וכי בקדיש מוציאים מאן דהו ידי חובה?לומד טוב אמר:ידוע הדין של תרי קלי לא משתמעי וקשה שהרי אפשר לשני אנשים לומר קדיש ביחד וזה לא משהו חביב
מבחינת ההלכה זה בדיעבד גמור שיגידו יחד ולכתחילה אחד יגיד בקול והשאר בשקט (ויש מי שאומר יעשו 'תורנות')לומד טוב אמר:ידוע הדין של תרי קלי לא משתמעי וקשה שהרי אפשר לשני אנשים לומר קדיש ביחד וזה לא משהו חביב
וקטן יוכיח שאומר קדיש ואינו יכול להוציא גדול.סבא אמר:וכי בקדיש מוציאים מאן דהו ידי חובה?לומד טוב אמר:ידוע הדין של תרי קלי לא משתמעי וקשה שהרי אפשר לשני אנשים לומר קדיש ביחד וזה לא משהו חביב
אז למה צריך להגיע בקריאת מגילה ל'חביבא'?הפקדתי שומרים אמר:תרי קלל"מ, דווקא כאשר הטסקט הוא חופשי כ"א אומר את דבריו שלו, בשונה מנוסח הקדיש שידוע את שנאמר בו.
לא בקדיש, שהניגון הוא אחיד.
מנא ליה למר הכי?לומד טוב אמר:אבל קטן צריך שמישהו גדול יגיד איתו ביחד את הקדיש
אני מדבר לגבי קדיש יתום שהקטן צריך להגיד עם מישהו גדולהפקדתי שומרים אמר:דין של תקל"מ לא קשור דווקא לגדר קדיש של קטן, אם מוציא או לא. אלא דין תקל"מ הנאמר כאן הוא מהטעמים שהזכרנו בשם החת"ס ועוד.
קטן לא מוציא בקדישים הנאמרים בעצם התפילה. ולכך לא צריך להגיע שקטן מישהו צריך לאמר עימו, בפרט שמה שאומרים משום הקטן לא משום שלא יוצאים בו יד"ח, אחר שקדישים הללו כמו שנאמר אין בהם בכדי להוציא, ועם זאת תקל"מ שייך בכל גווני כהנ"ל.
שוב, איפה זה כתוב?לומד טוב אמר:אני מדבר לגבי קדיש יתום שהקטן צריך להגיד עם מישהו גדול
הערה יפה.הכהן אמר:אז למה צריך להגיע בקריאת מגילה ל'חביבא'?הפקדתי שומרים אמר:תרי קלל"מ, דווקא כאשר הטסקט הוא חופשי כ"א אומר את דבריו שלו, בשונה מנוסח הקדיש שידוע את שנאמר בו.
לא בקדיש, שהניגון הוא אחיד.
יצחק אמר:וקטן יוכיח שאומר קדיש ואינו יכול להוציא גדול.סבא אמר:וכי בקדיש מוציאים מאן דהו ידי חובה?לומד טוב אמר:ידוע הדין של תרי קלי לא משתמעי וקשה שהרי אפשר לשני אנשים לומר קדיש ביחד וזה לא משהו חביב
בהלכה ברורה חלק ד' סי' נו' סעי' א' סע"ק ו' כתב שקטן יתום לא יגיד לבדו את הקדיש אלא יחד עם מבוגרהכהן אמר:שוב, איפה זה כתוב?לומד טוב אמר:אני מדבר לגבי קדיש יתום שהקטן צריך להגיד עם מישהו גדול
אומר ההלכה ברורה (מקורות לעיל) בזה"ל: אם היתום הוא קטן לא יאמר הקדיש לבדו אלא יאמר עמו הקדיש אחד מהציבור שהוא גדול או השליח ציבור. עכ"להפקדתי שומרים אמר:הוא כותב שהגדול יאמר בקול גדול, או רק לעמוד בסמוך לקטן, ויסייע בידו ע"י קריאה בקול נמוך , בדומה לאלו המסייעים בקריה"ת.
דעת החזו"א היתה שאין לומר ב' קדישים ביחד.הפקדתי שומרים אמר:נכון מאד כמו שהזכיר ר' יאיר, והדברים ידועים, וזכורני שיש פוסקים שעושים חילוק גבי קדיש לאותם הנוהגים לאמר כמה ביחד.
כידוע זה מנהג התלוי בעדות ישראל. וכדמו' המ"ב התיחס לזה. בכ"א הספרדים אומרים גם כמה ביחד, וחלק גדול מהאשכנזים, מקפידים שרק אחד אומר.
ובס' גשר החיים של הרב טוקצינסקי, זכור לי שיש לו סימן שלם בבירור השיטות לענין קדיש.
כמו"כ אפשר להציע כמה חילוקים.
תרי קלל"מ, דווקא כאשר הטסקט הוא חופשי כ"א אומר את דבריו שלו, בשונה מנוסח הקדיש שידוע את שנאמר בו.
לא בקדיש, שהניגון הוא אחיד.
כל אלה הצעות, דברים ברורים יש בפוסקים.
כשנדע מה המקורות של ההלכה ברורה נוכל אולי לדעתלומד טוב אמר:מישהו יודע מה החזו"א פסק לגבי יתום קטן