עדות שאי אתה יכול להזימה בגלל בעייה טכנית

יהודה1

משתמש ותיק
סנהדרין עח. "רב אשי אמר אפילו עדי טריפה שהוזמו אין נהרגין לפי שאינן בזוממי זוממין" ופירש רש"י שאם יזימו אותם אז העדים המזימים לא יתקבלו שהרי זו עדות שאי אתה יכול להזימה שהם יאמרו להרוג טריפה באנו, לכן גם העדים האלה לא יכולים להעיד.
ושמעתי בעבר להקשות אם כן כל עדות בעולם אי אתה יכול להזימה. שהרי ברור שאילו היו שני אנשים בלבד הכשרים להעיד על הדבר, העדות שלהם היתה נפסלת שאין מי שיוכל להזימם, ואם כן כשיש ארבעה אנשים גם אי אפשר להעיד שהרי השניים הראשונים ייפסלו כי ישאירו רק שניים אחרונים וא"כ כך גם כשיש 6 אנים וכן עד לעולם ואף שיש רבבות אנשים אין עדות שאתה יכול להזימה.
מי מדבר על השאלה הזו?
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
יהודה1 אמר:
סנהדרין עח. "רב אשי אמר אפילו עדי טריפה שהוזמו אין נהרגין לפי שאינן בזוממי זוממין" ופירש רש"י שאם יזימו אותם אז העדים המזימים לא יתקבלו שהרי זו עדות שאי אתה יכול להזימה שהם יאמרו להרוג טריפה באנו, לכן גם העדים האלה לא יכולים להעיד.
ושמעתי בעבר להקשות אם כן כל עדות בעולם אי אתה יכול להזימה. שהרי ברור שאילו היו שני אנשים בלבד הכשרים להעיד על הדבר, העדות שלהם היתה נפסלת שאין מי שיוכל להזימם, ואם כן כשיש ארבעה אנשים גם אי אפשר להעיד שהרי השניים הראשונים ייפסלו כי ישאירו רק שניים אחרונים וא"כ כך גם כשיש 6 אנים וכן עד לעולם ואף שיש רבבות אנשים אין עדות שאתה יכול להזימה.
מי מדבר על השאלה הזו?

לכאורה יש לחלק בין המקרים, שהרי היסוד של עדות שא"א יכול להזימה הוא שהעדות שמתקבלת בבית דין תהיה אמינה, ובכדי לשוות לה אמינות צריך שיהיה לעדים חשש מהזמה. במקרה של עדי טריפה המציאות היא שאין להם חשש מהזמה, מאחר ואין בית דין יכולים לקבל עליהם עדות כל שהיא שהרי אותם עדים אינם חוששים מהזמה. נמצא שלמעשה העדים המעידים בפועל מעידים ללא סיכון כלל. משא"כ בעדים רגילים הרי העדים שהעידו בפועל בבית דין אכן חוששים מהזמה, כיון שעדות מזימיהם תתקבל, ואין הם רגועים בגלל חשבון שאולי כל העדויות מעתה ועד עולם יוזמו כיון דלא מסתבר שיקרה כזה דבר, וכיון שלמעשה העדים המעידים בפועל לוקחים סיכון הרי זו עדות כשרה.

במילים אחרות, כל השאלה היא האם העדים שמעידים בפועל חוששים לעורם, וממילא יוצא שלא צריך יותר משלש זוגות עדים בעולם.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
יהודה1 אמר:
סנהדרין עח. "רב אשי אמר אפילו עדי טריפה שהוזמו אין נהרגין לפי שאינן בזוממי זוממין" ופירש רש"י שאם יזימו אותם אז העדים המזימים לא יתקבלו שהרי זו עדות שאי אתה יכול להזימה שהם יאמרו להרוג טריפה באנו, לכן גם העדים האלה לא יכולים להעיד.
ושמעתי בעבר להקשות אם כן כל עדות בעולם אי אתה יכול להזימה. שהרי ברור שאילו היו שני אנשים בלבד הכשרים להעיד על הדבר, העדות שלהם היתה נפסלת שאין מי שיוכל להזימם, ואם כן כשיש ארבעה אנשים גם אי אפשר להעיד שהרי השניים הראשונים ייפסלו כי ישאירו רק שניים אחרונים וא"כ כך גם כשיש 6 אנים וכן עד לעולם ואף שיש רבבות אנשים אין עדות שאתה יכול להזימה.
מי מדבר על השאלה הזו?
קושית מפורסמת של רבי שמואל רוזובסקי בשיעורים. וכמדומני מובא גם בזכרון שמואל.
 
חלק עליון תַחתִית