למה פחות אסונות?הפקדתי שומרים אמר:דרך אגב לשאלתך, שמעתי פעם בשם הרב פינקוס דבר מבהיל, לולי היו קמים גופי הצלה בציבור החרדי היו פחות אסונות ומטעם זה מנע מללכת לקורסים של החיאות ועזרה ראשונה וכדומה. לא מצאתי את זה בספרו ולא יודע אם זו אכן שמועת אמת. וגם זה בכלל שאלתך מה שלא עורכים קורסים של עזרה ראשונה לבחורי ישיבה ואברכים, ואולי זו התשובה.
ומה לגבי לסגור את ארגוני החסד שיהיו פחות עניים?הפקדתי שומרים אמר:דרך אגב לשאלתך, שמעתי פעם בשם הרב פינקוס דבר מבהיל, לולי היו קמים גופי הצלה בציבור החרדי היו פחות אסונות ומטעם זה מנע מללכת לקורסים של החיאות ועזרה ראשונה וכדומה. לא מצאתי את זה בספרו ולא יודע אם זו אכן שמועת אמת. וגם זה בכלל שאלתך מה שלא עורכים קורסים של עזרה ראשונה לבחורי ישיבה ואברכים, ואולי זו התשובה.
הרשה לי להניח שיש ביכלתך להבין את החילוק הפשוט.תיובתא אמר:ומה לגבי לסגור את ארגוני החסד שיהיו פחות עניים?הפקדתי שומרים אמר:דרך אגב לשאלתך, שמעתי פעם בשם הרב פינקוס דבר מבהיל, לולי היו קמים גופי הצלה בציבור החרדי היו פחות אסונות ומטעם זה מנע מללכת לקורסים של החיאות ועזרה ראשונה וכדומה. לא מצאתי את זה בספרו ולא יודע אם זו אכן שמועת אמת. וגם זה בכלל שאלתך מה שלא עורכים קורסים של עזרה ראשונה לבחורי ישיבה ואברכים, ואולי זו התשובה.
ואת בתי הדין שיהיו פחות סכסוכים?
ואת בתי החולים שיהיו פחות חולים?
יש תשובה באגרות משה לעשות ביטוח חיים כן לעשות בגדר השתדלות.יהודי אמר:ידוע שהגר"ח גריינמן אחז כן לגבי 'ערבים', וכידוע שרוב החכמים פליגי עליה. רק שיש אופנים בהם לא אומרים כן, ואינני יודע אם בכל אופן נימא כן, צריך שיקול דעת של אדם גדול בכל מקרה.
לא הבנתי. על מה הוא התבסס? על רוח הקודש, גילוי מן השמים, וכיוצא בזה?הפקדתי שומרים אמר:דרך אגב לשאלתך, שמעתי פעם בשם הרב פינקוס דבר מבהיל, לולי היו קמים גופי הצלה בציבור החרדי היו פחות אסונות ומטעם זה מנע מללכת לקורסים של החיאות ועזרה ראשונה וכדומה. לא מצאתי את זה בספרו ולא יודע אם זו אכן שמועת אמת. וגם זה בכלל שאלתך מה שלא עורכים קורסים של עזרה ראשונה לבחורי ישיבה ואברכים, ואולי זו התשובה.
הוא, וכנראה גם ר' חיים גרינמן שהביא ר' @יהודי לא התבססו לא על רוח הקודש ודאי לא על נבואה. הם סך הכל תפסו את כל ההשתדלויות הללו כחסרון אמונה ובטחון, וכאשר אדם עושה השתדלות יתירה זו סיבה להיזק ולא להיפך וכמו שכתב הרמב"ן (בראשית ב, יב) וז"ל-שמעיה אמר:לא הבנתי. על מה הוא התבסס? על רוח הקודש, גילוי מן השמים, וכיוצא בזה?הפקדתי שומרים אמר:דרך אגב לשאלתך, שמעתי פעם בשם הרב פינקוס דבר מבהיל, לולי היו קמים גופי הצלה בציבור החרדי היו פחות אסונות ומטעם זה מנע מללכת לקורסים של החיאות ועזרה ראשונה וכדומה. לא מצאתי את זה בספרו ולא יודע אם זו אכן שמועת אמת. וגם זה בכלל שאלתך מה שלא עורכים קורסים של עזרה ראשונה לבחורי ישיבה ואברכים, ואולי זו התשובה.
שו"ת אגרות משה, או"ח ח"ב סימן קיא-ברל אמר:יש תשובה באגרות משה לעשות ביטוח חיים כן לעשות בגדר השתדלות.יהודי אמר:ידוע שהגר"ח גריינמן אחז כן לגבי 'ערבים', וכידוע שרוב החכמים פליגי עליה. רק שיש אופנים בהם לא אומרים כן, ואינני יודע אם בכל אופן נימא כן, צריך שיקול דעת של אדם גדול בכל מקרה
כדאי להביא גם את מה שכתב ר' אליהו דסלר חלק א' החל מעמוד 187 עד עמוד 205 שם עוסק בעניני בטחון. ושם הוא כותב-ברל אמר:לאור האסון בעיר ביתר האם בגדר חובת ההשתדלות לקנות גלאי עשן לבית?
על אף שככל הנראה במקרה הזה זה לא היה עוזר.
מה הגבול בין בטחון ואמונה לחוסר אחריות?
חלילה מלזלזל בדיברי הרב פינקוס אבל פשוטם של דברים אינו כך וכן דעת גדולי דורנו שמעודדים הדבר ויסוד הדבר כמו שמבואר בהרחבה באמונה וביטחון שכל שהוא על פי טבע העולם דהיינו שאדם החפץ שיגדל תבואה בשדהו זורעה וכן על זההדרך מחויב מדין השתדלות ואין הקב׳ה מנהג עולמו בנס בצורה גלויה וכמבואר ברמבם בכמה מקומות אבל אחר שזרע שדהו אין לו לדאוג שכן מכאן והילך יזמן הקב׳ה מזונו לפי רצונו שלוהפקדתי שומרים אמר:דרך אגב לשאלתך, שמעתי פעם בשם הרב פינקוס דבר מבהיל, לולי היו קמים גופי הצלה בציבור החרדי היו פחות אסונות ומטעם זה מנע מללכת לקורסים של החיאות ועזרה ראשונה וכדומה. לא מצאתי את זה בספרו ולא יודע אם זו אכן שמועת אמת. וגם זה בכלל שאלתך מה שלא עורכים קורסים של עזרה ראשונה לבחורי ישיבה ואברכים, ואולי זו התשובה.
יהודי אמר:ידוע שהגר"ח גריינמן אחז כן לגבי 'ערבים', וכידוע שרוב החכמים פליגי עליה.
דע מה שתשיב אמר:חלילה מלזלזל בדיברי הרב פינקוס אבל פשוטם של דברים אינו כך וכן דעת גדולי דורנו שמעודדים הדבר.
השיטה אינה מחודשת זאת שיטה המיוסדת ככל הנראה על דברי הרמב"ן בכמה מקומות (חלקם צוינו באשכול) ולא המצאה של הרב פינקוס או ר' חיים גרינמן. ותלויה בדרגת האמונה אצל כל אדם, ואין אחד דומה בזה למשנהו. מה שכן, וזה הנקודה בכל הענין שיש דיוקים מהשו"ע והרמ"א הנ"ל ומגמ' נוספות שהשתדלות היא רחבה יותר מכפי שצמצם אותה הרמב"ן. אבל אם כבר דברי הרב פינקוס (להזכיר זה רק שמועה לבנתיים!) וכל הטוענים עליו, ובצדק, האם אנחנו כבעלי משפחה והורים, הולכים לקורס החייאה?אברך אמר:מסכים בכל פה, שהשיטה הזו מחודשת מאד בסברא, ושכן דעת רוב גדולי דורינו.
קורס אחייאה יעילותו בזמן אמת מוטלת בספק גדול ללא תרגול ועבןדה מעשית.הפקדתי שומרים אמר:השיטה אינה מחודשת זאת שיטה המיוסדת ככל הנראה על דברי הרמב"ן בכמה מקומות (חלקם צוינו באשכול) ולא המצאה של הרב פינקוס או ר' חיים גרינמן. ותלויה בדרגת האמונה אצל כל אדם, ואין אחד דומה בזה למשנהו. מה שכן, וזה הנקודה בכל הענין שיש דיוקים מהשו"ע והרמ"א הנ"ל ומגמ' נוספות שהשתדלות היא רחבה יותר מכפי שצמצם אותה הרמב"ן. אבל אם כבר דברי הרב פינקוס (להזכיר זה רק שמועה לבנתיים!) וכל הטוענים עליו, ובצדק, האם אנחנו כבעלי משפחה והורים, הולכים לקורס החייאה?אברך אמר:מסכים בכל פה, שהשיטה הזו מחודשת מאד בסברא, ושכן דעת רוב גדולי דורינו.
אני לא בקיא בנושא. אבל מה שבטוח שהיעילות של אדם שלא רכש כלל התנסות בקורס בסיסי של הצלת חיים היא אפסית ביותר! כמו כן חובת השלטון להתקין בכל בית חדש מערכת התראה, לא פושטת את הספק העקרוני, אם זו השתדלות יתירה או לא.ברל אמר:קורס אחייאה יעילותו בזמן אמת מוטלת בספק גדול ללא תרגול ועבןדה מעשית.הפקדתי שומרים אמר:השיטה אינה מחודשת זאת שיטה המיוסדת ככל הנראה על דברי הרמב"ן בכמה מקומות (חלקם צוינו באשכול) ולא המצאה של הרב פינקוס או ר' חיים גרינמן. ותלויה בדרגת האמונה אצל כל אדם, ואין אחד דומה בזה למשנהו. מה שכן, וזה הנקודה בכל הענין שיש דיוקים מהשו"ע והרמ"א הנ"ל ומגמ' נוספות שהשתדלות היא רחבה יותר מכפי שצמצם אותה הרמב"ן. אבל אם כבר דברי הרב פינקוס (להזכיר זה רק שמועה לבנתיים!) וכל הטוענים עליו, ובצדק, האם אנחנו כבעלי משפחה והורים, הולכים לקורס החייאה?אברך אמר:מסכים בכל פה, שהשיטה הזו מחודשת מאד בסברא, ושכן דעת רוב גדולי דורינו.
חוץ מזה גלאי עשן או ספינקלרים נדרשים כסטנדרט בבית חדש.
שוב. כתבת בהתיחס לשאלתי הרטורית -'מדוע הורים לא עוברים קורס בסיסי בהצלת חיים'?, וטענתך מנגד -'שיעילות קורס כזה מוטלת בספק', וע"ז הערתי לך, שאין ספק שאדם שיעבור את הקורס עדיף בנוגע להצלת חיים (מה גם שדי בזה שההבדל בין השניים בא לידי ביטוי בעצם זה שנמנע לעשות פעולות מסוכנות בשביל להציל חיים) מה אתה עונה על זה? מומלץ להשאר ממוקדים.ברל אמר:לדבריך יש חובה לחגור חגורת בטיחות על אף שהחוק פוטר?
אני שואל אין לי דעה או מקור בעניין
מה פשר האמירה אינם צריכים לשום שמירה ? האם גם סורגים בבית לא צריך לשים?נבשר אמר:העתקה מאתר חדשות "אברך מהקהילה הליטאית בביתר עילית נכנס למעונו של מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי, בעקבות האסון הנורא בעיר, בו נספו שני ילדי משפחת גינזבורג בשריפה בביתם, ואמר כי יש אנשים שנכנס בליבם חששות על הבית, אולי יקרה חלילה עוד שריפה ואולי צריך להתקין בביתם מכשירים לכיבוי שריפה. מרן הגר"ח ביטל מיד את הדברים ואמר כי "הלומדים תורה אין צריכים לשום שמירה. תורה מגנא ומצלא", וממילא "יש לכל אחד להתחזק לפי כוחו בלימוד תורה", איני יודע אם כך אמר או שהמציאו, לא כ"כ הבנתי האם בא לומר שמי שאינו לומד כן צריך להתקין, או שההוראה להתחזק בלימוד התורה?
ברל אמר:לאור האסון בעיר ביתר האם בגדר חובת ההשתדלות לקנות גלאי עשן לבית?
על אף שככל הנראה במקרה הזה זה לא היה עוזר.
מה הגבול בין בטחון ואמונה לחוסר אחריות?
דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:גדר נפלא להשתדלות עבור הרגשת בטחון ולהיות רגוע.
עפ"י מה ששמעתי מרבי חיים ורנר שליט"א, כמו ההלכה בשו"ע, שאסור להישען בתפילת שמו"ע סמיכה כזו שאם יינטל המשענת תיפול. וזה סימן על ההישענות (תליית ציפיות) על כל דבר אחר בעולם מלבד על הקב"ה.
מותר להישען,
אבל כזו משענת, שגם אם תינטל, תחזיק מעמד.
כי אין לנו על מי להישען (לגמרי) אלא על אבינו שבשמיים.
וכן כתב בספר "...עיניים" (שכחתי את השם המלא) שאם לא היו ממציאים את המשקפיים אנשים היו רואים יותר טוב, כפי שהיה לפני שהמציאו את המשקפיים.הפקדתי שומרים אמר:דרך אגב לשאלתך, שמעתי פעם בשם הרב פינקוס דבר מבהיל, לולי היו קמים גופי הצלה בציבור החרדי היו פחות אסונות ומטעם זה מנע מללכת לקורסים של החיאות ועזרה ראשונה וכדומה. לא מצאתי את זה בספרו ולא יודע אם זו אכן שמועת אמת. וגם זה בכלל שאלתך מה שלא עורכים קורסים של עזרה ראשונה לבחורי ישיבה ואברכים, ואולי זו התשובה.
ברל אמר:לאור האסון בעיר ביתר האם בגדר חובת ההשתדלות לקנות גלאי עשן לבית?
על אף שככל הנראה במקרה הזה זה לא היה עוזר.
מה הגבול בין בטחון ואמונה לחוסר אחריות?
יוסף יצחק אמר:וכן כתב בספר "...עיניים" (שכחתי את השם המלא) שאם לא היו ממציאים את המשקפיים אנשים היו רואים יותר טוב, כפי שהיה לפני שהמציאו את המשקפיים.הפקדתי שומרים אמר:דרך אגב לשאלתך, שמעתי פעם בשם הרב פינקוס דבר מבהיל, לולי היו קמים גופי הצלה בציבור החרדי היו פחות אסונות ומטעם זה מנע מללכת לקורסים של החיאות ועזרה ראשונה וכדומה. לא מצאתי את זה בספרו ולא יודע אם זו אכן שמועת אמת. וגם זה בכלל שאלתך מה שלא עורכים קורסים של עזרה ראשונה לבחורי ישיבה ואברכים, ואולי זו התשובה.
נבשר אמר:העתקה מאתר חדשות "אברך מהקהילה הליטאית בביתר עילית נכנס למעונו של מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי, בעקבות האסון הנורא בעיר, בו נספו שני ילדי משפחת גינזבורג בשריפה בביתם, ואמר כי יש אנשים שנכנס בליבם חששות על הבית, אולי יקרה חלילה עוד שריפה ואולי צריך להתקין בביתם מכשירים לכיבוי שריפה. מרן הגר"ח ביטל מיד את הדברים ואמר כי "הלומדים תורה אין צריכים לשום שמירה. תורה מגנא ומצלא", וממילא "יש לכל אחד להתחזק לפי כוחו בלימוד תורה", איני יודע אם כך אמר או שהמציאו, לא כ"כ הבנתי האם בא לומר שמי שאינו לומד כן צריך להתקין, או שההוראה להתחזק בלימוד התורה?