם אדם, שסתם אדם, גם הוא מאוחד עם הבורא, אבל בהעלם, כי הוא גם אוהב תענוגות עוה"ז וכיוצ"ב ואם הי' מאוחד עם הבורא בצורה גלוי' לא היו אצלו עניינים אלו.


​​​​​




​​​​
 


פותח הנושא
בן ראם
הודעות: 1126
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 662 פעמים
קיבל תודה: 609 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור במאמר חסידות

שליחה על ידי בן ראם » 19 יולי 2021, 01:51

נדיב לב כתב:
19 יולי 2021, 01:33
ולא ברור מה התזמון המוזר בכמה אשכולות בפורום לנופף כנגד חב"ד. [תמיד טוב לדון, אבל התזמון קצת מוזר]
תדון. אין לי שום קשר לאשכולות אחרים, זה מאמר ששלח לי תלמיד בעל תשובה, ולפני שאני עונה לו אשמח לשמוע מה אומרים העוסקים בתורה זו. ייש"כ על ההפניה.


נדיב לב
הודעות: 5615
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 273 פעמים
קיבל תודה: 3083 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור במאמר חסידות

שליחה על ידי נדיב לב » 19 יולי 2021, 01:53

בן ראם כתב:
19 יולי 2021, 01:51
נדיב לב כתב:
19 יולי 2021, 01:33
ולא ברור מה התזמון המוזר בכמה אשכולות בפורום לנופף כנגד חב"ד. [תמיד טוב לדון, אבל התזמון קצת מוזר]
תדון.

כבר דנתי שם... תודה על ההמלצה.


פותח הנושא
בן ראם
הודעות: 1126
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 662 פעמים
קיבל תודה: 609 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור במאמר חסידות

שליחה על ידי בן ראם » 19 יולי 2021, 01:59

חייל של הרבי כתב:
19 יולי 2021, 01:39
חובה שמציאות האדם תהי' אמיתית?
חובה שהתורה תהיה אמיתית, ואם היא מתארת יצירה זה אמיתי. אתה יכול לדון מה זה אמיתי, אבל הקיום הבסיסי הוא אמת.
חייל של הרבי כתב:
19 יולי 2021, 01:39
במאמר הנ"ל הרב בסה"כ מתאר מציאות שבה אדם למד היטב עניין זה והתבונן בו, עד כדי שבטלה מציאותו לחלוטין והוא נהי' מאוחד עם הבורא באופן יותר גלוי מאשר סתם אדם, שסתם אדם, גם הוא מאוחד עם הבורא, אבל בהעלם, כי הוא גם אוהב תענוגות עוה"ז וכיוצ"ב ואם הי' מאוחד עם הבורא בצורה גלוי' לא היו אצלו עניינים אלו.
זה מחשבה מסוכנת מאד לענ"ד. כי אם מציאותי זה הקב"ה, אם כן גם חטאי ועוונותי- זה מעשהו, ח"ו. ומכאן הדרך קצרה לאיבוד הבחירה.


נתנאל_ב
הודעות: 804
הצטרף: 05 פברואר 2021, 02:38
נתן תודה: 2675 פעמים
קיבל תודה: 554 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור במאמר חסידות

שליחה על ידי נתנאל_ב » 19 יולי 2021, 02:01

בן ראם כתב:
19 יולי 2021, 01:51
תדון.
אגב, האשכול שהובא לעיל כבר ננעל, וא"א לדון שם.
אוסיף כאן, שאמר לי ת"ח חשוב אחד (שלא נהיה חבדניק או משהו כזה) ששאל את מרן הגראמ"מ שך זצ"ל, בזמן המחלוקת הגדולה, האם מותר לאכול משחיטת חב"ד. וענה לו ע"י תנועה כזו כאומר "מהכ"ת שאסור, פשיטא שמותר" (כך הבין אותו ת"ח שהיה תלמידו). והסביר לי אותו ת"ח שכל המחלוקת הייתה על השיטה המסויימת הזו, אך לא הייתה כוונתו שהם מומרים ח"ו ששחיטתם פסולה.


פותח הנושא
בן ראם
הודעות: 1126
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 662 פעמים
קיבל תודה: 609 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור במאמר חסידות

שליחה על ידי בן ראם » 19 יולי 2021, 02:04

נתנאל_ב כתב:
19 יולי 2021, 02:01
אוסיף כאן, שאמר לי ת"ח חשוב אחד (שלא נהיה חבדניק או משהו כזה) ששאל את מרן הגראמ"מ שך זצ"ל, בזמן המחלוקת הגדולה, האם מותר לאכול משחיטת חב"ד. וענה לו ע"י תנועה כזו כאומר "מהכ"ת שאסור, פשיטא שמותר" (כך הבין אותו ת"ח שהיה תלמידו). והסביר לי אותו ת"ח שכל המחלוקת הייתה על השיטה המסויימת הזו, אך לא הייתה כוונתו שהם מומרים ח"ו ששחיטתם פסולה.
ייש"כ. אך אשמח שהדיון באשכול זה יתמקד בעצם הבנת השאלה שהועלתה ולא בכשרות תנועה זו או אחרת.


בשלמא
הודעות: 1969
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
נתן תודה: 288 פעמים
קיבל תודה: 734 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור במאמר חסידות

שליחה על ידי בשלמא » 19 יולי 2021, 02:09

בן ראם כתב:
19 יולי 2021, 01:59
חייל של הרבי כתב:
19 יולי 2021, 01:39
חובה שמציאות האדם תהי' אמיתית?
חובה שהתורה תהיה אמיתית, ואם היא מתארת יצירה זה אמיתי. אתה יכול לדון מה זה אמיתי, אבל הקיום הבסיסי הוא אמת.
בדרך אגב דעת הרמח"ל שכל המציאות היא רק דמיון והשגה בלבד
הלש"ו כותב נגד זה בחריפות.
וכן דעת הצמח צדק שהעולם הוא מציאות ולא דמיון
 


נתנאל_ב
הודעות: 804
הצטרף: 05 פברואר 2021, 02:38
נתן תודה: 2675 פעמים
קיבל תודה: 554 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור במאמר חסידות

שליחה על ידי נתנאל_ב » 19 יולי 2021, 02:13

בן ראם כתב:
19 יולי 2021, 02:04
ייש"כ. אך אשמח שהדיון באשכול זה יתמקד בעצם הבנת השאלה שהועלתה ולא בכשרות תנועה זו או אחרת.
כבר דיפחחך ה@חייל של הרבי!
הוא הסביר את הכל ממש טוב.
ומה שכתב כת"ר
בן ראם כתב:
19 יולי 2021, 01:59
זה מחשבה מסוכנת מאד לענ"ד. כי אם מציאותי זה הקב"ה, אם כן גם חטאי ועוונותי- זה מעשהו, ח"ו. ומכאן הדרך קצרה לאיבוד הבחירה.
פשוט שאין הכוונה שהאדם הוא הקב"ה ובחירותיו הן בחירותיו של הקב"ה. אלא שהאדם מגביר את הניצוץ האלוקי שבו עד שנהיה בטל אליו, וככל שעושה כן כך הניצוץ הזה אינו בהעלם אלא בגילוי יותר, וביחד עם זה גם לא עושה עבירות, ומתעלה יותר ויותר.


שפת הים
הודעות: 281
הצטרף: 15 פברואר 2021, 20:27
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 70 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור במאמר חסידות

שליחה על ידי שפת הים » 19 יולי 2021, 02:15

בן ראם כתב:
19 יולי 2021, 01:59
חייל של הרבי כתב:
19 יולי 2021, 01:39
חובה שמציאות האדם תהי' אמיתית?
חובה שהתורה תהיה אמיתית, ואם היא מתארת יצירה זה אמיתי. אתה יכול לדון מה זה אמיתי, אבל הקיום הבסיסי הוא אמת.
חייל של הרבי כתב:
19 יולי 2021, 01:39
במאמר הנ"ל הרב בסה"כ מתאר מציאות שבה אדם למד היטב עניין זה והתבונן בו, עד כדי שבטלה מציאותו לחלוטין והוא נהי' מאוחד עם הבורא באופן יותר גלוי מאשר סתם אדם, שסתם אדם, גם הוא מאוחד עם הבורא, אבל בהעלם, כי הוא גם אוהב תענוגות עוה"ז וכיוצ"ב ואם הי' מאוחד עם הבורא בצורה גלוי' לא היו אצלו עניינים אלו.
זה מחשבה מסוכנת מאד לענ"ד. כי אם מציאותי זה הקב"ה, אם כן גם חטאי ועוונותי- זה מעשהו, ח"ו. ומכאן הדרך קצרה לאיבוד הבחירה.


יעויין בנפה"ח ש"ג שמאריך ומבאר כדברים אלו ממש, ושמצדו ית' אין שום מציאות כלל וממלא כל עלמין כפשוטו ממש, ורק מצידינו [היינו השגתינו] צמצם הקב"ה את גילויו כך שמתאפשרת הבריאה כפי הנראה בעינינו.

[אם כבר הייתי נתפס למילים שהוא הגביל את עצמו וכו' - אך גוף הדברים שכל המציאות זה ה' ואין עוד מלבדו ממש, זה מפורש בדבריו יעויי"ש].
 


פותח הנושא
בן ראם
הודעות: 1126
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 662 פעמים
קיבל תודה: 609 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור במאמר חסידות

שליחה על ידי בן ראם » 19 יולי 2021, 02:48

בשלמא כתב:
19 יולי 2021, 02:09
בדרך אגב דעת הרמח"ל שכל המציאות היא רק דמיון והשגה בלבד
מקור?


אור זרוע
הודעות: 1374
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 807 פעמים
קיבל תודה: 725 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור במאמר חסידות

שליחה על ידי אור זרוע » 19 יולי 2021, 03:04

בן ראם כתב:
19 יולי 2021, 01:51
זה מאמר ששלח לי תלמיד בעל תשובה, ולפני שאני עונה לו אשמח לשמוע מה אומרים העוסקים בתורה זו. ייש"כ על ההפניה.

ואני הייתי מציע שלא תענה לו כלל. תפנה אותו למבינים. אולי @חייל של הרבי יעזור.


חייל של הרבי
הודעות: 2135
הצטרף: 15 יולי 2020, 08:17
מיקום: קריית מלאכי
נתן תודה: 3779 פעמים
קיבל תודה: 1476 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ביאור במאמר חסידות

שליחה על ידי חייל של הרבי » 19 יולי 2021, 03:31

אור זרוע כתב:
19 יולי 2021, 03:04
בן ראם כתב:
19 יולי 2021, 01:51
 

ואני הייתי מציע שלא תענה לו כלל. תפנה אותו למבינים. אולי @חייל של הרבי יעזור.

לדעתי הרבנים @לבי במערב ו @דודעלע יותר ראויים לכך. אבל לדעתי הסברתי כבר לא מעט


פותח הנושא
בן ראם
הודעות: 1126
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 662 פעמים
קיבל תודה: 609 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור במאמר חסידות

שליחה על ידי בן ראם » 19 יולי 2021, 11:41

אור זרוע כתב:
19 יולי 2021, 03:04
ואני הייתי מציע שלא תענה לו כלל. תפנה אותו למבינים. אולי @חייל של הרבי יעזור.
הבעיה שהוא מסתמך על מאמר זה כדי לשלול את הבחירה... אין לא לענות. לגבי הפניה לכותבים החשובים דאתרא קדישא הדין- זה לא רלוונטי במקרים כאלה, כידוע למתעסקים בתחום בע"ת, בלי להוריד ח"ו מאומה מגדולתם. יש לי כמה כתובות "חיות" שאיתם אפשר להתייעץ- שכויעח


שפת הים
הודעות: 281
הצטרף: 15 פברואר 2021, 20:27
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 70 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור במאמר חסידות

שליחה על ידי שפת הים » 19 יולי 2021, 11:48

בן ראם כתב:
19 יולי 2021, 11:41
הבעיה שהוא מסתמך על מאמר זה כדי לשלול את הבחירה...
זה לא רק שלילת הבחירה, זה שלילת כל אפשרות בכלל של עבירות ומצוות שהרי אין עוד מלבדו, וכבר ציינתי שאף הנפה"ח כ"כ ועומד ממש בנקודה זו, והוא מבאר שאה"נ ואנו אין אנו מורשים להתבונן בזה היאך הדבר כן, ומצידינו [כלשונו] יש הסתר וכביכול מציאות בפ"ע שבה יתכנו כל המצוות והעבירות וכן הבחירה.

אגב, אם הוא רוצה לפטור א"ע מבחירתו הוא יכול להק' מהנוסח הנושן של ידיעה ובחירה, זה אותו שאלה במהדורה קבלית,
צריך קודם להאמין בתורה ולאחמ"כ אין שום קו'.


פותח הנושא
בן ראם
הודעות: 1126
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 662 פעמים
קיבל תודה: 609 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור במאמר חסידות

שליחה על ידי בן ראם » 19 יולי 2021, 11:51

אור זרוע כתב:
19 יולי 2021, 03:04
ואני הייתי מציע שלא תענה לו כלל.
וכדי להבהיר את חומר העניין אצטט מתוך המייל ששלח לי על המאמר הנזכר-
"מתוך המאמר לא ברור לי לשם מה צריך לקיים את המצוות והתורה…
שהרי צריך אמונה - אמת , דבקות אמיתית והתקשרות אליו יתברך על מנת להיות אחד איתו .
ייתכן שיש מספר הקדמות שבעל התניא מביא לפני ואין אני חשוף או מודע אליהן ( ראה את מקורות המאמר)"
אני מקוה שכל המשתתפים, @חייל של הרבי והרב @נתנאל_ב וחברינו כולם יבינו עד כמה הדברים מסוכנים, ועד כמה צריך לחשוב מליון פעמים גם על ד"ת שמעלים מתוך כוונה טהורה והבנה עמוקה, שוב- כל הצדדים כולם.


פותח הנושא
בן ראם
הודעות: 1126
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 662 פעמים
קיבל תודה: 609 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור במאמר חסידות

שליחה על ידי בן ראם » 19 יולי 2021, 11:53

שפת הים כתב:
19 יולי 2021, 11:48
אגב, אם הוא רוצה לפטור א"ע מבחירתו
הוא ממש לא רוצה, הוא באמת משתדל להיות עובד ה', הבעיה היא ש"בזכות" המידע והדיונים הפתוחים לכל, כל אחד שרק מתחיל להכיר את בוראו חושב שהוא יכול לתפוס ואפילו להכריע ביסודות הכי דקים ועדינים של היהדות, כשכרסו עדיין ריקה מש"ס ופוסקים, במקרה הטוב, ובפחות טוב- מלאה שקצים ורמשים...


כפשוטו
הודעות: 349
הצטרף: 04 מאי 2020, 17:12
נתן תודה: 50 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור במאמר חסידות

שליחה על ידי כפשוטו » 19 יולי 2021, 11:56

בן ראם כתב:
19 יולי 2021, 01:09
מצורף קישור למאמר באתר חב"די. אשמח לביאור לנאמר שם, כי להבנתי אם הדברים כפשוטם הרי הם כפירה גמורה ונצרות כפשוטה. אצטט את המשפט הטעון ביאור ביותר שם- ולפי זה יתפרש המאמר: אילו ידעתיו – על ידי האמונה והשגת הדעת האלקית, שהיא אפשרית מצד כוחו הכל יכול של עצמותו ית' שיכול להגביל עצמו לבחינת הדעת שבאדם – הייתיו – הריני מתאחד ומתעצם עמו להיות עצם אחד שאין עוד מלבדו ית', שגם אני הנברא איני מציאות לעצמי – נפרדת מה', אלא חלק מהבלי-גבול.


לכאורה יתמה שהרי אי אמרינן שהאדם אינו חלק ממציאותו של השי"ת נמצא כי קיים חומר כלשהו (האדם שאינו ישיר מהקב"ה -אלא הקב"ה כביכול יוצר את האדם ממקום אחר מחומר שאינו חלק מן הקב"ה! וא"כ נמצא שלא הכל מאיתו ית', כיון שישנה מציאות שאינה עלולית ממנו אלא היתה קיימת לפנ"ז!) אלא ע"כ מוכרחים לומר שהמציאות של הקב"ה היא זו שהתבטאה בתוך מציאותו של האדם והיא צמצמה א"ע בתוכו באופן שלא יאיר בגלוי שהוא מציאותו של הקב"ה. (יאיר פירושו שזה ניכר מיד ולא ע"י חשבונות לוגיים (כגון חידושים הכתובים על דף שבחשבון לוגי אני מגיע למסקנא שמישהו כתבם ולא שהיתה כאן שפיכת דיו אקראית))

והקב"ה גרם שבנפש האדם ניתן לגלות את האור האלוקי הזה המצומצם ע"י לימוד ענין גדלות ה' שאז מתגלה שבעצם הוא ביטוי אלוקי בעולם.

וככלל הייתי ממליץ לעיין למר בספרי מחשבה למיניהם להבין סוגיא זו הדק היטב כיון שאי"ז נלמד על רגל אחת. (לא משנה איזה ספרי מחשבה, כי בהנחה זו כולם שוים.) הנצרות סוברת שהוא נהיה מעין בורא ח"ו ואכ"מ. כאן הדיון הוא מהו גדר נברא, שלפי שאלת מר ניכר שלא עיין כלל בסוגיא יסודית זו.


נתנאל_ב
הודעות: 804
הצטרף: 05 פברואר 2021, 02:38
נתן תודה: 2675 פעמים
קיבל תודה: 554 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור במאמר חסידות

שליחה על ידי נתנאל_ב » 19 יולי 2021, 12:00

בן ראם כתב:
19 יולי 2021, 11:51
וכדי להבהיר את חומר העניין אצטט מתוך המייל ששלח לי על המאמר הנזכר-
"מתוך המאמר לא ברור לי לשם מה צריך לקיים את המצוות והתורה…
שהרי צריך אמונה - אמת , דבקות אמיתית והתקשרות אליו יתברך על מנת להיות אחד איתו .
ייתכן שיש מספר הקדמות שבעל התניא מביא לפני ואין אני חשוף או מודע אליהן ( ראה את מקורות המאמר)"
אני מקוה שכל המשתתפים, @חייל של הרבי והרב @נתנאל_ב וחברינו כולם יבינו עד כמה הדברים מסוכנים, ועד כמה צריך לחשוב מליון פעמים גם על ד"ת שמעלים מתוך כוונה טהורה והבנה עמוקה, שוב- כל הצדדים כולם.
ישרים דרכי ה', צדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם.
מי שרוצה להתעקם, יכול גם "בגלל" תורתם של בעלי המוסר כאילו בין אדם לחברו חזות הכל, ובין אדם למקום לא כ"כ חשוב, וכמו"כ יכול להימשך לכפירה פילוסופית "בגלל" עיון בספרי הרמב"ם, וכן הלאה.


טוביה פריד
הודעות: 576
הצטרף: 28 יולי 2020, 15:47
נתן תודה: 531 פעמים
קיבל תודה: 225 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור במאמר חסידות

שליחה על ידי טוביה פריד » 19 יולי 2021, 12:01

כל פעם אותן דיונים, פעם ברסלב ופעם חב"ד..

ועל זה נאמר: משרבו תלמידי בית שמאי ובית הלל שלא שמשו כל צרכן, נעשו כשתי תורות....

אולי אפשר להגיד את זה פעם אחת בצורה גלויה וברורה.

למתנגד- אסור ללמוד חסידות מכל סוג שהיא... (אולי ויזניץ, גור, סקווירא, רוז'ין וכדו' אפשר בדוחק.. מכיוון שזה רק תורות וסברות ולא דרכים בהשקפה והנהגה, וגם ש-מה נעשה שלא זכו להתנגדות גדולה עליהם כפי שזכתה תורתו של רבינו נחמן מברסלב, וקצת גם תורת חב"ד...)
אסור, אלא אם כן קבלה מרבו..
שילך וישמש את הרבנים, שקבלו מרבותיהם ומרבותיהם עד תורות הרבי שממנו נבעו הדברים, ואז יראה שאין מום ואין מגע ואין פגע רע.


פותח הנושא
בן ראם
הודעות: 1126
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 662 פעמים
קיבל תודה: 609 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור במאמר חסידות

שליחה על ידי בן ראם » 19 יולי 2021, 12:04

טוביה פריד כתב:
19 יולי 2021, 12:01
למתנגד- אסור ללמוד חסידות מכל סוג שהיא... (אולי ויזניץ, גור, סקווירא, רוז'ין וכדו' אפשר בדוחק.. מכיוון שזה רק תורות וסברות ולא דרכים בהשקפה והנהגה, וגם ש-מה נעשה שלא זכו להתנגדות גדולה עליהם כפי שזכתה תורתו של רבינו נחמן מברסלב, וקצת גם תורת חב"ד...)
אסור, אלא אם כן קבלה מרבו..
שילך וישמש את הרבנים, שקבלו מרבותיהם ומרבותיהם עד תורות הרבי שממנו נבעו הדברים, ואז יראה שאין מום ואין מגע ואין פגע רע.
אכן, ומה נעשה ששתי חסידויות אלו דווקא מפיצות עצמן השכם והערב?


נתנאל_ב
הודעות: 804
הצטרף: 05 פברואר 2021, 02:38
נתן תודה: 2675 פעמים
קיבל תודה: 554 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור במאמר חסידות

שליחה על ידי נתנאל_ב » 19 יולי 2021, 12:11

טוביה פריד כתב:
19 יולי 2021, 12:01
למתנגד- אסור ללמוד חסידות מכל סוג שהיא... (אולי ויזניץ, גור, סקווירא, רוז'ין וכדו' אפשר בדוחק.. מכיוון שזה רק תורות וסברות ולא דרכים בהשקפה והנהגה, וגם ש-מה נעשה שלא זכו להתנגדות גדולה עליהם כפי שזכתה תורתו של רבינו נחמן מברסלב, וקצת גם תורת חב"ד...)
מה???
איפה הוזכר איסור זה בתוה"ק???
מה, זה ספרי מינות???

מכל ספר אפשר להתעקם אם לא מבינים אותו נכון, ואם לא לומדים ברצינות וחסר ביר"ש. ואם האדם הוא יר"ש (במידה רגילה, לא צריך להיות גדול בישראל) ולומד ברצינות, פשיטא שמותר ולא יתעקם מזה כלל (אא"כ אתה אוחז שלהיות חסיד זה נקרא להתעקם...).


לבי במערב
הודעות: 6123
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 4401 פעמים
קיבל תודה: 3089 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור במאמר חסידות

שליחה על ידי לבי במערב » 19 יולי 2021, 12:22

בן ראם כתב:
19 יולי 2021, 11:51
"מתוך המאמר לא ברור לי לשם מה צריך לקיים את המצוות והתורה…
שהרי צריך אמונה - אמת , דבקות אמיתית והתקשרות אליו יתברך על מנת להיות אחד איתו .
ייתכן שיש מספר הקדמות שבעל התניא מביא לפני ואין אני חשוף או מודע אליהן ( ראה את מקורות המאמר)"
אם זו היא שאלתו, ישיב לו מר בפשטות: הדבקות האמיתית מתבטאת במעשה, כדוגמת שני אוהבים שהאחד מוכן להקריב ולעשות את שחפץ רעהו הטוב.

לעצם הנדון, ודאי שאם ה'לימוד' מתבצע אך ורק באתרי אינטרנט - עלול הוא לכמה טעויות ושגיאות...
אחר מחילת כבודו, רצוי להורות לאותו יהודי שיעשה לו רב בתורה זו.


הערשלה
הודעות: 1019
הצטרף: 14 אוקטובר 2020, 15:23
נתן תודה: 428 פעמים
קיבל תודה: 375 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ביאור במאמר חסידות

שליחה על ידי הערשלה » 19 יולי 2021, 14:23

נתנאל_ב כתב:
19 יולי 2021, 12:11
מכל ספר אפשר להתעקם אם לא מבינים אותו נכון, ואם לא לומדים ברצינות וחסר ביר"ש.

מזכיר לי את השינוי של "אלוקים ברא בראשית..."


יהודה יעקבזון
הודעות: 932
הצטרף: 27 יולי 2020, 20:14
נתן תודה: 477 פעמים
קיבל תודה: 618 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ביאור במאמר חסידות

שליחה על ידי יהודה יעקבזון » 19 יולי 2021, 21:41

בן ראם כתב:
19 יולי 2021, 11:41
הבעיה שהוא מסתמך על מאמר זה כדי לשלול את הבחירה...

אני נוטה לומר שלא התשובה וההסבר על ה'מאמר' יביא אותו לא לשלול את הבחירה.


פותח הנושא
בן ראם
הודעות: 1126
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 662 פעמים
קיבל תודה: 609 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור במאמר חסידות

שליחה על ידי בן ראם » 19 יולי 2021, 22:43

יהודה יעקבזון כתב:
19 יולי 2021, 21:41
אני נוטה לומר שלא התשובה וההסבר על ה'מאמר' יביא אותו לא לשלול את הבחירה.
אני מקוה שאכן אתה צודק, אבל דברים כאלו גורמים קשיים לא מעטים מידי פעם.

סמל אישי של משתמש

ברסלבר (ליטאי לשעבר)
הודעות: 1353
הצטרף: 04 יולי 2018, 21:22
נתן תודה: 648 פעמים
קיבל תודה: 687 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביאור במאמר חסידות

שליחה על ידי ברסלבר (ליטאי לשעבר) » 19 יולי 2021, 22:53

בן ראם כתב:
19 יולי 2021, 11:41
הבעיה שהוא מסתמך על מאמר זה כדי לשלול את הבחירה...

לא אתערב בעצם הסברת הנושא, מחוסר בקיאות מספיקה בתורת חב"ד.

אבל - שיהיה ברור, אין דבר כזה שלילת הבחירה בתורת החסידות. ומי שמבין כך, 100% שמבין לא נכון.

ז"ל בליקו"מ ח"ב ק"י: שָׁמַעְתִּי שֶׁאִישׁ אֶחָד שָׁאַל אוֹתוֹ: כֵּיצַד הוּא הַבְּחִירָה, הֵשִׁיב לוֹ בִּפְשִׁיטוּת: שֶׁהַבְּחִירָה הִיא בְּיַד הָאָדָם בִּפְשִׁיטוּת, אִם רוֹצֶה עוֹשֶׂה, וְאִם אֵינוֹ רוֹצֶה אֵינוֹ עוֹשֶׂה. וְרָשַׁמְתִּי זֹאת, כִּי הוּא נִצְרָךְ מְאֹד, כִּי כַּמָּה בְּנֵי־אָדָם נְבוּכִים בָּזֶה מְאֹד, מֵחֲמַת שֶׁהֵם מֻרְגָּלִים בְּמַעֲשֵׂיהֶם וּבְדַרְכֵיהֶם מִנְּעוּרֵיהֶם מְאֹד, עַל־כֵּן נִדְמֶה לָהֶם שֶׁאֵין לָהֶם בְּחִירָה, חַס וְשָׁלוֹם, וְאֵינָם יְכוֹלִים לְשַׁנּוֹת מַעֲשֵׂיהֶם. אֲבָל בֶּאֱמֶת אֵינוֹ כֵן, כִּי בְּוַדַּאי יֵשׁ לְכָל אָדָם בְּחִירָה תָּמִיד עַל כָּל דָּבָר, וּכְמוֹ שֶׁהוּא רוֹצֶה עוֹשֶׂה. וְהָבֵן הַדְּבָרִים מְאֹד:

בתורה כ"א ("עמיקא טמיר וסתים) עוסק רביז"ל בביאור עצם עניין הבחירה (וגם בנושא פרדוקס הידיעה והבחירה), עייי"ש.
http://rabenubook.com/%d7%9c%d7%99%d7%a ... %9b%d7%90/

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • סתירה ברורה ברמב"ם,במאמר אולי הכי יסודי בחייו של אדם.
    על ידי יצחק ב » 18 נובמבר 2020, 23:04 » ב בית המוסר
    95 תגובות
    1986 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי הערשלה
    28 נובמבר 2020, 19:14
  • איך עורכים כותרות משנה במאמר תורני
    על ידי א אידיש קינד » 04 ינואר 2021, 12:44 » ב פורום עורכים תורניים
    0 תגובות
    149 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי א אידיש קינד
    04 ינואר 2021, 12:44
  • האם חסידות חב"ד היא ככל החסידויות
    על ידי חייל של הרבי » 06 ינואר 2021, 17:04 » ב אקטואליה
    173 תגובות
    2370 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
    17 ינואר 2021, 00:24
  • חסידות- קיבעון או התחדשות?
    על ידי בן ראם » 11 פברואר 2021, 10:48 » ב דעת דורות
    121 תגובות
    1785 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אחד ואחד
    14 פברואר 2021, 21:50
  • מאי חסידות?!
    על ידי מתאהב על ידך » 14 פברואר 2021, 00:37 » ב אקטואליה
    461 תגובות
    6045 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי ובכן
    11 יולי 2021, 13:56

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: גבעת לוד, ינון, לב טוב, עת הזמיר, פינחס רוזנצוויג, שילה צבי, שינובה | 9 אורחים