גופא דעובדא
משתמש ותיק
ידוע הווארט של הרב מבריסק (או של הגרש"מ דיסקין בעל המשאת המלך, אכמ"ל לדון במקור הפירוש) שהקשה היאך שייך שמיתת הבכורות היה בחצות
והלא אין רגע כזה שנקרא חצות חצי לילה מכאן וחצי לילה מכאן. ותירץ שאיה"נ אך כמו"כ אין זמן כזה של מיתה אלא עד חצות הם חיו ומחצות הם מתו.
והנה הרמב"ן בפרשת השבוע (בראשית) עה"פ 'ועץ החיים בתוך הגן' (פ"ב פ"ט) מביא את דברי התרגום שפירש 'במציעות גנתא' והיינו שהעץ היה 'באמצע' ומבאר הרמב"ן ' והנה לדבריו עץ החיים ועץ הדעת שניהם היו באמצע, ואם כן נאמר שהוא כאלו תעשה באמצע הגן ערוגה אחת סוגה, ובה שני האילנות האלה. ויהיה האמצע הזה אמצע רחב, כי אמצע הדק כבר אמרו שאין יודע בו אמתת הנקודה בלתי השם לבדו' והיינו שהאמצע המוזכר כאן שתופס מקום ויש בו מקום נטיעת ב' אילנות הכוונה לאמצע רחב - כלומר (לפי הבנתי) שיש מכל עץ ולסוף הגן שטח שווה, אבל לא הכוונה לאמצע הדק - כלומר (כנ"ל) נקודה אמצעית שהיא אמצע של הגן, כיון שמקום זה אינו ידוע בלתי לה' לבדו.
ומבואר מדברי הרמב"ן שיש נקודת אמצע אלא שא"א לעמוד עליה, רק ה' לבדו, ולכאורה הלא הסברא אומרת שאין שטח כזה כי כל נקודה מתחלקת כמו הטענה על חצות, ואם יש נקודה בשטח שאינה מתחלקת וחשובה כאמצע הידוע לה' לבדו א"כ אולי אף בחצות ליל הוא כן.
והדי הזכרון מעלים לנגד עיני כי שאלות פילוסופית אלו יש להם יתד ומקור בתורות המדעים של האטום וכו', ואנוכי בער ולא אדע, ואם כן האם יש כאן מקור מדברי הרמב"ן שיש נקודה שלא מתחלקת? האם יש גם נידון על נקודת 'זמן' שלא מתחלקת
אשמח אם היודע ברזי עולם יחיכמנו ויאר את עינינו
והלא אין רגע כזה שנקרא חצות חצי לילה מכאן וחצי לילה מכאן. ותירץ שאיה"נ אך כמו"כ אין זמן כזה של מיתה אלא עד חצות הם חיו ומחצות הם מתו.
והנה הרמב"ן בפרשת השבוע (בראשית) עה"פ 'ועץ החיים בתוך הגן' (פ"ב פ"ט) מביא את דברי התרגום שפירש 'במציעות גנתא' והיינו שהעץ היה 'באמצע' ומבאר הרמב"ן ' והנה לדבריו עץ החיים ועץ הדעת שניהם היו באמצע, ואם כן נאמר שהוא כאלו תעשה באמצע הגן ערוגה אחת סוגה, ובה שני האילנות האלה. ויהיה האמצע הזה אמצע רחב, כי אמצע הדק כבר אמרו שאין יודע בו אמתת הנקודה בלתי השם לבדו' והיינו שהאמצע המוזכר כאן שתופס מקום ויש בו מקום נטיעת ב' אילנות הכוונה לאמצע רחב - כלומר (לפי הבנתי) שיש מכל עץ ולסוף הגן שטח שווה, אבל לא הכוונה לאמצע הדק - כלומר (כנ"ל) נקודה אמצעית שהיא אמצע של הגן, כיון שמקום זה אינו ידוע בלתי לה' לבדו.
ומבואר מדברי הרמב"ן שיש נקודת אמצע אלא שא"א לעמוד עליה, רק ה' לבדו, ולכאורה הלא הסברא אומרת שאין שטח כזה כי כל נקודה מתחלקת כמו הטענה על חצות, ואם יש נקודה בשטח שאינה מתחלקת וחשובה כאמצע הידוע לה' לבדו א"כ אולי אף בחצות ליל הוא כן.
והדי הזכרון מעלים לנגד עיני כי שאלות פילוסופית אלו יש להם יתד ומקור בתורות המדעים של האטום וכו', ואנוכי בער ולא אדע, ואם כן האם יש כאן מקור מדברי הרמב"ן שיש נקודה שלא מתחלקת? האם יש גם נידון על נקודת 'זמן' שלא מתחלקת
אשמח אם היודע ברזי עולם יחיכמנו ויאר את עינינו