דעת תורה ודעת תורה
-
פותח הנושא - הודעות: 554
- הצטרף: 07 מאי 2018, 06:10
- נתן תודה: 26 פעמים
- קיבל תודה: 183 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
דעת תורה ודעת תורה
אני מודיע בראש דברי שהשאלה היא הלכתית גרידא אני מבקש בכל לשון של בקשה לא לגרור את זה לפוליטקה
אדם שמתגורר בעיר שחולקת את קולתיה בין דגל לאגודה והוא משתייך לקהילה הלטאית. אולם רבו (ת"ח שאותו הוא שואל בכל שאלה) חסידי ותומך במומעד שרץ מטעם אגודה. מצד אחד יש מודעות בשם גדולי ישראל לטאים וספרדים להצביע למעומד שמטעמם אולם רבו החסידי מורה להצביע למועמד החסידי שהפעם הולכים בנפרד.
מה צריך לעשות במקרה כזה
המקרה אמתית ואני מבקש ליתייחס לגוף השאלה ולא לסובב.
אדם שמתגורר בעיר שחולקת את קולתיה בין דגל לאגודה והוא משתייך לקהילה הלטאית. אולם רבו (ת"ח שאותו הוא שואל בכל שאלה) חסידי ותומך במומעד שרץ מטעם אגודה. מצד אחד יש מודעות בשם גדולי ישראל לטאים וספרדים להצביע למעומד שמטעמם אולם רבו החסידי מורה להצביע למועמד החסידי שהפעם הולכים בנפרד.
מה צריך לעשות במקרה כזה
המקרה אמתית ואני מבקש ליתייחס לגוף השאלה ולא לסובב.
ערכים:
-
- הודעות: 1508
- הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
- נתן תודה: 161 פעמים
- קיבל תודה: 554 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: דעת תורה ודעת תורה
כיון שהשאלה היא ציבורית וזה נוגע לציבור, ולא דבר אישי ופרטי, לכן הוא צריך לנהוג כפי רבני הציבור אליו הוא משתייך.
בשאלות פרטיות הוא יכול לקבוע לעצמו רב מכל סוג שהוא, אבל כל עוד הוא שייך לקהילה שיש להם רב המורה את דרכם, הרי שבכל הנוגע לנידון השייך לקהילה, הוא צריך לנהוג כפי הוראת רב הקהילה אליה הוא משתייך.
השאלה היא כמובן בדיוק בדוגמה ההפוכה וכדי לסבר האוזן אביא גם דוגמה זו. חסיד ויז'ניץ בכל הנוגע לקהילת ויז'ניץ חייב לשמוע להוראת הרבי, ובנוגע להלכות בשר בחלב שנשאלים בביתו, הוא ישאל את הרב האישי שלו, בלי קשר לקהילה אליה משתייך הרב.
בשאלות פרטיות הוא יכול לקבוע לעצמו רב מכל סוג שהוא, אבל כל עוד הוא שייך לקהילה שיש להם רב המורה את דרכם, הרי שבכל הנוגע לנידון השייך לקהילה, הוא צריך לנהוג כפי הוראת רב הקהילה אליה הוא משתייך.
השאלה היא כמובן בדיוק בדוגמה ההפוכה וכדי לסבר האוזן אביא גם דוגמה זו. חסיד ויז'ניץ בכל הנוגע לקהילת ויז'ניץ חייב לשמוע להוראת הרבי, ובנוגע להלכות בשר בחלב שנשאלים בביתו, הוא ישאל את הרב האישי שלו, בלי קשר לקהילה אליה משתייך הרב.
-
- הודעות: 2784
- הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
- מיקום: ירושלים
- נתן תודה: 180 פעמים
- קיבל תודה: 862 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: דעת תורה ודעת תורה
השאלה מפורסמת וזכורני בודאות שהרב שך או הסטייפלער באיגרות, התיחסו לענין במפורש - ודעתם שחייב להשמע לגדול ולא לרבו המובהק.ברל כתב:אני מודיע בראש דברי שהשאלה היא הלכתית גרידא אני מבקש בכל לשון של בקשה לא לגרור את זה לפוליטקה
אדם שמתגורר בעיר שחולקת את קולתיה בין דגל לאגודה והוא משתייך לקהילה הלטאית. אולם רבו (ת"ח שאותו הוא שואל בכל שאלה) חסידי ותומך במומעד שרץ מטעם אגודה. מצד אחד יש מודעות בשם גדולי ישראל לטאים וספרדים להצביע למעומד שמטעמם אולם רבו החסידי מורה להצביע למועמד החסידי שהפעם הולכים בנפרד.
מה צריך לעשות במקרה כזה
המקרה אמתית ואני מבקש ליתייחס לגוף השאלה ולא לסובב.
מלבד זאת, החלוקה בין הכרעה בשאלה הנוגעת להוראה ובין הכרעה בשאלה של הנהגה ציבורית (ובכלל הרעיון של רב צבורי ורב להוראה) תלויה בפשטות במה דמצינו בהלכה (שו"ע יו"ד סי' רמ"ד ס"י ועיין בש"ך שם סק"ב) שההתיחסות לגדול הדור היא כשל רבו המובהק. כך נקבע לגבי דין קימה, וכן לגבי איסור הוראה בפניו. וממילא בנידו"ז גם אם נניח שנחשב כאן פלוגתא בין שני רבותיו המובהקים (רבו המובהק בפועל ורבו המובהק בדין) מסתבר שההכרעה מתקבלת על פי מי שגדול יותר, כך בפלוגתא הלכתית וכך בפלוגתא הנוגעת לעניני הנהגה. סברה נוספת במה שמצינו (כמש"כ הדברים יצאו מפי רבותינו) חלוקה בין רבו המובהק לגבי הוראה ובין הוראה בעניני הנהגה (גם אם אם נניח שבעניני הוראה אין עדיפות לגדול על פני רבו המובהק) נראה לענ"ד, לדמות למקרה שרבו המובהק חולק עם רב מומחה, וכאן בנידו"ז ש'הגדול' יש לו ידיעה רחבה בעניני הנהגה בשונה מ'רבו המובהק', הרי מלבד מה שהגדול נחשב לרבו המובהק הוא גם 'מומחה' בענין הנז', ועל כן מוטל על התלמיד לקבל הכרעתו. כמובן כ"ז אמור בשאלה הנ"ל שהאיש משתייך למגזר שהגדול עומד בראשה ואילו רבו המובק בהוראה משתייך למגזר אחר. מסתבר שהדברים מפורשים יותר ופשוטים יותר אבל זה מה שעלה לענ"ד.
נ.ב הנפק"מ בין הפירושים..אם הנושא קשור לפורום 'בית המדרש', 'דעת דורות' או 'הלכה ומנהג' ודוק'.
-
- הודעות: 996
- הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
- נתן תודה: 427 פעמים
- קיבל תודה: 392 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: דעת תורה ודעת תורה
כל מילה פנינה!הפקדתי שומרים כתב:השאלה מפורסמת וזכורני בודאות שהרב שך או הסטייפלער באיגרות, התיחסו לענין במפורש - ודעתם שחייב להשמע לגדול ולא לרבו המובהק.ברל כתב:אני מודיע בראש דברי שהשאלה היא הלכתית גרידא אני מבקש בכל לשון של בקשה לא לגרור את זה לפוליטקה
אדם שמתגורר בעיר שחולקת את קולתיה בין דגל לאגודה והוא משתייך לקהילה הלטאית. אולם רבו (ת"ח שאותו הוא שואל בכל שאלה) חסידי ותומך במומעד שרץ מטעם אגודה. מצד אחד יש מודעות בשם גדולי ישראל לטאים וספרדים להצביע למעומד שמטעמם אולם רבו החסידי מורה להצביע למועמד החסידי שהפעם הולכים בנפרד.
מה צריך לעשות במקרה כזה
המקרה אמתית ואני מבקש ליתייחס לגוף השאלה ולא לסובב.
מלבד זאת, החלוקה בין הכרעה בשאלה הנוגעת להוראה ובין הכרעה בשאלה של הנהגה ציבורית (ובכלל הרעיון של רב צבורי ורב להוראה) תלויה בפשטות במה דמצינו בהלכה (שו"ע יו"ד סי' רמ"ד ס"י ועיין בש"ך שם סק"ב) שההתיחסות לגדול הדור היא כשל רבו המובהק. כך נקבע לגבי דין קימה, וכן לגבי איסור הוראה בפניו. וממילא בנידו"ז גם אם נניח שנחשב כאן פלוגתא בין שני רבותיו המובהקים (רבו המובהק בפועל ורבו המובהק בדין) מסתבר שההכרעה מתקבלת על פי מי שגדול יותר, כך בפלוגתא הלכתית וכך בפלוגתא הנוגעת לעניני הנהגה. סברה נוספת במה שמצינו (כמש"כ הדברים יצאו מפי רבותינו) חלוקה בין רבו המובהק לגבי הוראה ובין הוראה בעניני הנהגה (אם אם נניח שבעניני הוראה אין עדיפות לגדול על פני רבו המובהק) נראה לענ"ד, לדמות למקרה שרבו המובהק חולק עם רב מומחה, וכאן בנידו"ז ש'הגדול' יש לו ידיעה רחבה בעניני הנהגה בשונה מ'רבו המובהק', הרי מלבד מה שהגדול נחשב לרבו המובהק הוא גם 'מומחה' בענין הנז', ועל כן מוטל על התלמיד לקבל הכרעתו. כמובן כ"ז אמור בשאלה הנ"ל שהאיש משתייך למגזר שהגדול עומד בראשה ואילו רבו המובק בהוראה משתייך למגזר אחר. מסתבר שהדברים מפורשים יותר ופשוטים יותר אבל זה מה שעלה לענ"ד.
ואוסיף עוד את אשר שמעתי מא' מצדיקי הדור שליט"א [ואיני מזכיר שמו שלא לעורר וכו']
שכל רב יהיה איזה צדיק שיהיה בנושא ציבורי הוא חייב לשמוע לקול גדול הדור שבעניני ציבור "כולם" חייבים לשמוע לגדול הדור, באופן שאין דעת הרב הפרטי או האדמו"ר וכו' קיימת במקום שגדול הדור קבע כך, ודי בזה.
-
- הודעות: 2511
- הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
- נתן תודה: 775 פעמים
- קיבל תודה: 796 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: דעת תורה ודעת תורה
[quote="הפקדתי שומרים"
השאלה מפורסמת וזכורני בודאות שהרב שך או הסטייפלער באיגרות, התיחסו לענין במפורש - ודעתם שחייב להשמע לגדול ולא לרבו המובהק.
מלבד זאת, החלוקה בין הכרעה בשאלה הנוגעת להוראה ובין הכרעה בשאלה של הנהגה ציבורית (ובכלל הרעיון של רב צבורי ורב להוראה) תלויה בפשטות במה דמצינו בהלכה (שו"ע יו"ד סי' רמ"ד ס"י ועיין בש"ך שם סק"ב) שההתיחסות לגדול הדור היא כשל רבו המובהק. כך נקבע לגבי דין קימה, וכן לגבי איסור הוראה בפניו. וממילא בנידו"ז גם אם נניח שנחשב כאן פלוגתא בין שני רבותיו המובהקים (רבו המובהק בפועל ורבו המובהק בדין) מסתבר שההכרעה מתקבלת על פי מי שגדול יותר, כך בפלוגתא הלכתית וכך בפלוגתא הנוגעת לעניני הנהגה. סברה נוספת במה שמצינו (כמש"כ הדברים יצאו מפי רבותינו) חלוקה בין רבו המובהק לגבי הוראה ובין הוראה בעניני הנהגה (גם אם אם נניח שבעניני הוראה אין עדיפות לגדול על פני רבו המובהק) נראה לענ"ד, לדמות למקרה שרבו המובהק חולק עם רב מומחה, וכאן בנידו"ז ש'הגדול' יש לו ידיעה רחבה בעניני הנהגה בשונה מ'רבו המובהק', הרי מלבד מה שהגדול נחשב לרבו המובהק הוא גם 'מומחה' בענין הנז', ועל כן מוטל על התלמיד לקבל הכרעתו. כמובן כ"ז אמור בשאלה הנ"ל שהאיש משתייך למגזר שהגדול עומד בראשה ואילו רבו המובק בהוראה משתייך למגזר אחר. מסתבר שהדברים מפורשים יותר ופשוטים יותר אבל זה מה שעלה לענ"ד.
נ.ב הנפק"מ בין הפירושים..אם הנושא קשור לפורום 'בית המדרש', 'דעת דורות' או 'הלכה ומנהג' ודוק'.[/quote]
אינני בא לקרר אתכם, אבל ראיתי בספר של הגרב"צ קוק על הל' אבלות, שלפי זכרוני דעת הגריש"א שאין לקרוע על גדול הדור, שאין דין רבו מובהק בזמנינו, מקוה שלא טעיתי ובלבלתי, או שדן בזה, אם מישהו יוכל להעלות את הענין למען הסר ספק, זה יהי לתועלת. לספר קוראים ציוני הלכה - אבילות.
השאלה מפורסמת וזכורני בודאות שהרב שך או הסטייפלער באיגרות, התיחסו לענין במפורש - ודעתם שחייב להשמע לגדול ולא לרבו המובהק.
מלבד זאת, החלוקה בין הכרעה בשאלה הנוגעת להוראה ובין הכרעה בשאלה של הנהגה ציבורית (ובכלל הרעיון של רב צבורי ורב להוראה) תלויה בפשטות במה דמצינו בהלכה (שו"ע יו"ד סי' רמ"ד ס"י ועיין בש"ך שם סק"ב) שההתיחסות לגדול הדור היא כשל רבו המובהק. כך נקבע לגבי דין קימה, וכן לגבי איסור הוראה בפניו. וממילא בנידו"ז גם אם נניח שנחשב כאן פלוגתא בין שני רבותיו המובהקים (רבו המובהק בפועל ורבו המובהק בדין) מסתבר שההכרעה מתקבלת על פי מי שגדול יותר, כך בפלוגתא הלכתית וכך בפלוגתא הנוגעת לעניני הנהגה. סברה נוספת במה שמצינו (כמש"כ הדברים יצאו מפי רבותינו) חלוקה בין רבו המובהק לגבי הוראה ובין הוראה בעניני הנהגה (גם אם אם נניח שבעניני הוראה אין עדיפות לגדול על פני רבו המובהק) נראה לענ"ד, לדמות למקרה שרבו המובהק חולק עם רב מומחה, וכאן בנידו"ז ש'הגדול' יש לו ידיעה רחבה בעניני הנהגה בשונה מ'רבו המובהק', הרי מלבד מה שהגדול נחשב לרבו המובהק הוא גם 'מומחה' בענין הנז', ועל כן מוטל על התלמיד לקבל הכרעתו. כמובן כ"ז אמור בשאלה הנ"ל שהאיש משתייך למגזר שהגדול עומד בראשה ואילו רבו המובק בהוראה משתייך למגזר אחר. מסתבר שהדברים מפורשים יותר ופשוטים יותר אבל זה מה שעלה לענ"ד.
נ.ב הנפק"מ בין הפירושים..אם הנושא קשור לפורום 'בית המדרש', 'דעת דורות' או 'הלכה ומנהג' ודוק'.[/quote]
אינני בא לקרר אתכם, אבל ראיתי בספר של הגרב"צ קוק על הל' אבלות, שלפי זכרוני דעת הגריש"א שאין לקרוע על גדול הדור, שאין דין רבו מובהק בזמנינו, מקוה שלא טעיתי ובלבלתי, או שדן בזה, אם מישהו יוכל להעלות את הענין למען הסר ספק, זה יהי לתועלת. לספר קוראים ציוני הלכה - אבילות.
-
- הודעות: 1076
- הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
- נתן תודה: 414 פעמים
- קיבל תודה: 423 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: דעת תורה ודעת תורה
כרצונו.ברל כתב:אני מודיע בראש דברי שהשאלה היא הלכתית גרידא אני מבקש בכל לשון של בקשה לא לגרור את זה לפוליטקה
אדם שמתגורר בעיר שחולקת את קולתיה בין דגל לאגודה והוא משתייך לקהילה הלטאית. אולם רבו (ת"ח שאותו הוא שואל בכל שאלה) חסידי ותומך במומעד שרץ מטעם אגודה. מצד אחד יש מודעות בשם גדולי ישראל לטאים וספרדים להצביע למעומד שמטעמם אולם רבו החסידי מורה להצביע למועמד החסידי שהפעם הולכים בנפרד.
מה צריך לעשות במקרה כזה
המקרה אמתית ואני מבקש ליתייחס לגוף השאלה ולא לסובב.
-
- הודעות: 125
- הצטרף: 20 ספטמבר 2018, 11:26
- מיקום: טבריה, ישראל.
- נתן תודה: 46 פעמים
- קיבל תודה: 45 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: דעת תורה ודעת תורה
ישנם רבנים להנהגה, ישנם רבנים לברכה, וישנם רבנים להלכה, חובה עלינו לדעת את ההבדל!
-
- הודעות: 2784
- הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
- מיקום: ירושלים
- נתן תודה: 180 פעמים
- קיבל תודה: 862 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: דעת תורה ודעת תורה
אם אכן כך, לפו"ר ייתכן טעמו על פי מש"כ הרמ"א (יו"ד סי' ש"מ ס"ז) שנוהגין להקל ולא קורעין אלא על רבו או שיודעין משמועותיו שחידש עיי"ש. וכ"ז לענין קריעה, שאם לא קיבל תורה מפיו ממש אינו מרגיש צער ואינו בכלל שמועה רעה לו וע"כ לא חייב בקריעה, והיינו שאנו דנים (גבי קריעה) ביחס של האדם לגדול, אבל כשאנו דנים במעמדו של הגדול כמו לענין קימה והוראה בפניו, בזה מסתבר שנחשב הגדול מפני גדולתו כרבו המובהק. (אולם אם טעמו עפ"ד הש"ך בשם האגודה שם ס"ק יז שבזמנינו אין דין ת"ח עיי"ש ולפ"ז ברבו המובהק קורע רק משום שלמדו תורה ורוב חכמתו ממנו וכמו שכתב השו"ע שם סעיף ח' הרי שאין חילוק בין קריעה לשאר הענינים וי"ל) ויש לדון וכ"ז לפלפולא, וצריך לראות את הדברים במקורם.נבשר כתב: אינני בא לקרר אתכם, אבל ראיתי בספר של הגרב"צ קוק על הל' אבלות, שלפי זכרוני דעת הגריש"א שאין לקרוע על גדול הדור, שאין דין רבו מובהק בזמנינו, מקוה שלא טעיתי ובלבלתי, או שדן בזה, אם מישהו יוכל להעלות את הענין למען הסר ספק, זה יהי לתועלת. לספר קוראים ציוני אבילות כמדומה.
וראה מש"כ הרב שך (מכתבים ומאמרים ח"ג עמ' פ"ד) "כאו"א צריך להתנהג לפי המסורת שלו מההורים ואל ישנה ממנהג ההורים ובאם יש מחלוקת בהלכה שאין בזה מסורת האבות יש לנהוג כפי שפוסק הגדול בתורה יותר וזה אפשר לדעת מי הוא הגדול ביותר כמו כאן בארץ יש להתנהג בהרבה דברים על מה שיש פסקי החזו"א זצ"ל ע"כ. ואולי יש לחלק בנידו"ד.
-
- הודעות: 2511
- הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
- נתן תודה: 775 פעמים
- קיבל תודה: 796 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: דעת תורה ודעת תורה
כדרכו שם הביא הרבה סברות וציונים, אינני זוכר אבל כדאי לראות בפנים, אולי מישהו יכול להעלות את זה. לפי זכרוני נראה לי הגדר שאמר שם ברבו מובהק שהעמידו על הרגליים, או שלמדו הדרך בלימוד התורה, וא"כ גדול הדור ל"ש לזה, אבל איני רוצה להטעות ולשטות, א"כ כל דבריי כעורבא פרח, אבל שידעו שיש נידון בזה.
-
פותח הנושא - הודעות: 554
- הצטרף: 07 מאי 2018, 06:10
- נתן תודה: 26 פעמים
- קיבל תודה: 183 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: דעת תורה ודעת תורה
האמת שיצאתי והסתכלתי וראיתי שעיקר ענינים של גדולי הדור הוא שיש בזה קידוש ה' בהצבעה לרשימה החרדית. וכאן הבן שואל האם גם כאן יהיה אותו דבר? הרי סוף כל סוף הקידוש ה' נשאר
-
- הודעות: 2784
- הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
- מיקום: ירושלים
- נתן תודה: 180 פעמים
- קיבל תודה: 862 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: דעת תורה ודעת תורה
אליבא דרב מובהק דל"י, גם ברשימתו יש קידוש ה' לא?ברל כתב:האמת שיצאתי והסתכלתי וראיתי שעיקר ענינים של גדולי הדור הוא שיש בזה קידוש ה' בהצבעה לרשימה החרדית. וכאן הבן שואל האם גם כאן יהיה אותו דבר? הרי סוף כל סוף הקידוש ה' נשאר
-
פותח הנושא - הודעות: 554
- הצטרף: 07 מאי 2018, 06:10
- נתן תודה: 26 פעמים
- קיבל תודה: 183 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: דעת תורה ודעת תורה
לא ירדתילסוף דעתך.הפקדתי שומרים כתב:אליבא דרב מובהק דל"י, גם ברשימתו יש קידוש ה' לא?
-
- הודעות: 2784
- הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
- מיקום: ירושלים
- נתן תודה: 180 פעמים
- קיבל תודה: 862 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: דעת תורה ודעת תורה
ואם תרצה עוד, כשרבו המובהק נמנה על חוגי הקנאים שההצבעה היא חילול ה'?ברל כתב:לא ירדתילסוף דעתך.הפקדתי שומרים כתב:אליבא דרב מובהק דל"י, גם ברשימתו יש קידוש ה' לא?
אם כל אחד ילך אחרי רבו המובהק בניגוד לגדולי הדור בטענה שזה וזה קידוש ה', בשני המקרים שמניתי לך איך ינהג? ואם באת לחלק בין רב דל"י או חרדי עם השקפות אחרות, לרב חרדי אותנטי, מהו אותנטי ומה הוא לא אותנטי? ועל כן מוכרח ש"המדד" לקידוש ה' הוא דעת גדולים ממש. זאת סוף דעתי הפשוטה.
-
- הודעות: 2974
- הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
- מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
- נתן תודה: 705 פעמים
- קיבל תודה: 564 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: דעת תורה ודעת תורה
במקרה המדובר אין שייך 'הוראה', אלא מדובר במפלגות- ועל כל אחד להצביע לפי השתייכותו הקהילתית, וכיון שהוא משתייך לקהילה הליטאית עליו להצביע לקהילה הליטאית. אולם אם רבו סובר שיש סיבה אמיתית- השקפתית או הלכתית- לא להצביע לקהילה הליטאית, חייב לשמוע לרבו. כן נלענ''ד.ברל כתב:אני מודיע בראש דברי שהשאלה היא הלכתית גרידא אני מבקש בכל לשון של בקשה לא לגרור את זה לפוליטקה
אדם שמתגורר בעיר שחולקת את קולתיה בין דגל לאגודה והוא משתייך לקהילה הלטאית. אולם רבו (ת"ח שאותו הוא שואל בכל שאלה) חסידי ותומך במומעד שרץ מטעם אגודה. מצד אחד יש מודעות בשם גדולי ישראל לטאים וספרדים להצביע למעומד שמטעמם אולם רבו החסידי מורה להצביע למועמד החסידי שהפעם הולכים בנפרד.
מה צריך לעשות במקרה כזה
המקרה אמתית ואני מבקש ליתייחס לגוף השאלה ולא לסובב.
ופעמים שיש לדון גם מצד כבוד רבו אם המפלגה של רבו תזכה לקולות מועטים, אולם זה רק בגוונא שרבו עומד בתור אחד מראשי המפלגה.
-
- הודעות: 156
- הצטרף: 27 מאי 2018, 03:25
- נתן תודה: 78 פעמים
- קיבל תודה: 161 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: דעת תורה ודעת תורה
דברי הרב דרומאי פשוטים, וצריך לכותבם בכל בית ליד האמה על אמה.
הלא הגדר של מהי שאלה ציבורית ומהם הלכות רבו אינו שחור ולבן
וכל מקרה יכול להיותשונה
ומי שיורה לו בגדרי אלו, ויורה לו מיהו הגדול, כל זה הוא רבו.
הלא הגדר של מהי שאלה ציבורית ומהם הלכות רבו אינו שחור ולבן
וכל מקרה יכול להיותשונה
ומי שיורה לו בגדרי אלו, ויורה לו מיהו הגדול, כל זה הוא רבו.
-
- הודעות: 1952
- הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
- נתן תודה: 186 פעמים
- קיבל תודה: 658 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: דעת תורה ודעת תורה
לא ברור שמוראה הוראה שהוא נוהג שלאול אותו שאלות נקרא רבו כלל. הרי היום יש בכל שכונה מו"צים שאינם פוסקים כלל. אולי בדברים קטנים הם יפסקו, אבל בעיקר הם למדו ההלכות ויודעים מה שהרבנים הגדולים פסקו. ובכל שאלה רציני ממש הם לא יפסקו בעצמם אלא יעבירו אותו לגדולי הפסוקים בדור. קשה לומר דבשביל שאחד נוהג לשאול מו"ץ כזה משום שהוא יודע כל הפסקים, שנחשב שהוא רבו.ברל כתב:אני מודיע בראש דברי שהשאלה היא הלכתית גרידא אני מבקש בכל לשון של בקשה לא לגרור את זה לפוליטקה
אדם שמתגורר בעיר שחולקת את קולתיה בין דגל לאגודה והוא משתייך לקהילה הלטאית. אולם רבו (ת"ח שאותו הוא שואל בכל שאלה) חסידי ותומך במומעד שרץ מטעם אגודה. מצד אחד יש מודעות בשם גדולי ישראל לטאים וספרדים להצביע למעומד שמטעמם אולם רבו החסידי מורה להצביע למועמד החסידי שהפעם הולכים בנפרד.
מה צריך לעשות במקרה כזה
המקרה אמתית ואני מבקש ליתייחס לגוף השאלה ולא לסובב.
בפרט כשהוא אינו מקבל הוראות המו"ץ בדברים שיש לו משנה סדורה. הרי הוא לא נהפך לחסידי למרות שהוא שואל מוראה הוראה חסידי. ע"כ שהוא לא קיבל אותו לרבו, אלא בדברים מסוימים שהוא לא למד לתכליתו והמו"ץ כן למד הוא שואל אותו מה פסק ההלכה. אבל הוא לא קיבל אותו להכריע עבורו בדברים שיש לו ממי לקבל.
-
- הודעות: 1503
- הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
- נתן תודה: 676 פעמים
- קיבל תודה: 377 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: דעת תורה ודעת תורה
יש משהו מאוד פשוט שלצערי לא דנים בו כלל
האם גדולי הדור עצמם אומרים להצביע כך וכך - רק כי צריך לשמוע לגדולי הדור?
ודאי שלא!
אלא שלאחר שהוברר להם שהדרך הכי טובה במציאות להציל את התורה הקדושה מידי המזלזלים והדורסים והמוחקים והמשמיצים אותה -
היא לדחוק את רגלי הרשעים ע''י נציג פלוני שמנסיונם ומהבירורים שעשו הוא הכי מתאים ולא באלמוני שיש לו מעלות וחסרונות אחרים שבסה''כ יצליח פחות
לאור זאת הם תובעים מאיתנו את החיוב הפשוט שהבטחנו ובאנו בברית בהר גריזים והר עיבל לקיים את ברוך אשר יקים ולהזהר מארור אשר לא יקים
וכמובן שיש להם שיקולים רחבים של בריתות שונות ושל שלום וכבוד התורה ועוד...
אבל תכל'ס - כל המצוה לשמוע להם היא רק שלב שני ומשני כי קודם כל אנו יהודים
ויהודי שמתבונן יודע שאין שום נושא בפוליטיקה שאינו שאלה הלכתית או השקפתית או מוסרית
וזו ממש הכרעה לגבי רבים
ומצוה לפרסם בלי לה''ר שאכן יש לחדד שהכל הכל שאלה הלכתית וכדו'
האם גדולי הדור עצמם אומרים להצביע כך וכך - רק כי צריך לשמוע לגדולי הדור?
ודאי שלא!
אלא שלאחר שהוברר להם שהדרך הכי טובה במציאות להציל את התורה הקדושה מידי המזלזלים והדורסים והמוחקים והמשמיצים אותה -
היא לדחוק את רגלי הרשעים ע''י נציג פלוני שמנסיונם ומהבירורים שעשו הוא הכי מתאים ולא באלמוני שיש לו מעלות וחסרונות אחרים שבסה''כ יצליח פחות
לאור זאת הם תובעים מאיתנו את החיוב הפשוט שהבטחנו ובאנו בברית בהר גריזים והר עיבל לקיים את ברוך אשר יקים ולהזהר מארור אשר לא יקים
וכמובן שיש להם שיקולים רחבים של בריתות שונות ושל שלום וכבוד התורה ועוד...
אבל תכל'ס - כל המצוה לשמוע להם היא רק שלב שני ומשני כי קודם כל אנו יהודים
ויהודי שמתבונן יודע שאין שום נושא בפוליטיקה שאינו שאלה הלכתית או השקפתית או מוסרית
וזו ממש הכרעה לגבי רבים
ומצוה לפרסם בלי לה''ר שאכן יש לחדד שהכל הכל שאלה הלכתית וכדו'
-
- הודעות: 1483
- הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
- נתן תודה: 235 פעמים
- קיבל תודה: 513 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: דעת תורה ודעת תורה
לא הבנתי, מי עשה החלוקה הזאת, שיש שאלות השייכים לרבו מובהק, ויש לגדול הדור? איה המקור לזה? מי החליט לעשות את ההבדל הזאת?
הבה נתקדם צעד אחד יותר, מי נכנס בגדר של 'גדול הדור' ומי בגדר רבו מובהק?
אני מתנצל שאני נכנס לפרטים, אבל להבנת הדברים חייבים להכנס לזה.
שאל לאגודאי מי 'גדול הדור', כל אחד יענה על רבו. שאל ללטאי אחד יענה הגר"ח והגריג"א והשני יענה הגרב"ש והגר"צ פרידמן. תשאל לספרדי אחד יענה הגר"ש כהן והשני הגר"מ מזוז. תשאל לבני קהילות העדה"ח תשמעו שהגאב"ד והראב"ד הם גדולי הדור.
ועכשיו נגולל את ההסטוריה. טרם הקמת אגודת ישראל, איך היו נוהגים במקרים ציבוריים? האם לא כל רב החליט על עירו ומקומו? הבה וניקח לדוגמא את המחלוקת בין ש"ס סלויטא לש"ס וילנא, כל גדול חיווה את דעתו, ולא היה מושג שאם הגר"ע אייגר פסק כך צריך לנהוג והיו רבים שחלקו עליו ועל שאר הגדולים.
ברצוני אחת ולתמיד להבין את הדברים.
כמובן וכמובן, לא להגרר לפוליטיקה, אלא תשובה הלכתית לגופו של ענין, כמתאים לפורום תורני.
הבה נתקדם צעד אחד יותר, מי נכנס בגדר של 'גדול הדור' ומי בגדר רבו מובהק?
אני מתנצל שאני נכנס לפרטים, אבל להבנת הדברים חייבים להכנס לזה.
שאל לאגודאי מי 'גדול הדור', כל אחד יענה על רבו. שאל ללטאי אחד יענה הגר"ח והגריג"א והשני יענה הגרב"ש והגר"צ פרידמן. תשאל לספרדי אחד יענה הגר"ש כהן והשני הגר"מ מזוז. תשאל לבני קהילות העדה"ח תשמעו שהגאב"ד והראב"ד הם גדולי הדור.
ועכשיו נגולל את ההסטוריה. טרם הקמת אגודת ישראל, איך היו נוהגים במקרים ציבוריים? האם לא כל רב החליט על עירו ומקומו? הבה וניקח לדוגמא את המחלוקת בין ש"ס סלויטא לש"ס וילנא, כל גדול חיווה את דעתו, ולא היה מושג שאם הגר"ע אייגר פסק כך צריך לנהוג והיו רבים שחלקו עליו ועל שאר הגדולים.
ברצוני אחת ולתמיד להבין את הדברים.
כמובן וכמובן, לא להגרר לפוליטיקה, אלא תשובה הלכתית לגופו של ענין, כמתאים לפורום תורני.
-
- סטטוס: לא מחובר
Re: דעת תורה ודעת תורה
לפני כמה שנים התפרסם מכתב של הגאון רבי שלמה אריאלי שליט"א ששם הגדיר בחריפות שאין כזאת יצירה בפני עצמה של 'גדולים' אלא הכל הוא מושג של תלמיד חכם בסדר גודל וכו'.
-
פותח הנושא - הודעות: 554
- הצטרף: 07 מאי 2018, 06:10
- נתן תודה: 26 פעמים
- קיבל תודה: 183 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: דעת תורה ודעת תורה
תסביר קצת לא צמש הבנתיזקן ויושב בישיבה כתב:לפני כמה שנים התפרסם מכתב של הגאון רבי שלמה אריאלי שליט"א ששם הגדיר בחריפות שאין כזאת יצירה בפני עצמה של 'גדולים' אלא הכל הוא מושג של תלמיד חכם בסדר גודל וכו'.
-
- הודעות: 572
- הצטרף: 04 יולי 2017, 14:00
- נתן תודה: 128 פעמים
- קיבל תודה: 196 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: דעת תורה ודעת תורה
דברי @יוספזון הם ממש דברים של טעם, השאלה היתה על יהודי שיש לו רב פרטי שהוא מתייחס אליו כמורו ורבו, וכעת לפני הבחירות הוא שואל אותו האם לנהוג כדעת גדולי הדור פלוני, או כגדולי הדור פלוני, והוא פוסקלו שינהג כדרך אחד. מה קשר אם הוא ליטאי או חסידי, האם הגר,ח קנייבסקי יכול לכפות על כל מי שבשם ליטאי יכונה שיקבל אוו כגדול הדור ??
אמת שלא כל אדם יכול לבוא לפני הבחירותולשאול כל רב העולה על רוחו איך לנהוג, אלא עליו לציית כדעת הגדולים שהקהילה שלו סר למרותו, אבל אחד שהוא נוהג על פי כל פסיקותיו כמו רב פלוני, במה זה מתבטא שהוא כפוף לדעת גדול הדור פלוני, בגלל שהוא הולך עם חליפה קצרה ? או בגלל שהוא נוהג בדברים מסויימים כדעת החזון איש. ?
אמת שלא כל אדם יכול לבוא לפני הבחירותולשאול כל רב העולה על רוחו איך לנהוג, אלא עליו לציית כדעת הגדולים שהקהילה שלו סר למרותו, אבל אחד שהוא נוהג על פי כל פסיקותיו כמו רב פלוני, במה זה מתבטא שהוא כפוף לדעת גדול הדור פלוני, בגלל שהוא הולך עם חליפה קצרה ? או בגלל שהוא נוהג בדברים מסויימים כדעת החזון איש. ?
-
- סטטוס: לא מחובר
Re: דעת תורה ודעת תורה
ישנו מושג שיא שנקרא תלמיד חכם וכיו"ב יש אחד שהוא תלמיד חכם 100 יש אחד שהוא 90 יש אחד שהוא 80 וכו' המושג אדם גדול הוא לא איזה מהות עלומה ושמימית כמו שיש שמנסים להשתמש בה, אלא יש ת"ח בשיעור מסויים ויש אחד יותר גדול ואחד יותר קטן וכו' וכו'.ברל כתב:תסביר קצת לא צמש הבנתיזקן ויושב בישיבה כתב:לפני כמה שנים התפרסם מכתב של הגאון רבי שלמה אריאלי שליט"א ששם הגדיר בחריפות שאין כזאת יצירה בפני עצמה של 'גדולים' אלא הכל הוא מושג של תלמיד חכם בסדר גודל וכו'.
-
- הודעות: 790
- הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
- נתן תודה: 367 פעמים
- קיבל תודה: 275 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: דעת תורה ודעת תורה
אני ממש לא בטוח שאתה צודק כי לאורך כל הדורות תראה בספרי השות שהרבה פעמים גדולי הדור נוזפים קשות ברבנים "מקומיים" גם אם גדולים המה אם לדעתם טעו בהוראה, ולא השאירו את זה כסברא שכל אחד יעשה כשער עירויוספזון כתב:לא הבנתי, מי עשה החלוקה הזאת, שיש שאלות השייכים לרבו מובהק, ויש לגדול הדור? איה המקור לזה? מי החליט לעשות את ההבדל הזאת?
הבה נתקדם צעד אחד יותר, מי נכנס בגדר של 'גדול הדור' ומי בגדר רבו מובהק?
אני מתנצל שאני נכנס לפרטים, אבל להבנת הדברים חייבים להכנס לזה.
שאל לאגודאי מי 'גדול הדור', כל אחד יענה על רבו. שאל ללטאי אחד יענה הגר"ח והגריג"א והשני יענה הגרב"ש והגר"צ פרידמן. תשאל לספרדי אחד יענה הגר"ש כהן והשני הגר"מ מזוז. תשאל לבני קהילות העדה"ח תשמעו שהגאב"ד והראב"ד הם גדולי הדור.
ועכשיו נגולל את ההסטוריה. טרם הקמת אגודת ישראל, איך היו נוהגים במקרים ציבוריים? האם לא כל רב החליט על עירו ומקומו? הבה וניקח לדוגמא את המחלוקת בין ש"ס סלויטא לש"ס וילנא, כל גדול חיווה את דעתו, ולא היה מושג שאם הגר"ע אייגר פסק כך צריך לנהוג והיו רבים שחלקו עליו ועל שאר הגדולים.
ברצוני אחת ולתמיד להבין את הדברים.
כמובן וכמובן, לא להגרר לפוליטיקה, אלא תשובה הלכתית לגופו של ענין, כמתאים לפורום תורני.
וחוץ מזה שהרי לדידן פסק הרמא שגדול הדור יש לו דין רבו מובהק, אז אתה יכול לטעון שכל אחד מפרש את המושג 'גדול הדור 'באופן אחר, אבל עד כמה שבן אדם מודה שפלוני הוא גדול הדור ואף על פי רבו שתמיד נשאל על ידו סובר אחרת, מי אמר שצריך ללכת אחרי רבו אחר שגם לגדול הדור יש דין של רבו מובהק
-
- הודעות: 2397
- הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
- נתן תודה: 1474 פעמים
- קיבל תודה: 379 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: דעת תורה ודעת תורה
זקן ויושב בישיבה כתב: ↑12 ינואר 2019, 20:48לפני כמה שנים התפרסם מכתב של הגאון רבי שלמה אריאלי שליט"א ששם הגדיר בחריפות שאין כזאת יצירה בפני עצמה של 'גדולים' אלא הכל הוא מושג של תלמיד חכם בסדר גודל וכו'.
בזמן חז"ל כבר נמצא מושג של גדול הדור
-
פותח הנושא - הודעות: 554
- הצטרף: 07 מאי 2018, 06:10
- נתן תודה: 26 פעמים
- קיבל תודה: 183 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: דעת תורה ודעת תורה
מקור?מאן דהו כתב: ↑23 מאי 2019, 19:49זקן ויושב בישיבה כתב: ↑12 ינואר 2019, 20:48לפני כמה שנים התפרסם מכתב של הגאון רבי שלמה אריאלי שליט"א ששם הגדיר בחריפות שאין כזאת יצירה בפני עצמה של 'גדולים' אלא הכל הוא מושג של תלמיד חכם בסדר גודל וכו'.
בזמן חז"ל כבר נמצא מושג של גדול הדור
-
- הודעות: 2397
- הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
- נתן תודה: 1474 פעמים
- קיבל תודה: 379 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 2456
- הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
- מיקום: בני ברק
- נתן תודה: 252 פעמים
- קיבל תודה: 440 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 2456
- הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
- מיקום: בני ברק
- נתן תודה: 252 פעמים
- קיבל תודה: 440 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: דעת תורה ודעת תורה
ישיא בתו לת"ח ואם לא אז לבת גדול הדורברל כתב: ↑23 מאי 2019, 19:51מקור?מאן דהו כתב: ↑23 מאי 2019, 19:49זקן ויושב בישיבה כתב: ↑12 ינואר 2019, 20:48לפני כמה שנים התפרסם מכתב של הגאון רבי שלמה אריאלי שליט"א ששם הגדיר בחריפות שאין כזאת יצירה בפני עצמה של 'גדולים' אלא הכל הוא מושג של תלמיד חכם בסדר גודל וכו'.
בזמן חז"ל כבר נמצא מושג של גדול הדור
אינני זוכר הלשון במדויק
-
- סטטוס: לא מחובר
Re: דעת תורה ודעת תורה
כתוב שאבימלך היה מגדולי הדור...ברל כתב: ↑23 מאי 2019, 19:51מקור?מאן דהו כתב: ↑23 מאי 2019, 19:49זקן ויושב בישיבה כתב: ↑12 ינואר 2019, 20:48לפני כמה שנים התפרסם מכתב של הגאון רבי שלמה אריאלי שליט"א ששם הגדיר בחריפות שאין כזאת יצירה בפני עצמה של 'גדולים' אלא הכל הוא מושג של תלמיד חכם בסדר גודל וכו'.
בזמן חז"ל כבר נמצא מושג של גדול הדור
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 0 תגובות
- 153 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי עמנואל
31 אוגוסט 2020, 19:49
-
-
מדוע לא גילה יוסף ליעקב שהוא חי. דברי המאסף ודעת מרן שר התורה שהוא אפיקורוס
על ידי למה זה תשאל לשמי » 24 דצמבר 2020, 23:50 » ב ויגש - 39 תגובות
- 611 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי עטסופר
27 דצמבר 2020, 21:34
-
-
- 71 תגובות
- 2287 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אין חכמה
16 ינואר 2021, 22:15
-
-
בירור בענין העלון "גילוי דעת" בענין דעת ר"ת והגאונים בצאת הכוכבים
על ידי בגדי חמודות » 24 נובמבר 2020, 20:06 » ב הלכה ומנהג - 342 תגובות
- 4245 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בגדי חמודות
04 ינואר 2021, 12:34
-
-
-
דעת תורה אודות השתתפות בהסתדרות הציונית
על ידי איש אל רעהו » 06 מרץ 2020, 09:41 » ב נושאים בפיקוח [הודעות בפורום זה יפורסמו רק לאחר אישור] - 12 תגובות
- 430 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בר נש
26 מרץ 2020, 16:52
-
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: Bing [Bot] | 4 אורחים