אשכול על מסכת בבא בתרא

נושאים שונים

פותח הנושא
תלמיד צעיר
הודעות: 156
הצטרף: 19 ספטמבר 2018, 22:40
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

אשכול על מסכת בבא בתרא

שליחה על ידי תלמיד צעיר » 27 ספטמבר 2018, 12:27

מי שרוצה או יכול להצטרף לאשכול זה בו יהיו הערות והארות על מסכת בבא בתרא.

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 681
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 175 פעמים
קיבל תודה: 199 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול על מסכת בבא בתרא

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 27 ספטמבר 2018, 13:34

אשמח להצטרף אם אוכל, אני רוצה לדעת הרבה, גם בבא בתרא


פותח הנושא
תלמיד צעיר
הודעות: 156
הצטרף: 19 ספטמבר 2018, 22:40
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול על מסכת בבא בתרא

שליחה על ידי תלמיד צעיר » 27 ספטמבר 2018, 14:33

אולי נעשה קבוצה מסודרת הייתי שמח מאוד אני לומד את זה בישיבה


חנוך
הודעות: 4
הצטרף: 25 ספטמבר 2018, 21:16
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול על מסכת בבא בתרא

שליחה על ידי חנוך » 28 ספטמבר 2018, 12:29

גם אני מצטרף לנ"ל


חנוך
הודעות: 4
הצטרף: 25 ספטמבר 2018, 21:16
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול על מסכת בבא בתרא

שליחה על ידי חנוך » 28 ספטמבר 2018, 12:37

הסתפקתי מאד בענין שהגמ' מנסה להביא קושיא על צ"ד היזק ראיה לאו שמיה היזק ומנסה להוכיח מהמשנה בי"א. שאו' דחצר שאין בה דין חלוקה אם רצו חולקים ואו' הגמ' מאי יחלוקו במחיצה ודוחה הגמ' לא במסיפס ולכאו' אני לא מבין איפה בכלל התחיל הצד הזה שמדובר במחיצה כל מה שכתוב שם במשנה זה שאם רצו חולקים והחידוש במשנה הוא הסיפא דבכתבי הקודש וכו כמו דאיתא בגמ' בדף ג


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 511 פעמים
קיבל תודה: 696 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול על מסכת בבא בתרא

שליחה על ידי סבא » 28 ספטמבר 2018, 12:43

חנוך כתב:הסתפקתי מאד בענין שהגמ' מנסה להביא קושיא על צ"ד היזק ראיה לאו שמיה היזק ומנסה להוכיח מהמשנה בי"א. שאו' דחצר שאין בה דין חלוקה אם רצו חולקים ואו' הגמ' מאי יחלוקו במחיצה ודוחה הגמ' לא במסיפס ולכאו' אני לא מבין איפה בכלל התחיל הצד הזה שמדובר במחיצה כל מה שכתוב שם במשנה זה שאם רצו חולקים והחידוש במשנה הוא הסיפא דבכתבי הקודש וכו כמו דאיתא בגמ' בדף ג
כתב הרמב"ן וז"ל
תמיהא לן מילתא במאי משמע ליה כותל טפי ממסיפס, אטו מכל היכא דתני חלוקה פרכינן, וי"ל משום דכולה מתני' קתני כותל, ועלה תני הא יש בה ד' אמות חולקין, משמע בחלוקה דחצר דרישא קאמר
ועיי"ש תירוץ נוסף.

לעיקר אשכול זה יש לקבוע מה בדיוק מטרתו, האם זה מיועד עבור אלו שאין להם "מראה המקום" ו"אוהל תורה", ו"רזא דשבתי" [בדוגמת שאלה זו], או שיש כאן מטרה אחרת?


פותח הנושא
תלמיד צעיר
הודעות: 156
הצטרף: 19 ספטמבר 2018, 22:40
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול על מסכת בבא בתרא

שליחה על ידי תלמיד צעיר » 28 ספטמבר 2018, 13:33

המטרה שאנשים שלומדים את הנושאים שבמסכת יוכלו ללבן יחדו את הסוגויות בצורה טובה. בית מדרש בקיצור...


חנוך
הודעות: 4
הצטרף: 25 ספטמבר 2018, 21:16
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול על מסכת בבא בתרא

שליחה על ידי חנוך » 29 ספטמבר 2018, 22:15

היתי שמח אם למישהו יש מראה מקומות מסודר בענין של הקשר בין היזק ראיה לחיוב החלוקה בחצר כמו שמשמע בדברי הריף שאומר "אבל ישבה דין חלוקה אע"ג דלא בעי למיפלג אלא חד מינייהו פלגי דהיזק ראיה שמיה היזק" ולכאו' מה השיכות של היזק ראיה לדין ששותף שלא רוצה להישאר שותף מחויב וביותר מפורש בדברי הטור שפוסק "הלכתא היזק ראיה שמיה היזק לפיכך שנים שהם שותפין בחצר אם יש בו דין חלוקה יכול כל אחד מהם לכוף את חבירו לחלוק ואפילו לעשות ביניהם מחיצה למנוע כל אחד מהביט בשל חבירו" ואף שאפשר לדחוק בדבריו ולומר שכל מה שבה לומר זה שיכול לכופו לבנות מחיצה אלא דאינו נראה דא" כ מה ענין אריכות דבריו


פותח הנושא
תלמיד צעיר
הודעות: 156
הצטרף: 19 ספטמבר 2018, 22:40
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול על מסכת בבא בתרא

שליחה על ידי תלמיד צעיר » 29 ספטמבר 2018, 22:55

גבי המח׳ בהמוכר פירות בין רב לשמואל האם אזלינן בממונא בתר רובא או לא. עיין בר"ש שער גק פ ג׳ שכתב שלא אזלינן בממונא בתר רובא כיון שהממונא אזלינן בתר סברת השכל ולא אחר דיני התורה וכיון שהא׳ מוחזק בממון יש לו יותר זכות בממון מזה שיש בידו רוב וזהו כין שגם אם יש רוב עדין ישנו מיעוט.
והנה לדבריו הסיבה שלא אזלינן בתר רובא זהו כיון שמשפט השכל לא אומר שהוא מהרוב כי ישנו מיעוט. ומה שיש סטטיסטיקה אין זה סברת השכל שיהיה מהרוב בגלל כן כי הרי בסטטיסטיקה ישנו גם מיעוט וא"כ עדין אין סברה שאומרת שהוא מהרוב ולא מהמיעוט. ולכך לא אזלינן בתר רוב כיון שלהוציא ממון צריך סברא.
וא"כ אם שניהם אינם מוחזקים מדוע כן אזלינן הרי למעשה יש פה חשש גזל והרוב הוא אינו הכרעה מסברא.


מקבל
הודעות: 2
הצטרף: 29 ספטמבר 2018, 22:34
נתן תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול על מסכת בבא בתרא

שליחה על ידי מקבל » 02 אוקטובר 2018, 18:36

הר' שמעון עצמו דן בזה בהמשך הפרק בד"ה ולפ"ד ודן שם להשיא במה שאמרת


פותח הנושא
תלמיד צעיר
הודעות: 156
הצטרף: 19 ספטמבר 2018, 22:40
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול על מסכת בבא בתרא

שליחה על ידי תלמיד צעיר » 03 אוקטובר 2018, 12:34

מקבל כתב:הר' שמעון עצמו דן בזה בהמשך הפרק בד"ה ולפ"ד ודן שם להשיא במה שאמרת
אין ר"ש תחת ידי כעת האם תוכל לתמצת אותו ?


תלמיד חבר
הודעות: 41
הצטרף: 09 אוקטובר 2018, 04:07
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול על מסכת בבא בתרא

שליחה על ידי תלמיד חבר » 03 נובמבר 2018, 22:52

שמעתי חידוש גדול בדיני מוחזק וחזקה כל מה שתחת יד אדם שלו ועלתה במחשבתי גם רק לאחר ששמעתי זאת מצורבא אחד רציתי לשתף פה את החברים בפורום זה.
ידוע שיש ג׳ דינים גבי פסיקת הדין בממונות והוא חזקה מוחזק והממע"ה. והרבה התפלפלו להסביר את ההגדרה בהם. וטענו שחזקה כל מה עובדת בצורה שכל חזקה עובדת והיא שמחזיקים את המציאות לפי איך שנתפס לנו בהשקפה ראשונה וכיון שחזקה כל מה שתחת יד אדם שלו אין אנו בודקים זאת אלא מכיון שכך הוא הנורמה נראה לנו לפסוק לפי השקפה זו בדומה לחזקות נוספות כמו במקוה ושאר איסורים. כל זה הוא כמובן לא לפי הלומדים שזה אנן סהדי כיון שאחרת זה עובד פשוט כמו כל ראיה רגילה.
הדין הנוסף הוא דין הממע"ה שהוא דין שנלמד מסברא והוא מאן דכאיב ליה כאיבה אזיל לביה אסיא הוי אומר כל מה שמוגדר כתובע עלי משהוא שאצלי שיביא ראיה אם הוא רוצה להפסדני וכיון שככה אדם שנמצא אצלו משהוא של חבירו הוא מודר כתפוס בחפץ אבל כיון שתפוס לבד לא עוזר בכל מקום מוציאים מידיו ומעמידים בחזקת המר"ק.
אבל ישנו דין נוסף שהוא בעצם כלאים של שני דינים אלו והוא דין מוחזק כיון שפה מדובר שיש לו גם כל מה שתחת יד אדם שהוא חזקה ויש לו דין נוסף והוא הממע"ה ועלינו לראות האם בכה"ג שיש לו שני דינים אלו איך מתייחסת לכך הגמ׳ מדין מה מחזיקים בידיו את הממון והנה הגמ׳ בבמ׳ בפרק השואל ק. גבי המשנה של המחליף פרה בחמור שואלת מדוע נאמר דין יחלוקו ניחזי ברשות מאן קיימא וליהוי אידך הממע"ה. והנה בתוספות הקשו מדוע יש פה דין חזקה הרי זה גודרות ואין להם חזקה ועיי"ש מה שתי׳ אבל הנה רואים מדברי התוספות שלמד בגמ׳ שהכוונה לחזקה כל מה ועל כך שאל שזה גודרות ואם נימא שדין החזקה כל מה הוא רק מדיני חזקות מה כותבת הגמ׳ וליהוי אידך הממע"ה הרי הממע"ה עובד מסברא אחרת מחזקה.
לכך נראה לחדש שגם חזקה כל מה שתחת יד אדם שלו לא אומרת שנפעל לפי החזקה כיון שאין בזה שום סברת השכל שנפעל לפי ראות עינינו בהשקפה ראשונה מה שלא ברוב שכיון שיש רוב יש סיבה לומר שהוא מהרוב אבל בחזקה מה שנראה לנו שזה שלו הוא לא משהוא שיכלי וכידוע דברי ר"ש שכבר הובאו פה שפועלים רק לפי סברת השכל בדיני ממונות.
ולכן נראה שההסבר הוא שכיון שיש לנו חזקה כל מה שתחת יד אדם א"כ מה שנראה לנו זה שהוא הבעלים וא"כ אם נוציא מידיו הפסדנו אותו בחפץ את הנראה כבעלים שהיה לו בהחפץ וכמו שעובדת הסברא של הממע"ה שלא מפסידים אדם את השליטה של בעלים שיש לו על החפץ בלא ראיה ככה גם לא מוציאים מידיו חפץ שאם נוציאו נגרום לו להפסד בנראות כבעלים שהיה לו בזה.
ולפיי זה יוצא שחזקה כל מה לא עובדת מסברא של חזקות אלא מסברא של הממע"ה ג"כ והוא רק ההגדרה מה תוציא מידיו אם יוציא מידיו.
שיכתבו הת"ח בפורום מה נראה להם מהחידוש.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1344
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 226 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול על מסכת בבא בתרא

שליחה על ידי דרומאי » 03 נובמבר 2018, 23:56

תלמיד חבר כתב:שמעתי חידוש גדול בדיני מוחזק וחזקה כל מה שתחת יד אדם שלו ועלתה במחשבתי גם רק לאחר ששמעתי זאת מצורבא אחד רציתי לשתף פה את החברים בפורום זה.
ידוע שיש ג׳ דינים גבי פסיקת הדין בממונות והוא חזקה מוחזק והממע"ה. והרבה התפלפלו להסביר את ההגדרה בהם. וטענו שחזקה כל מה עובדת בצורה שכל חזקה עובדת והיא שמחזיקים את המציאות לפי איך שנתפס לנו בהשקפה ראשונה וכיון שחזקה כל מה שתחת יד אדם שלו אין אנו בודקים זאת אלא מכיון שכך הוא הנורמה נראה לנו לפסוק לפי השקפה זו בדומה לחזקות נוספות כמו במקוה ושאר איסורים. כל זה הוא כמובן לא לפי הלומדים שזה אנן סהדי כיון שאחרת זה עובד פשוט כמו כל ראיה רגילה.
הדין הנוסף הוא דין הממע"ה שהוא דין שנלמד מסברא והוא מאן דכאיב ליה כאיבה אזיל לביה אסיא הוי אומר כל מה שמוגדר כתובע עלי משהוא שאצלי שיביא ראיה אם הוא רוצה להפסדני וכיון שככה אדם שנמצא אצלו משהוא של חבירו הוא מודר כתפוס בחפץ אבל כיון שתפוס לבד לא עוזר בכל מקום מוציאים מידיו ומעמידים בחזקת המר"ק.
אבל ישנו דין נוסף שהוא בעצם כלאים של שני דינים אלו והוא דין מוחזק כיון שפה מדובר שיש לו גם כל מה שתחת יד אדם שהוא חזקה ויש לו דין נוסף והוא הממע"ה ועלינו לראות האם בכה"ג שיש לו שני דינים אלו איך מתייחסת לכך הגמ׳ מדין מה מחזיקים בידיו את הממון והנה הגמ׳ בבמ׳ בפרק השואל ק. גבי המשנה של המחליף פרה בחמור שואלת מדוע נאמר דין יחלוקו ניחזי ברשות מאן קיימא וליהוי אידך הממע"ה. והנה בתוספות הקשו מדוע יש פה דין חזקה הרי זה גודרות ואין להם חזקה ועיי"ש מה שתי׳ אבל הנה רואים מדברי התוספות שלמד בגמ׳ שהכוונה לחזקה כל מה ועל כך שאל שזה גודרות ואם נימא שדין החזקה כל מה הוא רק מדיני חזקות מה כותבת הגמ׳ וליהוי אידך הממע"ה הרי הממע"ה עובד מסברא אחרת מחזקה.
לכך נראה לחדש שגם חזקה כל מה שתחת יד אדם שלו לא אומרת שנפעל לפי החזקה כיון שאין בזה שום סברת השכל שנפעל לפי ראות עינינו בהשקפה ראשונה מה שלא ברוב שכיון שיש רוב יש סיבה לומר שהוא מהרוב אבל בחזקה מה שנראה לנו שזה שלו הוא לא משהוא שיכלי וכידוע דברי ר"ש שכבר הובאו פה שפועלים רק לפי סברת השכל בדיני ממונות.
ולכן נראה שההסבר הוא שכיון שיש לנו חזקה כל מה שתחת יד אדם א"כ מה שנראה לנו זה שהוא הבעלים וא"כ אם נוציא מידיו הפסדנו אותו בחפץ את הנראה כבעלים שהיה לו בהחפץ וכמו שעובדת הסברא של הממע"ה שלא מפסידים אדם את השליטה של בעלים שיש לו על החפץ בלא ראיה ככה גם לא מוציאים מידיו חפץ שאם נוציאו נגרום לו להפסד בנראות כבעלים שהיה לו בזה.
ולפיי זה יוצא שחזקה כל מה לא עובדת מסברא של חזקות אלא מסברא של הממע"ה ג"כ והוא רק ההגדרה מה תוציא מידיו אם יוציא מידיו.
שיכתבו הת"ח בפורום מה נראה להם מהחידוש.
לענ''ד תימה לומר כן שיש הממע''ה לענין מה שמוציאים ממנו את ה'נראה כבעלים'. אלא יותר נראה שע''י חזקה מה שת''י אדם שלו הוא אמרינן דזהו הפשטות ולכן השני נחשב מוציא ודוק.


פותח הנושא
תלמיד צעיר
הודעות: 156
הצטרף: 19 ספטמבר 2018, 22:40
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול על מסכת בבא בתרא

שליחה על ידי תלמיד צעיר » 04 נובמבר 2018, 00:05

הדברים שכתב תלמיד חבר כן נראים לא כפשוטם לחלוטין שמפסיד לו את הנראה כבעלים אלא משהוא באזור שהוא מוגדר כתובע ואם כן עליו להביא ראיות עוד בלי שמתיחסים למה שמפסידו אלא שדין הממע"ה קובע שמי שמגדיר עצמו כתובע עליו להביא ראיה.
וכן מה שהביא ראיה לדבריו מהר"ש שכותב שבדיני ממונות עליני לקבוע ע"פ סברא חייבים לומר כדבריו.
שבוע טוב.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • בבא מציעא דף קטו. ובלבד שלא יהו מסירות את לבו
    על ידי יצחק » 26 נובמבר 2018, 21:41 » ב ש"ס ודף היומי
    5 תגובות
    212 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי חוות דעת
    11 ינואר 2019, 09:06
  • הרא"ה במסכת בבא קמא המובא בשיטמ"ק
    על ידי זקן ויושב בישיבה » 11 דצמבר 2018, 20:05 » ב ש"ס ודף היומי
    0 תגובות
    85 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי זקן ויושב בישיבה
    11 דצמבר 2018, 20:05
  • בבא קמא דף ג. עזרה בדברי הרשב"א
    על ידי אשר ברא » 30 ינואר 2019, 06:20 » ב בית המדרש
    5 תגובות
    220 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אשר ברא
    31 ינואר 2019, 17:21
  • שאלה ללומדי בבא קמא - אש
    על ידי מתחזק » 06 פברואר 2019, 23:09 » ב ש"ס ודף היומי
    37 תגובות
    739 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אשר ברא
    11 פברואר 2019, 20:27

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים