במצות עשה עד חומש

נושאים שונים

פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1267
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 601 פעמים
קיבל תודה: 420 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

במצות עשה עד חומש

שליחה על ידי אוריאל » 15 נובמבר 2018, 15:33

מבואר ברמ"א או"ח תרנו דעל מצות עשה עוברת יוציא עד חומש, ועל ל"ת - כל ממונו, וע"ש בגר"א שהראה מקורו מב"ק ט' וסוכה מא:
והתעוררתי להקשות מהא דנפסק בהלכה דבעלי אומניות אין צריכין לקום לפני ת"ח, והטעם לזה [דהא לכאו' ודאי אדם צריך להפסיק ממלאכתו כדי לקיים מ"ע], מבואר בקדושין לב. תקום והדרת מה הידור שאין בו ביטול אף קימה שאין בה ביטול ומה קימה שאין בה חסרון כיס אף הידור שאין בו חסרון כיס, מכאן אמרו אין בעלי אומניות רשאין לעמוד מפני ת"ח, וע"ש בתוס'.
ולכאו', מאחר ומצינו ילפותא לענין כבוד ת"ח שאין צריכין לקום מפניו ולהפסיד ממון, למה לא נילף מזה לכל המצוות שאין צריכים להוציא מהן ממון, אחר ואין פסוק שעד חומש, ונראה שהוא גדר של חז"ל.
וצ"ל דמאחר וזה לא שייך, דודאי כאשר אמרה תורה ליטול לולב או להניח תפילין יש בזה הוצאות של ממון [דרק על שלוח הקן אמרו שאין בה חסרון כיס], לכן זה עצמו מלמד דבכל התורה כולה כן צריכים להוציא ממון על מ"ע, וע"כ דהילפותא לענין כבוד ת"ח הוא גזה"כ דוקא שם.

אי נמי שזה נוגד את הסברא לומר שלא יוציאו ממון על מ"ע, ולכן אמרי' דזה גזה"כ דוקא בכבוד ת"ח [ואפשר גם לפי שהוא יכול למחול על כבודו, ואתיהיב למחילה, ויל"ע בזה].

  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח