אשכול חלומות גדולי ישראל

אלימלך

משתמש ותיק
גדולי ישראל בכח תורתם וצדקותם זכו שפעמים התקיים בהם "בחלום אדבר בו"
באשכול זה נאסוף ממה שהעלו על הכתב או סיפרו לתלמידיהם.
אין להביא באשכול זה חלומות שבתנ"ך או חז"ל.
נא לא להביא חלום ללא מקור, כמו כן במידת האפשר כדאי להביא את המקור הראשוני.
 

דרומאי

משתמש ותיק
אלימלך אמר:
גדולי ישראל בכח תורתם וצדקותם זכו שפעמים התקיים בהם "בחלום אדבר בו"
באשכול זה נאסוף ממה שהעלו על הכתב או סיפרו לתלמידיהם.
אין להביא באשכול זה חלומות שבתנ"ך או חז"ל.
נא לא להביא חלום ללא מקור, כמו כן במידת האפשר כדאי להביא את המקור הראשוני.
בחלום אדבר בו נאמר בנביאים בלבד, כדמפורש בקרא ''אם יהיה נביאכם ה' בחלום אדבר בו''.
 

אוריאל

משתמש ותיק
בשנת תרכ"ד חלה הרה"ק דבי שלמה מראדומסק זי"ע והיה שרוי בסכנה גדולה שלחו מקורביו אל הרה"ק בעל הדברי חיים' ולעוד מצדיקי הדור שיעתירו עליו רחמים לאחר תקופה חל שיפור במצבו של הרבי עד שבחסדי שמים שב לאיתנו כשהבריא ערך הרבי סעודת הודיה בהשתתפות חסידיו במהלכה ביקש הרבי לשיר את הפיוט קל מסתתר' כדי להודות ולהלל להשי"ת על רוב חסדיו.
כעבור כמה ימים ביום ו' באייר תדכ"ד התקבל במעונו של התפארת שלמה' מכתב מאת חסידו הנאמן רבי פנחס מראדום שהתגורר בירושלים עיה"ק וזה היה תוכנו בערב ראש חודש אייר הלכנו יחד כחמישה עשר איש להתפלל על קבר רחל אמנו התפללנו מנחה וגם ערבית ואכלנו ושתינו בשמחה ובטוב לבב בחצות הלילה קמנו ואמרנו תיקון חצות ותיקון רחל בהתעוררות מרוב הבכי נפלה עלי תרדמה ובחלומי שמעתי קול רעש גדול שאלתי בחלום מה פשר הרעש הזה התגלה אלי הרה"צ רבי פנחס הלוי רוטנברג בנו של הרה"ק רבי מאיר מאפטא בעל אור לשמים' ואמר לי בלשון זו כלום לא ידעת שהרב ר' שלמהלי ראדומסק"ר בסכנה גדולה' לשמע קבר רחל לפני יותר ממאה שנה דבריו התחלתי לבכות בצער רב עד שנראתה לי דמותה של אמי הצדקת ע"ה ואמרה לי 'שווייג מיין קינד עס איז ב"ה גאהר נישט קשה' בא ואראה לך את הרבי מראדומסק עכשיו.
הלכתי עמה לחדר קטן וראיתי את הרבי מראדומסק יושב מוקף בתלמידיו ופניו לוהטות עד כי לא יכולתי להביט בו הרבי זימר את הפיוט קל מסתתר' ואחז בקטע מי קל כמוך עושה גדולות' ועדיין זוכר אני את הניגון ויהי לי למשיב נפש כל זה ראיתי בחלומי כשנסע אחר כך הרה"ק מראדומסק לרבו בעל הדברי חיים' מצאנז נטל יחד עמו את המכתב הזה כדי לספר לרבו על המעשה השמימי שנכתב בו.

מקור: המבשר תורני עמוד 226
 

שעת השקט

משתמש רגיל
בספר תולדות רבינו עקיבא איגר שכתבו בניו(עמ' 6) ,מובא שפעם אחת הביאו לו לאכול ולא אכל. לאחר שהפצירה בו הרבנית הוא גילה ש " הוגד לו בחלום בליל העבר שיוצג לו לאכול , ולא יאכל ממנו ואם כי הוא רק חלום מ"מ אין נזק אם יחוש לו" הרבנית ציוות על המשרתת שתביא הקרביים של העוף ומצאו בהם שאילה. וכשהובאו הקרבים לרעק"א הטריף העוף. " אז ידעה כי דבר אלוקים הוא לשומרו לבל יכשל במאכל איסור

וכמובן ראוי להזכיר את שו"ת מן השמים שכולו שאלות חלום.
 

אלימלך

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
בחלום אדבר בו נאמר בנביאים בלבד, כדמפורש בקרא ''אם יהיה נביאכם ה' בחלום אדבר בו''.
כתבתי זאת ע"פ ברכות נה:
שמואל כי הוה חזי חלמא בישא אמר: וחלמות השוא ידברו. כי הוה חזי חלמא טבא אמר: וכי החלומות השוא ידברו? והכתיב בחלום אדבר בו. רבא רמי: כתיב בחלום אדבר בו וכתיב וחלמות השוא ידברו! - לא קשיא, כאן - על ידי מלאך, כאן - על ידי שד
 

חכם באשי

משתמש ותיק
יש ספר שאסף את הכל, אם איני טועה קוראים לו: "בחלום אדבר בו", בו אסף כל חלומות גדול"י בתורה.
 

מ.א.ה.

משתמש רגיל
לפנינו לקט ציטוטים מספרי הראשונים אשר מתעדים ומצטטים דברי תורה שנתגלו להם בדברי חלומות.

רבינו אליעזר ב"ר נתן - הראב"ן, מספר על עצמו (פסקי ראב"ן סי' כ"ו) - 'בשנת תתקי"ב אירע מעשה, שהוציא חתני אליקים יין מחבית לכלי קטן ששתה ממנו גוי יין כשר, והיה הכלי נסך. ושאלני אם היין כשר ואמרתי לו יודע אתה אם היה הכלי נגוב, ואמר הן, והיתרתיו. ויום שבת היה. לאחר אכילה ישנתי, ובא אלי מורי חמי בחלום והיה קורא השותים במזרקי יין, וחזירי. ואני הייתי מפרש בחלום אלו הגוים ששותים יין נסך ואוכלים בשר חזיר, ובהקיצותי הבנתי כי הודיעני על היין שהוא נסך שלא היה הכלי נגוב. ונסיתי ולקחתי אותו כלי עצמו והנחתיו ב' ימים ולילה אחד ולא נגב, וידעתי כי לא יפה היתרתי ואסרתי את היין שבחבית, והתעניתי ב' ימים וגם השותים אותו'.

בשו"ת התשב"ץ כתב רבינו שמשון בן צמח את אשר בדידיה הוי עובדא. וכך כתוב שם (שו"ת התשב"ץ חלק ב סימן קנ"ט): 'ואומר לך מה שאירע לי, לילה א' הנני בחלומי אוכל דברים טמאים, ועמדתי מרעיד ונפשי עגומה עלי. והנה השליח הקונה לי בשר הביא לי בשר ביום ההוא ואמר לי כמצחק - הנה הבשר הזה נאסר והותר, אמרתי לו - ואיך, אמר לי מצא סי' מכה בדופן. אז אמרתי זהו הדבר הטמא שהייתי אוכל בחלומי, צויתיו להחזירו, ומאז הייתי נזהר מכיוצא בזה ואוסר על עצמי...'.

בשו"ת הרדב"ז (חלק ו, סימן שני אלפים רפ"ו) נשאל - 'מי שיש לו תפילין לדעת ר"ת ורצה לעשותם לדעת רש"י אם יש בדבר חשש איסור'. הרדב"ז בתשובתו מצדד לכאן ולכאן ועוסק בדבר כדרכה של תורה, בסוף דבריו מסיים: 'ואני נשאלתי על זה, והוריתי שהדבר מותר, ובאותו הלילה הראוני בחלומי שלא הוריתי יפה וחזרתי בי, ועיינתי בדבר וראיתי שיש בזה זלזול בכל גאוני עולם ולכן אני גוזר ואומר שאסור לעשות כן מן הדין מהטעמים אשר כתבתי'.

בספר 'אור זרוע' (מסכת עבודה זרה פרק אין מעמידין סימן ר) עוסק בהלכות סימני דגים טהורים ואיסור אכילת דגים טמאים, בין הדברים דן אודות הדג הנקרא בלבוטא [או: בורביטא]. ומספר כך: 'ואני המחבר שמעתי מפי הקדוש רבי' יהודה החסיד זצ"ל שאמר בלשון הזה, שכל מי שיאכל בלבוטא לא יזכה לאכול לויתן. ולמעשה שנשאל אמר, וכן שמעתי על האמת שרבי' אפרים בר יצחק זצ"ל מריגנשבורק פעם אחת התיר אותם, ובו בלילה הביאו לפניו בחלום קערה מליאה שרצים לאוכלם וכעס על המביא. ואמר לו למה אתה כועס הלא אתה הוא המתיר. וכעס על בעל החלום שכך אמר לו. ומתוך כך הקיץ ונזכר שהתיר בלבוטא בו ביום, מיד עמד ממטתו ושיבר כל קדרות וקערות שאכלו בהם...'.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
שעת השקט אמר:
בספר תולדות רבינו עקיבא איגר שכתבו בניו(עמ' 6) ,מובא שפעם אחת הביאו לו לאכול ולא אכל. לאחר שהפצירה בו הרבנית הוא גילה ש " הוגד לו בחלום בליל העבר שיוצג לו לאכול , ולא יאכל ממנו ואם כי הוא רק חלום מ"מ אין נזק אם יחוש לו" הרבנית ציוות על המשרתת שתביא הקרביים של העוף ומצאו בהם שאילה. וכשהובאו הקרבים לרעק"א הטריף העוף. " אז ידעה כי דבר אלוקים הוא לשומרו לבל יכשל במאכל איסור

[highlight=yellow]וכמובן ראוי להזכיר את שו"ת מן השמים שכולו שאלות חלום[/highlight].
אמנם חלק קטן מהאחרונים ייחסו אותו לאחד מקמאי אבל היום רוב רובם גם של הפוסקים וגם של החוקרים שוללים זאת ומיחסים כמדומני לבן של התפארת ישראל או משהו כזה כדאי לבדוק
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
שעת השקט אמר:
בספר תולדות רבינו עקיבא איגר שכתבו בניו(עמ' 6) ,מובא שפעם אחת הביאו לו לאכול ולא אכל. לאחר שהפצירה בו הרבנית הוא גילה ש " הוגד לו בחלום בליל העבר שיוצג לו לאכול , ולא יאכל ממנו ואם כי הוא רק חלום מ"מ אין נזק אם יחוש לו" הרבנית ציוות על המשרתת שתביא הקרביים של העוף ומצאו בהם שאילה. וכשהובאו הקרבים לרעק"א הטריף העוף. " אז ידעה כי דבר אלוקים הוא לשומרו לבל יכשל במאכל איסור

[highlight=yellow]וכמובן ראוי להזכיר את שו"ת מן השמים שכולו שאלות חלום[/highlight].
אמנם חלק קטן מהאחרונים ייחסו אותו לאחד מקמאי אבל היום רוב רובם גם של הפוסקים וגם של החוקרים שוללים זאת ומיחסים כמדומני לבן של התפארת ישראל או משהו כזה כדאי לבדוק
אתה בטוח שלא החלפת עם הבשמים ראש שמיחסים לרבי שאול ברלין?
מעולם לא שמעתי שיש פקפוק לגבי שו"ת מן השמים ואפילו ויקפדיה לא שמעו על זה...
 

נדיב לב

משתמש ותיק
גבריאל פולארד אמר:
נדיב לב אמר:
שעת השקט אמר:
בספר תולדות רבינו עקיבא איגר שכתבו בניו(עמ' 6) ,מובא שפעם אחת הביאו לו לאכול ולא אכל. לאחר שהפצירה בו הרבנית הוא גילה ש " הוגד לו בחלום בליל העבר שיוצג לו לאכול , ולא יאכל ממנו ואם כי הוא רק חלום מ"מ אין נזק אם יחוש לו" הרבנית ציוות על המשרתת שתביא הקרביים של העוף ומצאו בהם שאילה. וכשהובאו הקרבים לרעק"א הטריף העוף. " אז ידעה כי דבר אלוקים הוא לשומרו לבל יכשל במאכל איסור

[highlight=yellow]וכמובן ראוי להזכיר את שו"ת מן השמים שכולו שאלות חלום[/highlight].
אמנם חלק קטן מהאחרונים ייחסו אותו לאחד מקמאי אבל היום רוב רובם גם של הפוסקים וגם של החוקרים שוללים זאת ומיחסים כמדומני לבן של התפארת ישראל או משהו כזה כדאי לבדוק
אתה בטוח שלא החלפת עם הבשמים ראש שמיחסים לרבי שאול ברלין?
מעולם לא שמעתי שיש פקפוק לגבי שו"ת מן השמים ואפילו ויקפדיה לא שמעו על זה...
יותר ממאה אחוז!
 

נדיב לב

משתמש ותיק
גבריאל פולארד אמר:
נדיב לב אמר:
יותר ממאה אחוז!
לא הבנתי. הרדב"ז מצטט אותו אז איך זה יכול להיות בן של התפארת ישראל?
גם החיד"א שהיה לפניו
אז כנראה מישהו אחר
כך זכור לי שראיתי מאמר ארוך שכותב שהוא זוייף
חפשתי בשבילך ועד כה לא מצאתי אולי אחרים ימצאו
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
גבריאל פולארד אמר:
נדיב לב אמר:
יותר ממאה אחוז!
לא הבנתי. הרדב"ז מצטט אותו אז איך זה יכול להיות בן של התפארת ישראל?
גם החיד"א שהיה לפניו
אז כנראה מישהו אחר
כך זכור לי שראיתי מאמר ארוך שכותב שהוא זוייף
חפשתי בשבילך ועד כה לא מצאתי אולי אחרים ימצאו
אני חוזר ואומר שהחלפת את הבשמים ראש עם שות מן השמים
 

נתן10

משתמש רגיל
לאחרונה היתה כתבה בעיתון המודיע על חלומות מענינים מי שיוכל לעלות את ה' לפני בני ישראל:כתבה בפרשת מקץ כמדומני מהרב אהרן פרלוב


ובאור החיים הק' בראשית פרק מט פסוק יא
או יאמר על זה הדרך שהכתוב מדבר בב' הגאולות המפורסמות, הא' היא של מצרים, והב' היא גאולה העתידה בעזר השם וכנגד גאולה הא' אמר אוסרי לגפן, על דרך אומרו (תהלים פ ט) גפן ממצרים תסיע, שאז כפה ה' לפניהם בחינה אחת הנקראת עיר, והוכנע לפני הגפן וכנגד גאולה הב' בעזר השם שתהיה בימינו אמר ולשורקה, פירוש בעת אשר ישרוק ה' דכתיב (זכריה י ח) אשרקה להם ואקבצם, אז בני אתונו ח אמר לשון רבים, לומר כל בחינות האומות כי ביציאת מצרים לא הכניע ה' לפניהם אלא ראש אומות שהם מצרים וכנען, שהם ז' עממין שהם היו ראש ותגבורת לכל האומות, אבל ע' אומות לא הוכנעו ולא ניתנו להם אבל לעתיד לבא בעזר השם לא יניח מהאומות אומה גדולה או קטנה שלא תנתן להם, והוא אומרו בני אתונו פירוש מלבד עירה, אלא גם בני אתונו:
ואולי נוכל לומר עוד על דרך מה שאמרו בזוהר (במדבר רלא:) כי בסטרא אחרא הנקבה היא יותר חזקה מהזכר, כי הזכר נוטל יותרת שלה ונקרא יותרת הכבד [glow=red][sup]וכדבר הזה ובחזיון הראוני בחלום[/sup][/glow] שהאבקתי במלחמה עם הזכר ויהי נקל בעיני להכניעו והפלתי אותו בכחי, ולנקבה נתאמצתי בכל כחי כמה פעמים ואחר כמה טרחות יכולתי להשליכה כמה מעלות למטה לארץ, אך לא כבעלה הזכר ולזה אמר כנגד גאולה העתידה "ולשרקה" עת אשר ישרוק ה' ויקבצם, "בני אתונו" אותם שבאים מכח הנקבה, גם אותם יאסור ה' לפני בני ישראל:
 

נתן10

משתמש רגיל
בדגל מחנה אפרים יש שם בערך 15 קטעים שמתחיל ראיתי בחלום.
יש חלום מענין לגבי החזקת ד' המינים המובא בספר רקאנטי פרשת אמור על התורה הב"י מביאו בהלכות ארבעה מינים מי שיכול שיעתיקו לתועלת הרבים
 

נתן10

משתמש רגיל
עבודת ישראל מהמגיד מקאזניץ זצוק"ל - פרשת שמיני
וכמו שאני בעצמי פעם אחד ראיתי הריב"ש ז"ל בחלום ושאלתי אותו מפני מה בתחלת עבודתי כאשר נכנסתי אל הצדיקים ללמוד ממעשיהם והרגלתי את עצמי לעבוד השי"ת הרגשתי בעצמי שינוי לטובה מיום אל יום בעסק התורה לשמה ובכוונת התפלה ושאר מעשים, ועתה אינני מרגיש כלל השינוי ונדמה לי כמו יום אתמול כן היום וכמו כן יום מחר, והשיב לי בדרך משל, כשהתינוק לומד א' ב' או סידור או חומש מידי יום ביומו ניכר השינוי בו שלומד יותר ממה שלמד אתמול, למשל בשבוע העבר למד פרשה א' חומש ועתה לומד ב' פרשיות וכיוצא בו. מה שאין כן אם הולך ומתגדל ולומד בעצמו גפ"ת עם הפוסקים והוא מפולפל גדול אין ניכר בו שינוי יום מיומו. אמנם לפי ראות עיני השכל בודאי מה שהאדם נעתק בגדלותו יום מיומו במדרגה הוא גדול אלף אלפים ככל המדרגות שהתינוק נעתק בכל השנה, כי המה בקטנות עכ"ל ודפח"ח. והוא דבר חכמה נפלאה. ועל פי הענין הנ"ל תבין כמה ענינים בספירה בגדלות וקטנות:
 

נתן10

משתמש רגיל
אוהב ישראל הרה"ק מאפטא זצוק"ל
ותען אסתר גו' תנתן לי נפשי גו' כי נמכרנו גו' להשמיד גו' ואלו לעבדים ולשפחות נמכרנו החרשתי גו' ויאמר המלך אחשורוש גו' מי הוא זה גו' אשר מלאו לבו לעשות כן. (ז, ג'ד' ה) והנה קשה הלשון נמכרנו שאמרה אסתר, כי היאך שייך לשון מכירה אצל הריגה. והיה צ"ל כי נגזר עלינו. ועוד למה הוסיפה אסתר לאמר ואלו לעבדים גו' נמכרנו החרשתי אשר לא נאמר עד הנה שום זכר מן מכירות לעבדים. ועוד מה אמר אחשורוש מי הוא זה וגו' הלא הוא בעצמו חתם א"ע על הגזירה כמו שאמר הכתוב ויכתוב בשם המלך וגו', כן הקשה אדמו"ר הרב הקדוש. ותירץ ע"ז ע"פ מה ששמע בשם הר"ר שרירא גאון זצ"ל ע"פ מעשה שהיה אז בימיו עשיר מופלג והיה לו ס"ת שהיה כתב ידו של עזרא הסופר. ולהעשיר הזה היו לו שני בנים. ולאחר פטירתו היה מחלוקת גדול בין הבנים היורשים מחמת שכל אחד מהם חפץ לקחת את הס"ת הזה מלקחת כל כסף וזהב שבעולם. והציעו טענותיהם לפני יודעי דת ויצא הפסק דין שהחלוקה תהיה ביניהם ע"פ הגורל ומי שיזכה ע"פ הגורל בהס"ת שייך לו הס"ת הזה. והטילו גורל ביניהם וזכה האחד בהס"ת הנ"ל ושמח מאוד שמחה גדולה. והיה בעיניו כמוצא שלל רב:
ולהשני היה לו יסורים גדולים כי אף שלקח כנגדו הרבה כסף וזהב כ"ז אינו שוה לו מגודל תשוקתו להס"ת הזה. והיה שם בהעיר הנ"ל מומר אחד ובראותו כל זאת מאוד חרה אפו על היורש הזה שאיבד הון רב בעד ס"ת אחד. ועשה ברשע להחליף את מלבושיו כדי שלא יכירוהו. והלך להבית הכנסת אשר היה שם הס"ת הזה. והתחבא שמה באיזה זוית עד הערב וכאשר הלכו כל האנשים לביתם לקח המומר הזה את הס"ת מנרתיקו ומצא כתוב (שמות נג, כ) ועבדתם את ה' אלהיכם ובירך את לחמך וגו' ועשה הרשע הזה ברשעתו ומחק את הע' מן ועבדתם וכתב א' במקומו ופיסל את הס"ת בחירוף וגידוף גדול ר"ל. ודבר זה לא נתוודע לשום אדם. ולאחר כמה ימים נודע הדבר שיש טעות כזה בהס"ת הזה. והנה היורש הזה שהס"ת נפל בגורלו היה לו צער גדול בשמעו מזה. ומגודל היסורים ודאגה נחלה מאוד כי אמר אף שיכולין לתקן הטעות הזה אבל לא יהיה נקרא ס"ת של עזרא הסופר. [highlight=yellow]ובא אליו אביו בחלום הלילה[/highlight] וסיפר לו את כל המאורע וצוה לחפש תחת השולחן ושם נמצא עין של המומר אשר יקוים בו עין תחת עין ועוד אמר לו אביו אשר הס"ת לא יתקן שום אדם, כי כן יצא הפסק מהב"ד של מעלה אשר עזרא הסופר בעצמו יתקן את הס"ת שלו וכן היה כאשר אמר אביו. וכאשר שמע הגאון הנ"ל המעשה הזאת אמר שעפ"ז נוכל לתרץ הפסוקים הנ"ל. כי המן הרשע עשה ג"כ כדבר הזה. היינו מתחילה כאשר בא לפי המלך לא גילה לו תוכן כוונתו הרע רק אמר שרצונו לקנות את היהודים לעבוד בהם. ונותן בעד זה עשרת אלפים ככר כסף. וכתב השטר מכירה על לה"ק לעבדם. והמלך אחשורש חתם א"ע על זה. ואח"כ עשה המן הרשע ברשתו ומחק את הע' וכתב א' במקומו בלשון לאבדם. ואח"כ כאשר ראו סופרי המלך את השטר מכירה שהיה נכתב לאבדם, אז כתבו הם פי' הדבר להשמיד להרוג ולאבד, וזהו שאמרה אסתר. ואלו לעבדים ולשפחות נמכרנו. היינו כאשר אמר לפניך בתחילה. החרשתי. ולכן כעס המלך אחשורוש ואמר מי הוא זה ואי זו הוא אשר מלאו לבו לעשות כן, פי' כי אני לא מכרתי אותם אלא לעבדים. ועל ידי זה עשה לנו השי"ת נסים ונפלאות על ידי מרדכי ואסתר. וכיה"ר שירומם קרן ישראל ב"ב אמן. ודפח"ח:
 

נתן10

משתמש רגיל
בספר ישמח משה פרשת נח דף כג/א מובא שם בתוך ענין רחב ומענין

וכתב שם שהר"ר יחיאל בן הרא"ש ז"ל מת בלא בנים, ובא בחלום לאביו לאחר מותו, ואמר לו ראוי הייתי להיות מבני עליה, אלא שדחפוני מפני שלא היה לי בנים, ואולי זה טעם להקים שם המת על נחלתו בתת לו אחיו זרע. וההריסה בבחינת הגוף הבנוי מד' יסודות, שבמותו בלא השארת מינו הממלא מקומו, נהרס בנינו לגמרי, עכ"ל יפה תואר ודפח"ח.
 

נתן10

משתמש רגיל
ועוד מובא שם בספר ישמח משה - פרשת תולדות
עוד נראה לפרש אם כן למה זה אנכי (בראשית כה כב). [highlight=yellow]כי הנה שמעתי בחלום (אור ליום י"א טבת)[/highlight] כי אף שיעקב נולד בטוב נוטה לטוב, כאמרם (ב"ר פס"ג ו') שהיה מפרכס בבטן אמו על פתחי בתי כנסיות ובתי מדרשות, ועשו נולד ברע נוטה לרע, כאמרם שהיה מפרכס בבטן אמו על פתחי עבודה זרה, ואם כן לפי זה לכאורה משולל הבחירה כמעט מהם. אך זה היה עיקר פעולת בחירתם על ידי שהיו אחים תאומים בבטן אמם ויש להם התערבות, אם כן עשו בנטותו לרע בחשקת נמרץ, מושך את יעקב עמו, וההיפך ביעקב, ואם כן היה די התחזקות הבחירה בכל אחד שכל אחד עמד בשלו, [highlight=yellow]עד כאן שמעתי בחלום. והנה אף אני בחלומי אז אמרתי לפרש[/highlight]הפסוק במלאכי (א ב-ג) על פי זה אהבתי אתכם אמר ה' ואמרתם במה אהבתנו הלא אח עשו ליעקב ואוהב את יעקב (מלאכי א ג) ואת עשו שנאתי, עד כאן. כי הנה עיקר האהבה נצמח מאבות הקדושים, וכמו שמפרשין בפסוק (דברים י טו) רק באבותיך חשק ה'. והנה מאברהם יצא ישמעאל ומיצחק עשו, רק אב זקן גרם אהבה לישראל. והנה הקושיא במה אהבתנו, כמו במה אדע שאמר אברהם (בראשית טו ח), שדרשו (ב"ר פמ"ד י"ד) באיזה זכות. ר"ל כיון שמטבע הטוב להטיב, מאי כולי האי וצדיק מה פעל. ולזה השיב הלא אח עשו ליעקב והיה להם התערבות, ואף על פי כן זה פירש לתומו וזה לרשעו, ומשום זה ואוהב את יעקב ואת עשו שנאתי (עד כאן אמרתי בחלום). והנה לפי זה נראה שכוונה עמוקה הית לו ית' בענין זה, כי אי אפשר לשתול מטע ה' להתפאר, רק על ידי יסוד טוב, ואם כן היה משולל הבחירה וזה גם כן אינו טוב, לכך נולד עשו עמו, והבן. וז"ש הכתוב ויתרוצצו הבנים בקרבה כפירוש רש"י כשהיתה עוברת וכו', ותאמר אם כן שיש בטבעם כך בהיותם במעי אמם, מורה שאין בחירה בהם ואינם ראוים לשכר ועונש, למה זה אנכי, כלומר למה נוצרו בבטן אשה, היה לו להשי"ת לבראם, או לשלוח עיר וקדיש מן שמיא, ולעומתו מכח הסט"א, ותלך לדרוש את ה'. ויאמר ה' לה שני גיים בבטנך, היינו שני מקורות זה מקור קדוש וזה להיפך, ושניהם בבטן מתערבים זה בזה, ושני לאומים ממעיך יפרדו זה לרשעו וזה לתומו, ולאום מלאום וגו', כלומר שכל אחד ואחד שואב מחבירו, על כן יאמץ פירוש יצטרך להתגבר בגבורתו ובחירתו למען יעמוד בשלו, והיינו כמו שפירשתי הלא אח עשו ליעקב וכו', אם כן שניהם בעלי בחירה, שלזה גבורת בחירתו מחמת זה ולזה מחמת זה, והבן כי נכון מאד הוא ומכוון בלשון תורה הק':
 

נתן10

משתמש רגיל
ובפרשת השבוע שם בספר ישמח משה - פרשת בא הביא חלום נפלא בפירוש הפסוק לכו נא הגברים ועבוד את ה' כי אותה אתם מבקשים (שמות י יא). [highlight=yellow]נתגלה לי בחלום פירוש על זה,[/highlight] כי דרך המלך לדבר בלשון חכמה וברמז, והענין כי באמת האנשים נבראו רק להדמות לעליונים, כמו שנאמר (בראשית א כו) בצלמנו כדמותינו, והוא על ידי עבודת השי"ת, מה שאין כן הנשים עיקר בריאתן רק לצורך האנשים להיות להם לעיזר, כמו שנאמר (שם בראשית ב יח) אעשה לו עזר וגו', לכך לא נצטוו כל כך במצות רק בלא תעשין שלא תתקלקל, ובמצות חלה נדה הדלקה על דרך העזר, וכן אמרו רז"ל (ברכות דף י"ג [ברכות י"ז ע"א]) הני נשי במאי זכיין, ומפרש באמתוני וכו', והוא הכל על דרך העזר כי הוא תכלית בריאתן ושלמותן. וזה אומרו לכו נא הגברים ועבדו את ה', אבל לא הנשים, כי אותה ר"ל האשה אתם מבקשים, ר"ל רק אתם צריכים להם ולזה נבראו, אבל לא לעבוד להשי"ת ולאו בת עבודה היא כי לא נבראת לכך. אבל לנו וראוי לשמוח באשתו, כן הוא מדרך השכל וכן גם כן מצד התורה ושמחת אתה וביתך (דברים יד כו), וכן קיימא לן דאף דאשה פטורה מן הראיה, מכל מקום מחוייבת לעלות לרגל כדי לשמוח עם בעלה, כמבואר בחגיגה (דף וא"ו (ו') ע"א) אימיה דמחייבא בשמחה אייתיתיה, ועיין שם פירוש רש"י (ד"ה מחייבא) והבן:
 
A

Anonymous

Guest
יש מכתב ידוע מהאדמור מערלוי זצ"ל ששלח למרן הגריש אלישיב זצ"ל שהוא כותב להגריש"א שהוא חלם על קושיה שהוא הקשה להגרי"ש בחלום.
והגרי"ש עונה בתשובה [נדפס בתשובות הגריש"א] שאף שאין לו זמן לענות, אבל הואיל ואיתרחיש ביה מילתא על כן הוא עונה על הקושיה.
 

כותר

משתמש ותיק
באורחות צדיקים שער האמת מובא,
שמי שכל חשבותיו הם אמת, ולא חושב על הבלים, אז גם חלומותיו אמיתיים.
 

חכם באשי

משתמש ותיק
אלימלך אמר:
חכם באשי אמר:
יש ספר שאסף את הכל, אם איני טועה קוראים לו: "בחלום אדבר בו", בו אסף כל חלומות גדול"י בתורה.
תודה רבה!
מצאתי כאן https://zbermanbooks.com/%D7%91%D7%97%D7%9C%D7%95%D7%9D-%D7%90%D7%93%D7%91%D7%A8-%D7%91%D7%95
חסום לי הקישור,
האם אכן שם הספר "בחלום אדבר בו"? אם מישהו יוכל להעלות עמוד שער בבקשה
 
חלק עליון תַחתִית