דרוש מקור- ימי האדם מחולקים לג' תאוה, ממון כבוד

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
מה המקור לכך דג' היצה"ר של תאוות, ממון, כבוד, מתחלקים לג' שלבים בימי האדם, בצעירותו תאוות (תאות נשים), אח"כ ממון, ובזקנה כבוד.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
גבריאל פולארד אמר:
מה המקור לכך דג' היצה"ר של תאוות, ממון, כבוד, מתחלקים לג' שלבים בימי האדם, בצעירותו תאוות (תאות נשים), אח"כ ממון, ובזקנה כבוד.
לא יודע מקור אבל ההגיון נוטה לקבל את הדברים. וזו חלוקה שגם בלי מקור היה אפשר לעשות אותה.
 

דרומאי

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
גבריאל פולארד אמר:
מה המקור לכך דג' היצה"ר של תאוות, ממון, כבוד, מתחלקים לג' שלבים בימי האדם, בצעירותו תאוות (תאות נשים), אח"כ ממון, ובזקנה כבוד.
לא יודע מקור אבל ההגיון נוטה לקבל את הדברים. וזו חלוקה שגם בלי מקור היה אפשר לעשות אותה.
דוקא ההגיון שלי נוטה שלא לקבל את הדברים. אטו תאוות ממון לא שייך בצעירים? ותאוות נשים האם לא שייכת במבוגרים (לבד במצב של 'ותפר האביונה')? ותאוות כבוד מתחילה דוקא בגיל המבוגר?
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
עי' מהר"ל ח"א ב"מ: ומפני מה ראוי אל הזקנים כבוד מפני שהם מסולקים מן החומר שממנו הפחיתות, כי כאשר הוא זקן אז מסתלק הגוף, ולפיכך ראוי אליו הכבוד בעולם שהוא מסולק מן הגוף, והוא כולו כבוד
 
למדו את זה מגמרא בברכות ג, "משמרה ראשונה חמור נוער, שניה כלבים צועקים שלישית תינוק יונק משדי אמו ואשה מספרת עם בעלה", שהמשמרות מסמלות את עתות האדם - החמור נוער כשיש לו תאוות משגל, הכלבים רודפים אחר אוכל (=פרנסה, ממון), אבל הכבוד לא זכור לי איך למדו מהחלב, משהו קשור לתהליך הפנימי של יצירת חלב ע"י הדם
 

שמעיה

משתמש ותיק
גם אני שמעתי את זה, אך בתוספת רעיון שככל שאדם משלים עצמו יותר אין בו אלא תאווה לכבוד שהיא עניין דק ורוחני.
ושמעתי מאחד מהעוסקים בעזרה רוחנית לציבור, שכיום בעקבתא דמשיחא - התערבבו העניינים והרבה מהצעירים משוקעים בכבוד, והרבה מהזקנים בתאווה כפשוטה.
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
נדיב לב אמר:
גבריאל פולארד אמר:
מה המקור לכך דג' היצה"ר של תאוות, ממון, כבוד, מתחלקים לג' שלבים בימי האדם, בצעירותו תאוות (תאות נשים), אח"כ ממון, ובזקנה כבוד.
לא יודע מקור אבל ההגיון נוטה לקבל את הדברים. וזו חלוקה שגם בלי מקור היה אפשר לעשות אותה.
דוקא ההגיון שלי נוטה שלא לקבל את הדברים. אטו תאוות ממון לא שייך בצעירים? ותאוות נשים האם לא שייכת במבוגרים (לבד במצב של 'ותפר האביונה')? ותאוות כבוד מתחילה דוקא בגיל המבוגר?
הכונה לתאוה העיקרית, וכמובן שבכל אחד שייך את כל הג'.
 

עורך תורני

משתמש רשום
גבריאל פולארד אמר:
מה המקור לכך דג' היצה"ר של תאוות, ממון, כבוד, מתחלקים לג' שלבים בימי האדם, בצעירותו תאוות (תאות נשים), אח"כ ממון, ובזקנה כבוד.
מופיע כמדומה בספר נתיבות שלום על פרקי אבות
 
חלק עליון תַחתִית