הרי שהיה אומר לו אביו לעבור על דברי תורה, בענין לכתחילה

נושאים שונים

פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1360
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 642 פעמים
קיבל תודה: 445 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

הרי שהיה אומר לו אביו לעבור על דברי תורה, בענין לכתחילה

שליחה על ידי אוריאל » 18 דצמבר 2018, 00:36

מבואר בגמרא דלא ישמע לו, דכולכם חייבין בכבודי.
ובשו"ע יו"ד סי' רמ פסק דאפילו במצוות עשה או באיסור דרבנן לא ישמע לו, וכתב הגר"א דאעפ"י שבגמרא יבמות משמע דרק לענין לעבור בל"ת שיש בו כרת לא ישמע לו, מ"מ סמך המחבר על מה שנמצא במד"ר גבי מלך דאפילו על איסור דרבנן אין שומע לו [וע"ש בב"י שכתב ב' סברות למה אפילו בדרבנן אין שומעין לו ולא הזכיר מדברי המד"ר, הו"ד בבאר הגולה, וי"ל כוונת הגר"א דמ"מ לולי המד"ר לא היה פוסק כן נגד משמעות הגמרא ביבמות, ודוק].

נתעוררתי להסתפק מה הדין אם אביו אמר לו לעבור על דין "לכתחילה", ואומר לו די שתצא חובתך בדיעבד. האם כאן יש לו לשמוע לו כיון שאינו עובר על דבר תורה ואפילו לא על דבר מדבריהם, או דס"ס גם זה נכלל בכולכם חייבין בכבודי, אחר שודאי יש לאיש נלבב לצאת ידי חובת כל השיטות והדעות. ויש לדון היכן שהלכתחילה הוא דין מדאורייתא, והיכן שהדין הוא מדרבנן.


זוזו
הודעות: 143
הצטרף: 11 דצמבר 2017, 00:51
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 33 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרי שהיה אומר לו אביו לעבור על דברי תורה, בענין לכתחילה

שליחה על ידי זוזו » 18 דצמבר 2018, 01:54

לכאו' אם הדין הוא לעשות כך וכך רק שדיעבד יצא כגון שאביו אמר לו לברך ברוך ד' מלך העולם וכו' ולדלג על 'אתה' [וכגון שטוען שכך מנהגם או שאר שטות כגון זה] שדיעבד יוצאים (מ"ב ריד ג) ודאי לא ישמע לו שהרי חכמים ציוו לא לעשות כן אלא שלא העמידו דבריהם אם עשה קרוב לדבריהם.
אך אם זה מח' וכדו' שיש על מי לסמוך בדרבנן יש לדון להעדיף את קיום מצות האב דאו' על פני להחמיר שיטות. אבל זה לא שחור לבן, למשל מה הדין אם האבא אומר לעשות דבר שהרמ"א כתב עליו שאפשר להקל במקום הפסד מרובה, האם נימא שבעצם עיקר עיקר הדין דשרי ולכן במקום הפסד מקילין למעשה וא"כ ציווי האב דומה להפסד מרובה מבחינת הצורך הגדול וכמובן רק מתי שאביו עומד עליו שיעשה המעשה ולא מוכן לרדת מרצונו בשביל המקום ב"ה.


פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1360
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 642 פעמים
קיבל תודה: 445 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרי שהיה אומר לו אביו לעבור על דברי תורה, בענין לכתחילה

שליחה על ידי אוריאל » 20 דצמבר 2018, 02:59

התעוררתי לעוד ספק.
בשו"ע כתוב שאם אומר לו לעבור על מצות עשה ואפילו על איסור דרבנן לא ישמע לו.
מה הדין היכן שאומר לו לא לקיים מצות עשה קיומית, ולא מ"ע שמחוייב בה?

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: Bing [Bot] | 1 אורח