שאלה בסיסית באמונה

נושאים שונים

פותח הנושא
איש תלמודי
הודעות: 688
הצטרף: 12 יולי 2021, 16:49
נתן תודה: 854 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

שאלה בסיסית באמונה

שליחה על ידי איש תלמודי » 23 יולי 2021, 17:10

הרי הקב''ה הוא כל יכול
א''כ יוצא שאינו יכול לעשות שלא יוכל לעשות משהו
א''כ יש משהו שאינו יכול לעשות 
וקשה דהרי הוא כל יכול.

אשמח לתשובה ברורה.

ערכים:


שואל כעניין
הודעות: 252
הצטרף: 10 מאי 2021, 10:28
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בסיסית באמונה

שליחה על ידי שואל כעניין » 23 יולי 2021, 17:14

צדיק גוזר והקב"ה מקיים ואז כביכול אינו יכול לעשות רצונו


פותח הנושא
איש תלמודי
הודעות: 688
הצטרף: 12 יולי 2021, 16:49
נתן תודה: 854 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בסיסית באמונה

שליחה על ידי איש תלמודי » 23 יולי 2021, 17:16

שואל כעניין כתב:
23 יולי 2021, 17:14
צדיק גוזר והקב"ה מקיים ואז כביכול אינו יכול לעשות רצונו

יכול - אלא דאינו רוצה.


שואל כעניין
הודעות: 252
הצטרף: 10 מאי 2021, 10:28
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בסיסית באמונה

שליחה על ידי שואל כעניין » 23 יולי 2021, 17:21

איש תלמודי כתב:
23 יולי 2021, 17:16
שואל כעניין כתב:
23 יולי 2021, 17:14
צדיק גוזר והקב"ה מקיים ואז כביכול אינו יכול לעשות רצונו
יכול - אלא דאינו רוצה.

לפי מה שהבנתי עד היום מאמר זה, שכביכול כובש הקב"ה רצונו מפני גזירת הצדיק. 

ולא שהקב"ה משנה את רצונו כרצון הצדיק

הלא כן?


פותח הנושא
איש תלמודי
הודעות: 688
הצטרף: 12 יולי 2021, 16:49
נתן תודה: 854 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בסיסית באמונה

שליחה על ידי איש תלמודי » 23 יולי 2021, 17:27

שואל כעניין כתב:
23 יולי 2021, 17:21
איש תלמודי כתב:
23 יולי 2021, 17:16
שואל כעניין כתב:
23 יולי 2021, 17:14
צדיק גוזר והקב"ה מקיים ואז כביכול אינו יכול לעשות רצונו
יכול - אלא דאינו רוצה.

לפי מה שהבנתי עד היום מאמר זה, שכביכול כובש הקב"ה רצונו מפני גזירת הצדיק. 

ולא שהקב"ה משנה את רצונו כרצון הצדיק

הלא כן?

למעשה - הוא רוצה לכבוש את רצונו 
אך לא הוה בגדר אינו יכול לעבור על גזירת הצדיק.


חושב מבחוץ
הודעות: 224
הצטרף: 31 יולי 2020, 01:17
נתן תודה: 120 פעמים
קיבל תודה: 80 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בסיסית באמונה

שליחה על ידי חושב מבחוץ » 23 יולי 2021, 17:28

איש תלמודי כתב:
23 יולי 2021, 17:10
הרי הקב''ה הוא כל יכול
א''כ יוצא שאינו יכול לעשות שלא יוכל לעשות משהו
א''כ יש משהו שאינו יכול לעשות 
וקשה דהרי הוא כל יכול.

אשמח לתשובה ברורה.

זהו בדיוק כל יכול.
זה ההבנה הפשוטה ביותר.


פותח הנושא
איש תלמודי
הודעות: 688
הצטרף: 12 יולי 2021, 16:49
נתן תודה: 854 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בסיסית באמונה

שליחה על ידי איש תלמודי » 23 יולי 2021, 17:29

חושב מבחוץ כתב:
23 יולי 2021, 17:28
איש תלמודי כתב:
23 יולי 2021, 17:10
הרי הקב''ה הוא כל יכול
א''כ יוצא שאינו יכול לעשות שלא יוכל לעשות משהו
א''כ יש משהו שאינו יכול לעשות 
וקשה דהרי הוא כל יכול.

אשמח לתשובה ברורה.

זהו בדיוק כל יכול.
זה ההבנה הפשוטה ביותר.

אבל למעשה הוא מוגבל מאיזה דבר
והלא הוא אין סוף.


שש אנוכי
הודעות: 228
הצטרף: 19 מרץ 2021, 15:23
נתן תודה: 50 פעמים
קיבל תודה: 99 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בסיסית באמונה

שליחה על ידי שש אנוכי » 23 יולי 2021, 17:34

'לא יוכל לעשות משהו' אינו איזה דבר שא"א לעשותו
הוא תיאור של יכולת לעשות הכל


Elhanan
הודעות: 82
הצטרף: 24 ינואר 2021, 10:27
נתן תודה: 51 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בסיסית באמונה

שליחה על ידי Elhanan » 23 יולי 2021, 17:36

איש תלמודי כתב:
23 יולי 2021, 17:10
א''כ יוצא שאינו יכול לעשות שלא יוכל לעשות משהוא
א"כ יוצא שיכול לעשות שלא יוכל לעשות משהוא .
 


פותח הנושא
איש תלמודי
הודעות: 688
הצטרף: 12 יולי 2021, 16:49
נתן תודה: 854 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בסיסית באמונה

שליחה על ידי איש תלמודי » 23 יולי 2021, 17:36

שש אנוכי כתב:
23 יולי 2021, 17:34
'לא יוכל לעשות משהו' אינו איזה דבר שא"א לעשותו
הוא תיאור של יכולת לעשות הכל



האם הוא יכול לברוא משהו שאינו יכול לסתור אותו
אם כן יהיה משהו שאינו יכול לעשות
ואם לא הרי יש משהו שאינו יכול לעשות.


שפת הים
הודעות: 298
הצטרף: 15 פברואר 2021, 20:27
נתן תודה: 47 פעמים
קיבל תודה: 79 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בסיסית באמונה

שליחה על ידי שפת הים » 23 יולי 2021, 17:41

המושג יכולת הוא רק במושגים המצומצמים והמוגבלים שלנו.
כשם שאנחנו לא יכולים לתפוס איך אצל הקב"ה אין זמן ותנועה, כך איננו יכולים לתפוס היאך אצלו אין מושג בכלל של גבול ואי יכולת.


חיים ושלום
הודעות: 281
הצטרף: 25 מרץ 2020, 23:17
נתן תודה: 102 פעמים
קיבל תודה: 104 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בסיסית באמונה

שליחה על ידי חיים ושלום » 23 יולי 2021, 18:03

שפת הים כתב:
23 יולי 2021, 17:41
המושג יכולת הוא רק במושגים המצומצמים והמוגבלים שלנו.
כשם שאנחנו לא יכולים לתפוס איך אצל הקב"ה אין זמן ותנועה, כך איננו יכולים לתפוס היאך אצלו אין מושג בכלל של גבול ואי יכולת.
וניתן להוסיף שחלק ממה שהוא כל יכול זה שאין אנחנו יכולים להבין מה הוא יכול ומה לא 

 


זאב בודד
הודעות: 252
הצטרף: 29 אפריל 2021, 20:53
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בסיסית באמונה

שליחה על ידי זאב בודד » 23 יולי 2021, 18:39

איש תלמודי כתב:
23 יולי 2021, 17:10
הרי הקב''ה הוא כל יכול
א''כ יוצא שאינו יכול לעשות שלא יוכל לעשות משהו
א''כ יש משהו שאינו יכול לעשות 
וקשה דהרי הוא כל יכול.

אשמח לתשובה ברורה.
הקב''ה הוא מעל הזמן ולכן לא שייכים בו שינויים מכל סוג שהוא.
לשאול למה הוא לא יכול לשנות את עצמו, שקול לשאלה מדוע אינו יכול לשנות את העובדה ש1 ועוד 1 שווה 2.
 


דודעלע
הודעות: 32
הצטרף: 08 דצמבר 2020, 03:43
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 17 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בסיסית באמונה

שליחה על ידי דודעלע » 23 יולי 2021, 18:44

השאלה כפי שהבנתי אותה היא האם בלי גבול יכול להגביל עצמו, וא"כ התשובה היא ש'כשם שכוחו בבלי גבול, כך כוחו בגבול, שאם אין אתה אומר כן נמצאת אתה מחסר שלימותו'
קיצר, הוא יכול
ולענ"ד הוא הוא עניין הצמצום


עמק יזרעאל
הודעות: 192
הצטרף: 14 מרץ 2021, 23:40
נתן תודה: 72 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בסיסית באמונה

שליחה על ידי עמק יזרעאל » 23 יולי 2021, 18:46

בשביל להבין יותר את השאלה וכן יותר כיוון לתשובה שואלים את זה בצורה כזאת האם הקב''ה יכול לברא אבן שהוא לא יכול להרים אותה
ודנו בזה רבות יותר המרצים בקירוב וכדו'


עמק יזרעאל
הודעות: 192
הצטרף: 14 מרץ 2021, 23:40
נתן תודה: 72 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בסיסית באמונה

שליחה על ידי עמק יזרעאל » 23 יולי 2021, 18:47

דודעלע כתב:
23 יולי 2021, 18:44
השאלה כפי שהבנתי אותה היא האם בלי גבול יכול להגביל עצמו, וא"כ התשובה היא ש'כשם שכוחו בבלי גבול, כך כוחו בגבול, שאם אין אתה אומר כן נמצאת אתה מחסר שלימותו'
קיצר, הוא יכול
ולענ"ד הוא הוא עניין הצמצום

אבל אחרי בהגביל את עצמו הרי הוא מוגבל


נדיב לב
הודעות: 6427
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 308 פעמים
קיבל תודה: 3943 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בסיסית באמונה

שליחה על ידי נדיב לב » 23 יולי 2021, 18:49

איש תלמודי כתב:
23 יולי 2021, 17:10
הרי הקב''ה הוא כל יכול
א''כ יוצא שאינו יכול לעשות שלא יוכל לעשות משהו
א''כ יש משהו שאינו יכול לעשות 
וקשה דהרי הוא כל יכול.

אשמח לתשובה ברורה.

שאלת האבן הכבדה המפורסמת.

פרדוקס הכל-יכול, או טיעון התכונות הסותרות, היא שאלה שהועלתה על ידי מספר ראשונים[1]. הפרדוקס מקשה על המושג אומניפוטנטיות (כל-יכולוּת). האם יתכן שהאלקים הכל-יכול מסוגל ליצור אבן שאותה הוא לא יוכל להרים?" או "האם יתכן שהאלקים שהוא כל-יכול ויודע הכל, מסוגל לברוא אדם המסוגל לעשות משהו ולהיות היחיד היודע זאת?".

ישנן מספר דרכים להגדיר את היותו של האלקים כל יכול:

"א' כל-יכול באופן אבסולוטי" משמעותה שא' יכול לעשות כל דבר בכלל. בפרט כל דבר הניתן לתיאור על ידי רצף של מלים, גם אם ניתן להראות שרצף המלים הזה מכיל סתירה פנימית. הפרדוקס במלוא חריפותו מתייחס בעיקר להגדרה מסוג זה. חלק מן הראשונים[דרוש מקור] פותרים את הפרדוקס על ידי הטענה שישות כל יכולה (ה'), איננה כפופה להיגיון האנושי.
"א' כל-יכול" משמעותה שהטענה "א' יכול ב'" היא נכונה אם ורק אם ב' הוא תיאור עקבי של פעולה. הגדרה כזאת פותרת חלק מהפרדוקס, אך איננה מתחמקת מהמקרה שבו ב' מוגדר כ"אבן שהיוצר שלה איננו מסוגל להרים אותה". תיאור כזה של ב' איננו מכיל כל סתירה פנימית בפני עצמו, שהרי אנשים מסוגלים לייצר חפצים שהם אינם מסוגלים להרים. נובע מכך שאנשים מסוגלים לעשות דברים שכל-יכול (בהגדרתו זו) איננו יכול.
"א' כל-יכול" משמעותה שהטענה "א' יכול ב'" היא נכונה אם ורק אם "א' עשה ב'" הוא תיאור נטול סתירה פנימית. הגדרה כזאת פותרת את הפרדוקס המקורי לחלוטין, אך עדיין טומנת בחובה בעיות מוסריות (אם ב' הוא "לשקר") או בעיות של זמנים (אם ב' הוא "להביא לכך שירושלים מעולם לא הייתה קיימת"). כמו כן, הגדרה כזאת עשויה לא לספק כופרים, או מאמינים הרואים בהגדרה של ה' ככל-יכול בצורה "מופחתת" כזאת, פגיעה בה'.
"א' כל-יכול" משמעותה שהטענה "א' יביא לכך שב'" נכונה אם ורק אם "א' יביא לכך שב'" הוא תיאור נטול סתירה פנימית. הגדרה כזאת מתחמקת גם מבעיות של זמנים.
גישת הראשונים לשאלת הפרדוקס
בעניין הכוונה הראויה בהזכרת שם אלקים, נפסק: "ובהזכירו אלקים, יכוין שהוא תקיף, בעל היכולת ובעל הכֹחות כֻּלם."[2]

הגישה המקובלת לפרדוקס היא להראות שתכונת ה"כל יכול", מנועה מעצם הגדרתה להיות "לא כל יכול", ולכן נמנעת האפשרות שכל יכול לא יוכל להרים את האבן שהוא יצר. ודוקא משום שהוא כל יכול:

וכך כתב רס"ג[3]: "ולכן לא תהללנו שהוא עושה את החמשה יותר מעשרה, על אף שאינו מוסיף עליהן, ולא שהוא מכניס את העולם בתוך טבעת, בעוד שאינו מיצר את זה ולא מרחיב את זה, ולא שהוא מחזיר את אתמול במצבו של אתמול, מפני שכל אלה מן הנמנע. ויתכן שישאל אותנו אחד הכופרים עליהן, אז נענה לו שהוא יכול על כל דבר. וזה אשר שאלו עליו אינו מאומה, כי אם הבל, וההבל אינו כלום. וכאלו שאלו אם יש לו יכולת על לא כלום, כי על זה שאלו באמת."

דברים דומים כתב הרמב"ם, והוסיף: "ואין חסרון ביוצר בכך שאינו יכול לעשות את הנמנע [...] ולא נייחס לקל יתעלה חוסר אונים מכיוון שאין הוא יכול להפוך את עצמותו לגוף או לברוא את מי שהוא כמותו".[4] זאת אומרת שעצם זה שהוא "לא יכול" להגביל את עצמו - זו היכולת הגדולה ביותר, ואם היה יכול להגביל את עצמו אז היה מוגבל (נקרא לעיתים "נמנע הנמנעות"). הסבר דומה נמצא גם בדברי רבי יוסף אלבו[5], רבי ידעיה הפניני[6], רבי יצחק עראמה[7] הרלב"ג[8] והאברבנאל[9].

בפילוסופיה בת זמננו
על פי פרופ' שלום רוזנברג, השאלה נוגעת לשאלת כפיפותו של אלקים לעקרונות ההגיון: "במידה שהתשובה היא לא, בעולם הרציונליסטים, בו אין משולשים בעלי ארבעה קדקודים ולא עיגולים מרובעים, אין זאת פגיעה כלל בכבודו ובכל יכולתו לטעון שהוא "כפוף" לעקרונות ההיגיון, שמבטא את חכמתו". מאידך, אם התשובה היא כן: "תמצא את עצמך בקוסמוס שהוא מעבר לחוקי תבונתך. הקב"ה אינו נבהל מאילוצי חוק הסתירה, ואולי יצר אי-שם, עולמות עם משולשים בעלי חמש זוויות, ואבנים מוזרות כאוות רצונך."[10]



חפר
הודעות: 799
הצטרף: 10 מאי 2021, 13:18
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 73 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בסיסית באמונה

שליחה על ידי חפר » 23 יולי 2021, 18:54

איש תלמודי כתב:
23 יולי 2021, 17:10
הרי הקב''ה הוא כל יכול
א''כ יוצא שאינו יכול לעשות שלא יוכל לעשות משהו
א''כ יש משהו שאינו יכול לעשות 
וקשה דהרי הוא כל יכול.

אשמח לתשובה ברורה.

מחוק הבורא שהוא כן יכול, כלומר כל מה שיתכן הוא יכול לעשות, מה שלא יתכן בכלל זה שהוא לא יכול רק הדבר מצד עצמו לא יתכן, ובכלל זה לא יתכן בורא שהוא לא כל יכול.


מבקש השם
הודעות: 352
הצטרף: 23 יולי 2020, 11:41
נתן תודה: 90 פעמים
קיבל תודה: 212 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בסיסית באמונה

שליחה על ידי מבקש השם » 23 יולי 2021, 19:12

המושג יכולת אצל הקב''ה זה בעצם הגבלה ופחיתות, כי להיות ''יכול'' זה להיות יכול על ''משהו'', ומהו המשהו הזה שהקב''ה צריך להיות יכול עליו?  על כרחך שזה גם משהו ממנו, שהוא מבטא את אי היכולת שעליו הקב''ה יכול. ונמצא  שבכל דיבור על יכולת כלפיו יתברך, מושרש תפיסה של אי יכולת שבאה ממנו.


זאב בודד
הודעות: 252
הצטרף: 29 אפריל 2021, 20:53
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בסיסית באמונה

שליחה על ידי זאב בודד » 24 יולי 2021, 21:48

זאב בודד כתב:
23 יולי 2021, 18:39
איש תלמודי כתב:
23 יולי 2021, 17:10
הרי הקב''ה הוא כל יכול
א''כ יוצא שאינו יכול לעשות שלא יוכל לעשות משהו
א''כ יש משהו שאינו יכול לעשות 
וקשה דהרי הוא כל יכול.

אשמח לתשובה ברורה.
הקב''ה הוא מעל הזמן ולכן לא שייכים בו שינויים מכל סוג שהוא.
לשאול למה הוא לא יכול לשנות את עצמו, שקול לשאלה מדוע אינו יכול לשנות את העובדה ש1 ועוד 1 שווה 2.

וארחיב.
להגביל יכולת דורש לבצע שינוי או בפועל או בנפעל, בפועל - הקב''ה, לא שייכים שינויים, וכמו שהסברתי,
בנפעל- האבן בדוגמא הרווחת, לא שייכים שינויים- מפני שלתפיסת היהדות, בניגוד לתפיסת העולם המדעי, העולם אינו המשכי, אלא מתחדש, ולכן למרות שראינו מקודם אבן בדיוק באותו מקום, האבן היא לא אותה אבן והמקום הוא לא אותו מקום, וזאת אומרת שכל שינוי אינו תהליך, אלא חידוש אבן זהה במקום/מצב שונה, ואין זו אותה האבן- ובקיצור שכל אובייקט מתקיים רק פרק זמן בלתי מתחלק ולכן גם בנפעל לא שייכים שינויים.
 


אור זרוע
הודעות: 1664
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 1035 פעמים
קיבל תודה: 944 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בסיסית באמונה

שליחה על ידי אור זרוע » 24 יולי 2021, 23:40

איש תלמודי כתב:
23 יולי 2021, 17:10
הרי הקב''ה הוא כל יכול
א''כ יוצא שאינו יכול לעשות שלא יוכל לעשות משהו
א''כ יש משהו שאינו יכול לעשות 
וקשה דהרי הוא כל יכול.

אשמח לתשובה ברורה.

לא הסברת את השאלה.
וכי זו הלכה למשה מסיני שהוא כל יכול, שנשאל שאלות של סתירה מיניה וביה.
אולי באמת "אינו יכול לעשות שלא יוכל לעשות משהו",
ואין זו סתירה לכך שהוא כל יכול, כיון שהדבר נובע מהמציאות האמתית שהוא כל יכול.
על מה מתבססת שאלתך, עד שאתה מכנה אותה "שאלה בסיסית באמונה".


הערשלה
הודעות: 1236
הצטרף: 14 אוקטובר 2020, 15:23
נתן תודה: 520 פעמים
קיבל תודה: 446 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בסיסית באמונה

שליחה על ידי הערשלה » 25 יולי 2021, 00:16

איש תלמודי כתב:
23 יולי 2021, 17:10
הרי הקב''ה הוא כל יכול
א''כ יוצא שאינו יכול לעשות שלא יוכל לעשות משהו
א''כ יש משהו שאינו יכול לעשות 
וקשה דהרי הוא כל יכול.

אשמח לתשובה ברורה.
קודם כל, זאת ממש לא שאלה 'בסיסית באמונה'!!!
זאת שאלה פילוסופית בלבד! אם משעמם לך, אוכל להמציא לך עוד הרבה שאלות מסוג זה.

דבר נוסף, בורא העולם יכול לעשות הכל, כולל גם שלא תבין אותו.
שאלה זו מופרכת מעצם היותה.
אתה מנסה למדוד את הא"ס ובעל היכולות כולם, במידות וגבולות ההגיון המוגבל שלך, איך???



קמנו ונתעודד
הודעות: 35
הצטרף: 21 פברואר 2021, 20:47
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בסיסית באמונה

שליחה על ידי קמנו ונתעודד » 25 יולי 2021, 00:39

איש תלמודי כתב:
23 יולי 2021, 17:10
הרי הקב''ה הוא כל יכול
א''כ יוצא שאינו יכול לעשות שלא יוכל לעשות משהו
א''כ יש משהו שאינו יכול לעשות 
וקשה דהרי הוא כל יכול.

אשמח לתשובה ברורה.


איוב מב ב: "ידעת [יָדַעְתִּי] כִּי כֹל תּוּכָל וְלֹא יִבָּצֵר מִמְּךָ מְזִמָּה"

כפי שהובא לעיל, הקב"ה גם יכול וגם לא יכול בו זמנית והנסיון לדחוף אותו לתוך כבלים של הגיון שלנו נועדה לכשלון.
אלא שהסתכלות כזאת לא שייכת לשכלים שלנו ואין לנו עסק בה.

וכדאי לעיין ברצינות בדברי הראשונים שהובאו לעיל. וראה זה:
https://beta.otzar.org/#/book/195571/p/ ... /0/end/0/c

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 1774
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 503 פעמים
קיבל תודה: 1122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בסיסית באמונה

שליחה על ידי ובכן » 25 יולי 2021, 00:54

איש תלמודי כתב:
23 יולי 2021, 17:10
הרי הקב''ה הוא כל יכול
א''כ יוצא שאינו יכול לעשות שלא יוכל לעשות משהו
א''כ יש משהו שאינו יכול לעשות 
וקשה דהרי הוא כל יכול.

אשמח לתשובה ברורה.
ומכח 'פרדוקס' זה, 'מוכח' שצריך לזרוק את השכל:
שיחות הר"ן אות רכ כתב: אחר שבא מלמברג שחי אחר כך שתי שנים היה מדבר בכל פעם הרבה מאמונה, והבנו מדבריו שכל דבוריו שמדבר כל כונתו היה הכל בשביל להכניס אמונותינו האמתיות בלב כל אחד ואחד מישראל. והיה רגיל להזכיר כמה פעמים גדל עצם נפלאות הטובה שעשה לנו משה רבנו עליו השלום, שנתן לנו את התורה ופתח בה (בראשית א א):‏ "בראשית ברא אלקים את השמים ואת הארץ", וגלה לנו האמונה הקדושה בלי שום חכמות וחקירות. וגנה הרבה את ספרי המחקרים והפילוסופים והתלוצץ מהם בכמה מיני ליצנות. וברר לעינינו שאינם יודעים כלום
והמבין יבין, ואיך היא 'שאלה בסיסית באמונה'...


פותח הנושא
איש תלמודי
הודעות: 688
הצטרף: 12 יולי 2021, 16:49
נתן תודה: 854 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בסיסית באמונה

שליחה על ידי איש תלמודי » 25 יולי 2021, 15:16

זאב בודד כתב:
23 יולי 2021, 18:39
הקב''ה הוא מעל הזמן ולכן לא שייכים בו שינויים מכל סוג שהוא.
לשאול למה הוא לא יכול לשנות את עצמו, שקול לשאלה מדוע אינו יכול לשנות את העובדה ש1 ועוד 1 שווה 2.

נדמה לי שהוא יכול לשנות את העובדה ש1 ועוד 1 שווה 2
אלא שאינו רוצה ואין לנו השגה ב'רצונו' ''ואין טעם לרצון''.


פותח הנושא
איש תלמודי
הודעות: 688
הצטרף: 12 יולי 2021, 16:49
נתן תודה: 854 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בסיסית באמונה

שליחה על ידי איש תלמודי » 25 יולי 2021, 15:18

דודעלע כתב:
23 יולי 2021, 18:44
השאלה כפי שהבנתי אותה היא האם בלי גבול יכול להגביל עצמו, וא"כ התשובה היא ש'כשם שכוחו בבלי גבול, כך כוחו בגבול, שאם אין אתה אומר כן נמצאת אתה מחסר שלימותו'
קיצר, הוא יכול
ולענ"ד הוא הוא עניין הצמצום

חזק ביותר!  להגדרה כזאת ציפיתי!
ואשמח אם תוכל לבאר יותר.


פותח הנושא
איש תלמודי
הודעות: 688
הצטרף: 12 יולי 2021, 16:49
נתן תודה: 854 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בסיסית באמונה

שליחה על ידי איש תלמודי » 25 יולי 2021, 15:21

נדיב לב כתב:
23 יולי 2021, 18:49
בפילוסופיה בת זמננו
על פי פרופ' שלום רוזנברג, השאלה נוגעת לשאלת כפיפותו של אלקים לעקרונות ההגיון: "במידה שהתשובה היא לא, בעולם הרציונליסטים, בו אין משולשים בעלי ארבעה קדקודים ולא עיגולים מרובעים, אין זאת פגיעה כלל בכבודו ובכל יכולתו לטעון שהוא "כפוף" לעקרונות ההיגיון, שמבטא את חכמתו". מאידך, אם התשובה היא כן: "תמצא את עצמך בקוסמוס שהוא מעבר לחוקי תבונתך. הקב"ה אינו נבהל מאילוצי חוק הסתירה, ואולי יצר אי-שם, עולמות עם משולשים בעלי חמש זוויות, ואבנים מוזרות כאוות רצונך."[10]

נדמה לי שיש איזו מימרא מר' נחמן מברסלב שהקב''ה יכול לעשות ממשולש מרובע.


זאב בודד
הודעות: 252
הצטרף: 29 אפריל 2021, 20:53
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בסיסית באמונה

שליחה על ידי זאב בודד » 25 יולי 2021, 15:30

איש תלמודי כתב:
25 יולי 2021, 15:16
זאב בודד כתב:
23 יולי 2021, 18:39
הקב''ה הוא מעל הזמן ולכן לא שייכים בו שינויים מכל סוג שהוא.
לשאול למה הוא לא יכול לשנות את עצמו, שקול לשאלה מדוע אינו יכול לשנות את העובדה ש1 ועוד 1 שווה 2.

נדמה לי שהוא יכול לשנות את העובדה ש1 ועוד 1 שווה 2
אלא שאינו רוצה ואין לנו השגה ב'רצונו' ''ואין טעם לרצון''.
הרמב''ם וכן החזו''א בהשמטות מתווכחים אתך.
 


ישר א-ל
הודעות: 311
הצטרף: 26 ינואר 2019, 22:24
נתן תודה: 115 פעמים
קיבל תודה: 111 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בסיסית באמונה

שליחה על ידי ישר א-ל » 25 יולי 2021, 15:31

איש תלמודי כתב:
25 יולי 2021, 15:21
נדיב לב כתב:
23 יולי 2021, 18:49
בפילוסופיה בת זמננו
על פי פרופ' שלום רוזנברג, השאלה נוגעת לשאלת כפיפותו של אלקים לעקרונות ההגיון: "במידה שהתשובה היא לא, בעולם הרציונליסטים, בו אין משולשים בעלי ארבעה קדקודים ולא עיגולים מרובעים, אין זאת פגיעה כלל בכבודו ובכל יכולתו לטעון שהוא "כפוף" לעקרונות ההיגיון, שמבטא את חכמתו". מאידך, אם התשובה היא כן: "תמצא את עצמך בקוסמוס שהוא מעבר לחוקי תבונתך. הקב"ה אינו נבהל מאילוצי חוק הסתירה, ואולי יצר אי-שם, עולמות עם משולשים בעלי חמש זוויות, ואבנים מוזרות כאוות רצונך."[10]

נדמה לי שיש איזו מימרא מר' נחמן מברסלב שהקב''ה יכול לעשות ממשולש מרובע.


הכוונה מבחינה חומרית, היינו שהקב"ה יכול ליצור מגוף משולש - מרובע, ולא מבחינה רוחנית

וכבר האריכו בזה כאן
https://www.tora-forum.co.il/viewtopic. ... 3&start=60
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • ספיקות באמונה על שאכלו מאכלות אסורות - איה דברי הרמב"ם
    על ידי קמיע מומחה » 28 יולי 2021, 22:22 » ב עקב
    9 תגובות
    149 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי ובכן
    30 יולי 2021, 10:38
  • הרכבת פאזל בשבת ויום טוב - שאלה דחופה
    על ידי מלמד להועיל » 18 ספטמבר 2020, 01:22 » ב הלכה ומנהג
    5 תגובות
    181 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי דרבמדיקר
    18 ספטמבר 2020, 16:51
  • שאלה בפיוט אמיץ כוח
    על ידי HaimL » 28 ספטמבר 2020, 20:33 » ב סידור התפילה
    8 תגובות
    180 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
    09 אפריל 2021, 06:59
  • שאלה על הריב"א בתוספות דף ב:
    על ידי HaimL » 28 ספטמבר 2020, 21:44 » ב גיטין
    31 תגובות
    307 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי HaimL
    15 אוקטובר 2020, 21:18
  • שאלה בענין ברוך שם כבוד מלכותו ע"פ באור הגר"ח מוואלאזין
    על ידי י-ה יושיעך » 01 אוקטובר 2020, 00:01 » ב סידור התפילה
    0 תגובות
    93 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי י-ה יושיעך
    01 אוקטובר 2020, 00:01

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] | 3 אורחים