הנחת תפילין או תפילה בציבור

נושאים שונים

גבריאל פולארד
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 399
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 661 פעמים
קיבל תודה: 211 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנחת תפילין או תפילה בציבור

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 13 ינואר 2019, 14:23

האחד בא לגור כתב:
גבריאל פולארד כתב:אם אינני טועה במשנ"ב סי' סו מבואר דתפלה עם תפלין עדיפא מתפלה בציבור. כך שלא רק מטעם מצות תפלין יש לו להניח תפלין.
המשנ"ב מדבר על שחרית, והשאלה כאן היא על מנחה.
מכיון שמדובר על אחד שלא הניח תפלין בשחרית אין שום הבדל בין שחרית למנחה בענין זה. ועי' בשע"ת הלכות ת"ב בשם שבות יעקב.

ערכים:


האחד בא לגור
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 219 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנחת תפילין או תפילה בציבור

שליחה על ידי האחד בא לגור » 13 ינואר 2019, 14:30

גבריאל פולארד כתב:
האחד בא לגור כתב:
גבריאל פולארד כתב:אם אינני טועה במשנ"ב סי' סו מבואר דתפלה עם תפלין עדיפא מתפלה בציבור. כך שלא רק מטעם מצות תפלין יש לו להניח תפלין.
המשנ"ב מדבר על שחרית, והשאלה כאן היא על מנחה.
מכיון שמדובר על אחד שלא הניח תפלין בשחרית אין שום הבדל בין שחרית למנחה בענין זה. ועי' בשע"ת הלכות ת"ב בשם שבות יעקב.
מכיון שהמנהג הוא להניח בשחרית אז זהו זמנו, ואינו דומה לת"ב שעיקר זמנו של הציבור הוא במנחה ,ועל תפילת מנחה קבעו את זמנם.


גבריאל פולארד
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 399
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 661 פעמים
קיבל תודה: 211 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנחת תפילין או תפילה בציבור

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 13 ינואר 2019, 14:34

האחד בא לגור כתב: מכיון שהמנהג הוא להניח בשחרית אז זהו זמנו, ואינו דומה לת"ב שעיקר זמנו של הציבור הוא במנחה ,ועל תפילת מנחה קבעו את זמנם.
לכן שלחתי אותך לשע"ת ששם מבואר שאין הבדל בין מנחה עם תפלין לבין מעריב מבעו"י עם תפלין (אף שהוא תמוה מטעם תרתי דסתרי) ועיקר הענין הוא תפלה כלשהי עם תפלין.
[ובלא"ה כיון דכתבו הראשונים דמעיקר הדין ט"ב זמן תפלין א"כ עיקר זמנו מהבוקר, ורק מחמת מנהג נהגו כן, עד כדי כך שיש שכתבו שאסור לישון קודם הנחתם].


האחד בא לגור
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 219 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנחת תפילין או תפילה בציבור

שליחה על ידי האחד בא לגור » 13 ינואר 2019, 14:42

גבריאל פולארד כתב:
האחד בא לגור כתב: מכיון שהמנהג הוא להניח בשחרית אז זהו זמנו, ואינו דומה לת"ב שעיקר זמנו של הציבור הוא במנחה ,ועל תפילת מנחה קבעו את זמנם.
לכן שלחתי אותך לשע"ת ששם מבואר שאין הבדל בין מנחה עם תפלין לבין מעריב מבעו"י עם תפלין (אף שהוא תמוה מטעם תרתי דסתרי) ועיקר הענין הוא תפלה כלשהי עם תפלין.
[ובלא"ה כיון דכתבו הראשונים דמעיקר הדין ט"ב זמן תפלין א"כ עיקר זמנו מהבוקר, ורק מחמת מנהג נהגו כן, עד כדי כך שיש שכתבו שאסור לישון קודם הנחתם].
טעות, הוא מדבר שם מצד ק"ש עיין שם להדיא שכתב שם שלפני י"ח יחלוץ את התפילין
כל הענין של תפילה הוא המנהג, דמדאורייתא או שצריך כל היום, או פעם אחת לא משנה מתי, ממילא כיון שבת"ב המנהג במנחה, אף שזמן החיוב הוא לפני כן ,זה בדיוק אותו דבר כמו בכל יום לפני שחרית, ושחרית דכל יום, ומנחה דת"ב שווים.


גבריאל פולארד
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 399
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 661 פעמים
קיבל תודה: 211 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנחת תפילין או תפילה בציבור

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 13 ינואר 2019, 15:29

האחד בא לגור כתב:
גבריאל פולארד כתב:
האחד בא לגור כתב: מכיון שהמנהג הוא להניח בשחרית אז זהו זמנו, ואינו דומה לת"ב שעיקר זמנו של הציבור הוא במנחה ,ועל תפילת מנחה קבעו את זמנם.
לכן שלחתי אותך לשע"ת ששם מבואר שאין הבדל בין מנחה עם תפלין לבין מעריב מבעו"י עם תפלין (אף שהוא תמוה מטעם תרתי דסתרי) ועיקר הענין הוא תפלה כלשהי עם תפלין.
[ובלא"ה כיון דכתבו הראשונים דמעיקר הדין ט"ב זמן תפלין א"כ עיקר זמנו מהבוקר, ורק מחמת מנהג נהגו כן, עד כדי כך שיש שכתבו שאסור לישון קודם הנחתם].
טעות, הוא מדבר שם מצד ק"ש עיין שם להדיא שכתב שם שלפני י"ח יחלוץ את התפילין
כל הענין של תפילה הוא המנהג, דמדאורייתא או שצריך כל היום, או פעם אחת לא משנה מתי, ממילא כיון שבת"ב המנהג במנחה, אף שזמן החיוב הוא לפני כן ,זה בדיוק אותו דבר כמו בכל יום לפני שחרית, ושחרית דכל יום, ומנחה דת"ב שווים.
אינני מבין, א"כ מהמשנ"ב סי' ס"ו סק"מ שמזכיר להדיא גם ק"ש וגם תפלה מוכח כמו שכתבתי מתחלה, וא"כ יש פשיטות לשאלת פותח הנושא.
ותודה שהעמדת אותי על טעותי. ובזכותך פתחתי את השע"ת סי' תקנה שכתבתי מן הזכרון.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 219 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנחת תפילין או תפילה בציבור

שליחה על ידי האחד בא לגור » 13 ינואר 2019, 19:38

גבריאל פולארד כתב: אינני מבין, א"כ מהמשנ"ב סי' ס"ו סק"מ שמזכיר להדיא גם ק"ש וגם תפלה מוכח כמו שכתבתי מתחלה, וא"כ יש פשיטות לשאלת פותח הנושא.
עיין לעיל שהספק הוא רק במקום שבלעדיו אין מנין, משום מצוווה דרבים.


דרומאי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנחת תפילין או תפילה בציבור

שליחה על ידי דרומאי » 13 ינואר 2019, 21:44

האחד בא לגור כתב:
דרומאי כתב:
האחד בא לגור כתב: אם קבלה היא נקבל ואם לדין יש תשובה ,
ברור שבעקרו בא להחמיר ,אבל כיון שבהכרח לפי דבריו אין אנו מקיימים מ"ע דאורייתא ובהכרח שעקרו החיוב ,(מה שאינו מוכרח לפי הצד השני ).ממילא יש לדון מה שיעור דברי חכמים שעקרו החיוב.
הוא אשר דברתי, שבהכרח לכה''פ כלפי פעפ אחת ביום לא עקרו החיוב, ואידך זיל גמור.
מהיכן בדיוק ההכרח הלז?
מעצם המנהג, שנהגו להניח תפילין פעם א' ביום לכה''פ, הרי שעכ''פ לענין זה לא עקרו הדין, ופשוט.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 219 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנחת תפילין או תפילה בציבור

שליחה על ידי האחד בא לגור » 13 ינואר 2019, 21:47

דרומאי כתב:
האחד בא לגור כתב: מהיכן בדיוק ההכרח הלז?
מעצם המנהג, שנהגו להניח תפילין פעם א' ביום לכה''פ, הרי שעכ''פ לענין זה לא עקרו הדין, ופשוט.
המנהג הוא להניח בתפילה, ואינו קשור כלל לפעם ביום.
ועוד אולי הנוהגים סברו כמו השיטה שמדאורייתא פעם ביום (מנהג זה אינו מהגמרא כלל)


דרומאי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנחת תפילין או תפילה בציבור

שליחה על ידי דרומאי » 13 ינואר 2019, 21:50

האחד בא לגור כתב:
דרומאי כתב:
האחד בא לגור כתב: מהיכן בדיוק ההכרח הלז?
מעצם המנהג, שנהגו להניח תפילין פעם א' ביום לכה''פ, הרי שעכ''פ לענין זה לא עקרו הדין, ופשוט.
א.המנהג הוא להניח בתפילה, ואינו קשור כלל לפעם ביום.
ב.ועוד אולי הנוהגים סברו כמו השיטה שמדאורייתא פעם ביום (מנהג זה אינו מהגמרא כלל)
א. המנהג הוא להקפיד להניח פעם אחת ביום, ויהודים מסרו נפשם על זה בימי הגזרות.
ב. עיין לעיל שעניתי על זה, שסו''ס אין כאן הפקעת החיוב על פחות מפעם ביום, גם אם טעו וסברו שזה עיקר הדין.
נערך


האחד בא לגור
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 219 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנחת תפילין או תפילה בציבור

שליחה על ידי האחד בא לגור » 13 ינואר 2019, 22:05

דרומאי כתב:
האחד בא לגור כתב:
דרומאי כתב: מעצם המנהג, שנהגו להניח תפילין פעם א' ביום לכה''פ, הרי שעכ''פ לענין זה לא עקרו הדין, ופשוט.
א.המנהג הוא להניח בתפילה, ואינו קשור כלל לפעם ביום.
ב.ועוד אולי הנוהגים סברו כמו השיטה שמדאורייתא פעם ביום (מנהג זה אינו מהגמרא כלל)
א. המנהג הוא להקפיד להניח פעם אחת ביום, ויהודים מסרו נפשם על זה בימי הגזרות.
ב. עיין לעיל שעניתי על זה, שסו''ס אין כאן הפקעת החיוב על פחות מפעם ביום, גם אם טעו וסברו שזה עיקר הדין.
א. תביא מקור למנהג של פעם ביום ושעל כך מסרו הנפש.
ב. מה הקשר ? אמרתי שגם לדברך שהיה מנהג להניח פעם ביום ,אין מקור שהנוהגים לא סברו כמו הצד שהחיוב הוא פעם ביום, וממילא אין שום ראיה לצד השני .
מה הכוונה גם אם טעו ? אתה אומר שגם אם עקרו החיוב לגמרי כיון שנהגו התחדש חיוב דאורייתא ?????????
נערך


דרומאי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנחת תפילין או תפילה בציבור

שליחה על ידי דרומאי » 13 ינואר 2019, 22:25

האחד בא לגור כתב:
דרומאי כתב:
האחד בא לגור כתב: א.המנהג הוא להניח בתפילה, ואינו קשור כלל לפעם ביום.
ב.ועוד אולי הנוהגים סברו כמו השיטה שמדאורייתא פעם ביום (מנהג זה אינו מהגמרא כלל)
א. המנהג הוא להקפיד להניח פעם אחת ביום, ויהודים מסרו נפשם על זה בימי הגזרות.
ב. עיין לעיל שעניתי על זה, שסו''ס אין כאן הפקעת החיוב על פחות מפעם ביום, גם אם טעו וסברו שזה עיקר הדין.
א. תביא מקור למנהג של פעם ביום ושעל כך מסרו הנפש.
ב. מה הקשר ? אמרתי שגם לדברך שהיה מנהג להניח פעם ביום ,אין מקור שהנוהגים לא סברו כמו הצד שהחיוב הוא פעם ביום, וממילא אין שום ראיה לצד השני .
מה הכוונה גם אם טעו ? אתה אומר שגם אם עקרו החיוב לגמרי כיון שנהגו התחדש חיוב דאורייתא ?????????
א. שאל אביך ויגדך, זקניך ויאמרו לך. אם הם לא ניצולי שואה, תשאל זקנים אחרים.
ב. זה לא משנה מה טעם המנהג, בפועל אין מנהג העוקר את המצוה לפחות מפעם ביום. ז''א אם מישהו מניח רק פעם ביום- יש לו 'תירוץ', שהוא עושה כמו המנהג, ומה רוצים ממנו. אבל על פחות מפעם ביום אין תירוץ, ממילא ודאי שחייב מדאורייתא. וכבר כתבתי הכלל שקבלתי מרבותי נ''ע בזה.
נערך


האחד בא לגור
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 219 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנחת תפילין או תפילה בציבור

שליחה על ידי האחד בא לגור » 14 ינואר 2019, 00:03

דרומאי כתב:
האחד בא לגור כתב:[
א. תביא מקור למנהג של פעם ביום ושעל כך מסרו הנפש.
ב. מה הקשר ? אמרתי שגם לדברך שהיה מנהג להניח פעם ביום ,אין מקור שהנוהגים לא סברו כמו הצד שהחיוב הוא פעם ביום, וממילא אין שום ראיה לצד השני .
מה הכוונה גם אם טעו ? אתה אומר שגם אם עקרו החיוב לגמרי כיון שנהגו התחדש חיוב דאורייתא ?????????
א. שאל אביך ויגדך, זקניך ויאמרו לך. אם הם לא ניצולי שואה, תשאל זקנים אחרים.
ב. זה לא משנה מה טעם המנהג, בפועל אין מנהג העוקר את המצוה לפחות מפעם ביום. ז''א אם מישהו מניח רק פעם ביום- יש לו 'תירוץ', שהוא עושה כמו המנהג, ומה רוצים ממנו. אבל על פחות מפעם ביום אין תירוץ, ממילא ודאי שחייב מדאורייתא. וכבר כתבתי הכלל שקבלתי מרבותי נ''ע בזה.
א. כנראה שאתה סבור שהשואה היתה לפני שהפמ"ג העלה את הצד שהחיוב הוא פעם יום, אולי כדאי שתתיעץ עם זקניך מתי היא היתה....
ב. זה לא ענין של תירוצים, לא המנהג עוקר את החיוב אלא חז"ל, וכל עוד לא הוכח מה הם עקרו אין שום ראיה.
נערך


מבקש אמת
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2065
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 215 פעמים
קיבל תודה: 730 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנחת תפילין או תפילה בציבור

שליחה על ידי מבקש אמת » 14 ינואר 2019, 00:42

אוריאל כתב:אחד שמוצא עצמו כמה דקות לפני השקיעה שלא הניח תפילין ולא התפלל מנחה.
יש לו אפשרות או להניח תפילין, או להתפלל מנחה בציבור [נניח שיכול להספיק אפילו מנחה ביחיד, אבל את הציבור יפסיד].
לכאורה מצד הסברא הפשוטה ודאי שיניח תפילין.

אולם התעוררתי, שהרי שיטת הרא"ש בברכות מז: גבי הא דר"א שחרר עבדו להשלימו לעשרה, דאעפ"י שעובר במצוה דאורייתא של לעולם בהם תעבודו, מ"מ מצוה דרבים עדיף, אף שהתפילה בעשרה אינה אלא מדרבנן.

ולפ"ז לכאורה יש פנים לראות בשאלתנו, שהתפילה בציבור היא "מצוה דרבים", וא"כ יש בכחה לדחות אפילו עשה דאורייתא של תפילין.
כמו שכבר העירו, הרי אין תפלה בציבור נחשבת כמצוה דרבים אלא רק השלמת המנין, ואפילו תפלת ותיקין שהיא הידור בעלמא (ולהרמב"ם דין לכתחילה) דוחה אותה כמבואר בביאור הלכה שם (ומש"כ הזהירים אין כוונתו דוקא מי שזהיר שהרי מקורו מהמשנה שמדברת על כל אדם, אלא כוונתו שמי שאינו זהיר אין שאלה זו נוגעת אצלו), וכל שכן שחיוב דאורייתא של הנחת תפילין ידחה אותה.

אך השאלה יכולה להשאל לגבי השלמת מנין, האם עדיף להשלים מנין מאשר לקיים חיוב הנחת תפילין?

אך הרשב"א בגיטין לח,ב כתב וז"ל: מצוה שאני. הקשה בה הרמב״ן נ״ר וכי מפני מצוה להתפלל בצבור נדחה עשה שבתורה. ותירץ דאפשר דלא אמרה תורה אלא משום שלא ליתן להם מתנת חנם כענין דכתיב בנכרים לא תחנם, אבל כשהוא משחררו מפני שנתן דמי עצמו או משום מצוה וצורך הרב דליכא חנינה מותר
ולפי זה אין מצוה דרביפ דוחה חיוב או איסור דאורייתא אלא שמחשיבה את השחרור לצורך כזה שכבר אין בו איסור של מתנת חינם. וממילא אין כאן ראיה לנידון דידן. ומאחר ותפלה בציבור היא דין דרבנן, ולדעת החוות יאיר ועוד אינה מצוה אלא מעלה בעלמא, הרי שלכאורה פשוט שחיוב דאורייתא של הנחת תפילין ידחה השלמת מנין.


מבקש אמת
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2065
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 215 פעמים
קיבל תודה: 730 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנחת תפילין או תפילה בציבור

שליחה על ידי מבקש אמת » 14 ינואר 2019, 00:52

אגב יש להעיר שאם נאמר שהשלמת מנין דוחה חיוב תפילין משום מצוה דרבים, א"כ גם חיוב מזוזה ידחה תפילין כיון שבני הבית הם רבים, ונצטרך לדחוק שהמבואר בשו"ע לח,יב שתפילין קודם למזוזה הוא דווקא במי שדר לבדו או עם כמה יחידים בבית, וסתימת הפוסקים אינה כן.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 219 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנחת תפילין או תפילה בציבור

שליחה על ידי האחד בא לגור » 14 ינואר 2019, 00:55

מבקש אמת כתב:
אוריאל כתב:אחד שמוצא עצמו כמה דקות לפני השקיעה שלא הניח תפילין ולא התפלל מנחה.
יש לו אפשרות או להניח תפילין, או להתפלל מנחה בציבור [נניח שיכול להספיק אפילו מנחה ביחיד, אבל את הציבור יפסיד].
לכאורה מצד הסברא הפשוטה ודאי שיניח תפילין.

אולם התעוררתי, שהרי שיטת הרא"ש בברכות מז: גבי הא דר"א שחרר עבדו להשלימו לעשרה, דאעפ"י שעובר במצוה דאורייתא של לעולם בהם תעבודו, מ"מ מצוה דרבים עדיף, אף שהתפילה בעשרה אינה אלא מדרבנן.

ולפ"ז לכאורה יש פנים לראות בשאלתנו, שהתפילה בציבור היא "מצוה דרבים", וא"כ יש בכחה לדחות אפילו עשה דאורייתא של תפילין.
כמו שכבר העירו, הרי אין תפלה בציבור נחשבת כמצוה דרבים אלא רק השלמת המנין, ואפילו תפלת ותיקין שהיא הידור בעלמא (ולהרמב"ם דין לכתחילה) דוחה אותה כמבואר בביאור הלכה שם (ומש"כ הזהירים אין כוונתו דוקא מי שזהיר שהרי מקורו מהמשנה שמדברת על כל אדם, אלא כוונתו שמי שאינו זהיר אין שאלה זו נוגעת אצלו), וכל שכן שחיוב דאורייתא של הנחת תפילין ידחה אותה.

אך השאלה יכולה להשאל לגבי השלמת מנין, האם עדיף להשלים מנין מאשר לקיים חיוב הנחת תפילין?

אך הרשב"א בגיטין לח,ב כתב וז"ל: מצוה שאני. הקשה בה הרמב״ן נ״ר וכי מפני מצוה להתפלל בצבור נדחה עשה שבתורה. ותירץ דאפשר דלא אמרה תורה אלא משום שלא ליתן להם מתנת חנם כענין דכתיב בנכרים לא תחנם, אבל כשהוא משחררו מפני שנתן דמי עצמו או משום מצוה וצורך הרב דליכא חנינה מותר
ולפי זה אין מצוה דרביפ דוחה חיוב או איסור דאורייתא אלא שמחשיבה את השחרור לצורך כזה שכבר אין בו איסור של מתנת חינם. וממילא אין כאן ראיה לנידון דידן. ומאחר ותפלה בציבור היא דין דרבנן, ולדעת החוות יאיר ועוד אינה מצוה אלא מעלה בעלמא, הרי שלכאורה פשוט שחיוב דאורייתא של הנחת תפילין ידחה השלמת מנין.
כבר צוין לעיל שהספק הוא לדעת הרא"ש, שריהטת דבריו הם שיש כאן דחיה אמיתית ,וכן שיטת התוספות בכמה מקומות בש"ס.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 219 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנחת תפילין או תפילה בציבור

שליחה על ידי האחד בא לגור » 14 ינואר 2019, 00:57

מבקש אמת כתב:אגב יש להעיר שאם נאמר שהשלמת מנין דוחה חיוב תפילין משום מצוה דרבים, א"כ גם חיוב מזוזה ידחה תפילין כיון שבני הבית הם רבים, ונצטרך לדחוק שהמבואר בשו"ע לח,יב שתפילין קודם למזוזה הוא דווקא במי שדר לבדו או עם כמה יחידים בבית, וסתימת הפוסקים אינה כן.
לכאורה הטענה של מצווה דרבים היא לא בגלל שיש כמה שחייבים בה, אלא מצוות שהם חובת ציבור.


נבשר
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1435
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 247 פעמים
קיבל תודה: 324 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנחת תפילין או תפילה בציבור

שליחה על ידי נבשר » 14 ינואר 2019, 01:59

כבר הוזכר שהשאלה לדעת הרא"ש כמבואר קודם, אבל יעויין בתוס' בברכות מז': שהקשה שיו"ט האחרון דרבנן ידחה אבילות שהוא דאורייתא, שהוי מצוה דרבים, והביא תוס' ראיה כמו לגבי חתן שרק אחר ז' ימי המשתה חייב באבילות, והוי מצוה דרבים, והמהרש"א שם מקשה מ"ש מצוה דרבים, וכן שאר אחרונים, עכ"פ הקושיא היא לדעת הרא"ש במו"ק שכתב שהוי חיוב לרבים.


מבקש אמת
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2065
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 215 פעמים
קיבל תודה: 730 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנחת תפילין או תפילה בציבור

שליחה על ידי מבקש אמת » 14 ינואר 2019, 02:38

האחד בא לגור כתב:
מבקש אמת כתב:אגב יש להעיר שאם נאמר שהשלמת מנין דוחה חיוב תפילין משום מצוה דרבים, א"כ גם חיוב מזוזה ידחה תפילין כיון שבני הבית הם רבים, ונצטרך לדחוק שהמבואר בשו"ע לח,יב שתפילין קודם למזוזה הוא דווקא במי שדר לבדו או עם כמה יחידים בבית, וסתימת הפוסקים אינה כן.
לכאורה הטענה של מצווה דרבים היא לא בגלל שיש כמה שחייבים בה, אלא מצוות שהם חובת ציבור.
גבי שמחת חתן מבואר דהוי מצוה דרבים וביאר המהרש"א ששמחים עמו רבים וכולם יחד בכלל מצות הנישואין. וא"כ מזוזה היא ג"כ מצוה דרבים במידה וישנים בבית אחד.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 219 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנחת תפילין או תפילה בציבור

שליחה על ידי האחד בא לגור » 14 ינואר 2019, 02:41

מבקש אמת כתב:
האחד בא לגור כתב:
מבקש אמת כתב:אגב יש להעיר שאם נאמר שהשלמת מנין דוחה חיוב תפילין משום מצוה דרבים, א"כ גם חיוב מזוזה ידחה תפילין כיון שבני הבית הם רבים, ונצטרך לדחוק שהמבואר בשו"ע לח,יב שתפילין קודם למזוזה הוא דווקא במי שדר לבדו או עם כמה יחידים בבית, וסתימת הפוסקים אינה כן.
לכאורה הטענה של מצווה דרבים היא לא בגלל שיש כמה שחייבים בה, אלא מצוות שהם חובת ציבור.
גבי שמחת חתן מבואר דהוי מצוה דרבים וביאר המהרש"א ששמחים עמו רבים וכולם יחד בכלל מצות הנישואין. וא"כ מזוזה היא ג"כ מצוה דרבים במידה וישנים בבית אחד.
איונ דומה, שם הצורה של השמחה היא בעצם המציאות של הרבים, ודומה לדבר שהוא חובת ציבור , ואינו דומה למזוזה שיש פה שנים שחייבים באותו חיוב עצמו, ולדברך עבד של שני שותפים לא יצטרכו לשחררו ולא שמענו מעולם.


מבקש אמת
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2065
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 215 פעמים
קיבל תודה: 730 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנחת תפילין או תפילה בציבור

שליחה על ידי מבקש אמת » 14 ינואר 2019, 02:43

האחד בא לגור כתב:
מבקש אמת כתב:
אוריאל כתב:אחד שמוצא עצמו כמה דקות לפני השקיעה שלא הניח תפילין ולא התפלל מנחה.
יש לו אפשרות או להניח תפילין, או להתפלל מנחה בציבור [נניח שיכול להספיק אפילו מנחה ביחיד, אבל את הציבור יפסיד].
לכאורה מצד הסברא הפשוטה ודאי שיניח תפילין.

אולם התעוררתי, שהרי שיטת הרא"ש בברכות מז: גבי הא דר"א שחרר עבדו להשלימו לעשרה, דאעפ"י שעובר במצוה דאורייתא של לעולם בהם תעבודו, מ"מ מצוה דרבים עדיף, אף שהתפילה בעשרה אינה אלא מדרבנן.

ולפ"ז לכאורה יש פנים לראות בשאלתנו, שהתפילה בציבור היא "מצוה דרבים", וא"כ יש בכחה לדחות אפילו עשה דאורייתא של תפילין.
כמו שכבר העירו, הרי אין תפלה בציבור נחשבת כמצוה דרבים אלא רק השלמת המנין, ואפילו תפלת ותיקין שהיא הידור בעלמא (ולהרמב"ם דין לכתחילה) דוחה אותה כמבואר בביאור הלכה שם (ומש"כ הזהירים אין כוונתו דוקא מי שזהיר שהרי מקורו מהמשנה שמדברת על כל אדם, אלא כוונתו שמי שאינו זהיר אין שאלה זו נוגעת אצלו), וכל שכן שחיוב דאורייתא של הנחת תפילין ידחה אותה.

אך השאלה יכולה להשאל לגבי השלמת מנין, האם עדיף להשלים מנין מאשר לקיים חיוב הנחת תפילין?

אך הרשב"א בגיטין לח,ב כתב וז"ל: מצוה שאני. הקשה בה הרמב״ן נ״ר וכי מפני מצוה להתפלל בצבור נדחה עשה שבתורה. ותירץ דאפשר דלא אמרה תורה אלא משום שלא ליתן להם מתנת חנם כענין דכתיב בנכרים לא תחנם, אבל כשהוא משחררו מפני שנתן דמי עצמו או משום מצוה וצורך הרב דליכא חנינה מותר
ולפי זה אין מצוה דרביפ דוחה חיוב או איסור דאורייתא אלא שמחשיבה את השחרור לצורך כזה שכבר אין בו איסור של מתנת חינם. וממילא אין כאן ראיה לנידון דידן. ומאחר ותפלה בציבור היא דין דרבנן, ולדעת החוות יאיר ועוד אינה מצוה אלא מעלה בעלמא, הרי שלכאורה פשוט שחיוב דאורייתא של הנחת תפילין ידחה השלמת מנין.
כבר צוין לעיל שהספק הוא לדעת הרא"ש, שריהטת דבריו הם שיש כאן דחיה אמיתית ,וכן שיטת התוספות בכמה מקומות בש"ס.
אמת, ולא שמתי לב לדברים. לכאורה לדבריהם באמת עשה דרבים ידחה הנחת תפילין דיחיד.


מבקש אמת
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2065
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 215 פעמים
קיבל תודה: 730 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנחת תפילין או תפילה בציבור

שליחה על ידי מבקש אמת » 14 ינואר 2019, 02:47

האחד בא לגור כתב:
מבקש אמת כתב:
האחד בא לגור כתב: לכאורה הטענה של מצווה דרבים היא לא בגלל שיש כמה שחייבים בה, אלא מצוות שהם חובת ציבור.
גבי שמחת חתן מבואר דהוי מצוה דרבים וביאר המהרש"א ששמחים עמו רבים וכולם יחד בכלל מצות הנישואין. וא"כ מזוזה היא ג"כ מצוה דרבים במידה וישנים בבית אחד.
איונ דומה, שם הצורה של השמחה היא בעצם המציאות של הרבים, ודומה לדבר שהוא חובת ציבור , ואינו דומה למזוזה שיש פה שנים שחייבים באותו חיוב עצמו, ולדברך עבד של שני שותפים לא יצטרכו לשחררו ולא שמענו מעולם.
ולמה רגל הוא מצוה דרבים? הלא שמחת הרגל איננה קשורה למציאות הרבים?

(לא נראה לי ששותפין הם בגדר רבים. איני יודע כמה זה רבים, ומסתבר שדווקא עשרה הנקראים עדה).


האחד בא לגור
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 219 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנחת תפילין או תפילה בציבור

שליחה על ידי האחד בא לגור » 14 ינואר 2019, 02:57

@מבקש אמת
א.התורה ציוותה את כל ישראל לשמוח ברגל ,וזה לא מצווה פרטית שהמחייב הוא ביתו או להניח על ידו וכיו"ב, אלא היא מצווה כללית שישראל ישמחו ברגל משא"כ מזוזה שהמציאות היא מקרית שיש שנים שחייבים באותו מצווה, ואינו מוסיף באיכות המצווה כלום זה שיש שנים החייבים ,

ואפילו נאמר שאם למשל יהיה עשר בתים של עשר אנשים שיהו חייבים במזוזה מקרי מצווה דרבים,(אף שהוא התקבצות מקרית) היינו שיש כאן חיוב של רבים ,אבל כאן הרי זה אותו בית והמחייב הוא אחד ,ואינו דומה לשמחה ברגל שיש בשמחת כל אחד בפני עצמו מצווה, ודומה לעשר בתים.
הגע עצמך האם יש ענין לקנות בית משותף עם מישהו כדי שהמצווה תהיה מצווה דרבים ? והרי ברור שלא הוסיף באיכות המצווה כלום.

ב. נו ומה תגיד בעבד של עשרה?


פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1443
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 667 פעמים
קיבל תודה: 468 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנחת תפילין או תפילה בציבור

שליחה על ידי אוריאל » 14 ינואר 2019, 11:00

יישר כח על התשובות בענין.

בענין ההגדרה של עשה דרבים, יש לציין למג"א סי' תמו, ולחכמת שלמה שם שהקשה על דבריו מההיא דסי' תרצ"ו ס"ז, וע"ש בתירוצו [ולכאו' לו"ד צ"ל דיש שני מושגים של עשה דרבים. כל מצוה המוטלת על הכלל מוגדרת כעשה דרבים, אבל לענין שידחה עשה דרבנן מצוה דאורייתא, צריך שיהיה העשה דרבים בגדר אחר, שהוא מועיל לרבים, כמ"ש המג"א, וצל"ע עוד].

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 7 אורחים