דברי הנפש החיים תמוהים?

נושאים שונים

מבקש השם
הודעות: 384
הצטרף: 23 יולי 2020, 11:41
נתן תודה: 117 פעמים
קיבל תודה: 267 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הנפש החיים תמוהים?

שליחה על ידי מבקש השם » 22 יוני 2022, 16:24

משהדוד כתב:
22 יוני 2022, 02:38
אגב, המשפט בשער ד פרק ב "(וכמו שמצינו ב"ב י"ז א' ואידך ההוא רחמי' הוא דקא בעי)." אינו בדפוס ראשון של הנפש החיים

שמעתי מהגרא"ד אוירבך זצ"ל, פשט אחר בגמ' בב"ב, להשיב על ראייה זו

הגמ' לא באה לומר, שלא קיבלו את תפילת דוד, אלא שלא ניתן למנות אותו בין אלו שלא שלטה בהם רימא
כי הם קיבלו זאת מחמת דרגתם, אבל הוא 'רחמי הוא דקא בעי', וזכה בזה על ידי תפילה


שניאור
הודעות: 2485
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 4041 פעמים
קיבל תודה: 2039 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הנפש החיים תמוהים?

שליחה על ידי שניאור » 22 יוני 2022, 16:25

מבקש השם כתב:
22 יוני 2022, 16:24
משהדוד כתב:
22 יוני 2022, 02:38
אגב, המשפט בשער ד פרק ב "(וכמו שמצינו ב"ב י"ז א' ואידך ההוא רחמי' הוא דקא בעי)." אינו בדפוס ראשון של הנפש החיים

שמעתי מהגרא"ד אוירבך זצ"ל, פשט אחר בגמ' בב"ב, להשיב על ראייה זו

הגמ' לא באה לומר, שלא קיבלו את תפילת דוד, אלא שלא ניתן למנות אותו בין אלו שלא שלטה בהם רימא
כי הם קיבלו זאת מחמת דרגתם, אבל הוא 'רחמי הוא דקא בעי', וזכה בזה על ידי תפילה
זהו פירוש חסידי שמקורו מהרה"ק ר' משה צבי מסאווראן זי"ע.
 


סאטמארער
הודעות: 277
הצטרף: 13 אוגוסט 2020, 16:38
נתן תודה: 166 פעמים
קיבל תודה: 178 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: דברי הנפש החיים תמוהים?

שליחה על ידי סאטמארער » 22 יוני 2022, 17:08

לפי זכרוני יש בספר יושר דברי אמת ששולל דברי הנפה"ח.


המצפה לישועת ה'
הודעות: 3423
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 2059 פעמים
קיבל תודה: 2375 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הנפש החיים תמוהים?

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 22 יוני 2022, 20:50

לבי במזרח כתב:
22 יוני 2022, 01:54
כתב רבי חיים מוואלוזין בנפש החיים שער ד' שאין ברור שנתקבלה תפלתו של דוד שהקורא תהלים חשוב כעוסק בנגעים ואהלות.

בדברי חז"ל במקו"א מפורש דלא כדברי הנפה"ח, אלא שנתקבלה תפילתו.

דהיינו שמפורש בדבריהם שלא רק שדוד התפלל על כך, אלא שכך הם הדברים, שהקורא בתהלים נחשב לו כעוסק בנגעים ואהלות.

(אמנם ודאי שאין זה אלא 'כאילו', וכדברי חז"ל במקומות רבים. ואכמ"ל. ובודאי שהעוסק בנגעים ואהלות ממש עדיף טפי).
 


המצפה לישועת ה'
הודעות: 3423
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 2059 פעמים
קיבל תודה: 2375 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הנפש החיים תמוהים?

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 22 יוני 2022, 20:52

מבקש השם כתב:
22 יוני 2022, 16:24
משהדוד כתב:
22 יוני 2022, 02:38
אגב, המשפט בשער ד פרק ב "(וכמו שמצינו ב"ב י"ז א' ואידך ההוא רחמי' הוא דקא בעי)." אינו בדפוס ראשון של הנפש החיים

שמעתי מהגרא"ד אוירבך זצ"ל, פשט אחר בגמ' בב"ב, להשיב על ראייה זו.

ראיה זו אינה נצרכת דחיה דחוקה, הראיה מלכתחילה אינה מובנת כלל, עיין היטב בפירוש רש"י בב"ב שם. (ואפריון נמטייה להר"ר @משהדוד שכתב דלא יצאו הדברים מקולמוסו של הגר"ח).


אלף בית גימל
הודעות: 844
הצטרף: 18 מרץ 2021, 00:42
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 121 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הנפש החיים תמוהים?

שליחה על ידי אלף בית גימל » 22 יוני 2022, 21:02

המצפה לישועת ה' כתב:
22 יוני 2022, 20:50
לבי במזרח כתב:
22 יוני 2022, 01:54
כתב רבי חיים מוואלוזין בנפש החיים שער ד' שאין ברור שנתקבלה תפלתו של דוד שהקורא תהלים חשוב כעוסק בנגעים ואהלות.

בדברי חז"ל במקו"א מפורש דלא כדברי הנפה"ח, אלא שנתקבלה תפילתו.

דהיינו שמפורש בדבריהם שלא רק שדוד התפלל על כך, אלא שכך הם הדברים, שהקורא בתהלים נחשב לו כעוסק בנגעים ואהלות.

(אמנם ודאי שאין זה אלא 'כאילו', וכדברי חז"ל במקומות רבים. ואכמ"ל. ובודאי שהעוסק בנגעים ואהלות ממש עדיף טפי).

לא מבין . הרי האומר פסוק שמע ישראל עולה לו כלימוד תורה . אז קריאה בתהילים לא תעלה לו כלימוד תורה ? כל הויכוח זה ביטול תורה באיכות . 
כל הנידון בגמרא זה המאריך בתפילתו יש סוברים זמן תפילה לחוד וזמן לימוד לחוד . ויש סוברים שתפילתו תועבה כי מבטל תורה . 
תפילה שאומרים בצורה שלא מאריך יש לה לכל העולם ערך בפני עצמה . כל השאלה מה זה מאריך ? או מה הגדר של לא מאריך ? 
 


משיב דבר
הודעות: 2966
הצטרף: 13 ינואר 2021, 19:23
מיקום: למעלה מן השמש
נתן תודה: 1492 פעמים
קיבל תודה: 2461 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: דברי הנפש החיים תמוהים?

שליחה על ידי משיב דבר » 22 יוני 2022, 22:07

לבי במזרח כתב:
22 יוני 2022, 01:54
והגרמ"ז בספרו “מקור נאמן” סימן תרמ”ו
ודבריו תמוהים כי לא הבין את דברי הגר"ח. הגר"ח לא דן אם תהלים דוחה ת"ת. וכידוע שהגרי"ז שהחזיק בדרך הגר"ח מאוד היה רגיל הרבה באמירת תהילים וכן בניו אחריו. הוא לא מביא ראיה משם שלא לומר תהלים.
הסוגיא עליה דן הגר"ח היא האם הדבקות הוא העיקר או עצם המצוה, וע"ז הביא ראי' שאם תכלית הלמוד הוא הדבקות הרי תהילים מעולה הרבה מגמ', ואילו בדברי חז"ל הנ"ל מבואר לא כן, כי דוד בקש שיחשב כמו כו' ומשמע דנגעים ואהלות עדיף טפי. ומוכח שהדביקות אינו העיקר. עכ"ד בקיצור. ולא נכנס כלל לדון אם צריך או לא לומר תהלים וכמה, ופשוט שכל מי שאומר תהלים אינו חולק על הגר"ח. 

הגר"ח מוסיף שגם אחר תפילתו נשאר הדבר כן שלמעשה גמ' עדיף, ולכן למרות שמצד הרגשת הדבקות בגמ' הוא פחות, הרי שעליו לעסוק בזה, כי כאמור הדבקות אינו המטרה וכנ"ל.

קצרתי, ויובן לכל מבקש חכמה.


משיב דבר
הודעות: 2966
הצטרף: 13 ינואר 2021, 19:23
מיקום: למעלה מן השמש
נתן תודה: 1492 פעמים
קיבל תודה: 2461 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: דברי הנפש החיים תמוהים?

שליחה על ידי משיב דבר » 22 יוני 2022, 22:17

המצפה לישועת ה' כתב:
22 יוני 2022, 20:52
עיין היטב בפירוש רש"י בב"ב שם.
?


חידוד
הודעות: 1311
הצטרף: 22 אפריל 2020, 01:39
נתן תודה: 504 פעמים
קיבל תודה: 810 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המתמיהים על דברי נפש החיים ?!

שליחה על ידי חידוד » 22 יוני 2022, 22:22

שאר לעמו כתב:
22 יוני 2022, 02:32
ונפסק להלכה כהגר"ח, גם באליהו רבא. והביאו המ"ב בשער הציון סימן א
שלא יאמר פרשיות הקרבנות אם לב מבין לו ללמוד תורה!
וזה הגיון פשוט שבפשוטים


עי' בצוואת רבינו יעקב מליסא, שבצוותו את בניו על אמירת תהילים מדי יום הזכיר כדבר פשוט שהרי כבר התפלל על זה דוד המלך שיהיה נחשב כנגעים ואהלות ומשמע דנקט בפשיטות שנתקבלה תפילתו.

אמנם כמו שביארו הגר"ח לא בא לשלול אמירת תהילים לגמרי, אלא לומר שהדבקות שבאמירתם אינה עיקר מצוות ת"ת, ואין לזה סתירה מדברי הנתיבות רק גבי אם נתקבלה תפילתו רואים שנחלקו.
 


משיב דבר
הודעות: 2966
הצטרף: 13 ינואר 2021, 19:23
מיקום: למעלה מן השמש
נתן תודה: 1492 פעמים
קיבל תודה: 2461 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: דברי הנפש החיים תמוהים?

שליחה על ידי משיב דבר » 22 יוני 2022, 22:23

אלף בית גימל כתב:
22 יוני 2022, 21:02
לא מבין . הרי האומר פסוק שמע ישראל עולה לו כלימוד תורה
בפשטות המכוון על מי שאומר תהלים באופן של תפילה, דבזה י"ל שלא מקיים מצוות ת"ת. הגע בעצמך, מי שמתפלל שמו"ע מקיים מצוות ת"ת בגלל שזה שטיקל ברמב"ם (שכותב מפורש את כל הנוסח), וברור שכשלומד את הגמ' בברכות עם לשונות הברכות, או בכתובות בברכות חתנים, מקיים מצוות ת"ת. ואילו כשאומר זאת תחת החופה או ביציאה מהשירותים, הוא מקיים מצוות ת"ת?

שו"ר בספר תשובות והנהגות (הגר"מ שטרנבוך):
 וכן מצאתי בספר הפרדס מהגה"ק בעל הפרדס שבאמירת תהילים יכוין תמיד לקיים מ"ע דת"ת, ויאמר יהי רצון שתהא כאילו עסקתי בנגעים ובאהלות. 
וטעם הדבר, דהנה בתורה שבכתב מפורש בש"ע הגר"ז הלכות תלמוד תורה דאפילו אינו מבין כלל יוצא חובת ת"ת, ומ"מ היינו דוקא אם מתכוין לתלמוד תורה, אבל בעלמא כשאומר תהלים רק לתחינה ובקשה, אינו כדברי תורה וכמבואר בפוסקים בש"ע א"ח סימן מ"ז לענין ברכת התורה, ואם מתכוין לשפוך לבבו בתחינה לה' אינו כדברי תורה, וע"כ צריך שיתכוין לדברי תורה דוקא וכנ"ל, שפיר יש לפרש להדיא שיועיל גם כדברי תורה, שעצם האמירה בכתבי קודש אם מתכוין לכך זוכה לשכר לימוד התורה, ודוד המלך התפלל שתהא כנגעים והיינו בעיון נגעים ואהלות. ושפיר מתפלל לשמוע תחנותיו וזכות עסק התורה שבכתב שמקיים כשקורא תהלים, וכן הוא בספר הפרדס, ושפיר יש לבקש זכות לימוד התורה באמירת תהלים, ובכה"ג אף שאינו מכוין הלוא בתורה שבכתב יוצאין אף שאינו מבין. 


משיב דבר
הודעות: 2966
הצטרף: 13 ינואר 2021, 19:23
מיקום: למעלה מן השמש
נתן תודה: 1492 פעמים
קיבל תודה: 2461 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: דברי הנפש החיים תמוהים?

שליחה על ידי משיב דבר » 22 יוני 2022, 22:25

חידוד כתב:
22 יוני 2022, 22:22
עי' בצוואת רבינו יעקב מליסא, שבצוותו את בניו על אמירת תהילים מדי יום הזכיר כדבר פשוט שהרי כבר התפלל על זה דוד המלך שיהיה נחשב כנגעים ואהלות ומשמע דנקט בפשיטות שנתקבלה תפילתו.
וכ"ה בשל"ה. אבל כאמור, הגר"ח לא בא לפסוק שתהלים לא דוחה ת"ת, הוא בכלל לא מדבר ע"ז. הוא בא להביא ראיה שבלימוד התורה אין הדביקות עיקר. עי"ש. חבל שאנשים (לא אתה, לא אתה) כותבים בלי להבין על מה דבר הגר"ח. ולצערי, הרב מקור נאמ"ן בעצמו שגה בזה ראשונה - ולא בפעם הראשונה.


מביט
הודעות: 527
הצטרף: 22 דצמבר 2021, 19:06
נתן תודה: 107 פעמים
קיבל תודה: 308 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הנפש החיים תמוהים?

שליחה על ידי מביט » 22 יוני 2022, 22:25

ישיבע-בוחע'ר כתב:
22 יוני 2022, 12:59
בפלא יועץ כתב שלומר תהילים פעם בשבוע אינו ביטול תורה (-באיכות)
לא אמר דברים אלו מעולם.
גם הנפה"ח כתב שאדם יכול לעצור מלימודו להתבודד במחשבתו בדבקות בה' ואינו ביטול תורה עיי"ש
ואלו דברי הפלא יועץ.


משיב דבר
הודעות: 2966
הצטרף: 13 ינואר 2021, 19:23
מיקום: למעלה מן השמש
נתן תודה: 1492 פעמים
קיבל תודה: 2461 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: דברי הנפש החיים תמוהים?

שליחה על ידי משיב דבר » 22 יוני 2022, 22:32

פינחס רוזנצוויג כתב:
22 יוני 2022, 07:48
לא אמר רבינו אלא....
שמדברי חז"ל אלו מוכח שהעיקר בלימוד התורה (למשל אם לומד תהלים) הוא לא הדבקות. כי אל"ה הרי תהלים מעולה יותר מנגעים ואהלות, עי"ש.


חידוד
הודעות: 1311
הצטרף: 22 אפריל 2020, 01:39
נתן תודה: 504 פעמים
קיבל תודה: 810 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הנפש החיים תמוהים?

שליחה על ידי חידוד » 22 יוני 2022, 22:40

אלף בית גימל כתב:
22 יוני 2022, 21:02
לא מבין . הרי האומר פסוק שמע ישראל עולה לו כלימוד תורה . אז קריאה בתהילים לא תעלה לו כלימוד תורה ? כל הויכוח זה ביטול תורה באיכות .

יש כאן נקודה הטעונה שימת לב, כשדוד המע"ה אמר את שיריו הם לא היו חלק מהתורה הם היו שירים לקב"ה, כיום זה חלק מכ"ד ספרים וברור שיש על זה מצוות ת"ת כמו חומש ונביא ומשלי ואיוב וכל שאר כתבי הקודש.

ממילא בפשטות בקשת דוד היתה שהמשורר את שיריו לקב"ה יחשב לו ערך השירה הזו לקב"ה כעוסק בנגעים ואהלות.

וממילא הנידון הוא לא על מי שלומד תהילים עם פירושיהם כחלק מהתורה ובשביל להבין מהם את כל הלימודים הגדולים שבודאי אפשר ללמוד מדברי אדונינו דוד המלך ע"ה, אלא על מי שמשורר תהילים כשירות ותשבחות, האם ערך השירה לקב"ה הוא כערך לימוד נגעים ואהלות או לא, ולכן הטיעון מאמירת שמע ישראל וכדו' אינו נכון.

אמנם אפשר לטעון שגם האומר תהילים כשירה או תפילה סו"ס מקיים ממילא מצוות ת"ת כי זה גם תורה וממילא אין נידון, ויש לומר שאיה"נ אבל דברי הנפה"ח מוסבים על בירור מצוות ת"ת עם עניינה הדבקות ובזה בא להוכיח שלא שהרי א"כ לא הוצרך דוד להתפלל וגם אפשר שלא נענתה תפילתו, ואמנם ברור שאם דבקות השירה היא לא כת"ת אלא שבדרך אגב יש כאן ת"ת אז הרי שמצד מצוות ת"ת ודאי שצריך טפי לקבוע לימודו בכל גופי תורה ולא רק בקריאת מקרא של אחד מכתבי הקודש.

עוד היה מקום לומר שבקשת דוד המלך היא על עצם קביעת המזמורים שלו כחלק מהתורה ובזה ודאי נענתה בקשתו, ושוב אינו נוגע לנידון הנפה"ח וכנ"ל, אבל יותר נראה שהאמת כנ"ל שבקשת דהמע"ה היא על עצם השירה לקב"ה שתהיה כת"ת אא"כ נכללינהו בחדא מחתא ששתי הדברים תליי אהדדי בבקשה אחת וא"כ נענתה תפילתו.

ולולי דמסתפינא ה"א שאם נענתה בקשת דוד המלך הרי שלא רק המשורר תהילים אלא גם המשורר שאר שירות ותשבחות ג"כ כעוסק בנגעים ואהלות, ואצ"ל שהמדובר באופן שמשורר ברצינות כדרך שאומרים תהילים.
 


חידוד
הודעות: 1311
הצטרף: 22 אפריל 2020, 01:39
נתן תודה: 504 פעמים
קיבל תודה: 810 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הנפש החיים תמוהים?

שליחה על ידי חידוד » 22 יוני 2022, 22:50

כשעוסקים בנידון זה א"א שלא להזכיר את אמרית דוד המלך ע"ה 'זמירות היו לי חוקיך' ושנענש על זה, שנראה שזה שייך לאותה סוגיא.


אשר שרייבר
הודעות: 89
הצטרף: 17 ספטמבר 2021, 22:32
נתן תודה: 552 פעמים
קיבל תודה: 81 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הנפש החיים תמוהים?

שליחה על ידי אשר שרייבר » 22 יוני 2022, 23:24

שניאור כתב:
22 יוני 2022, 16:25
מבקש השם כתב:
22 יוני 2022, 16:24
משהדוד כתב:
22 יוני 2022, 02:38
אגב, המשפט בשער ד פרק ב "(וכמו שמצינו ב"ב י"ז א' ואידך ההוא רחמי' הוא דקא בעי)." אינו בדפוס ראשון של הנפש החיים

שמעתי מהגרא"ד אוירבך זצ"ל, פשט אחר בגמ' בב"ב, להשיב על ראייה זו

הגמ' לא באה לומר, שלא קיבלו את תפילת דוד, אלא שלא ניתן למנות אותו בין אלו שלא שלטה בהם רימא
כי הם קיבלו זאת מחמת דרגתם, אבל הוא 'רחמי הוא דקא בעי', וזכה בזה על ידי תפילה
זהו פירוש חסידי שמקורו מהרה"ק ר' משה צבי מסאווראן זי"ע.


 
לקוטי שושנים - סאווראן 1.JPG
לקוטי שושנים - סאווראן 2.JPG
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


מביט
הודעות: 527
הצטרף: 22 דצמבר 2021, 19:06
נתן תודה: 107 פעמים
קיבל תודה: 308 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הנפש החיים תמוהים?

שליחה על ידי מביט » 22 יוני 2022, 23:37

חידוד כתב:
22 יוני 2022, 22:22
אמנם כמו שביארו הגר"ח לא בא לשלול אמירת תהילים לגמרי
לא בא לשלול בשום מקום אפי' חלקית את אמירת התהילים.
כמו שס"ל שמחשבות של דבקות אף באמצע הלימוד אינם ביטול תורה.
אך אכתי תפילה ושירה ותהילים על אף מעלותיהם הנשגבות אינם במעלה העצומה של לימוד התורה.


שאר לעמו
הודעות: 6310
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 1359 פעמים
קיבל תודה: 3055 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המתמיהים על דברי נפש החיים ?!

שליחה על ידי שאר לעמו » 22 יוני 2022, 23:38

חידוד כתב:
22 יוני 2022, 22:22
שאר לעמו כתב:
22 יוני 2022, 02:32
ונפסק להלכה כהגר"ח, גם באליהו רבא. והביאו המ"ב בשער הציון סימן א
שלא יאמר פרשיות הקרבנות אם לב מבין לו ללמוד תורה!
וזה הגיון פשוט שבפשוטים


עי' בצוואת רבינו יעקב מליסא, שבצוותו את בניו על אמירת תהילים מדי יום הזכיר כדבר פשוט שהרי כבר התפלל על זה דוד המלך שיהיה נחשב כנגעים ואהלות ומשמע דנקט בפשיטות שנתקבלה תפילתו.

אמנם כמו שביארו הגר"ח לא בא לשלול אמירת תהילים לגמרי, אלא לומר שהדבקות שבאמירתם אינה עיקר מצוות ת"ת, ואין לזה סתירה מדברי הנתיבות רק גבי אם נתקבלה תפילתו רואים שנחלקו.

ולא זו בלבד, אלא שיש בהם יראת שמים. אבל אינו דוקא כתלמוד תורה בעצם.
 


מביט
הודעות: 527
הצטרף: 22 דצמבר 2021, 19:06
נתן תודה: 107 פעמים
קיבל תודה: 308 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הנפש החיים תמוהים?

שליחה על ידי מביט » 22 יוני 2022, 23:40

המצפה לישועת ה' כתב:
22 יוני 2022, 20:50
דברי חז"ל במקו"א מפורש דלא כדברי הנפה"ח, אלא שנתקבלה תפילתו.
אולי תוכל לצטט את דברי החז"ל המפורשים.


דרומאי
הודעות: 6864
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 2165 פעמים
קיבל תודה: 2427 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הנפש החיים תמוהים?

שליחה על ידי דרומאי » 22 יוני 2022, 23:41

הרי מצינו שמרע"ה התפלל ולא נענה, אם מצאתי חן בעיניך הרגני נא הרוג ואל אראה ברעתי, ולא נהרג משה.


מביט
הודעות: 527
הצטרף: 22 דצמבר 2021, 19:06
נתן תודה: 107 פעמים
קיבל תודה: 308 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הנפש החיים תמוהים?

שליחה על ידי מביט » 22 יוני 2022, 23:42

סאטמארער כתב:
22 יוני 2022, 17:08
לפי זכרוני יש בספר יושר דברי אמת ששולל דברי הנפה"ח.
מיזה?
והאם הוא מ"ד ביחס להגר"ח.


אלף בית גימל
הודעות: 844
הצטרף: 18 מרץ 2021, 00:42
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 121 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הנפש החיים תמוהים?

שליחה על ידי אלף בית גימל » 22 יוני 2022, 23:57

חידוד כתב:
22 יוני 2022, 22:40
אלף בית גימל כתב:
22 יוני 2022, 21:02
לא מבין . הרי האומר פסוק שמע ישראל עולה לו כלימוד תורה . אז קריאה בתהילים לא תעלה לו כלימוד תורה ? כל הויכוח זה ביטול תורה באיכות .

יש כאן נקודה הטעונה שימת לב, כשדוד המע"ה אמר את שיריו הם לא היו חלק מהתורה הם היו שירים לקב"ה, כיום זה חלק מכ"ד ספרים וברור שיש על זה מצוות ת"ת כמו חומש ונביא ומשלי ואיוב וכל שאר כתבי הקודש.

ממילא בפשטות בקשת דוד היתה שהמשורר את שיריו לקב"ה יחשב לו ערך השירה הזו לקב"ה כעוסק בנגעים ואהלות.

וממילא הנידון הוא לא על מי שלומד תהילים עם פירושיהם כחלק מהתורה ובשביל להבין מהם את כל הלימודים הגדולים שבודאי אפשר ללמוד מדברי אדונינו דוד המלך ע"ה, אלא על מי שמשורר תהילים כשירות ותשבחות, האם ערך השירה לקב"ה הוא כערך לימוד נגעים ואהלות או לא, ולכן הטיעון מאמירת שמע ישראל וכדו' אינו נכון.

אמנם אפשר לטעון שגם האומר תהילים כשירה או תפילה סו"ס מקיים ממילא מצוות ת"ת כי זה גם תורה וממילא אין נידון, ויש לומר שאיה"נ אבל דברי הנפה"ח מוסבים על בירור מצוות ת"ת עם עניינה הדבקות ובזה בא להוכיח שלא שהרי א"כ לא הוצרך דוד להתפלל וגם אפשר שלא נענתה תפילתו, ואמנם ברור שאם דבקות השירה היא לא כת"ת אלא שבדרך אגב יש כאן ת"ת אז הרי שמצד מצוות ת"ת ודאי שצריך טפי לקבוע לימודו בכל גופי תורה ולא רק בקריאת מקרא של אחד מכתבי הקודש.

עוד היה מקום לומר שבקשת דוד המלך היא על עצם קביעת המזמורים שלו כחלק מהתורה ובזה ודאי נענתה בקשתו, ושוב אינו נוגע לנידון הנפה"ח וכנ"ל, אבל יותר נראה שהאמת כנ"ל שבקשת דהמע"ה היא על עצם השירה לקב"ה שתהיה כת"ת אא"כ נכללינהו בחדא מחתא ששתי הדברים תליי אהדדי בבקשה אחת וא"כ נענתה תפילתו.

ולולי דמסתפינא ה"א שאם נענתה בקשת דוד המלך הרי שלא רק המשורר תהילים אלא גם המשורר שאר שירות ותשבחות ג"כ כעוסק בנגעים ואהלות, ואצ"ל שהמדובר באופן שמשורר ברצינות כדרך שאומרים תהילים.
אני רוצה להבין
יש לימוד תורה
יש תפילה 
עד כאן למדנו בגמרא 
אתה רוצה לחדש שיש מדור נוסף וזה שירה ? זה חידוש של דויד המלך ? 
 


סאטמארער
הודעות: 277
הצטרף: 13 אוגוסט 2020, 16:38
נתן תודה: 166 פעמים
קיבל תודה: 178 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: דברי הנפש החיים תמוהים?

שליחה על ידי סאטמארער » 23 יוני 2022, 00:07

מביט כתב:
22 יוני 2022, 23:42
סאטמארער כתב:
22 יוני 2022, 17:08
לפי זכרוני יש בספר יושר דברי אמת ששולל דברי הנפה"ח.
מיזה?
והאם הוא מ"ד ביחס להגר"ח.
הוא רבי משולם פייוויש מזבאריז, מגדולי תלמידי המגיד ממעזריטש.
ורבו של הגאון בעל לבושי שרד על השו"ע.
לא מצאתי לע"ע המ"מ המדוייק 
אמנם ראה כאן
 https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=32099
 


יוסף יצחק
הודעות: 699
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 233 פעמים
קיבל תודה: 294 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הנפש החיים תמוהים?

שליחה על ידי יוסף יצחק » 23 יוני 2022, 00:21

מביט כתב:
22 יוני 2022, 22:25
ישיבע-בוחע'ר כתב:
22 יוני 2022, 12:59
בפלא יועץ כתב שלומר תהילים פעם בשבוע אינו ביטול תורה (-באיכות)
לא אמר דברים אלו מעולם.
גם הנפה"ח כתב שאדם יכול לעצור מלימודו להתבודד במחשבתו בדבקות בה' ואינו ביטול תורה עיי"ש
ואלו דברי הפלא יועץ.
"לא אמר דברים אלו מעולם" - ניסוח לא מכבד, תביא ציטוט ונדון.
"גם הנפה"ח כתב... ואלו דברי הפלא יועץ" - המעיין בפנים יראה שכוונתו אחרת -
ז"ל הפלא יועץ: ואף שכתבו הפוס' שמי שיכול ללמוד הלכות ופלפולים ועוסק בתהלים חשוב בטול תורה לגבי דידיה מ"מ ללמוד אותם פעם א' בשבוע לא נאמר זה ועת לכל חפץ ומה גם אם קורים אותם ברבים שיתעלו המה יעלו לרצון יותר מעוסק בנגעים ואהלות ביחיד. עכ"ל.


מבקש לשמוע
הודעות: 39
הצטרף: 02 מאי 2021, 13:18
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המתמיהים על דברי נפש החיים ?!

שליחה על ידי מבקש לשמוע » 23 יוני 2022, 01:22

שאר לעמו כתב:
22 יוני 2022, 12:54
מבקש לשמוע כתב:
22 יוני 2022, 09:49
שאר לעמו כתב:
22 יוני 2022, 02:32
ונפסק להלכה כהגר"ח, גם באליהו רבא. והביאו המ"ב בשער הציון סימן א
שלא יאמר פרשיות הקרבנות אם לב מבין לו ללמוד תורה!
וזה הגיון פשוט שבפשוטים
חכמים הזהרו בדבריכם. באיזו פרשיות הקרבנות מדובר? 
ע"ש בא"ר סק"ה וסק"ו
וראה שעה"צ ס"א אות כה ובמקורות
לא הכוונה לפרשת התמיד

אשאל שוב, באיזו פרשיות הקרבנות מדובר לדעתך?
 


שאר לעמו
הודעות: 6310
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 1359 פעמים
קיבל תודה: 3055 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הנפש החיים תמוהים?

שליחה על ידי שאר לעמו » 23 יוני 2022, 02:41

כל המופיעים בסידור ווילנא מעמוד 38 עד עמוד 44...


אמונת אומן
הודעות: 6845
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 2003 פעמים
קיבל תודה: 5646 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הנפש החיים תמוהים?

שליחה על ידי אמונת אומן » 23 יוני 2022, 02:52

מביט כתב:
22 יוני 2022, 07:12
לבי במזרח כתב:
22 יוני 2022, 01:54
דברי הרב נפש החיים תמוהים במחילת כבוד תורתו
לא ברור מה תמוה.
דברים פשוטים.
הנפה"ח כותב ב' דברים עצם שביקש דוד המלך מראה שאף הוא הבין שמעלת לימוד התורה גדולה מתהילים.
וגם שלא כתוב מה השיב לו הקב"ה לבקשתו.
ומוכיח מכאן שמעלת וכוונת הלימוד אינה דבקות בה' דזה אפשר ביותר ע"י תהילים.
אפשר לחלוק עם ישובים על טענות אלו.
אך לומר שהדברים תמוהים רק בגלל שחכמי תוניס לא סברו כן הוא דבר תמוה עד מאוד וצ"ע.
דברי הנפש החיים הם בודאי לא כפי הפשט הפשוט בגמרא, ומי שמתכחש לזה, אות הוא שנתפס לחסידות...

ואם אותה פיסקה היתה כתובה ע"י אחד מתלמידי המגיד, זה היה עוד טענה של המתנגדים על החסידים.

וחכמי תוניס במקרה זה אינם אלא שופר לפשט הישר.

הדברים פשוטים, אמנם שו''ר שאת הראיות לכך כבר הביאו למעלה.


אמונת אומן
הודעות: 6845
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 2003 פעמים
קיבל תודה: 5646 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המתמיהים על דברי נפש החיים ?!

שליחה על ידי אמונת אומן » 23 יוני 2022, 02:53

מבקש לשמוע כתב:
23 יוני 2022, 01:22
שאר לעמו כתב:
22 יוני 2022, 12:54
מבקש לשמוע כתב:
22 יוני 2022, 09:49

חכמים הזהרו בדבריכם. באיזו פרשיות הקרבנות מדובר? 
ע"ש בא"ר סק"ה וסק"ו
וראה שעה"צ ס"א אות כה ובמקורות
לא הכוונה לפרשת התמיד

אשאל שוב, באיזו פרשיות הקרבנות מדובר לדעתך?
 
מפורש במ''ב שלא קאי על פרשת התמיד, וכמדומני שגם על הקטורת.


המצפה לישועת ה'
הודעות: 3423
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 2059 פעמים
קיבל תודה: 2375 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הנפש החיים תמוהים?

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 23 יוני 2022, 02:54

מביט כתב:
22 יוני 2022, 23:40
המצפה לישועת ה' כתב:
22 יוני 2022, 20:50
דברי חז"ל במקו"א מפורש דלא כדברי הנפה"ח, אלא שנתקבלה תפילתו.
אולי תוכל לצטט את דברי החז"ל המפורשים.

מדרש שוחר טוב תהלים א' ח' :

"ולא יהיו קורין בהם כקורין בספרים, אלא יהיו קורין בהן והוגין בהם, ונוטלין עליהן שכר כנגעים ואהלות".

(אגב, גם שם ניתן אולי לדחוק, אך שם זה נראה בבירור שזוהי המשמעות הפשוטה. עש"ה).


המצפה לישועת ה'
הודעות: 3423
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 2059 פעמים
קיבל תודה: 2375 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הנפש החיים תמוהים?

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 23 יוני 2022, 02:59

משיב דבר כתב:
22 יוני 2022, 22:17
המצפה לישועת ה' כתב:
22 יוני 2022, 20:52
ראיה זו אינה נצרכת דחיה דחוקה, הראיה מלכתחילה אינה מובנת כלל, עיין היטב בפירוש רש"י בב"ב שם.
?

הנפה"ח הבין בפירוש הגמרא, שדוד המלך רק התפלל על כך שיצרו הרע ימות ולא יטרידהו עוד, כמו האבות הקדושים, ועל זה כתבה הגמרא שלא בהכרח שנתקבלה תפילתו.

ואם כך יהיה הפירוש, בהחלט יהיה ניתן להוכיח שיש מקרים שכתובים בפסוקים (ובחז"ל) תפילה של צדיקים שלא נענתה, אף שלא כתוב זאת בפירוש.

אמנם רש"י שם מפרש אחרת. וזה לשונו: "צעריה קא מדכר - על לבו ממש הוא מתרעם ואומר שמת בקרבו מרוב צרות".

דהיינו, שכשהגמרא דוחה 'רחמי הוא דקא בעי', היינו, שרק התרעם והתאונן על צרותיו, ולא נתכוין בזה כלל לתפילה.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: חוזר בתשובה, כוס ישועות | 9 אורחים