הודעה
בלילה שבין יום רביעי ליום חמישי (אור לי"ח בשבט) יתבצעו עבודות תחזוקה על שרת האתר
העבודות יתבצעו לאחר השעה 2:30 לפנות בוקר, ויימשכו לכל היותר שלוש שעות
בשעות אלו, ייתכנו שיבושים בפעילות הפורום
עמכם הסליחה

"אשת חיל עטרת בעלה"

נושאים שונים
באמונתו יחיה
פותח הנושא
הודעות: 38
הצטרף: 07 אוקטובר 2018, 15:36
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
סטטוס: מנותק

"אשת חיל עטרת בעלה"

הודעהעל ידי באמונתו יחיה » 04 נובמבר 2018, 20:08

שמעתי בשם הזוה"ק שפסוק זה נאמר על עקבתא דמשיחא\ימות המשיח שבו הנשים יהיו יותר חשובות מהאנשים.
ולא מצאתי מקורו
מישהו יודע אם דבר כזה בזוה"ק או בשאר ספה"ק?
נ.ב לא יודע אם זה שייך לבית המדרש,אך לא מצאתי מקום מתאים יותר.
"עד שבא חבקוק והעמידם על אחת וצדיק באמונתו יחיה"

מבקש אמת
הודעות: 389
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 161 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: "אשת חיל עטרת בעלה"

הודעהעל ידי מבקש אמת » 04 נובמבר 2018, 22:06

ראיתי מובא כן בשם גדולי החסידות אך איני יודע מקור מדוייק. יש אמנם זוהר בפרשת ויקרא (מב,ב) שאומר שאשת חיל מדובר על ימות המשיח אך הוא מפרש את זה על כנסת ישראל ולא על נשים.

המהר"ל בחידושי אגדות לברכות יז,א כותב שגדולה הבטחה שהבטיח הקב"ה לנשים יותר מן האנשים מיירי לעולם הבא, שנשים הם יותר קרובות לרוחניות ע"ש.

נבשר
הודעות: 358
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 84 פעמים
קיבל תודה: 82 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: "אשת חיל עטרת בעלה"

הודעהעל ידי נבשר » 04 נובמבר 2018, 22:18

מבקש אמת כתב:ראיתי מובא כן בשם גדולי החסידות אך איני יודע מקור מדוייק. יש אמנם זוהר בפרשת ויקרא (מב,ב) שאומר שאשת חיל מדובר על ימות המשיח אך הוא מפרש את זה על כנסת ישראל ולא על נשים.

המהר"ל בחידושי אגדות לברכות יז,א כותב שגדולה הבטחה שהבטיח הקב"ה לנשים יותר מן האנשים מיירי לעולם הבא, שנשים הם יותר קרובות לרוחניות ע"ש.

מעניין מה שכתבת שיסוד בהרבה מקומות במהר"ל שהאשה היא חמרית, והגבר שייך לשכל שזהו הצורה, כיצד הדברים הולמים?

אאא
הודעות: 589
הצטרף: 11 ינואר 2016, 20:07
נתן תודה: 158 פעמים
קיבל תודה: 73 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: "אשת חיל עטרת בעלה"

הודעהעל ידי אאא » 04 נובמבר 2018, 22:33

הפסוק הנ"ל עפ"י קבלה הוא סוד עמוק.
במופלא ממך אל תדרוש ובמכוסה ממך אל תחקור.

מבקש אמת
הודעות: 389
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 161 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: "אשת חיל עטרת בעלה"

הודעהעל ידי מבקש אמת » 05 נובמבר 2018, 01:07

נבשר כתב:
מבקש אמת כתב:ראיתי מובא כן בשם גדולי החסידות אך איני יודע מקור מדוייק. יש אמנם זוהר בפרשת ויקרא (מב,ב) שאומר שאשת חיל מדובר על ימות המשיח אך הוא מפרש את זה על כנסת ישראל ולא על נשים.

המהר"ל בחידושי אגדות לברכות יז,א כותב שגדולה הבטחה שהבטיח הקב"ה לנשים יותר מן האנשים מיירי לעולם הבא, שנשים הם יותר קרובות לרוחניות ע"ש.

מעניין מה שכתבת שיסוד בהרבה מקומות במהר"ל שהאשה היא חמרית, והגבר שייך לשכל שזהו הצורה, כיצד הדברים הולמים?


תיקון טעות: המהר"ל כותב זאת בדרוש על התורה ולא בחידושי אגדות (אך מכותב זאת בנוגע לגמ' הנ"ל בברכות יז,א)

כשלמדתי דברי מהר"ל אלו אכן עלתה לי התמיהה של כבודו, שזה סותר את דבריו בכמה מקומות, ויישבתי לעצמי לפי מה שרואים במציאות: יש בחינה מסויימת שנשים יותר רוחניות לגברים, יש להן יותר רגשות רוחניים וסלידה מחטא, אך מאידך הרגש אינו יכול לעמוד בקביעות בפרישות מהעולם ושקיעה בענינים שכליים כיון שיש לו משיכה לעולם הזה, ולכן תפקיד האשה אינו בפרישות וכדומה ומבחינה אחרת יש להן יותר קשר לעולם הזה (עי' קרן אורה בנזיר כט,א שאין מצוה לחנך בתו לנזירות כיון שנשים אינן מצוות להפריש עצמן מהעולם).

ובאמת דומני שרואים במציאות כי נשים בדרך כלל יותר מאוזנות: פחות נוטות לפרישות ודבקות קיצונית ופחות נוטות לשקיעה קיצונית בחומרנות ותאוות, וההסבר לזה לענ"ד משום שהחלק בנפשן שנמשך לרוחניות והחלק בנפשן שנמשך לגשמיות מאזנים זה את זה, משא"כ הדבר הולך יותר אחרי השכל, וע"כ אם שכלו מושכו לרוחניות הרי הוא מתנתק יותר מעולם הגשם, ואם שכלו אינו מושכו לרוחניות הרי הוא מתנתק יותר מעולם הרוח.

נבשר
הודעות: 358
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 84 פעמים
קיבל תודה: 82 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: "אשת חיל עטרת בעלה"

הודעהעל ידי נבשר » 05 נובמבר 2018, 01:27

קיצרת בלשונך במקום שראוי להאריך, אבל הבנתי את העיקרון, אבל עדיין אצלי לכל הפחות לא מתיישב על הלב כ"כ, וכבר פעם חשבתי כמו שתי', אבל עדיין קשה לדעתי.

האחד בא לגור
הודעות: 634
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 52 פעמים
קיבל תודה: 106 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: "אשת חיל עטרת בעלה"

הודעהעל ידי האחד בא לגור » 05 נובמבר 2018, 02:11

נבשר כתב:
מבקש אמת כתב:ראיתי מובא כן בשם גדולי החסידות אך איני יודע מקור מדוייק. יש אמנם זוהר בפרשת ויקרא (מב,ב) שאומר שאשת חיל מדובר על ימות המשיח אך הוא מפרש את זה על כנסת ישראל ולא על נשים.

המהר"ל בחידושי אגדות לברכות יז,א כותב שגדולה הבטחה שהבטיח הקב"ה לנשים יותר מן האנשים מיירי לעולם הבא, שנשים הם יותר קרובות לרוחניות ע"ש.

מעניין מה שכתבת שיסוד בהרבה מקומות במהר"ל שהאשה היא חמרית, והגבר שייך לשכל שזהו הצורה, כיצד הדברים הולמים?

כל מי שבקי קצת בלשון הפילסופים ,יודע שהמושג חומר וצורה משמש לשני פנים ,האחד היותר מוכר שמשמעותו :חומר הגוף הפיזי והצורה התוכן של הענין והיינו השכל .
והשני החומר הוא גוף חסר צורה וגודל (כלשון הרמב"ן כגרגיר חרדל )והוא בלתי מוחלט בצורתו וסובל שינוים וממילא הוא פחות מגושם ,והצורה היא החלטת הדבר באופן מסוים וממילא הוא יותר מוגשם ומגושם ,וכלפי זה נסובו דברי המהר"ל שנשים הם יותר עשוית לשינוי וממילא שייך שיעלו יותר לתיד לבא כשהעולם ישתנה ויעלה

אלימלך
הודעות: 787
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 293 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: "אשת חיל עטרת בעלה"

הודעהעל ידי אלימלך » 05 נובמבר 2018, 21:15

באמונתו יחיה כתב:שמעתי בשם הזוה"ק שפסוק זה נאמר על עקבתא דמשיחא\ימות המשיח שבו הנשים יהיו יותר חשובות מהאנשים.
ולא מצאתי מקורו, מישהו יודע אם דבר כזה בזוה"ק או בשאר ספה"ק?

אולי הכונה למאמר הזה.
ילקוט שמעוני רות רמז תרו
"יתן ה' את האשה, א"ר אחא כל הנושא אשה כשרה כאלו קיים כל התורה מראש ועד סוף, ועליו הוא אומר אשתך כגפן פוריה, לפיכך נכתבה אשת חיל מאל"ף ועד תי"ו ואין הדורות נגאלים אלא בשכר נשים צדקניות שיש בדור, שנאמר זכר חסדו ואמונתו לבית ישראל, לבני ישראל אין כתיב כאן אלא לבית ישראל"

במבי
הודעות: 200
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 171 פעמים
קיבל תודה: 68 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: "אשת חיל עטרת בעלה"

הודעהעל ידי במבי » 05 ינואר 2019, 19:51

מבקש אמת כתב:ראיתי מובא כן בשם גדולי החסידות אך איני יודע מקור מדוייק. יש אמנם זוהר בפרשת ויקרא (מב,ב) שאומר שאשת חיל מדובר על ימות המשיח אך הוא מפרש את זה על כנסת ישראל ולא על נשים.

המהר"ל בחידושי אגדות לברכות יז,א כותב שגדולה הבטחה שהבטיח הקב"ה לנשים יותר מן האנשים מיירי לעולם הבא, שנשים הם יותר קרובות לרוחניות ע"ש.


הגמרא בנידה לא: כותבת אמר ר' יצחק אמר ר' אמי ש"זכר" מלשון זה כר וככרו בידו אך "נקיבה" נקיה באה עד דאמרה מזוני .. ומסביר שם רש"י עד דאמרה מזוני - שיודעת להתפלל ! וא"כ משמע שהנקיבה יודעת להתפלל לכן מגיעה ללא מזונות אך הגבר המסכן שאינו יודע להתפלל מגיע וככרו בידו.

דרומאי
הודעות: 1206
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 206 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: "אשת חיל עטרת בעלה"

הודעהעל ידי דרומאי » 05 ינואר 2019, 22:05

במבי כתב:
מבקש אמת כתב:ראיתי מובא כן בשם גדולי החסידות אך איני יודע מקור מדוייק. יש אמנם זוהר בפרשת ויקרא (מב,ב) שאומר שאשת חיל מדובר על ימות המשיח אך הוא מפרש את זה על כנסת ישראל ולא על נשים.

המהר"ל בחידושי אגדות לברכות יז,א כותב שגדולה הבטחה שהבטיח הקב"ה לנשים יותר מן האנשים מיירי לעולם הבא, שנשים הם יותר קרובות לרוחניות ע"ש.


הגמרא בנידה לא: כותבת אמר ר' יצחק אמר ר' אמי ש"זכר" מלשון זה כר וככרו בידו אך "נקיבה" נקיה באה עד דאמרה מזוני .. ומסביר שם רש"י עד דאמרה מזוני - שיודעת להתפלל ! וא"כ משמע שהנקיבה יודעת להתפלל לכן מגיעה ללא מזונות אך הגבר המסכן שאינו יודע להתפלל מגיע וככרו בידו.

אינו ראיה, אלא הפשט שבנקבה ממתין לה עד שתתפלל משא''כ זכר שנולד וככרו בידו. אך לא תלה הטעם בכח התפילה של בנקבה יותר מהזכר.


  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד

התחבר  •  הרשמה