מקדש ע''מ שיחולו הקידו' - אין לך גלגל גדול מזה
-
פותח הנושא - הודעות: 532
- הצטרף: 20 דצמבר 2018, 00:31
- נתן תודה: 114 פעמים
- קיבל תודה: 81 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
מקדש ע''מ שיחולו הקידו' - אין לך גלגל גדול מזה
מה הדין באדם המקדש ע''מ שיחולו הקידו', או ע''מ שינדע בברור חלות הקידו', יווצר גלגל בחלות הקידו', דהא ע''מ שיחולו הקידו' בעינן לקיום התנאי, ולקיום התנאי בעינן חלות הקידו' וכו'.
נמצא שסבת (הכח) המעשה תלויה בתוצאותיו, וזה לא יתכן!
נמצא שסבת (הכח) המעשה תלויה בתוצאותיו, וזה לא יתכן!
ערכים:
-
- הודעות: 455
- הצטרף: 27 יוני 2017, 01:34
- נתן תודה: 555 פעמים
- קיבל תודה: 350 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מקדש ע''מ שיחולו הקידו' - אין לך גלגל גדול מזה
זה גלגל שעומד במקומו ואינו חוזר כלל.
היות שאין שום סיבה שלא יחולו הקידושין, הרי הם חלים וממילא הם חלים מעכשיו.
דהרי תנאי של "על מנת" חל מעכשיו.
אילו היה מתנה ב"אם", היינו אם יחולו הקידושין הרי את מקודשת, ואם לאו אינך מקודשת, היה מקום לדון, דאולי קודם הם צריכים לחול כדי שיתקיים התנאי ורק אז יוכלו לחול ודוק; אבל בתנאי דעל מנת, אינני רואה סיבה שלא יחולו מיד.
וגם בתנאי של "אם" אינו קשור כלל לגלגל החוזר, כי אם נקבע שהקידושין לא יכולים לחול לפני שהם יחולו, ואינם יכולים לחול ביחד, הרי הגלגל ייעצר שם.
גלגל החוזר הוא במקרה שאי חלות הקידושין יגרום להם כן לחול, ואז אם יחולו תתבטל הסיבה הראשונה של אי חלות הקידושין ואזי הקידושין יחולו ובגלל זה לא יחולו. ודוק.
כגון במקרה של "הרי את מקודשת ע"מ שאין לך עלי שאר כסות ועונה". שאם יחול התנאי יחולו הקידושין, רק שאם יחולו הקידושין הרי הוא כן יתחייב ואם כן יתחייב ייבטלו הקידושין ודוק.
וכן בגירושין במקרה של "הרי זה גיטך על מנת שלא תינשאי לפלוני"; שאם תינשא לאותו פלוני ייבטל הגט וממילא אין זה נישואין וממילא הגט קיים.
-
פותח הנושא - הודעות: 532
- הצטרף: 20 דצמבר 2018, 00:31
- נתן תודה: 114 פעמים
- קיבל תודה: 81 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מקדש ע''מ שיחולו הקידו' - אין לך גלגל גדול מזה
צודק... מיהרתי לגלגל אותו, האמת שכשדברתי בע''פ אם אנשים הוספתי את הציור ההפוך של מקדש ע''מ שלא יחול שהוא אכן גלגל (מעין מש''כ גבי מתנה עמש''כ בתורה).
מה מועיל זה שחל מעכשיו הרי המניעה שיחול אינה משום דבעינן קידימה זמנית,אלא הבעייה מבחינת הסבתיות, דדבר שיש בו כוח רק ע''י תוצאתיו לא יתכן שיפעל כלל ( כמו גבי עבד דהוצרכו לדין גטו וידו).
[/quote]
-
- הודעות: 455
- הצטרף: 27 יוני 2017, 01:34
- נתן תודה: 555 פעמים
- קיבל תודה: 350 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מקדש ע''מ שיחולו הקידו' - אין לך גלגל גדול מזה
במחילה אינני בטוח שהדימוי שלך מדויק:
בעבד, אם אין לו יד אינו יכול לזכות בגט, ואם אינו זוכה בגט לא מתחיל השחרור, וע"כ יש צורך בדין מיוחד שיוכל לזכות ע"י חלות השחרור.
אבל בתנאי של על מנת, תנאי מילתא אחריתי הוא, והוא רק הגבלה צדדית לחלות הקידושין, ואם ההגבלה לא קיימת [כיון שהתנאי אכן מתקיים], הרי הקידושין חלים מצד עצמם.
וכל זה מונח בהגדרה של "כל האומר על מנת כאומר מעכשיו דמי", שאינו חל רק אחרי שיתקיים התנאי, אלא שאם יתקיים התנאי הרי המעשה חל מעכשיו מצד עצמו ודוק.
-
- הודעות: 4682
- הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
- נתן תודה: 1350 פעמים
- קיבל תודה: 3102 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מקדש ע''מ שיחולו הקידו' - אין לך גלגל גדול מזה
הוא גם לא גלגל, כי גלגל זה חלות שמבטל חלות, וכאן הוא תנאי.
-
פותח הנושא - הודעות: 532
- הצטרף: 20 דצמבר 2018, 00:31
- נתן תודה: 114 פעמים
- קיבל תודה: 81 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מקדש ע''מ שיחולו הקידו' - אין לך גלגל גדול מזה
זהו... לזה רציתי להגיע. א''כ יש לנו הוכחה לוגית ליסוד מציור הנ''ל של תנאי.
ובמאמר המוסגר:
מ''מ נראה לי שאינו לגמרי מה שמקובל להבין ביסוד הנ''ל.
כי בד''כ מבינים בזה שיש כח למעשה ג''כ בידיעה שחסר כאן בגמ''ד, כגון בתנאי שאינו לפי משפטי התנאים, והוא חידוש טפי ממה שאו אומרים כעת.
כי בנדו''ד עדיין ניתן להבין שתנאי הוא רק הכ''ת לגילוי הגבלה בגמ''ד, מ''מ אין קיום התנאי פועל בצורה אקטיבית אלא העדרו מסלק את הגמ''ד.
-
פותח הנושא - הודעות: 532
- הצטרף: 20 דצמבר 2018, 00:31
- נתן תודה: 114 פעמים
- קיבל תודה: 81 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מקדש ע''מ שיחולו הקידו' - אין לך גלגל גדול מזה
אשמח אם תוכל לפרט
-
- הודעות: 3601
- הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
- מיקום: עקב צמצום שהותי כאן, מסיבות טכניות גרידא, נא לפנות אליי בשעת הצורך במייל: shem34715@gmail.com
- נתן תודה: 1506 פעמים
- קיבל תודה: 1905 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מקדש ע''מ שיחולו הקידו' - אין לך גלגל גדול מזה
חשבתי על שאלתך הרבה, ולדעתי יש לומר כך:
מקובל להבין, שהתנאי הוא חלק ה'אם' או 'על מנת', ואילו החלק של 'הרי את מקודשת' אינו תנאי אלא מעשה. אך להבנתי, הקידושין אינם חלים מכוח האמירה 'הרי את מקודשת' אלא מכח מעשה הקנין. כמובן שמעשה לבד בלא אמירה אינו כלום, ולכן גם צריך לומר הרי את מקודשת. האמירה הזו היא הצהרה על כוונת העושה המעשה, והואיל ומדובר בהצהרה, הוא יכול גם להגבילה על ידי המשך אמירה 'אם' ו'על מנת'.
המצהיר הצהרה כפי שתיארת, אינו מגביל כלל את רצונו לקדש, ועל כן היא מקודשת מכוח מעשה הקידושין, ומכוח גילוי רצונו לקדש באמירתו הרי את מקודשת, ומאחר ולא הגביל במאומה את הצהרתו - אין סיבה שלא תתקדש.
ולכן, אין כאן קיום התנאי, אלא תנאי ריק ללא משמעות.
אשמח לדעתכם, אך יתכן שלא תהיה לי גישה להגיב.
-
- הודעות: 892
- הצטרף: 09 יוני 2020, 09:28
- נתן תודה: 345 פעמים
- קיבל תודה: 230 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מקדש ע''מ שיחולו הקידו' - אין לך גלגל גדול מזה
צריך לבדוק בסוגי' ד'תנאי ומעשה בדבר אחד' אם דווקא בסותר או גם במקיים המעשה,
אבל מדוע שלא יחול התנאי מיד וממילא החלות,
הרי תנאי הוא מילתא אחריתי והקידושין הם וודאים ותלוי רק בביטול ע''י תנאי ש'לא' מתקיים וכאן מקויים ועומד מיד,
אבל מדוע שלא יחול התנאי מיד וממילא החלות,
הרי תנאי הוא מילתא אחריתי והקידושין הם וודאים ותלוי רק בביטול ע''י תנאי ש'לא' מתקיים וכאן מקויים ועומד מיד,
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 3 תגובות
- 110 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי דבש לפי
14 יולי 2021, 17:50
-
- 32 תגובות
- 755 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בת עין
13 ספטמבר 2021, 15:34
-
- 30 תגובות
- 578 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי זאב בודד
30 יולי 2021, 00:13
-
- 2 תגובות
- 21 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ליפמן
10 ינואר 2022, 15:55
-
- 3 תגובות
- 93 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי א היהודי
10 פברואר 2022, 10:06
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אגור בן יקא, איש תלמודי, דוד ריזל (הפרסומאי) | 8 אורחים