הנוהגים כשיטת ר״ת על מה סומכים להדליק בברכה בערב שבת הרבה לפני פלג המנחה לר״ת

נושאים שונים

פותח הנושא
יהושע
משתמש ותיק
הודעות: 957
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

הנוהגים כשיטת ר״ת על מה סומכים להדליק בברכה בערב שבת הרבה לפני פלג המנחה לר״ת

שליחה על ידי יהושע » 02 דצמבר 2018, 14:25

הנוהגים להתפלל מנחה ולאכול סעודה שלישית הרבה אחר השקיעה שנוקטים לעיקר שיטת ר״ת, על מה סומכים להדליק נר חנוכה בברכה בערב שבת קודם שעה ורבע זמניות ושוות לפני צאת הכוכבים לר״ת, ואם אי אפשר להדליק אחר השקיעה שידליקו בלי ברכה, ובא״י יוצא פלג המנחה לר״ת כחמש שבע דקות לפני השקיעה, אבל בחו״ל זה יוצא אחר השקיעה.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1081
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 92 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנוהגים כשיטת ר״ת על מה סומכים להדליק בברכה בערב שבת הרבה לפני פלג המנחה לר״ת

שליחה על ידי מבקש אמת » 03 דצמבר 2018, 23:02

אני התקשיתי בזה בכל ערב שבת בחורף היאך מי שחושש או נוהג כשיטת ר"ת מדליק 40 או 30 דקות קודם השקיעה כשפלג המנחה לר"ת יוצא כעשר דקות לפני השקיעה?

(על מנהג ירושלים עצמו להדליק 40 דקות קודם השקיעה לא קשה לי כיון שמנהג ירושלים דלא כר"ת)


אברך כולל
הודעות: 182
הצטרף: 15 אוקטובר 2017, 20:27
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנוהגים כשיטת ר״ת על מה סומכים להדליק בברכה בערב שבת הרבה לפני פלג המנחה לר״ת

שליחה על ידי אברך כולל » 04 דצמבר 2018, 20:51

סומכים על שיטת הלבוש שזמן פלג המנחה אינו קשור בצאת הכוכבים


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנוהגים כשיטת ר״ת על מה סומכים להדליק בברכה בערב שבת הרבה לפני פלג המנחה לר״ת

שליחה על ידי דרומאי » 04 דצמבר 2018, 20:57

אברך כולל כתב:סומכים על שיטת הלבוש שזמן פלג המנחה אינו קשור בצאת הכוכבים
זה תירוץ על שבת, אבל בחנוכה עדיין קשה.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1081
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 92 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנוהגים כשיטת ר״ת על מה סומכים להדליק בברכה בערב שבת הרבה לפני פלג המנחה לר״ת

שליחה על ידי מבקש אמת » 04 דצמבר 2018, 21:18

אברך כולל כתב:סומכים על שיטת הלבוש שזמן פלג המנחה אינו קשור בצאת הכוכבים
כך אכן אמר לי רב כמענה לשאלתי, אך היות ורוב הפוסקים לא ס"ל כהלבוש א"כ תמוה מה טעם להחמיר ולהדליק נרות מוקדם בשעה שלרוב הפוסקים אין יוצאים בהדלקה זו והברכה היא לבטלה, ונמצאת חומרתו קולתו.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2158
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 353 פעמים
קיבל תודה: 365 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנוהגים כשיטת ר״ת על מה סומכים להדליק בברכה בערב שבת הרבה לפני פלג המנחה לר״ת

שליחה על ידי יהודי » 04 דצמבר 2018, 21:29

מי שנוהג לעיקר כר"ת גם מדליק אחרי השקיעה, מי שרק חושש לשיטתו, מיקל פה בחוסר ברירה.


פותח הנושא
יהושע
משתמש ותיק
הודעות: 957
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנוהגים כשיטת ר״ת על מה סומכים להדליק בברכה בערב שבת הרבה לפני פלג המנחה לר״ת

שליחה על ידי יהושע » 05 דצמבר 2018, 20:24

אברך כולל כתב:סומכים על שיטת הלבוש שזמן פלג המנחה אינו קשור בצאת הכוכבים
לשיטת הלבוש א"א להתפלל מנחה אחר השקיעה.


פותח הנושא
יהושע
משתמש ותיק
הודעות: 957
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנוהגים כשיטת ר״ת על מה סומכים להדליק בברכה בערב שבת הרבה לפני פלג המנחה לר״ת

שליחה על ידי יהושע » 05 דצמבר 2018, 20:25

יהודי כתב:מי שנוהג לעיקר כר"ת גם מדליק אחרי השקיעה, מי שרק חושש לשיטתו, מיקל פה בחוסר ברירה.
יש קהילות שלימות כמו סאטמר צאנז שנוקטים שיטת ר"ת לעיקר ומדליקים לפני השקיעה.


פותח הנושא
יהושע
משתמש ותיק
הודעות: 957
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנוהגים כשיטת ר״ת על מה סומכים להדליק בברכה בערב שבת הרבה לפני פלג המנחה לר״ת

שליחה על ידי יהושע » 05 דצמבר 2018, 20:36

חשבתי שגם בחוץ לארץ אפשר להדליק שלש דקות לפני השקיעה, כי כתבו כמה ראשונים שפלג המנחה הוא שלש דקות לפני השקיעה, והמאירי כתב שהטעם מפני שאז כבר קרוב לשקיעה, ומאוד לא משמע שזה דוקא בניסן ותשרי, לכן נראה ד צריך לומר שהראשונים סברו שחצי זמן ממנחה קטנה היא רק ביום הכי קצר ותמיד היא שעה ורבע האחרון של היום ולא קשור לאורך היום, או שתמיד זה בזמן שיוצא ביום הקצר דהיינו שלש דקות לפני השקיעה.


איש מבית לוי
הודעות: 21
הצטרף: 27 אוקטובר 2018, 22:13
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנוהגים כשיטת ר״ת על מה סומכים להדליק בברכה בערב שבת הרבה לפני פלג המנחה לר״ת

שליחה על ידי איש מבית לוי » 05 דצמבר 2018, 21:25

יהושע כתב:הנוהגים להתפלל מנחה ולאכול סעודה שלישית הרבה אחר השקיעה שנוקטים לעיקר שיטת ר״ת, על מה סומכים להדליק נר חנוכה בברכה בערב שבת קודם שעה ורבע זמניות ושוות לפני צאת הכוכבים לר״ת, ואם אי אפשר להדליק אחר השקיעה שידליקו בלי ברכה, ובא״י יוצא פלג המנחה לר״ת כחמש שבע דקות לפני השקיעה, אבל בחו״ל זה יוצא אחר השקיעה.
כמדומה שמעתי פעם נוסח ליישב ,את אלו הנוהגים שאף שנוהגים ר"ת רק לחומרא, מ"מ במוצ"ש של חנוכה מחכים לר"ת למרות שכאן הוא לקולא , והאמת שהוא קשה לכו"ע שמעיקר הדין סגי בשיעור 13.5או 18 דקות ),ושמעתי ליישב שכיון שבהדלקה של שבת אין מדליקים בלאו הכי בזמן החיוב ,אז מראש קבעו חז"ל שהזמן יקבע כפי הזמן שיצא מחשש חילול שבת (והוא חידוש גדול ),וא"כ אולי אפשר לומר גם בעניננו, כיון שס"ס חוששים לדעת הגאונים שהרי לא עושים מלאכה אחרי שקיעה, א"כ עיקר זמנו משיצא חשש מליבו ,ואף שבפועל הוא קודם פלג המנחה לר"ת ,והרי ע"כ לענין שקיעה שינו חז"ל הזמן אז א"כ אולי גם לגבי ספק.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2158
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 353 פעמים
קיבל תודה: 365 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנוהגים כשיטת ר״ת על מה סומכים להדליק בברכה בערב שבת הרבה לפני פלג המנחה לר״ת

שליחה על ידי יהודי » 05 דצמבר 2018, 21:30

זה באמת חידוש, יש פה באחד האשכולות ויכוח עם א' החברים שטען בתוקף כמו החידוש שכתבתם.
בעצם הענין של ר"ת, הרי רוב רובם של הציבור ימולו בשבת מי שנולד 50 דקות אחרי השקיעה בליל שבת, וכיון שזו רק חומרא לא החמירו אותה בכל אופן.


איש מבית לוי
הודעות: 21
הצטרף: 27 אוקטובר 2018, 22:13
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנוהגים כשיטת ר״ת על מה סומכים להדליק בברכה בערב שבת הרבה לפני פלג המנחה לר״ת

שליחה על ידי איש מבית לוי » 05 דצמבר 2018, 21:39

יהודי כתב: בעצם הענין של ר"ת, הרי רוב רובם של הציבור ימולו בשבת מי שנולד 50 דקות אחרי השקיעה בליל שבת, וכיון שזו רק חומרא לא החמירו אותה בכל אופן.
אמת, אבל הישוב בא להסביר את דעתם של אלו שלמרות שאחרי 50 דקות ימלו בשבת משום שלא להפסיד את היום השמיני,בכל אופן במוצ"ש אין מדליקים עד זמן ר"ת (ויש כאלו).
אם תוכל להביא קישור לאשכול הנ"ל אודה לך מאד.



דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנוהגים כשיטת ר״ת על מה סומכים להדליק בברכה בערב שבת הרבה לפני פלג המנחה לר״ת

שליחה על ידי דרומאי » 05 דצמבר 2018, 22:14

יהודי כתב:זה באמת חידוש, יש פה באחד האשכולות ויכוח עם א' החברים שטען בתוקף כמו החידוש שכתבתם.
בעצם הענין של ר"ת, הרי רוב רובם של הציבור ימולו בשבת מי שנולד 50 דקות אחרי השקיעה בליל שבת, וכיון שזו רק חומרא לא החמירו אותה בכל אופן.
הייתי נוכח כשמישהו דיבר עם ר''מ סולובייצ'יק בענין, ובתוך הדברים אמר אותו א' 'ומה נעשה אם יולד תינוק בליל שבת קודם צאה''כ לר''ת, והרי יצטרכו למולו בשבת והוי חילול שבת לדעת ר''ת', וענה לו ר''מ במתק לשונו, 'אם יקרה כזה דבר, הקב''ה יעזור שהתינוק יהיה צהוב...'


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2158
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 353 פעמים
קיבל תודה: 365 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנוהגים כשיטת ר״ת על מה סומכים להדליק בברכה בערב שבת הרבה לפני פלג המנחה לר״ת

שליחה על ידי יהודי » 05 דצמבר 2018, 22:15

מה אפשר לענות על טענה מסוג זה...


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנוהגים כשיטת ר״ת על מה סומכים להדליק בברכה בערב שבת הרבה לפני פלג המנחה לר״ת

שליחה על ידי דרומאי » 05 דצמבר 2018, 22:17

איש מבית לוי כתב:
יהושע כתב:הנוהגים להתפלל מנחה ולאכול סעודה שלישית הרבה אחר השקיעה שנוקטים לעיקר שיטת ר״ת, על מה סומכים להדליק נר חנוכה בברכה בערב שבת קודם שעה ורבע זמניות ושוות לפני צאת הכוכבים לר״ת, ואם אי אפשר להדליק אחר השקיעה שידליקו בלי ברכה, ובא״י יוצא פלג המנחה לר״ת כחמש שבע דקות לפני השקיעה, אבל בחו״ל זה יוצא אחר השקיעה.
כמדומה שמעתי פעם נוסח ליישב ,את אלו הנוהגים שאף שנוהגים ר"ת רק לחומרא, מ"מ במוצ"ש של חנוכה מחכים לר"ת למרות שכאן הוא לקולא , והאמת שהוא קשה לכו"ע שמעיקר הדין סגי בשיעור 13.5או 18 דקות ),ושמעתי ליישב שכיון שבהדלקה של שבת אין מדליקים בלאו הכי בזמן החיוב ,אז מראש קבעו חז"ל שהזמן יקבע כפי הזמן שיצא מחשש חילול שבת (והוא חידוש גדול ),וא"כ אולי אפשר לומר גם בעניננו, כיון שס"ס חוששים לדעת הגאונים שהרי לא עושים מלאכה אחרי שקיעה, א"כ עיקר זמנו משיצא חשש מליבו ,ואף שבפועל הוא קודם פלג המנחה לר"ת ,והרי ע"כ לענין שקיעה שינו חז"ל הזמן אז א"כ אולי גם לגבי ספק.
הרב מבריסק אחז כן לדינא, והוכיח דעתו מא' הראשונים שסובר לענין צאה''כ כר''ת, וסובר שמדליקין נ''ח בתחילת שקיעה ראשונה, והא במוצ''ש לא שייך, וע''כ דבמוצ''ש עיקר הזמן הוא לאחר יציאת השבת. ונהג כן למעשה, וסיפר ר' דוד'ל פרנקל ז''ל שהי' בשבת חנוכה בבני ברק, ולאחר הדלקת נרות אצל החזו''א נסע לירושלים, וכשהגיע לבית הרב מבריסק עוד אחזו שם בעשיית הפתילות...


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנוהגים כשיטת ר״ת על מה סומכים להדליק בברכה בערב שבת הרבה לפני פלג המנחה לר״ת

שליחה על ידי דרומאי » 05 דצמבר 2018, 22:29

יהודי כתב:מה אפשר לענות על טענה מסוג זה...
אכן, אך עיקר הכוונה היתה שבודאי בלית ברירה אכן כה''ג ימולו בשבת, אך יש לקוות לסיעתא דשמיא שזה לא יקרה.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2158
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 353 פעמים
קיבל תודה: 365 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנוהגים כשיטת ר״ת על מה סומכים להדליק בברכה בערב שבת הרבה לפני פלג המנחה לר״ת

שליחה על ידי יהודי » 05 דצמבר 2018, 22:38

נכון, אבל ודאי שיש מכאן ראיה ברורה שזו רק חומרא, חסיד צאנז מסתמא לא ימול בשבת.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנוהגים כשיטת ר״ת על מה סומכים להדליק בברכה בערב שבת הרבה לפני פלג המנחה לר״ת

שליחה על ידי דרומאי » 05 דצמבר 2018, 22:39

יהודי כתב:נכון, אבל ודאי שיש מכאן ראיה ברורה שזו רק חומרא, חסיד צאנז מסתמא לא ימול בשבת.
לא ברור לי בכלל מה יעשה חסיד צאנז, הרי יש כאן חומרא לשני הצדדים, או בחילול שבת או בביטול מצות מילה בזמנה, ובזה בהכרח אנו מכריעין מה עיקר ההלכה.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2158
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 353 פעמים
קיבל תודה: 365 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנוהגים כשיטת ר״ת על מה סומכים להדליק בברכה בערב שבת הרבה לפני פלג המנחה לר״ת

שליחה על ידי יהודי » 05 דצמבר 2018, 22:43

כדי להביא גאולה לעולם, ראיה זאת שמעתי לפני שנים בשם הגרב"צ אבא שאול זצ"ל.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנוהגים כשיטת ר״ת על מה סומכים להדליק בברכה בערב שבת הרבה לפני פלג המנחה לר״ת

שליחה על ידי דרומאי » 05 דצמבר 2018, 23:36

יהודי כתב:כדי להביא גאולה לעולם, ראיה זאת שמעתי לפני שנים בשם הגרב"צ אבא שאול זצ"ל.
על איזו ראיה אתה מדבר?


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2158
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 353 פעמים
קיבל תודה: 365 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנוהגים כשיטת ר״ת על מה סומכים להדליק בברכה בערב שבת הרבה לפני פלג המנחה לר״ת

שליחה על ידי יהודי » 05 דצמבר 2018, 23:47

לגבי ברית מילה, למרות שהיא פשוטה שמעתיה לראשונה בשם הגאון הנז' (ומסתמא גם על זה נאמר שמביא גאולה לעולם).


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1297
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 78 פעמים
קיבל תודה: 167 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנוהגים כשיטת ר״ת על מה סומכים להדליק בברכה בערב שבת הרבה לפני פלג המנחה לר״ת

שליחה על ידי האחד בא לגור » 06 דצמבר 2018, 00:27

דרומאי כתב:
איש מבית לוי כתב:
יהושע כתב:הנוהגים להתפלל מנחה ולאכול סעודה שלישית הרבה אחר השקיעה שנוקטים לעיקר שיטת ר״ת, על מה סומכים להדליק נר חנוכה בברכה בערב שבת קודם שעה ורבע זמניות ושוות לפני צאת הכוכבים לר״ת, ואם אי אפשר להדליק אחר השקיעה שידליקו בלי ברכה, ובא״י יוצא פלג המנחה לר״ת כחמש שבע דקות לפני השקיעה, אבל בחו״ל זה יוצא אחר השקיעה.
כמדומה שמעתי פעם נוסח ליישב ,את אלו הנוהגים שאף שנוהגים ר"ת רק לחומרא, מ"מ במוצ"ש של חנוכה מחכים לר"ת למרות שכאן הוא לקולא , והאמת שהוא קשה לכו"ע שמעיקר הדין סגי בשיעור 13.5או 18 דקות ),ושמעתי ליישב שכיון שבהדלקה של שבת אין מדליקים בלאו הכי בזמן החיוב ,אז מראש קבעו חז"ל שהזמן יקבע כפי הזמן שיצא מחשש חילול שבת (והוא חידוש גדול ),וא"כ אולי אפשר לומר גם בעניננו, כיון שס"ס חוששים לדעת הגאונים שהרי לא עושים מלאכה אחרי שקיעה, א"כ עיקר זמנו משיצא חשש מליבו ,ואף שבפועל הוא קודם פלג המנחה לר"ת ,והרי ע"כ לענין שקיעה שינו חז"ל הזמן אז א"כ אולי גם לגבי ספק.
הרב מבריסק אחז כן לדינא, והוכיח דעתו מא' הראשונים שסובר לענין צאה''כ כר''ת, וסובר שמדליקין נ''ח בתחילת שקיעה ראשונה, והא במוצ''ש לא שייך, וע''כ דבמוצ''ש עיקר הזמן הוא לאחר יציאת השבת. ונהג כן למעשה, וסיפר ר' דוד'ל פרנקל ז''ל שהי' בשבת חנוכה בבני ברק, ולאחר הדלקת נרות אצל החזו''א נסע לירושלים, וכשהגיע לבית הרב מבריסק עוד אחזו שם בעשיית הפתילות...[/quote]
מדברי הגרי"ז אין ראיה אלא שהזמן אחרי צאת השבת, (לא צריך להוכיח בגלל ר"ת גם בלאו הכי לשיטת הגאונים הרי לא מדליקים בשקיעה, שהרי יש כאן ספק יום עד צאת הכוכבים ואילו נר חנוכה מדליקים מיד בשקיעה),אבל הכותב כאן רצה לחדש שאפילו על הצד שכבר הגיע הזמן דהיינו לשיטת הגאונים ,מכיון שחושש לשיטת ר"ת אזי גם לשיטת הגאונים עוד לא הגיע זמנו, כיון שהגברא בפועל מסופק .


פותח הנושא
יהושע
משתמש ותיק
הודעות: 957
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנוהגים כשיטת ר״ת על מה סומכים להדליק בברכה בערב שבת הרבה לפני פלג המנחה לר״ת

שליחה על ידי יהושע » 06 דצמבר 2018, 08:57

איש מבית לוי כתב:
יהושע כתב:הנוהגים להתפלל מנחה ולאכול סעודה שלישית הרבה אחר השקיעה שנוקטים לעיקר שיטת ר״ת, על מה סומכים להדליק נר חנוכה בברכה בערב שבת קודם שעה ורבע זמניות ושוות לפני צאת הכוכבים לר״ת, ואם אי אפשר להדליק אחר השקיעה שידליקו בלי ברכה, ובא״י יוצא פלג המנחה לר״ת כחמש שבע דקות לפני השקיעה, אבל בחו״ל זה יוצא אחר השקיעה.
כמדומה שמעתי פעם נוסח ליישב ,את אלו הנוהגים שאף שנוהגים ר"ת רק לחומרא, מ"מ במוצ"ש של חנוכה מחכים לר"ת למרות שכאן הוא לקולא , והאמת שהוא קשה לכו"ע שמעיקר הדין סגי בשיעור 13.5או 18 דקות ),ושמעתי ליישב שכיון שבהדלקה של שבת אין מדליקים בלאו הכי בזמן החיוב ,אז מראש קבעו חז"ל שהזמן יקבע כפי הזמן שיצא מחשש חילול שבת (והוא חידוש גדול ),וא"כ אולי אפשר לומר גם בעניננו, כיון שס"ס חוששים לדעת הגאונים שהרי לא עושים מלאכה אחרי שקיעה, א"כ עיקר זמנו משיצא חשש מליבו ,ואף שבפועל הוא קודם פלג המנחה לר"ת ,והרי ע"כ לענין שקיעה שינו חז"ל הזמן אז א"כ אולי גם לגבי ספק.
הסברא עד שיצא הספק מליבו הוא רק במוצאי שבת ולא בערב שבת.


פותח הנושא
יהושע
משתמש ותיק
הודעות: 957
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנוהגים כשיטת ר״ת על מה סומכים להדליק בברכה בערב שבת הרבה לפני פלג המנחה לר״ת

שליחה על ידי יהושע » 06 דצמבר 2018, 09:04

יהודי כתב:זה באמת חידוש, יש פה באחד האשכולות ויכוח עם א' החברים שטען בתוקף כמו החידוש שכתבתם.
בעצם הענין של ר"ת, הרי רוב רובם של הציבור ימולו בשבת מי שנולד 50 דקות אחרי השקיעה בליל שבת, וכיון שזו רק חומרא לא החמירו אותה בכל אופן.
אלו שמלים בשבת אחרי 50 דקות עליהם לא קשה, אבל יש קהילות שאצליהם שיטת ר״ת זה מעיקר הדין ומתפללים ומנחה אפילו עד שעה אחר השקיעה, והם לא מלים בשבת אפילו כשנולד 71 דקות אחר השקיעה, וכן פסק הגר״א קוטלר זצ״ל, עליהם קשה.


פותח הנושא
יהושע
משתמש ותיק
הודעות: 957
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנוהגים כשיטת ר״ת על מה סומכים להדליק בברכה בערב שבת הרבה לפני פלג המנחה לר״ת

שליחה על ידי יהושע » 06 דצמבר 2018, 09:05

דרומאי כתב:
איש מבית לוי כתב:
יהושע כתב:הנוהגים להתפלל מנחה ולאכול סעודה שלישית הרבה אחר השקיעה שנוקטים לעיקר שיטת ר״ת, על מה סומכים להדליק נר חנוכה בברכה בערב שבת קודם שעה ורבע זמניות ושוות לפני צאת הכוכבים לר״ת, ואם אי אפשר להדליק אחר השקיעה שידליקו בלי ברכה, ובא״י יוצא פלג המנחה לר״ת כחמש שבע דקות לפני השקיעה, אבל בחו״ל זה יוצא אחר השקיעה.
כמדומה שמעתי פעם נוסח ליישב ,את אלו הנוהגים שאף שנוהגים ר"ת רק לחומרא, מ"מ במוצ"ש של חנוכה מחכים לר"ת למרות שכאן הוא לקולא , והאמת שהוא קשה לכו"ע שמעיקר הדין סגי בשיעור 13.5או 18 דקות ),ושמעתי ליישב שכיון שבהדלקה של שבת אין מדליקים בלאו הכי בזמן החיוב ,אז מראש קבעו חז"ל שהזמן יקבע כפי הזמן שיצא מחשש חילול שבת (והוא חידוש גדול ),וא"כ אולי אפשר לומר גם בעניננו, כיון שס"ס חוששים לדעת הגאונים שהרי לא עושים מלאכה אחרי שקיעה, א"כ עיקר זמנו משיצא חשש מליבו ,ואף שבפועל הוא קודם פלג המנחה לר"ת ,והרי ע"כ לענין שקיעה שינו חז"ל הזמן אז א"כ אולי גם לגבי ספק.
הרב מבריסק אחז כן לדינא, והוכיח דעתו מא' הראשונים שסובר לענין צאה''כ כר''ת, וסובר שמדליקין נ''ח בתחילת שקיעה ראשונה, והא במוצ''ש לא שייך, וע''כ דבמוצ''ש עיקר הזמן הוא לאחר יציאת השבת. ונהג כן למעשה, וסיפר ר' דוד'ל פרנקל ז''ל שהי' בשבת חנוכה בבני ברק, ולאחר הדלקת נרות אצל החזו''א נסע לירושלים, וכשהגיע לבית הרב מבריסק עוד אחזו שם בעשיית הפתילות...
מי מהראשונים כתב שזמן ההדלקה הוא בשקיעה ראשונה?


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנוהגים כשיטת ר״ת על מה סומכים להדליק בברכה בערב שבת הרבה לפני פלג המנחה לר״ת

שליחה על ידי דרומאי » 06 דצמבר 2018, 12:01

יהושע כתב:
דרומאי כתב:
איש מבית לוי כתב: כמדומה שמעתי פעם נוסח ליישב ,את אלו הנוהגים שאף שנוהגים ר"ת רק לחומרא, מ"מ במוצ"ש של חנוכה מחכים לר"ת למרות שכאן הוא לקולא , והאמת שהוא קשה לכו"ע שמעיקר הדין סגי בשיעור 13.5או 18 דקות ),ושמעתי ליישב שכיון שבהדלקה של שבת אין מדליקים בלאו הכי בזמן החיוב ,אז מראש קבעו חז"ל שהזמן יקבע כפי הזמן שיצא מחשש חילול שבת (והוא חידוש גדול ),וא"כ אולי אפשר לומר גם בעניננו, כיון שס"ס חוששים לדעת הגאונים שהרי לא עושים מלאכה אחרי שקיעה, א"כ עיקר זמנו משיצא חשש מליבו ,ואף שבפועל הוא קודם פלג המנחה לר"ת ,והרי ע"כ לענין שקיעה שינו חז"ל הזמן אז א"כ אולי גם לגבי ספק.
הרב מבריסק אחז כן לדינא, והוכיח דעתו מא' הראשונים שסובר לענין צאה''כ כר''ת, וסובר שמדליקין נ''ח בתחילת שקיעה ראשונה, והא במוצ''ש לא שייך, וע''כ דבמוצ''ש עיקר הזמן הוא לאחר יציאת השבת. ונהג כן למעשה, וסיפר ר' דוד'ל פרנקל ז''ל שהי' בשבת חנוכה בבני ברק, ולאחר הדלקת נרות אצל החזו''א נסע לירושלים, וכשהגיע לבית הרב מבריסק עוד אחזו שם בעשיית הפתילות...
מי מהראשונים כתב שזמן ההדלקה הוא בשקיעה ראשונה?
איני יודע.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנוהגים כשיטת ר״ת על מה סומכים להדליק בברכה בערב שבת הרבה לפני פלג המנחה לר״ת

שליחה על ידי דרומאי » 06 דצמבר 2018, 12:03

בעיקר הנושא נראה דקושיא מעיקרא ליתא, דאטו פלג המנחה מפורש בגמרא לענין חנוכה, אלא בעינן שלא יקדים יותר מדאי, וכיון שלדידן עכ''פ חוששים לשיטת הגאונים ואין עושין מלאכה מהשקיעה הראשונה על כרחך הדלקה קודם השקיעה לא הוי הקדמה יותר מדאי.


פותח הנושא
יהושע
משתמש ותיק
הודעות: 957
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנוהגים כשיטת ר״ת על מה סומכים להדליק בברכה בערב שבת הרבה לפני פלג המנחה לר״ת

שליחה על ידי יהושע » 06 דצמבר 2018, 14:08

דרומאי כתב:בעיקר הנושא נראה דקושיא מעיקרא ליתא, דאטו פלג המנחה מפורש בגמרא לענין חנוכה, אלא בעינן שלא יקדים יותר מדאי, וכיון שלדידן עכ''פ חוששים לשיטת הגאונים ואין עושין מלאכה מהשקיעה הראשונה על כרחך הדלקה קודם השקיעה לא הוי הקדמה יותר מדאי.
א. מפורש בראשונים שאין להקדים לפני פלג המנחה, ב. שעה וחצי לפני הלילה זה הקדמה יותר מדאי גם אם יש סיבה שאי אפשר להדליק אחרי זה.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנוהגים כשיטת ר״ת על מה סומכים להדליק בברכה בערב שבת הרבה לפני פלג המנחה לר״ת

שליחה על ידי דרומאי » 06 דצמבר 2018, 15:27

יהושע כתב:
דרומאי כתב:בעיקר הנושא נראה דקושיא מעיקרא ליתא, דאטו פלג המנחה מפורש בגמרא לענין חנוכה, אלא בעינן שלא יקדים יותר מדאי, וכיון שלדידן עכ''פ חוששים לשיטת הגאונים ואין עושין מלאכה מהשקיעה הראשונה על כרחך הדלקה קודם השקיעה לא הוי הקדמה יותר מדאי.
א. מפורש בראשונים שאין להקדים לפני פלג המנחה, ב. שעה וחצי לפני הלילה זה הקדמה יותר מדאי גם אם יש סיבה שאי אפשר להדליק אחרי זה.
א. הראשונים כתבו כן לפי דעתם שיכול להדליק אחר פלג המנחה, אולם לדידן יש לומר כיון שלא שייך לאחר מן השקיעה ע''כ לא הוי הקדמה.
ב. כבר הובא לעיל דברי הלבוש שכתב דב' שעות קודם הלילה לא הוי הקדמה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים