מה העיקר בברכה ? הפעולה או הנושא.

מנהל הפורום: הוראת שעה

פותח הנושא
דני דין
הודעות: 104
הצטרף: 19 ספטמבר 2021, 08:51
נתן תודה: 62 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מה העיקר בברכה ? הפעולה או הנושא.

שליחה על ידי דני דין » 05 אוגוסט 2022, 14:25

שאלה שלא לגמרי ברורה לי.
כשאני שותה משקה.
אני מברך על הפעולה ? או שאני מברך על המשקה ספציפי.
כך שאם אני מברך על המשקה האם מן הראוי שאסיים את המשקה ולא אשאיר ממנו ולא אשליך את התכולה שנשארה כי ברכתי על אותו המשקה.
ואם אני מברך על הפעולה וקרה מקרה והכוס נשברה אז אני מתחייב על הברכה ואני צריך לחפש משקה כדי לקיים את הפעולה שכיוונתי אליה.
אודה על כך אם תדייקו אותי ותכוונו אותי למחשבה הנכונה.


אין חכמה
הודעות: 3459
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 371 פעמים
קיבל תודה: 815 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה העיקר בברכה ? הפעולה או הנושא.

שליחה על ידי אין חכמה » 05 אוגוסט 2022, 15:25

אתה מברך על המשקה [או המאכל] הספציפי
כפועל יוצא מכך, אם נשפך אותו משקה לחלוטין , ולא היה בכוונתך לשתות עוד ממשקה דומה שהיה לפניך בעת הברכה - הברכה "נאבדה" , ואם תרצה ללכת למקרר להוציא משקה חדש , עליך לברך עליו מחדש.
מאותה הסיבה צריך לומר בכזה מקרה "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד" , מיד כשנשפך הכוס, לתקן את אמירת שם השמים שיצאה לבטלה ,[עקב ביטול הברכה למפרע].

אמנם אינך צריך לגמור את המשקה [או המאכל], מספיקה טעימה קטנה על מנת שתחול עליה הברכה.

[מקורות : שלחן ערוך אורח חיים סימן רו סעיף ו ובמשנה ברורה שם ]


פותח הנושא
דני דין
הודעות: 104
הצטרף: 19 ספטמבר 2021, 08:51
נתן תודה: 62 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה העיקר בברכה ? הפעולה או הנושא.

שליחה על ידי דני דין » 05 אוגוסט 2022, 16:04

@אין חכמה
תודה על ההסבר.
האם בעקבות הברכה על אותו המשקה אין קדושה במשקה ?.


כמעיין המתגבר
הודעות: 5316
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 3782 פעמים
קיבל תודה: 2036 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה העיקר בברכה ? הפעולה או הנושא.

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 05 אוגוסט 2022, 17:32

אין חכמה כתב:
05 אוגוסט 2022, 15:25
אתה מברך על המשקה [או המאכל] הספציפי
כפועל יוצא מכך, אם נשפך אותו משקה לחלוטין , ולא היה בכוונתך לשתות עוד ממשקה דומה שהיה לפניך בעת הברכה - הברכה "נאבדה" , ואם תרצה ללכת למקרר להוציא משקה חדש , עליך לברך עליו מחדש.
מאותה הסיבה צריך לומר בכזה מקרה "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד" , מיד כשנשפך הכוס, לתקן את אמירת שם השמים שיצאה לבטלה ,[עקב ביטול הברכה למפרע].

אמנם אינך צריך לגמור את המשקה [או המאכל], מספיקה טעימה קטנה על מנת שתחול עליה הברכה.

[מקורות : שלחן ערוך אורח חיים סימן רו סעיף ו ובמשנה ברורה שם ]
למה כל הזמן אני שומע טענות כאלה, שברוך שם וכו' מבטל את הברכה למפרע, זה רק כעין בקשת סליחה, והלא הרמ"א גבי תפילין אמר לברך ולמר ברוך שם, ואם זה ביטול מה הועיל? אלא זה בקשת סליחה לחוש שמא היה לבטלה, כיצד שייך לבטל ברכה? ומה הקסם הטמון במשפט הזה של ברוך שם? ודאי שזה כעין בקשת סליחה וחרטה.
 


כמעיין המתגבר
הודעות: 5316
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 3782 פעמים
קיבל תודה: 2036 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה העיקר בברכה ? הפעולה או הנושא.

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 05 אוגוסט 2022, 17:34

דני דין כתב:
05 אוגוסט 2022, 14:25
שאלה שלא לגמרי ברורה לי.
כשאני שותה משקה.
אני מברך על הפעולה ? או שאני מברך על המשקה ספציפי.
כך שאם אני מברך על המשקה האם מן הראוי שאסיים את המשקה ולא אשאיר ממנו ולא אשליך את התכולה שנשארה כי ברכתי על אותו המשקה.
ואם אני מברך על הפעולה וקרה מקרה והכוס נשברה אז אני מתחייב על הברכה ואני צריך לחפש משקה כדי לקיים את הפעולה שכיוונתי אליה.
אודה על כך אם תדייקו אותי ותכוונו אותי למחשבה הנכונה.
אע"פ שהברכה חלה על כל החפץ שבידך, אין שום ענין לגמור אותו, והוא לא נתקדש על ידי חלות הברכה, אלא רק הודית לה' על כולו והוא הותר באכילה.
 


אין חכמה
הודעות: 3459
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 371 פעמים
קיבל תודה: 815 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה העיקר בברכה ? הפעולה או הנושא.

שליחה על ידי אין חכמה » 05 אוגוסט 2022, 17:40

כמעיין המתגבר כתב:
05 אוגוסט 2022, 17:32
אין חכמה כתב:
05 אוגוסט 2022, 15:25
אתה מברך על המשקה [או המאכל] הספציפי
כפועל יוצא מכך, אם נשפך אותו משקה לחלוטין , ולא היה בכוונתך לשתות עוד ממשקה דומה שהיה לפניך בעת הברכה - הברכה "נאבדה" , ואם תרצה ללכת למקרר להוציא משקה חדש , עליך לברך עליו מחדש.
מאותה הסיבה צריך לומר בכזה מקרה "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד" , מיד כשנשפך הכוס, לתקן את אמירת שם השמים שיצאה לבטלה ,[עקב ביטול הברכה למפרע].

אמנם אינך צריך לגמור את המשקה [או המאכל], מספיקה טעימה קטנה על מנת שתחול עליה הברכה.

[מקורות : שלחן ערוך אורח חיים סימן רו סעיף ו ובמשנה ברורה שם ]
למה כל הזמן אני שומע טענות כאלה, שברוך שם וכו' מבטל את הברכה למפרע, זה רק כעין בקשת סליחה, והלא הרמ"א גבי תפילין אמר לברך ולמר ברוך שם, ואם זה ביטול מה הועיל? אלא זה בקשת סליחה לחוש שמא היה לבטלה, כיצד שייך לבטל ברכה? ומה הקסם הטמון במשפט הזה של ברוך שם? ודאי שזה כעין בקשת סליחה וחרטה.
לא כתבתי שהבשכמל"ו מבטל את הברכה למפרע
כתבתי שהברכה נתבטלה  עקב כך שהכוס נשפכה
[אם כי כמדומה שמשמע בכ"מ שיש בזה תיקון מסויים לאיסור, ואינו רק בקשת סליחה, אבל ודאי אינו מבטל את הברכה, לא עלתה על דעתי ולא כתבתיה].
 


אין חכמה
הודעות: 3459
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 371 פעמים
קיבל תודה: 815 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה העיקר בברכה ? הפעולה או הנושא.

שליחה על ידי אין חכמה » 08 אוגוסט 2022, 00:33

דני דין כתב:
05 אוגוסט 2022, 16:04

האם בעקבות הברכה על אותו המשקה אין קדושה במשקה ?.
אין חובה לגמור את המשקה
אבל אכן מצינו בפוסקים שאכן ישנה כעין קדושה ומעלה בדבר שברכו עליו
[ואמרו שישנה מעלה לשמור מהפרוסה שברכו עליה ברכת המוציא ולאכול ממנה בסיום הסעודה לסיים באכילה עם מעלה זו].
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: יעקב שלם, מבקש1, על פי הדיבור | 9 אורחים