מים חמין מעבירין זוהמא או לא?

נושאים שונים

פותח הנושא
שמואל דוד
הודעות: 180
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 20 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מים חמין מעבירין זוהמא או לא?

שליחה על ידי שמואל דוד » 28 אוגוסט 2018, 07:40

עיין בהלכות שבת סימן רס שיש חיוב לרחוץ בחמין בערב שבת. ועיין ביאור הלכה שמסתפק בפושרים. והטעם הוא שחמין מעביריו הזוהמא. וצריך עיון מגמרא חולין דף קה שמבואר שחמין מפעפעין הזוהמא ופירש"י מבליעין הזוהמא בידים. ועיין שו"ע הלכות נט"י וצ"ע בזה.

ערכים:


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 734 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מים חמין מעבירין זוהמא או לא?

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 28 אוגוסט 2018, 21:06

לפו"ר ייתכן לחלק בין זוהמת ושמנונית הגוף ובין שמנונית מאכל -הגסה.


פותח הנושא
שמואל דוד
הודעות: 180
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 20 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מים חמין מעבירין זוהמא או לא?

שליחה על ידי שמואל דוד » 28 אוגוסט 2018, 22:15

יישר כח


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 932
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 352 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מים חמין מעבירין זוהמא או לא?

שליחה על ידי אלימלך » 30 אוגוסט 2018, 14:08

ואולי יש גם לחלק בין נטילה מועטת לבין רחיצה שמרובה.
ואם נאמר שפניו ידיו ורגליו הכונה לזרוע ולא לכף היד [צריך לבדוק] אולי יש הבדל בין כף היד לזרוע.
בעיקר השאלה שצריך לרחוץ בחמין לפני שבת מפני שהם מנקים, מה המקור לכך אולי הסיבה שזה דרך התרעננות?


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 734 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מים חמין מעבירין זוהמא או לא?

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 30 אוגוסט 2018, 16:50

אלימלך כתב:ואולי יש גם לחלק בין נטילה מועטת לבין רחיצה שמרובה.
ואם נאמר שפניו ידיו ורגליו הכונה לזרוע ולא לכף היד [צריך לבדוק] אולי יש הבדל בין כף היד לזרוע.
בעיקר השאלה שצריך לרחוץ בחמין לפני שבת מפני שהם מנקים, מה המקור לכך אולי הסיבה שזה דרך התרעננות?
א. זה חילוק בדין ולא במציאות וכל שלא מצאנו סייג לדין איך נחלק מדעתנו. (ז"א לא מצאנו שנטילה מרובה הדין שונה)
ב. אם הענין ברחיצה מרובה, מיהת"י שמים רגילים (לא חמים) לא יועילו אחרי שאפי' במיעוט אינם מפעפעין.
מש"כ לחלק בין זרוע לכף היד, וכי יעלה על דעתך שהאדם יצטרך לרחוץ את ידו בשני שלבים לזרועו ולכף ידו, בפרט שאין חילוק בדין.
התרעננות? מים קרים בקיץ זה לא רענון?


משיב כהלכה
משתמש ותיק
הודעות: 602
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 122 פעמים
קיבל תודה: 76 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מים חמין מעבירין זוהמא או לא?

שליחה על ידי משיב כהלכה » 30 אוגוסט 2018, 17:55

אולי בצירוף סבון, כי חזינן הרבה אנשים במקווה שמתקלחים במים חמים ללא סבון ונשארים בסרחונם.

ואכן בקטנותי כשעזרתי לאמא שלי לשטוף כלים, היא היתה ממליצה לשטוף עם מים חמים, כי הם מעבירים השומן שבכלים.

וממילא לא קשיא: הרוחץ בחמין, איירי עם סבון, ומעביר הזוהמה. ומה שכתב רש"י שהחמין מבליעים הזוהמה, זה ללא סבון...


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 734 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מים חמין מעבירין זוהמא או לא?

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 30 אוגוסט 2018, 18:04

משיב כהלכה כתב:אולי בצירוף סבון, כי חזינן הרבה אנשים במקווה שמתקלחים במים חמים ללא סבון ונשארים בסרחונם.

ואכן בקטנותי כשעזרתי לאמא שלי לשטוף כלים, היא היתה ממליצה לשטוף עם מים חמים, כי הם מעבירים השומן שבכלים.

וממילא לא קשיא: הרוחץ בחמין, איירי עם סבון, ומעביר הזוהמה. ומה שכתב רש"י שהחמין מבליעים הזוהמה, זה ללא סבון...
גם לדבריך שמיירי בצירוף סבון (לענ"ד המצאה אלו דברים שלא נכתבו שם)
א. מדוע להחליט להעמיד גבי רחיצת כל הגוף עם סבון ואילו רחיצת הידים בלי סבון.
ב. מהו הטעם שכתבו "שחמין מעבירין זוהמא" לדבריך בלא סבון זה אינו, והעיקר חסר מן הספר.
ג. אם נעמיד שמיירי עם סבון אזי גם במים רגילים, ובפרט מה הסתפק הביה"ל במים פושרים.


משיב כהלכה
משתמש ותיק
הודעות: 602
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 122 פעמים
קיבל תודה: 76 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מים חמין מעבירין זוהמא או לא?

שליחה על ידי משיב כהלכה » 30 אוגוסט 2018, 18:27

בתחילת דבריי הבהרתי שזהו ביאור בדרך אפשר ואולי. ממילא ברור שאלו דברים שלא נכתבו שם.

ואולי פשוט להם שכל המתרחץ משתמש בסבון, ולכן לא ראו צורך לכתוב.

א. כי כשעושים מים אחרונים, לא משתמשים בסבון, וברחיצה משתמשים.

ב. כי עם סבון קשה להעביר את השומן, והמים החמים מסייעים (ומהאי טעמא אמרה לי אמי להשתמש בחמין, כנ"ל).

ג. הספק הוא האם מים פושרים מעבירים הזוהמה כמו חמין. וק"ל.


משיב כהלכה
משתמש ותיק
הודעות: 602
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 122 פעמים
קיבל תודה: 76 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מים חמין מעבירין זוהמא או לא?

שליחה על ידי משיב כהלכה » 30 אוגוסט 2018, 18:27

הפקדתי שומרים כתב:לפו"ר ייתכן לחלק בין זוהמת ושמנונית הגוף ובין שמנונית מאכל -הגסה.
לעיתים, זוהמת ושמנונית הגוף יותר גסה ומסריחה משמנונית מאכל.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 734 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מים חמין מעבירין זוהמא או לא?

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 30 אוגוסט 2018, 18:57

משיב כהלכה כתב:בתחילת דבריי הבהרתי שזהו ביאור בדרך אפשר ואולי. ממילא ברור שאלו דברים שלא נכתבו שם.

ואולי פשוט להם שכל המתרחץ משתמש בסבון, ולכן לא ראו צורך לכתוב.

א. כי כשעושים מים אחרונים, לא משתמשים בסבון, וברחיצה משתמשים.

ב. כי עם סבון קשה להעביר את השומן, והמים החמים מסייעים (ומהאי טעמא אמרה לי אמי להשתמש בחמין, כנ"ל).

ג. הספק הוא האם מים פושרים מעבירים הזוהמה כמו חמין. וק"ל.
א. טעות. אתה מדמה מים אחרונים בקצות האצבעות כמו שאנו רגילים היום, ולא היא מים אחרונים בגמ' חולין כל היד, בזמן הגמ' אכלו עם הידים ברכות נג ואנו כיום נוהגים את שנוהגים כפשרה מסוימת, ועל כן אין סיבה להמצאה הנ"ל.
ב. המים מסייעים זה שלב אחרי השערתך עם הסבון, כמו ההשערה באות א.
ב-ג. סבון בלי מים קשה להעביר, סבון עם מים רגילים או חמים אין חילוק. וכל הטעם שמפעפעין וחודרים משום שמרככים כד' רש"י הנ"ל וחודר הזיהום, מה שלא שייך עם סבון "בורית" שמשפשים ודוק.

מה שכתבת להעיר על חילוקי בהודעתי א' "לעיתים", ומה על דרך כלל? ואם בכלל.


משיב כהלכה
משתמש ותיק
הודעות: 602
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 122 פעמים
קיבל תודה: 76 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מים חמין מעבירין זוהמא או לא?

שליחה על ידי משיב כהלכה » 30 אוגוסט 2018, 19:22

א. אין נפק"מ בין כל היד לבין קצות האצבעות, עדיין מצוי שאנשים שוטפים הידיים, אבל כשמתרחצים משתמשים בסבון ומשפשפים היטב.

ב-ג. יש חילוק בין מים חמים למים רגילים או פושרים, שהמים החמים מפעפעין וחודרים כפי שכתבת, ואם משתמש בסבון אז עוזר להעביר הזוהמה, ואם לא משתמש בסבון אז אדרבה מחדירים הזוהמה יותר.

ד. בדרך כלל אין כלל, לפעמים זוהמת המאכל מועטת וזוהמת האדם רבה, ולפעמים להיפך. ולכן התירוץ שלך אינו תירוץ.

מצאתי באחד מן הראשונים, רבי אברהם מן ההר, שהטעם שהמים החמים אינם מעבירים הזוהמא הוא מפני שאינו יכול לשפשף בהם (כנראה מחמת חמימותם) ורק נוטל ידיו ותו לא. אבל אם היה משפשף ובפרט עם סבון, היה מעביר הזוהמא.

מדבריו גם אפשר ללמוד שהחילוק שהמצאת אין לו שום מקום, ונובע מחוסר ההבנה של הדברים.
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


פותח הנושא
שמואל דוד
הודעות: 180
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 20 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מים חמין מעבירין זוהמא או לא?

שליחה על ידי שמואל דוד » 02 ספטמבר 2018, 05:28

כדברי רבינו אברהם מן ההר כתב הרמב״ם בהלכות ברכות.
וע״ע חסדי דוד מקואות פרק ח ובנתן פריו הלכות נטילת ידים בסוף הספר.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 734 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מים חמין מעבירין זוהמא או לא?

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 02 ספטמבר 2018, 13:40

משיב כהלכה כתב:א. אין נפק"מ בין כל היד לבין קצות האצבעות, עדיין מצוי שאנשים שוטפים הידיים, אבל כשמתרחצים משתמשים בסבון ומשפשפים היטב.

ב-ג. יש חילוק בין מים חמים למים רגילים או פושרים, שהמים החמים מפעפעין וחודרים כפי שכתבת, ואם משתמש בסבון אז עוזר להעביר הזוהמה, ואם לא משתמש בסבון אז אדרבה מחדירים הזוהמה יותר.

ד. בדרך כלל אין כלל, לפעמים זוהמת המאכל מועטת וזוהמת האדם רבה, ולפעמים להיפך. ולכן התירוץ שלך אינו תירוץ.

ה. מצאתי באחד מן הראשונים, רבי אברהם מן ההר, שהטעם שהמים החמים אינם מעבירים הזוהמא הוא מפני שאינו יכול לשפשף בהם (כנראה מחמת חמימותם) ורק נוטל ידיו ותו לא. אבל אם היה משפשף ובפרט עם סבון, היה מעביר הזוהמא.

מדבריו גם אפשר ללמוד שהחילוק שהמצאת אין לו שום מקום, ונובע מחוסר ההבנה של הדברים.
א. שוב להכניס כאן את ה'סבון' ולהמציא 'הכא סבון' 'התם בלא סבון' זו המצאה שלא כתובה, בפרט שבזמן הגמ' היו אוכלים בידים.
ב-ג. כפי שכתבנו, לא מוזכר סבון ואין כאן ענין לסבון, אלא מים חמים או רגילים, כל השאר המצאה של מר ותל"מ.
ד. אות א' כנ"ל.
ה. שוב הנחה של מר (מחמת חמימותם) ר' אברהם מן ההר לא מתיחס לסבון, ודבריו הם הסבר לכך שבמים חמים שלא כמו מים רגלים, מתרככים הידים והזוהמא חודרת כבר (וכ"כ רש"י) ולא מועיל שפשוף. ואילו גבי מרחץ מים חמין מועילים גם בלא סבון. ייתכן שסבון מועיל וייתכן שלא, אבל מה שלא יהיה החילוק בין מרחץ ובין נטילת ידים, לא תלוי בהמצאה של סבון. לא מוזכר סבון אלא גם בלא סבון יש חילוק בין השניים והצענו חילוק בין השניים. זאת ועוד אם בגלל חמימותם לא שייך שפשוף בסבון בנטילת ידים, מדוע אם כן שייך במרחץ?

מה מצאת בר' אברהם מן ההר הסותר לדברינו? מדוע במרחץ מים חמים בשונה ממים אחרונים,לא "מבליעין בהם זיהום התבשיל ואינן מעבירין הזוהמא שאינו יכול לשפשף בהם" -כמו בנטילת ידים???
רבינו אברהם מן ההר סותר אם כבר לדבריך, מדבריו עולה (לפי') שאם ישפשף יועיל גם בלא סבון!! והרגשת בקושי זה, ועל זה הוספת "בפרט עם סבון"......!


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 932
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 352 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מים חמין מעבירין זוהמא או לא?

שליחה על ידי אלימלך » 02 ספטמבר 2018, 14:12

עוד יתכן שענין הרחצה בחמין משום שזוהי רחצה של תענוג, וכך יכנס כשהוא מעונג לשבת.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 734 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מים חמין מעבירין זוהמא או לא?

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 02 ספטמבר 2018, 14:16

שמואל דוד כתב:כדברי רבינו אברהם מן ההר כתב הרמב״ם בהלכות ברכות.
וע״ע חסדי דוד מקואות פרק ח ובנתן פריו הלכות נטילת ידים בסוף הספר.
ומה זה מתרץ?
הרי ממ"נ כמות שלגבי נט"י לא יטול במים חמים מאיזה טעם שלא יהיה (למשל מפני חמימותם) כך הדין נותן גם במרחץ, והדק"ל וע"כ כמש"כ לעיל.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 734 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מים חמין מעבירין זוהמא או לא?

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 02 ספטמבר 2018, 14:20

אלימלך כתב:עוד יתכן שענין הרחצה בחמין משום שזוהי רחצה של תענוג, וכך יכנס כשהוא מעונג לשבת.
ראה שם ביה"ל הנ"ל -"אך אם לאחר שנשתטף בצונן נתחמם היטב על-ידי הבל הזעה שהעלה על עצמו לכאורה הוא בכלל רחיצה בחמין".
מדבריו עולה שענין החמימות בשביל לנקות הזוהמא ועל כן מועיל גם ע"י הבל זעה, ואילו הסיבה למים חמים בשביל תענוג לא כ"כ שייך בהבל זעה, כך הפשטות.

נ.ב כמו"כ חזינן בד' הביה"ל שחמימות המים היא המנקה את הזוהמא, ולא כמש"כ כאן (משיב כ') שמיירי עם סבון.


משיב כהלכה
משתמש ותיק
הודעות: 602
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 122 פעמים
קיבל תודה: 76 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מים חמין מעבירין זוהמא או לא?

שליחה על ידי משיב כהלכה » 02 ספטמבר 2018, 20:00

הפקדתי שומרים כתב: א. שוב להכניס כאן את ה'סבון' ולהמציא 'הכא סבון' 'התם בלא סבון' זו המצאה שלא כתובה

מה מצאת בר' אברהם מן ההר הסותר לדברינו? מדוע במרחץ מים חמים בשונה ממים אחרונים,לא "מבליעין בהם זיהום התבשיל ואינן מעבירין הזוהמא שאינו יכול לשפשף בהם" -כמו בנטילת ידים???
רבינו אברהם מן ההר סותר אם כבר לדבריך
הויכוח כעת הוא מיותר לחלוטין, אבל בכל זאת אשיב, כי היטב חרה לך שניסיתי לשלב את דבריו בדבריי.

ובכן, ראשית יש להבהיר שהצעתי פירוש בדרך אפשר, והדגשתי ש"אולי" יש לחלק בין סבון ללא סבון. זאת היתה בהחלט "המצאה".

רבי אברהם מן ההר לא דיבר על סבון, אבל הלך בדרך זאת ע"י שהסביר שבנטילת מים חמים אי אפשר לשפשף, וממילא יהיה החילוק שבמרחץ לא רוחץ במים שהיד סולדת בהן וממילא יכול לשפשף ולכן מעביר הזוהמא.

ונותר הביאור שמים חמים מרככים וחודרים אבל ללא שפשוף הם רק יחדירו הזוהמה. והוא כעין מה שכתבתי שכאשר נוטל אינו משתמש בסבון אלא רק שופך על ידיו.

אבל אתה הלכת לכיוון אחר לגמרי, להמציא חילוק בין זוהמת הגוף לזוהמת מאכל, ולפי הביאור האמיתי שהובא בראשונים, נמצא שהלכת בדרך שאינה נכונה.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 734 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מים חמין מעבירין זוהמא או לא?

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 02 ספטמבר 2018, 20:08

משיב כהלכה כתב:
הפקדתי שומרים כתב: א. שוב להכניס כאן את ה'סבון' ולהמציא 'הכא סבון' 'התם בלא סבון' זו המצאה שלא כתובה

מה מצאת בר' אברהם מן ההר הסותר לדברינו? מדוע במרחץ מים חמים בשונה ממים אחרונים,לא "מבליעין בהם זיהום התבשיל ואינן מעבירין הזוהמא שאינו יכול לשפשף בהם" -כמו בנטילת ידים???
רבינו אברהם מן ההר סותר אם כבר לדבריך
הויכוח כעת הוא מיותר לחלוטין, אבל בכל זאת אשיב, כי היטב חרה לך שניסיתי לשלב את דבריו בדבריי.

ובכן, ראשית יש להבהיר שהצעתי פירוש בדרך אפשר, והדגשתי ש"אולי" יש לחלק בין סבון ללא סבון. זאת היתה בהחלט "המצאה".

רבי אברהם מן ההר לא דיבר על סבון, אבל הלך בדרך זאת ע"י שהסביר שבנטילת מים חמים אי אפשר לשפשף, וממילא יהיה החילוק שבמרחץ לא רוחץ במים שהיד סולדת בהן וממילא יכול לשפשף ולכן מעביר הזוהמא.

ונותר הביאור שמים חמים מרככים וחודרים אבל ללא שפשוף הם רק יחדירו הזוהמה. והוא כעין מה שכתבתי שכאשר נוטל אינו משתמש בסבון אלא רק שופך על ידיו.

אבל אתה הלכת לכיוון אחר לגמרי, להמציא חילוק בין זוהמת הגוף לזוהמת מאכל, ולפי הביאור האמיתי שהובא בראשונים, נמצא שהלכת בדרך עקומה לגמרי.
אין מה להוסיף הדברים כתובים והשופט ישפט כאן וכאן וכאן
זאת ועוד הערתי על דבריך וכעת מר חוזר מדבריו אם כי בהסתיגות ובהמצאה נוספת של חילוק, בין דרגת חימום של מרחץ לנט"י א. אין צריך לומר שזו המצאה הדרוש לה מקור ב. המ"ב שם כתב לא כמר. ועם זאת חלילה לי מלאמר על דבריו שהם עקומים לא כך היא דרכה של תורה, בכ"א בבימד"ו.


משיב כהלכה
משתמש ותיק
הודעות: 602
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 122 פעמים
קיבל תודה: 76 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מים חמין מעבירין זוהמא או לא?

שליחה על ידי משיב כהלכה » 02 ספטמבר 2018, 21:28

איני יודע מה אתה רוצה, החילוק כתוב מפורש בדבריו של רבי אברהם מן ההר (והוסיף שמואל דוד שגם הרמב"ם כתב כן). הוא ביאר שהטעם שמפעפעין הזוהמא הוא מפני שרותחים ואינו יכול לשפשף בהם, וממילא מובן שבמרחץ דרגת החימום אינה רותחים אלא נעימים באופן שאפשר לשפשף בהם ואז אדרבה מסייעים המים החמים להעביר הזוהמא ואין שום סתירה.

המשנה ברורה הסתפק אם מים פושרים גם פועלים את פעולת החמים בריכוך והעברה של זוהמא, וגם הוא אינו סותר לכל הנ"ל.


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 932
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 352 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מים חמין מעבירין זוהמא או לא?

שליחה על ידי אלימלך » 12 יוני 2019, 21:05

אלימלך כתב:
02 ספטמבר 2018, 14:12
עוד יתכן שענין הרחצה בחמין משום שזוהי רחצה של תענוג, וכך יכנס כשהוא מעונג לשבת.
שוב ראיתי שכן כתב המטה משה(תי') בשם רבו המהרש"ל שטעם שיש לרחוץ סמוך לחשיכה משום שענין הרחיצה שיכנס לשבת כשהוא מעונג והנאת הרחיצה היא לאחר שעה.
וכן כתב הברכי יוסף משום רבינו ירוחם שטעם הרחיצה משום תענוג.
אמנם ברמב"ם כתב שהוא משום כבוד השבת


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 1716
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1159 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מים חמין מעבירין זוהמא או לא?

שליחה על ידי מאן דהו » 12 יוני 2019, 23:52

אלימלך כתב:
12 יוני 2019, 21:05
אלימלך כתב:
02 ספטמבר 2018, 14:12
עוד יתכן שענין הרחצה בחמין משום שזוהי רחצה של תענוג, וכך יכנס כשהוא מעונג לשבת.
שוב ראיתי שכן כתב המטה משה(תי') בשם רבו המהרש"ל שטעם שיש לרחוץ סמוך לחשיכה משום שענין הרחיצה שיכנס לשבת כשהוא מעונג והנאת הרחיצה היא לאחר שעה.
וכן כתב הברכי יוסף משום רבינו ירוחם שטעם הרחיצה משום תענוג.
אמנם ברמב"ם כתב שהוא משום עונג השבת

אז פושרים שאין בהם תענוג ודאי לא לאחר שעה, לא. אז מה ספיקו של הביאור הלכה אם מועיל בפושרים?


ידידיה
הודעות: 19
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מים חמין מעבירין זוהמא או לא?

שליחה על ידי ידידיה » 12 יוני 2019, 23:57

שמואל דוד כתב:
28 אוגוסט 2018, 07:40
עיין בהלכות שבת סימן רס שיש חיוב לרחוץ בחמין בערב שבת. ועיין ביאור הלכה שמסתפק בפושרים. והטעם הוא שחמין מעביריו הזוהמא. וצריך עיון מגמרא חולין דף קה שמבואר שחמין מפעפעין הזוהמא ופירש"י מבליעין הזוהמא בידים. ועיין שו"ע הלכות נט"י וצ"ע בזה.
חמין מפעפעין הזוהמא רק כשהיד סולדת בהם. ולא מצוי מי שירחוץ במים כאלו.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח