האבן עזרא קובע: המספר (הפרט) הראשון אינו 1 אלא 3 !

במבי

משתמש ותיק
ראיתי לשון מענינת של האבן עזרא:

"האחד סוד כל המספר ויסודו, ושנים תחילת מספר הזוגות, ושלשה תחלת מספר הנפרדים" (שמות ג-טו)
והדבר הינו חידוש גדול שהרי מקובל היום שהספרה הראשונה היא 1 והיא ה"פרט" הראשון (או פרד כלשון העם)
וכמו כן חוזר על כלל זה בספרו יסוד מורא שער יא' וכותב "האחד סבת המספר ואינו מספר".

ומביא בעל סדר הדורות בערך יוסי בן יועזר איש צרידה בשם ספר ערוגות הבושם פ"ט
ומצטט, "מספר ג' לדעת קדמונים הוא ראשון לקרא מספר, מפני שבו זוג ונפרד ב' קצוות אמצעי
או ראש ותוך וסוף, ועל ג' יצדק לומר "כל" ולא על פחות, ולכן השרפים מקלסים בקדושה משולשת,
וברכת כהנים משולשת, ואורייתא משולשת לעם משולש בירח שלישי" עכ"ל

וא"כ צ"ב האם האבן עזרא מסכים עמו ואינו מכנה את הזוגות בתור מספר וא"כ המספר הראשון הוא ג', או שהוא חולק עליו והמספר הראשון הוא 2 רק שהוא זוגי.
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
וכמו"כ ראיתי שלאבן עזרא יש ספר מיוחד רק על הספרה "אחד"
 

קבצים מצורפים

  • Hebrewbooks_org_22089.pdf
    2.3 MB · צפיות: 19

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
מכל מלמדי השכלתי אמר:
פעם שמעתי שהאבן עזרא הוא הראשון שלימד את הרעיון של הספרה אפס להכפלה עשרונית

אכן ה"מכלול" מביא שה"אבן עזרא" הביא את השיטה העשרונית לאירופה, אך לא בטוח שהוא הראשון כדאיתא התם.

עיין

https://www.hamichlol.org.il/השיטה_העשרונית
 

יהודה1

משתמש ותיק
נראה לי שכוונת האבן עזרא שהמושג "מספר" הוא ספירת של כמה עצמים, ולכן אחד אינו מספר שהריי אין שם כמה עצמים. אבל 3 הוא מספר של כמה עצמים ויש בו גם פרד.
 

בנציון

משתמש ותיק
יהודה1 אמר:
נראה לי שכוונת האבן עזרא שהמושג "מספר" הוא ספירת של כמה עצמים, ולכן אחד אינו מספר שהריי אין שם כמה עצמים. אבל 3 הוא מספר של כמה עצמים ויש בו גם פרד.
כך כותב הרמ"ק בספרו אור יקר (כרך א עמ' סב)
ואין האחד מספר שיסופר כי לא מספר ייקרא אלא משנים ולמעלה, שהוא מספר קיבוץ האחדים שנים, אבל אחד אינו מספר, שהכל אחד ואין קיבוץ חלקים.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
יהודה1 אמר:
נראה לי שכוונת האבן עזרא שהמושג "מספר" הוא ספירת של כמה עצמים, ולכן אחד אינו מספר שהריי אין שם כמה עצמים. אבל 3 הוא מספר של כמה עצמים ויש בו גם פרד.
אכן.
וזהו ההבדל בין "מספר" שמשמעותו שסופרים פריטים במספר.

לבין "סיפרה" שהיא הסימן שעל ידו סופרים.
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
במבי אמר:
ראיתי לשון מענינת של האבן עזרא:

"האחד סוד כל המספר ויסודו, ושנים תחילת מספר הזוגות, ושלשה תחלת מספר הנפרדים" (שמות ג-טו)
והדבר הינו חידוש גדול שהרי מקובל היום שהספרה הראשונה היא 1 והיא ה"פרט" הראשון (או פרד כלשון העם)
...

ניתן לומר שדברי האבן עזרא רמוזים בתחילת הירושלמי בברכות בדף א: שכותב שצאת הכוכבים זה שלושה כוכבים כי ״כוכבים״ משמע שניים ו״קדמיא לא מתחשב״ (לא סופרים את הראשון)
 
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
במבי אמר:
במבי אמר:
ראיתי לשון מענינת של האבן עזרא:

"האחד סוד כל המספר ויסודו, ושנים תחילת מספר הזוגות, ושלשה תחלת מספר הנפרדים" (שמות ג-טו)
והדבר הינו חידוש גדול שהרי מקובל היום שהספרה הראשונה היא 1 והיא ה"פרט" הראשון (או פרד כלשון העם)
...

ניתן לומר שדברי האבן עזרא רמוזים בתחילת הירושלמי בברכות בדף א: שכותב שצאת הכוכבים זה שלושה כוכבים כי ״כוכבים״ משמע שניים ו״קדמיא לא מתחשב״ (לא סופרים את הראשון)
 

ואולי ע"פ הירושלמי יותר מובן מדוע זימון זה בשלושה שבתוך "רבים" אהללנו וקדמיא לא מתחשב וזאת אע"פ הגמ' - מְנָא הָנֵי מִילֵּי? אָמַר רַב אַסִּי: דְּאָמַר קְרָא ״גַּדְּלוּ לַה׳ אִתִּי וּנְרוֹמְמָה שְׁמוֹ יַחְדָּו״. רַבִּי אֲבָהוּ אָמַר: מֵהָכָא: ״כִּי שֵׁם ה׳ אֶקְרָא הָבוּ גֹדֶל לֵאלֹהֵינוּ״ (ברכות מה.)

ואולי אף דרשת הגמ' ואשה כי תזוב דמה ימים רבים ו"רַב נַחְמָן אָמַר שְׁלֹשָׁה, יָמִים שְׁנַיִם רַבִּים שְׁלֹשָׁה" (גיטין מו.) ועצם המילה "רבים" כבר רומזת על השלושה וגם ללא הקדמת ה"ימים" רק שא"א לומר אחרת.
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
במבי אמר:
וכמו"כ ראיתי שלאבן עזרא יש ספר מיוחד רק על הספרה "אחד"

בספרו האבן עזרא גם כותב על נושא זה ויש הסברים מתימטיים מפורטים מפי המהדיר
 
 

קבצים מצורפים

  • image.png
    image.png
    206.8 KB · צפיות: 31
  • image.png
    image.png
    188.9 KB · צפיות: 31
  • image.png
    image.png
    199 KB · צפיות: 31
  • image.png
    image.png
    208.8 KB · צפיות: 31
חלק עליון תַחתִית