לימוד תורה בהברה ולשון הקודש בדקדוק דוקא?!

חכם באשי

משתמש ותיק
מצאתי בריטב"א (קוק) ברכות ריש פרק שני, בשם הראב"ד, במאי דאבעיא בגמרא שם אי תורה ניתנה בכל לשון [ולפו"ר לא הוכרע] דנפק"מ למ"ע דוהגית, שאם תורה ניתנה רק בלשה"ק יש לדקדק להוציא לימוד תורה בלשה"ק. עכ"ד.
והוא חידוש גדול לכאורה.
ואין להקשות שהרי הש"ס כולו בארמית, כי כבר כתב מהרש"א [ועוד רבים שאכ"מ] שארמית חלק מלשה"ק הוי.

[גם מתבאר דוהגית בו הוא בדיבור דוקא, ודלא כהגר"א סי' מז דמהני מ"ע דוהגית אף בהרהור. ודוק].
 

ישי בן ישראל

משתמש ותיק
ברור שכל הנידון הוא על לימוד תושב"כ. תושבע"פ אין ענין ללמדו כצורתו, ונחשב גם כשלומד את התוכן. ולהיפך, תושבע"פ אין מצוה ללמוד בלי הבנה, ותושב"כ נחשב למצוה גם אם לא מבין.
 

shchiche.com

משתמש רגיל
גם להגר"א יש ענין לקרוא בדקדוק כמו שהביאו תלמידיו משמו שהיה מקפיד לקרוא המשנה דוקא בדקדוק [נדפס במעשה רב השלם], וכן היסוד ושורש העבודה האריך בזה, וכבר איתא בזוהר שמי שאינו קורא בדקדוק הוא מגזע עשו ועליו נאמר ואף ה' חרה בם, ויש לציין בזה גם דברי הגמ' עירובין נג ע"א לאחד מהפירושים בני יהודה דייקי לישנא וכו', והבאנו בזה במאמרינו אורח חכמים [נמצא גם במאגר ספרים עבריים - הברו בוקס].
 

יצחק פון ישיבה

משתמש ותיק
amsgula.net אמר:
גם להגר"א יש ענין לקרוא בדקדוק כמו שהביאו תלמידיו משמו שהיה מקפיד לקרוא המשנה דוקא בדקדוק [נדפס במעשה רב השלם], וכן היסוד ושורש העבודה האריך בזה, וכבר איתא בזוהר שמי שאינו קורא בדקדוק הוא מגזע עשו ועליו נאמר ואף ה' חרה בם, ויש לציין בזה גם דברי הגמ' עירובין נג ע"א לאחד מהפירושים בני יהודה דייקי לישנא וכו', והבאנו בזה במאמרינו אורח חכמים [נמצא גם במאגר ספרים עבריים - הברו בוקס].
יש להבין הדברים: להגר"א יש ענין לקרוא את התורה שבע"פ - בדקדוק.
בזוהר - נאמר על תורה שבכתב או בע"פ, והיכן נאמר<
מי מפרש את הגמרא בעירובין כך?, בפרט שבפשטות רש"י מדובר שם על תורה שבע"פ?
 

חגי פאהן

משתמש ותיק
רש"י מגילה כד: ד"ה מפני שקורין: ודאמרינן (ברכות לב.) דבי ר"א קורין לאלפין עיינין ולעיינין אלפין - ההוא בדרשה (לאפוקי מתפילה).
 

יצחק פון ישיבה

משתמש ותיק
חגי פאהן אמר:
רש"י מגילה כד: ד"ה מפני שקורין: ודאמרינן (ברכות לב.) דבי ר"א קורין לאלפין עיינין ולעיינין אלפין - ההוא בדרשה (לאפוקי מתפילה).
בפשטות כוונת רש"י היא, שכך היו דורשים את הפסוק, ולא שכך היו לומדים תורה.
כך גם מסתבר שכן לשון הקודש היתה אחת, והכל חילקו בין אלפי"ן לעייני"ן.
 

חגי פאהן

משתמש ותיק
טואו"ח ס"א, בהלכות הדקדוק בקריאת שמע: "ולא בקריאת שמע בלבד, אלא אף בפסוקי דזמרה ובתפילה". אם היה צריך גם בלימוד תורה, הוא לא היה מוסיף זאת?

מצד שני, הרי כל מה שקוראים את שמע זה כדי לקיים "ודברת בם... ובשכבך ובקומך", שזה ציווי לדבר בכל התורה. וחז"ל קבעו פרשת 'שמע' דוקא כי היא חשובה מצד האמונה וכו', אבל בעצם מצות קריאת שמע היא היא מצות לימוד תורה. יש לומר אפוא שהלכות אלה מלמדות אותנו איך לומדים תורה, והן מדברות על כל התורה...
 

יצחק פון ישיבה

משתמש ותיק
חגי פאהן אמר:
טואו"ח ס"א, בהלכות הדקדוק בקריאת שמע: "ולא בקריאת שמע בלבד, אלא אף בפסוקי דזמרה ובתפילה". אם היה צריך גם בלימוד תורה, הוא לא היה מוסיף זאת?

מצד שני, הרי כל מה שקוראים את שמע זה כדי לקיים "ודברת בם... ובשכבך ובקומך", שזה ציווי לדבר בכל התורה. וחז"ל קבעו פרשת 'שמע' דוקא כי היא חשובה מצד האמונה וכו', אבל בעצם מצות קריאת שמע היא היא מצות לימוד תורה. יש לומר אפוא שהלכות אלה מלמדות אותנו איך לומדים תורה, והן מדברות על כל התורה...
אינה ראיה כלל, כיון שיש ענין בקרי"ש בקריאה דייקא. וא"כ אין להביא מזה כל ראיה לשאר הלכות
 

חגי פאהן

משתמש ותיק
יצחק פון ישיבה אמר:
חגי פאהן אמר:
טואו"ח ס"א, בהלכות הדקדוק בקריאת שמע: "ולא בקריאת שמע בלבד, אלא אף בפסוקי דזמרה ובתפילה". אם היה צריך גם בלימוד תורה, הוא לא היה מוסיף זאת?

מצד שני, הרי כל מה שקוראים את שמע זה כדי לקיים "ודברת בם... ובשכבך ובקומך", שזה ציווי לדבר בכל התורה. וחז"ל קבעו פרשת 'שמע' דוקא כי היא חשובה מצד האמונה וכו', אבל בעצם מצות קריאת שמע היא היא מצות לימוד תורה. יש לומר אפוא שהלכות אלה מלמדות אותנו איך לומדים תורה, והן מדברות על כל התורה...
אינה ראיה כלל, כיון שיש ענין בקרי"ש בקריאה דייקא. וא"כ אין להביא מזה כל ראיה לשאר הלכות
מנלן שהעניין הוא רק בק"ש?
 

אלימלך

משתמש ותיק
amsgula.net אמר:
גם להגר"א יש ענין לקרוא בדקדוק כמו שהביאו תלמידיו משמו שהיה מקפיד לקרוא המשנה דוקא בדקדוק [נדפס במעשה רב השלם],
מי זה הרב שלמה ברדקי?
 

קבצים מצורפים

  • מעשה רב.PDF
    142.5 KB · צפיות: 3

shchiche.com

משתמש רגיל
יתכן שזה שם של אחד מתלמידי הגר''א או תלמידי תלמידיו שעלו לאה"ק.
 

shchiche.com

משתמש רגיל
יצחק פון ישיבה אמר:
amsgula.net אמר:
גם להגר"א יש ענין לקרוא בדקדוק כמו שהביאו תלמידיו משמו שהיה מקפיד לקרוא המשנה דוקא בדקדוק [נדפס במעשה רב השלם], וכן היסוד ושורש העבודה האריך בזה, וכבר איתא בזוהר שמי שאינו קורא בדקדוק הוא מגזע עשו ועליו נאמר ואף ה' חרה בם, ויש לציין בזה גם דברי הגמ' עירובין נג ע"א לאחד מהפירושים בני יהודה דייקי לישנא וכו', והבאנו בזה במאמרינו אורח חכמים [נמצא גם במאגר ספרים עבריים - הברו בוקס].
יש להבין הדברים: להגר"א יש ענין לקרוא את התורה שבע"פ - בדקדוק.
בזוהר - נאמר על תורה שבכתב או בע"פ, והיכן נאמר<
מי מפרש את הגמרא בעירובין כך?, בפרט שבפשטות רש"י מדובר שם על תורה שבע"פ?
זוהר יתרו פז ע"א כמדו', ועי' במאמרי הנ"ל http://beta.hebrewbooks.org/57011 .
 
חלק עליון תַחתִית