זאת תורת האדם - כללים בנפש האדם - האשכול המרכזי

נושאים שונים

פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 505
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 271 פעמים
קיבל תודה: 160 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זאת תורת האדם - כללים בנפש האדם - האשכול המרכזי

שליחה על ידי במבי » 19 אפריל 2019, 12:05

נדיב לב כתב:
19 אפריל 2019, 00:31
אני חייב לומר לפותח האשכול שהיוזמה שלו מבורכת. ולדעתי לא חובר עד כה ספר בסגנון זה ואולי ביום מן הימים תזכו להיות מהראשונים

ואם בקשת להוסיף דוגמאות. אכתוב את שעולה בדעתי כעת. על הגמרא שבת פז אדם כי ימות באהל לחד דרשא אף בעומד על ערש דוי מחויב בלימוד התורה. ומכאן למדים שכוחות הנפש של האדם לא עוזבים אותו עד רגע מותו
שמעתי פעם סיפור על אשה שהיתה דבובה לחברתה ולפני מותה קראה לה והיא היתה בטוחה שרוצה להשלים איתה והחולה אמרה לה תתכופפי אלי אני רוצה לומר לך משהו וכש"חברתה" התכופפה, החולה נתנה לה ביס באוזן ונפטרה מיד לבית עולמה. (ע"פ הרב חיים ניסן הרשברג זצ"ל שהשבוע היה חודש לפטירתו, והיה גאון עולם ומגדולי תלמידי הרב וולבה)

ואולי אפשר לקשר הזאת לליל הסדר שגם רואים זאת אצל פרעה שגם חטף את המכות וגם אכל את הדגים המסריחים וגם שילם 100 זהובים.

(ובעיקר בג' המכות הראשונות לפני שה' הקשה ליבו ויכל עוד לשחרר את העם)


ינקל
הודעות: 3
הצטרף: 29 אפריל 2019, 23:51
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זאת תורת האדם - כללים בנפש האדם - האשכול המרכזי

שליחה על ידי ינקל » 30 אפריל 2019, 02:44

במבי כתב:
20 ינואר 2019, 14:22
צפיה שלא מתקיימת גורמת עצב.

ומקרא מלא במשלי יג יב :
תּוֹחֶ֣לֶת מְ֭מֻשָּׁכָה מַחֲלָה־לֵ֑ב.
ובברכות נה. כל המאריך בתפלתו ומעיין בה, סוף בא לידי כאב לב שנאמר תוחלת ממושכה מחלה לב.


ינקל
הודעות: 3
הצטרף: 29 אפריל 2019, 23:51
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זאת תורת האדם - כללים בנפש האדם - האשכול המרכזי

שליחה על ידי ינקל » 30 אפריל 2019, 02:50

במבי כתב:
20 ינואר 2019, 14:22
צפיה שלא מתקיימת גורמת עצב.
ומקרא מלא במשלי יג יב
"תּוֹחֶ֣לֶת מְ֭מֻשָּׁכָה מַחֲלָה־לֵ֑ב".
כל המאריך בתפלתו ומעיין בה, סוף בא לידי כאב לב שנאמר תוחלת ממושכה מחלה לב. ברכות נה.


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 352
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 117 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זאת תורת האדם - כללים בנפש האדם - האשכול המרכזי

שליחה על ידי יעקב שלם » 30 אפריל 2019, 08:20

רעת העצבות

אבות ג יג שחוק וקלות ראש מרגילין לערוה
וביכין שלא אמר עצבות וכובד ראש סיג לערוה כי העצבות מידה גרועה היא מאוד

וראה שבת ל: קרבן פסול שהוקרב בשוגג מפני תקנת המזבח שלא יהיו כהנים עצבים


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 505
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 271 פעמים
קיבל תודה: 160 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זאת תורת האדם - כללים בנפש האדם - האשכול המרכזי

שליחה על ידי במבי » 30 אפריל 2019, 12:06

יעקב שלם כתב:
30 אפריל 2019, 08:20
רעת העצבות

אבות ג יג שחוק וקלות ראש מרגילין לערוה
וביכין שלא אמר עצבות וכובד ראש סיג לערוה כי העצבות מידה גרועה היא מאוד

וראה שבת ל: קרבן פסול שהוקרב בשוגג מפני תקנת המזבח שלא יהיו כהנים עצבים
מה ראוי להוסיף את דברי הס"ח ששורש התפילה הוא שמחת הלב בהקב"ה ! ומשמע שהדרך להדבק בהקב"ה שכותב:

"שורש התפילה שמחת הלב בהקב"ה שנאמר התהללו בשם קדשו ישמח לב מבקשי ה', ולפיכך היה דוד מלך ישראל מנגן בכינור על כל תפילותיו וזמירותיו, למלאת לבבו שמחה באהבתו של הקב"ה (ספר חסידים - יח)

http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =&pgnum=17

(ופעם ניסיתי לעשות שאלון קצר ולשאול אברכים יראים ושלמים מה הוא הוא "שורש התפילה" אחד אמר יראת שמיים השני אמר דבייקוס אף אחד (כמובן) לא ענה או לא חלם לענות תשובה כמו הס"ח !)

וצ"ל שאינו סותר כלל את האמור במשנתינו אין עומדין להתפלל אלא מתוך כובד ראש !

וא"כ העצבות היא עפ"ז היא פסולה בהחלט.

וכמובן לכל כלל יש יוצא מן הכלל כולל הכלל הזה...


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 505
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 271 פעמים
קיבל תודה: 160 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זאת תורת האדם - כללים בנפש האדם - האשכול המרכזי

שליחה על ידי במבי » 05 יוני 2019, 16:16

כותב התוס' בריש ב"ב דאם נפל הכותל ברשות אחד מהשותפים הוא אינו נאמן לטעון שהוא בנה את כל הכותל והאבנים שלו, דמיגו במקום עדים הוא דאנן סהדי שלא עשאה לבדו כיון שהיה יכול לדחוק את חבירו בדין, שהיה עושה עמו. (ד"ה לפיכך)

---- רואים מכאן שטבע הוא שאין האנשים פראיירים !


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 505
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 271 פעמים
קיבל תודה: 160 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זאת תורת האדם - כללים בנפש האדם - האשכול המרכזי

שליחה על ידי במבי » 05 יוני 2019, 16:26

המשנה בכלאיים (פ"ה מ"ו) כותבת הרואה ירק בכרם, ואמר כשאגיע לשם אלקטנו, הוסיף מאתים מותר. לכשאחזור אלקטנו הוסיף מאתים אסור.
כותב הברטנורא מאחר שאינו מתעצל בכלאיים, והתפארת ישראל מוסיף ותורה הקפידה רק בדניחא ליה

--- משמע שעסוקים בדבר אין דרך להפסיק ולעשות דבר אחר ! (וזה לא נקרא התעצלות אי ההליכה ללקט את הירק בכרם אלא כך דרך האדם, ומשמע שכך אפשר לנהוג אף לכתחילה)

ואולי אפשר לקשר לצד מהצדדים לשאלה ששאלתי על איטר השורך שרוכיו?
viewtopic.php?f=8&t=5689


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 505
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 271 פעמים
קיבל תודה: 160 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זאת תורת האדם - כללים בנפש האדם - האשכול המרכזי

שליחה על ידי במבי » 11 יוני 2019, 14:06

ר' פנחס בן יאיר הוה קאזיל לפדיון שבויים, פגע ביה בגינאי  נהרא א"ל גנאי חלוק לי מימך ואעבור בך א"ל (הנהר) אתה הולך לעשות רצון קונך ואני הולך לעשות רצון קוני אתה ספק עושה ספק אין עושה (שמא לא יתנו לך בפדיון - רש"י), אני ודאי עושה. ענה לו אם אי אתה חולק לי גוזרני עליך שלא יעברו בך מים לעולם, חלק לו וגם לאדם שהלך איתו שנשא חיטים לפסח, והוא ההוא טייעא דלוויה בהדייהו א"ל חלוק ליה נמי להאי, דלא לימא "כך עושים לבני לוויה"? . חלק ליה. (חולין ז.)


------ רואים מכאן את החיוב לנהוג בנימוס האנושי.

כמו ששמעתי פעם מר' אריה לייב שפירא שליט"א שעמון ומואב נענשו על דבר אשר לא קידמו אותנו בלחם ומים. ואף שזה לא משבע מצוות בני נח כלל!
אלא רואים שיש את מצוות ההיגיון. ואם האדם אין נוהג ע"פ השכל ייענש על כך !!!


באמונתו יחיה
הודעות: 81
הצטרף: 07 אוקטובר 2018, 15:36
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זאת תורת האדם - כללים בנפש האדם - האשכול המרכזי

שליחה על ידי באמונתו יחיה » 11 יוני 2019, 23:34

תלמוד בבלי מסכת כתובות דף נא עמוד ב
ופליגא דרבא, דאמר רבא: כל שתחלתה באונס וסוף ברצון, אפי' היא אומרת, הניחו לו, שאלמלא (לא) נזקק לה היא שוכרתו - מותרת, מ"ט? יצר אלבשה. 


yosf
הודעות: 79
הצטרף: 23 פברואר 2019, 21:48
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 33 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זאת תורת האדם - כללים בנפש האדם - האשכול המרכזי

שליחה על ידי yosf » 25 יוני 2019, 15:50

במבי כתב:
20 ינואר 2019, 14:22
צפיה שלא מתקיימת גורמת עצב.

הגמ' בביצה כותבת שאם אין אדם בודק ומייחד גוזליו לאכילה מערב יו"ט וסומך שימצא גוזלים יפים ביו"ט, וביו"ט יחפשם ולא ימצאם אתי לאמנועי משמחת יו"ט, מכיוון שייתכן שלא ימצא שמנים אלא רק כחושים (דף י:)
-- משמע שכגודל הצפיה כך גודל האכזבה אך אם הוא מברר את המציאות האמיתית, כלל לא יתאכזב אח"כ (אף שישאר עם הכחושים)
לא עברתי על הכל, יתכן שכבר נכתב...
כבר כתבו המפרשים דבר זה על הפסוק תוחלת ממושכה מחלת לב
דרך אגב היום המדענים אומרים שמי שרוצה לזכור דברים ומפחד שישכח מחר יחשוב בהם לפני השינה [ואז המוח ממשיך וכו']
לכאורה זה נרמז בדבר דוד מלכנו בתהילים אם זכרתיך על יצועי באשמורות אהגה בך [פרק סג פסוק ז]
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח