אשכול להבאת דברי גדולי ישראל במה להתחזק בזמן הזה של הפיגועים רח"ל

מתי אבוא

משתמש רגיל
שמעתי מר' דן סגל שליט"א שמחזק שעכשיו (עוד לפני הפיגועים) זה תקופה מאוד קרובה למשיח ושלא יהיה דינים ח"ו צריך להרבות בתפילה על משיח צדקנו שיבוא וכדאי' בחז"ל עד שיבקשו את מלכות ה' ומלכות בית דוד ובניין בית המקדש.
הבה נתחזק כולנו שלא יעבור יום בלי תפילה אחת אישית ואמיתית על גאולת ישראל וכן על שמירה שלשום יהודי לא יארע שום רע משונאיהם של ישראל הישמעלים ימשו"ז הנהנים לראות דם יהודי ימותו במיתות שונות ואכזריות, אמן כן יהי רצון.
 

משבט הכהונא

משתמש ותיק
פותח הנושא
מרן ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין התבטא הערב בכאב על הפיגוע הנורא בעיר בני ברק: יהודים הרוגים יש, אחד תלמיד חכם הרוג, מה זה? יש תפילה ראה בעניינו, מה פתאום זה קרה, יכול להיות שרבי חיים נפטר אז חסר זכויות, צדיק אבד. מה אנחנו חייבים לעשות, מה חיזוק צריך להתחזק, על שלושה דברים העולם עומד, תורה עבודה וגמילות חסדים. כל אחד, לא משנה, אדם עוסק בפרנסה, לא עוסק, כל יהודי יש לו חיובים, מה שהוא יכול להוסיף תורה, להוסיף יראת שמים, מידות טובות, עסק בספרי המוסר.

עוד הוסיף מרן ואמר: יש גמרא "חשוב את לאתפוסי אדרא", מי שהוא אדם חשוב הוא זוכה להיות המשפיע זכויות על עם ישראל, יש דין בצדיקים, זה מוסיף יראת שמים לציבור, הצדיק לא מפסיד מזה, הוא זוכה, צדיקים נתפסין בעוון הדור כדי לזכות את הדור, החשיבות שלו נותנת לו את הזכות לאתפוסי אדרא כדי לזכות את הדור.
 

טובה ראייתה

משתמש רגיל
דברי חיזוק ותוכחה נוראים
ממרנא שר התורה הגר"ד קוק שליט"א
בעקבות המצב הנורא השורר בארץ הקדש
 
הערב [ליל כ"ז אדר ב' תשפ"ב] ארגנו כנס אזכרה וחיזוק לזכרו של רב העיר טבריה ידידינו הגרמ"צ בוחבוט זצ"ל.
 
מרנא שליט"א [מחמת ריבוי צומותיו וחולשתו] אמר לי, שלא יוכל להגיע לכנס. ואמרתי לו, שהנני אמור לדבר שם, ואולי אזכה שיאמר לי במה לחזק את הציבור.

 
ומיד דיבר רבינו שליט"א בכאב גדול ואלו דבריו:

 
אין ענין בכל הדרושים והחידושים למיניהם, רוב הדרשות שיש היום מיותרות, ובפרט שמנסים להסביר את אברהם ושרה, את דוד המלך ואת נביאי ה', ופעמים הרבה שיש פגם או עכ"פ "טעם לפגם" בכל זה, והיה עדיף לקרוא פרקי משנה או תהלים ולא להכביר במילין שאין בהם תועלת...

 
וע"פ רוב מה שמספרים לא כ"כ מחזק, [ופעמים שהסיפורים מקטינים את הדמות שעליהם נסוב הענין], ולכן יש ללמד את הרבנים כלל חשוב, שעיקר הדרשה אמורה להיות סביב חיזוק "הלכה למעשה"... להורות לעם בפועל את המעשה אשר יעשון.

 
תגיד להם, רבותי, צריכים להתעורר ב"קידוש ה'", למה מזלזלים בקדיש... יש לך אפשרות לענות יהא שמיה רבה, תרוץ לענות, מיליון דולר לפניך ואתה לא רץ??? איך זה קורה שעומדים יחד לדבר - וההוא אומר קדיש ולא מתייחסים אליו...

 
צריך לעשות עסק מ"אשר יצר", מכל ברכה, מכל כוס תה... למה אדישים?? צריך לברך כמו יהודי, לא בלחישה ולא ב"הרצה", זה אותו זמן בין כך... בבית בפרט יש הרבה זלזול בברכות, במקום ש"אשר יצר" יהיה מקור לחיזוק, הוא נהיה "מת מצוה"...

אם נכנסת לקריאת שמע ויצאת אותו דבר, זה אומר שלא קראת כ"כ... חייב להיות שינוי באמונה... אולי התפללת, אבל אינך קשור לתפלה...

 
דיבורי חול בבית הכנסת, זו בעיה הלכתית!! וסתם דברים בטלים בכל מקום ובכל זמן הם בעיה... חבל על הזמן שלך... יש היום הכל ב"קטן" בשביל ניצול הזמן, יש מוסר כיס, משניות כיס, צריך ללמוד ולא לפטפט, אתה לא ביישוב הדעת, תלמד רק מרן רמ"א... מה הבעיה, כל הלכה שתי דקות במקום לפטפט...

 
ושוב אמר רבינו שליט"א בפנים כואבות, שנאת חנם... זה הנושא הכואב ביותר, המוסדות זה אם כל חטאת, מקבל אותך, לא מקבל, כל ה"סטיגמות" וה"סגנונות" שעושים ומתהדרים בהם על אחרים, אחד רוצה את הכסף של השני... זה מביא את כל הצרות והבעיות...

 
ושאלתי את רבינו שליט"א, האם הנושא של פירוד חמור יותר מפירצת האייפונים??... ויותר מכל המרעין בישין שיש לצערינו בדור האחרון?? והשיב מיד, כל זה גרוע מאד, אבל השורש של זה מה"פירוד"...

 
כשיש "פירודא", אין השראת שכינה בישראל, ומזה מתגלגלים הרבה ענינים חמורים, כמו צרת האייפונים וכיו"ב, ולכן, על השורש יש לדבר, ולא על האייפונים - שהם תוצאת השורש המקולקל, והראיה מיומא (ט ע"ב) שהדגישו את סיבת חורבן בית שני [שהוא קשור אלינו יותר], שהגיע בעוון שנאת חנם, ושם מוכח ששנאת חנם מביא כל העבירות...

 
וכבר כתבנו במוצ"ש שלאחר פטירת שר התורה זיע"א, מה שאמר רבינו הגר"ד קוק שליט"א בעצם יום השבת, כעת ללא שר התורה הגר"ח זיע"א, הוא מצב שמרחפת סכנה על העולם, כי רבינו הגר"ח היה "עץ החיים" של הדור, וכאשר נגדע העץ ממילא כולם אבודים וכו'.

 
והנה לעת כזאת אנו שומעים על פיגוע נוראי בבני ברק, שכבר ידוע מה שהיה אומר שר התורה ש"בבני ברק" אין מה לפחד, וחזינן כי ה"שומר" [שמריהו] של הדור, שהיה מוסיף [יוסף] והולך בתורה ללא הפסק והביא "חיים" לעולם - ועתה, היה לאין מחמד כל עין, וצרות צרורות באות עלינו ללא הרף, ה' הטוב יכפר בעדינו אכי"ר.

 
וזכורני ששמעתי מהרבנית בת שבע קניבסקי ז"ל, שמרן שר התורה אמר לכולם לא לחשוש כלל במלחמת המפרץ, ושבבני ברק לא יפול שום טיל, והיה מורה שלא לחלל שבת גם לא באיסור דרבנן, [וחלק בזה על כל גדולי הדור שהתירו לחלל עכ"פ בדרבנן, ויש שהתירו בדאורייתא, וכבר הרחיב בזה בס' "משנת פקוח נפש" (סי' יא) בביאור הוראות שר התורה זיע"א באותה מלחמה], והיא העידה, שלא היה ישן בלילות, רק היה עסוק בקריאת תהלים וכו', כי הוא לקח אחריות על העיר, ושומר שנרדם בשמירה פושע הוא...

 
ולפני יומיים באירוסי נכדתו של מרנא שליט"א כך אמר: מי שלא מאמין שתוך כדי דיבור יכול לבוא משיח... זה אמור להיות עכשיו!!! תבקש עכשיו משיח, ואולי מישהו אחד מאיתנו יעשה ויחזור טיפה בתשובה... וסימנך: "משיח בן דוד" בגימטריא "תוך כדי דיבור".

 
שנשמע ונתבשר בשורות טובות אכי"ר
 

משבט הכהונא

משתמש ותיק
פותח הנושא
הגאון רבי יעקב עדס : "שימו לב כמה אסונות ופיגועים מאז פטירתו של מרן שר התורה הרב קניבסקי זצ"ל. חסר בעולם תורה, חסר קדושה בעולם. כל אחד מאיתנו צריך להתחזק במשהו".
מרן ראש הישיבה הגרמ"ה הירש בהתבטאות כעת על הפיגוע המחריד: שמענו על מה שקרה בבני ברק - שזה ממש מורגש שמרן ר' חיים לא איתנו.
 

ישתבח שמו לעד

משתמש ותיק
שאלה - 247716
לכבוד הרב מוצפי שלום. איך נינצל מהמחבלים הארורים ימח שמם וזכרם?
תשובה
עיין בפסיקתא זוטרתא שיר השירים פרק א
"צאי לך בעקבי הצאן. כלומר לכי לך בדרך האבות, כשם שאברהם יצחק ויעקב בטחו בי ולא עזבתים ולא נטשתים, שנאמר (שם קה, יג) ויתהלכו מגוי אל גוי, לא הניח לאיש לעושקם (שם ד). עשי מעשיהם ותושעי: בעקבי הצאן. בהילוך הצאן, כמו (שם עז, כ) ועקבותיך לא נודעו: ורעי את גדיותיך. לאחר שתלכי בדרכיהם ותראי שבליהם שדרכו הצדיקים ותעשי כמעשיהם ותרעי את בניך, על משכנות הרועים. בבתי כנסיות ובבתי מדרשות, אז ינצלו מחבלי משיח, שנאמר (יואל ג, ה) והיה כל אשר יקרא בשם יי' ימלט. וכך אמרו ז"ל מה יעשה אדם וינצל מחבלו של משיח, יעסוק בתורה ובגמילות חסדים, והבל פיהם של תינוקות מגינה על ישראל בגלות לפי שאין בהם חטא".
 

ישתבח שמו לעד

משתמש ותיק
שאלה - 247712
לרבנו היקר והאהוב הרב בן ציון מוצפי, אנחנו בוכים על מה שקורה בחוצות הערים, אין בטחון. מה יהיה???
תשובה
יש בטחון, והוא באבינו שבשמיים, ואילו לא הוא השומר עלינו לא היינו רגע אחד מתקיימים. דווקא הלילה בשעה שהמתים עדיין מוטלים לפנינו, עלינו לשבחו ולהודות לו על שאנחנו חיים וקיימים, כי הם מבקשים לכלותינו מעל פני האדמה. והוא שומר עלינו.

ראה גם ראה, פקח אזנים ושמע, כי עלינו להתפלל מקירות ליבנו, אל אבינו שבשמיים, כי השלטון אינו מכיר ביומו ובהשגחתו, וגם ברגעים אלה אינם מזכירים שמו כלל. ומה לנו לארץ הקדושה אם לא שהוא נתן לנו אותה? כי הכל שלו, אנחנו וכל מה שיש לנו שלו הם. נתחנן אליו, נכרע ברך לפניו, נבקש ממנו מחילה וסליחה וכפרה, נבקש מלפניו בתחנונים שיגער במידת הדין, ויתנהג עמנו במידת החסד והרחמים.
 

משבט הכהונא

משתמש ותיק
פותח הנושא
מאתר דרשו
התרחש אז פיגוע בליל הסדר ומתו 32 איש הי"ד. באותו פסח, רבים לא יצאו לטיולים, היה פחד.  עליתי למרן זיע"א ואמרתי לו – "הכל יראים מפיגועים, מה לומר לציבור, במה להתחזק להדוף את הרעה"?
הגאון רבי יצחק קולדצקי שליט"א מה השיב לו מרן הגרי״ש אלישיב, ועל הסיפור שהסטייפלר היה נוהג לצטט על המת שהגיע לעולם הזה
י"ז אלול תשע"ו 
תשובה, תפילה, וצדקה
 ביקשתם גם משהו אודות תפילה- אומר הגאון רבי יצחק שליט"א. לכן ראוי לציין ולהצביע על מה שאמר לי מרן הגרי"ש אלישיב זיע"א, לפני כארבע עשרה שנה.
 התרחש אז פיגוע בליל הסדר, מתו 32 איש הי"ד. באותו פסח, רבים לא יצאו לטיולים. היה פחד, בתי המדרש היו מלאים. באסרו חג עליתי למרן זיע"א ואמרתי לו – "הכול יראים מפיגועים, הלבבות מבקשים רוגע, מה לומר לציבור, במה להתחזק להדוף את הרעה"?
 השיב מרן: "צריכים לתת כבוד לה'. בפסוק נאמר "ואת מכבדי אכבד"- מי שמכבד את הקב"ה, הקב"ה יכבד אותו".
 מה המשמעות של הדבר, אם התפילה מתחילה בשבע, באים ברבע לשבע. מתעטפים ומתעטרים, אומרים במתינות ברכות השחר ו"ולעולם יהא אדם". בדיעבד, אפשר לבוא לבית הכנסת בחמש דקות לשבע, אך כאשר אבא שלי בא אלי לביקור, אכין את עצמי כראוי. גם הקב"ה שואל "מדוע באתי ואין איש". כמדומה שמרן ציטט את הגמרא בברכות ו: "אמר רבי יוחנן בשעה שהקדוש ברוך הוא בא בבית הכנסת ולא מצא בה עשה- מיד היה כועס, שנאמר מדוע באתי ואין איש קראתי ואין עונה".
 לכן כמה טוב לבוא לתפילה בזמן הראוי, לכבד את הקב"ה, כפי שנכנסים בראש השנה וביום הכיפורים, נכנסים לתפילה בזמן וביראת הרוממות.
 כידוע שהשל"ה כותב שמקום התפילה זה מעין העקידה. ומי שבא בזמן לתפילה הוא נקרא ידיד ה'. ה'בן איש חי' זי"ע אמר כי מי שבא זריז לתפילה מובטח לו שמלאכי השרת מזרזים את תפילתו עד כסא הכבוד. בשיר השירים פ"ז נאמר "מלך אסור ברהטים". מלך- זה הקב"ה, אסור- קשור כביכול, כיצד הוא קשור ? על ידי ברהטים: "מלך אסור ברהטים- הקדוש ברוך הוא נקשר באהבה, במצוות ובריצות שאתם רצים לפניו". כאשר רצים אליו הוא קשור אלינו, איזה תענוג!
 ב'אורחות צדיקים' כתב, כי מצווה בשמחה שווה כאלף פעמים ממצווה שלא בשמחה. השמחה במצווה באה גם על ידי שמשקיעים מחשבה בערכה. מתבוננים בשוויה.
  
(מוסף שבת קודש, יתד – פרשת שופטים)
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
(סליחה על סטיית האשכול, קראתי באיזה מקום שכשהרבנית קנייבסקי היתה גוססת ואמרו לגר"ח הוא ישב ולמד כדי להגן עליה בלימודו ולבסוף נפטרה, ומאידך קראתי שדעת הרב שטרנבוך למשל אינה כן אלא בשעת צרה יש לזעוק ולהתפלל ולא ללמוד, ונראה לי שלכאורה לימוד התורה הוא מגן יותר מהכל אבל זה לוקח זמן עד שזה משפיע ומאידך תפילה היא כמו הנהגת חירום ומיד משפיעה, ובאמת כך היה הדרך בכל הדורות, ושיטת הגר"ח בזה קצת מחודשת לכאורה).
 

גליק

משתמש רגיל
צא ולמד ממעשה חוני המעגל.

אבל על רשב"י מסופר בזהר שעסק בתורה ועי"ז הוריד גשמים לעולם.

ונהרא נהרא ופשטיה.
 

מביט

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
(סליחה על סטיית האשכול, קראתי באיזה מקום שכשהרבנית קנייבסקי היתה גוססת ואמרו לגר"ח הוא ישב ולמד כדי להגן עליה בלימודו ולבסוף נפטרה, ומאידך קראתי שדעת הרב שטרנבוך למשל אינה כן אלא בשעת צרה יש לזעוק ולהתפלל ולא ללמוד, ונראה לי שלכאורה לימוד התורה הוא מגן יותר מהכל אבל זה לוקח זמן עד שזה משפיע ומאידך תפילה היא כמו הנהגת חירום ומיד משפיעה, ובאמת כך היה הדרך בכל הדורות, ושיטת הגר"ח בזה קצת מחודשת לכאורה).
כנראה שכשהודיעו לו על מצב הרבנית הבין שזה לאחר מעשה והעדיף לנצל את הזמן בלימוד לפני שיחול בו דיני האבלות ולא יוכל ללמוד.
 
 

משבט הכהונא

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
(סליחה על סטיית האשכול, קראתי באיזה מקום שכשהרבנית קנייבסקי היתה גוססת ואמרו לגר"ח הוא ישב ולמד כדי להגן עליה בלימודו ולבסוף נפטרה, ומאידך קראתי שדעת הרב שטרנבוך למשל אינה כן אלא בשעת צרה יש לזעוק ולהתפלל ולא ללמוד, ונראה לי שלכאורה לימוד התורה הוא מגן יותר מהכל אבל זה לוקח זמן עד שזה משפיע ומאידך תפילה היא כמו הנהגת חירום ומיד משפיעה, ובאמת כך היה הדרך בכל הדורות, ושיטת הגר"ח בזה קצת מחודשת לכאורה).

אבל לא לשכוח שא"א להתעלם כליל מהתפילה
ותפילה בעת צרה דאורייתא
ואחד המרבה ואחד הממעיט וכו'
 

אבקש

משתמש רגיל
"אָמַרְתִּי אַךְ תִּירְאִי אוֹתִי תִּקְחִי מוּסָר"
דברי חיזוק והתעוררות מראש הישיבה הגה"צ רבי שאול אלתר שליט"א

ז"ך אדר ב' תשפ"ב
לצפיה: https://gerroshyeshivah.z13.web.core.windows.net/streamfile.html?FileName=HanachosTefillen27AdarB5782

היות ואין אפשרות לצרף קבצים לע"ע העתקתי מתוך מה שפורסם ויצא איך שיצא:
איתא בגמרא (ברכות ו:) 'וראו כל עמי
הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו
ממך' (תבא כח, י) - 'אלו תפילין שבראש',
ולכאורה יש עצה פשוטה לאלו החוששים
ומפחדים - ושאלתם בפיהם איך עליהם
להתגונן, שיכולים ללבוש תפילין בדרכים
ועי"ז יראו ממך. אבל ידוע הסיפור עם
אחד מהצדיקים הגדולים זי"ע [יש שכתבו כן
מהשאגת אריה, וכעין זה מהרב בעל התניא] שפעם
אחת נסע בעגלה והקיפום גייס וכשראו
אותו מעוטר בתפילין ברחו, ואמר שברחו
לפי שראו את התפילין שעליו שנאמר
עליהם 'ויראו ממך', שאלו בעל העגלה הרי
גם אני מעוטר בתפילין, והשיב לו שלשון
הגמרא הוא תפילין 'שבראש' ולא 'על
הראש', כי אין די בזה שהתפילין מונחים
על הראש, אלא דייקא המניח תפילין כראוי
שמשפיעים על פנימיות המחשבות שבראש
אזי 'ויראו ממך', כי אמנם הנחת תפילין
הוא מבחוץ - אבל עיקר המצוה היא
השפעת התפילין בפנימיות האדם, וכמו
שכ"ק אאז"ל היה אומר לבחורי בר מצוה,
שיש לזכור ולדעת שתפילין יש בהם
קדושה גדולה עד מאוד, ועבודת האדם
היא לראות שהשמות הק' והקדושה
הגדולה שיש בתפילין יכנסו ויחדרו אל
תוך גוף האדם הלובשן, שהתפילין לא יהיו
דבר נפרד מהגוף - אלא שיכנסו לתוך
הבשר, שישפיעו על הגוף לקדשו
ולהעלותו מהחומריות [עי' פני מנחם מועדי
שמחה עמ' מא].
וכשהתפילין הם תפילין 'שבראש',
שהרגשת היראת שמים
וזכירת הרבונו של עולם מלווה את האדם
בכל שעות היממה, אזי התפילין הם אכן
מלבוש שמגין על האדם במשך כל היום.
כי ההגנה הטובה ביותר היא הזכירה
והבטחון בה', אכן כל אחד היה רוצה
ללכת מוקף עם שומרים חמושים מסביבו
לשמור עליו מכל פגע, אבל הרבונו של
עולם יותר טוב מכל השומרים שבעולם,
וכאשר זוכרים ואין מסיחים דעת ממנו הרי
הוא הולך אתנו.
רש"י (בשלח יז, ח) מביא דברי חז"ל (תנחומא
יתרו ג, שמו"ר כו, ב) 'משל לאדם
שהרכיב בנו על כתפו ויצא לדרך, וכו',
פגעו באדם אחד אמר לו אותו הבן ראית
את אבא, אמר לו אביו אינך יודע היכן אני,
השליכו מעליו ובא הכלב ונשכו'. ולכאורה
די היה שיוריד אותו כדי שיראה היכן אבא,
ולמה רק אחרי שבא הכלב ונשכו הכיר
היכן אבא. אלא אף שהבן ידע שהוא על
כתיפו של אביו, אבל בהבנתו הילדותית
שאל 'היכן אבא' כלומר מה אביו נותן לו
בזה שמחזיק אותו, אם בזה שהוא רכוב
על כתיפו ורואה הכל מלמעלה, הרי בידו
לעלות על סולם, ורק אחרי שאביו הורידו
ובא הכלב ונשכו, הבין שאביו שומר עליו
מכל רע.
הנמשל הוא על אבינו שבשמים, הרבונו
של עולם קורא לנו בכל דבר
ודבר הקורה בעולם, ובמיוחד רואים זאת
בשנים האחרונות, לפני שנתיים ימים -
בימים האלה, התחילה האימה והפחד
מהקורונה, חששו מלגעת וכדו', ועד עתה
עדיין היא באה והולכת באה והולכת, אבל
עם הזמן היראה מתפוגגת - כי אינה יכולה
להיות באותו תוקף לאורך זמן, אז הקב"ה
מעורר אותנו לפחד ויראה ממנו ית"ש
באופנים אחרים, גם המלחמה באוקראיינה
- הכל נועד כדי לעורר אותנו, וכמ"ש
חז"ל (יבמות סג.) 'אין פורענות באה לעולם
אלא בשביל ישראל שנאמר (צפניה ג, ו)
'הכרתי גוים נשמו פנותם החרבתי
חוצותם', וכתיב (שם, ז) 'אמרתי אך תיראי
אותי תקחי מוסר', כל מה שנעשה בעולם
הוא כדי שנתעורר למוסר, ובפרט
שהמלחמה שם אינה רק פורענות לגוים,
שהרי יש מאחב"י הנתונים בצרה - שה'
ישמור אותם מכל רע, אנשים היו מיושבים
בבתיהם, בעלי עסקים במסחרם, קהילות
בבתי מדרשות, ובהינף של יום הכל
מתערער ובורחים מרוב פחד, ומי שאינו
רוצה להתעורר מרגיע את מצפונו ואומר
שהמנהיג של רוסיה אינו שפוי בדעתו ולכן
עושה כל העולה על רוחו, ומה יאמר כעת
על המפגעים הישמעאלים כאן בארצה"ק,
כולם יכולים לעשות רע שה' יעזור שלא
יעלה בידם, העצה היא להתעורר לפחד
ממנו ית"ש בלבד, ולזכור ש'הנה לא ינום
ולא יישן שומר ישראל'.
זה מה שצריכים להתעורר מכל
המאורעות, לא לחפש הגנה
ושמירה גשמית, אלא להתעורר לפחד
האמיתי וכמו שכ"ק אאז"ל כתב במאמרו
המפורסם 'מפחד אויב תיצור חיי' - 'שובו
והתעוררו! טלו את הפחד הגשמי הטבעי,
העמיקו את מחשבותיכם בו, ותוכחו לדעת
שיש באמת לפחוד, אבל מהדר ה'
ומגאונו!!! לפחד מהדר כבוד ה'' (וראה
אוצר מכתבים מכתב עב). הפחד הוא אותו
פחד, הוא רק מתחלף, פחד מטילים, פחד
מקורונה, פחד מערבים, אלא שאין אנו
מתעוררים להכיר את אבא, ואם אותו ילד
אחרי שהכלב נשכו השכיל להבין שיש
אבא - שהוא שומר עליו, אנו אין
מתעוררים כראוי, ואם נתעורר כראוי לא
נצטרך כלל להגיע לנשיכות של הכלב, כי
אם נתעורר ליראת שמים אמיתית, יקויים
בנו פירוש הרמ"א בספרו מחיר יין על
מגילת אסתר, על הפסוק (אסתר ח, יז) 'ורבים
מעמי הארץ מתיהדים כי נפל פחד
היהודים עליהם', שהם פחדו ממה
שהיהודים מפחדים, והוא כי יראת שמים
עליהם, שהיהודים התעוררו און האבען
געכאפט א שאקעל פון יראת שמים, עד
כדי שזה השפיע על עמי הארץ, וזה
המוטל עלינו, לא שעל ידי מעשי האומות
נגיע לפחד ממעשי בשר ודם, אלא להיפך,
שאנו נתעורר ליראת שמים, והפחד מה'
יפול גם עליהם (ועי' פני מנחם תצוה עמ' קנו,
פורים עמ' קפ ועמ' קצו).
אמנם אין לובשים תפילין בכל שעות
היממה, כי קשה מאוד לשמור על
גוף נקי ומחשבות טהורות, אבל 'תפילין
שבראש' יכולים וחייבים שיהיה בכל היום,
ההרגשה שבלב, לדעת ולזכור את
הפרשיות של תפילין, שמע והיה שמוע,
לדעת אותו ית"ש, לא לשאול היכן אבא,
אלא לדעת ולזכור את האבא שבשמים.
זה הנדרש מכל אחד ואחד בפרט לעת
כזאת, להפנים יראת שמים
בפנימיות ועומק הלב, לעבען מיטען
אייבערשטען, ס'איז דא א רבונו של
עולם, ולא להסתפק במעשים חיצוניים
של זכירה בה', כנשיקת מזוזה וכדומה,
כי כל עוד שאין היראה בפנימיות הלב
- הרי לא נגע ולא פגע מכל המעשים
החיצוניים. זה מה שהרבונו של עולם
דורש ומבקש מאתנו - 'אמרתי אך אותי
תיראי תקחי מוסר'.
אכן כל אחד רוצה לחיות בשלווה, בלי
פחד וחרדות, ולקיים תורה ומצוות
מתוך מנוחה, אבל רצון הבורא ית"ש היא
לעורר אותנו לזכור אותו, שנחיה עם
הרבונו של עולם, לא להסתפק בקיום
מצוות ובקביעת עתים לתורה - שגם בהם
צריכים להתחזק בסור מרע ועשה טוב
כראוי, אלא שיזכרו שיש אבא בשמים,
שיהיה בעומק התודעה שלנו. אי אפשר
לברוח מהנהגת ה' - והוא רוצה שנחיה עם
פחד וחרדה ויראת שמים, זה עבודה של
כל איש ישראל, בין בחור בר מצוה
שמתחיל להניח תפילין, ובין נשוא פנים
הבא בשנים, על כולם מוטל לדעת
ולהפנים יראת שמים אמיתית.
יעזור השי"ת שנצא ידי חובה בנביחת
ובנשיכת הכלב של עד היום, ומהיום
והלאה נתבשר אך טוב, ושנזכור תמיד את
אבינו שבשמים ונעשה רצונו ית"ש.
 

כדיתבין

משתמש ותיק
תמיד במצבים כאלו כדאי לשנן דברי הרמב"ם -

רמב"ם הלכות תעניות פרק א הלכה א - ד
הלכה א
מצות עשה מן התורה לזעוק ולהריע בחצוצרות על כל צרה שתבא על הצבור, שנאמר +במדבר י'+ על הצר הצורר אתכם והרעותם בחצוצרות, כלומר כל דבר שייצר לכם כגון בצורת ודבר וארבה וכיוצא בהן זעקו עליהן והריעו. 
הלכה ב
ודבר זה מדרכי התשובה הוא, שבזמן שתבוא צרה ויזעקו עליה ויריעו ידעו הכל שבגלל מעשיהם הרעים הורע להן ככתוב +ירמיהו ה'+ עונותיכם הטו וגו', וזה הוא שיגרום להם להסיר הצרה מעליהם. 
הלכה ג
אבל אם לא יזעקו ולא יריעו אלא יאמרו דבר זה ממנהג העולם אירע לנו וצרה זו נקרה נקרית, הרי זו דרך אכזריות וגורמת להם להדבק במעשיהם הרעים, ותוסיף הצרה צרות אחרות, הוא שכתוב בתורה +ויקרא כ"ו+ והלכתם עמי בקרי והלכתי עמכם בחמת קרי, כלומר כשאביא עליכם צרה כדי שתשובו אם תאמרו שהוא קרי אוסיף לכם חמת אותו קרי. 
הלכה ד
ומדברי סופרים להתענות על כל צרה שתבוא על הצבור עד שירוחמו מן השמים, ובימי התעניות האלו זועקין בתפלות ומתחננים ומריעין בחצוצרות בלבד, ואם היו במקדש מריעין בחצוצרות ובשופר, השופר מקצר והחצוצרות מאריכות, שמצות היום בחצוצרות, ואין תוקעין בחצוצרות ושופר כאחד אלא במקדש שנאמר +תהלים צ"ח+ בחצוצרות וקול שופר הריעו לפני המלך ה'. 

ואני תמה למה לא עשו היום יום יו"כ קטן יום תפילה, ומי שיכול להתענות שגם יתענה. 
 

משבט הכהונא

משתמש ותיק
פותח הנושא
זקן מועצת חכמי התורה, הגר"ש בעדני, הגיע לסמינר 'מעלות יעל' ונשא דברים בכינוס לזכרו של הגר"ח קנייבסקי זצ"ל: "יש צרות רבות, צריכים להתפלל על הגאולה, לבקש משיח כל יום."
 

מביט

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
(סליחה על סטיית האשכול, קראתי באיזה מקום שכשהרבנית קנייבסקי היתה גוססת ואמרו לגר"ח הוא ישב ולמד כדי להגן עליה בלימודו ולבסוף נפטרה, ומאידך קראתי שדעת הרב שטרנבוך למשל אינה כן אלא בשעת צרה יש לזעוק ולהתפלל ולא ללמוד, ונראה לי שלכאורה לימוד התורה הוא מגן יותר מהכל אבל זה לוקח זמן עד שזה משפיע ומאידך תפילה היא כמו הנהגת חירום ומיד משפיעה, ובאמת כך היה הדרך בכל הדורות, ושיטת הגר"ח בזה קצת מחודשת לכאורה).
זה כדור אקמול??
מנין לנו חשבונות שמים להבין איך משפיעים הדברים..
 
 

משבט הכהונא

משתמש ותיק
פותח הנושא
הרב ברוך רוזנבלום
https://www.kolhalashon.com/new/Media/PlayShiur.aspx?FileName=33305690&Lang=Hebrew

 
 

משה מנדלוביטש

משתמש רגיל
נשיא המועצת מרן הגר"ש כהן באיגרת ניחומים למשפחות הנרצחים בבני ברק: ״עיני עיני ירדה מים, קרבנות ציבור לכפר על הדור כולו". "עלינו להוסיף זכויות בלימוד התורה, בתפילה וזעקה".
 

משה מנדלוביטש

משתמש רגיל
הרב הראשי לישראל הראשון לציון הרב יצחק יוסף: בשל המצב הבטחוני המתוח בעל רשיון לנשיאת נשק המחזיק בנשק יביאהו לבית הכנסת ויסייע באבטחת הציבור, וראוי להצניע הנשק שלא יבלוט. שבת שלום.
 
חלק עליון תַחתִית