זאת תורת האדם - כללים בנפש האדם - האשכול המרכזי

נושאים שונים

פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1385
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 479 פעמים
קיבל תודה: 402 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: זאת תורת האדם - כללים בנפש האדם - האשכול המרכזי

שליחה על ידי במבי » 09 פברואר 2020, 01:23

הכרה בשמחת האחר אף שאין הדבר כהשקפת עולמי

רב יהודה שדר ליה קורבנא (תשורה)  לאבידרנא ביום אידם אמר ידענא ביה דלא פלח לעבודת כוכבים (ע"ז סד:)


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1385
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 479 פעמים
קיבל תודה: 402 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: זאת תורת האדם - כללים בנפש האדם - האשכול המרכזי

שליחה על ידי במבי » 13 פברואר 2020, 15:54

חפש את האשה

מובא בפרקי דר"א

ר' פנחס אומר ערב שבת עמדו ישראל בהר סיני עורכין האנשים לבד והנשים לבד אמ' לו הב"ה למשה לך אמור להם לבנות ישראל אם רוצות הן לקבל את התורה ולמה שאלו לנשים לפי שדרכן של אנשים הולכין אחרי דעתן של נשים שנ' כה תאמר לבית יעקב אלו הנשים ותגד לבני ישראל אלו האנשים וענו כלם בפה אחד ואמרו כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע. (פרק מא')


--- הה"ד Cherchez la femme


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1385
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 479 פעמים
קיבל תודה: 402 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: זאת תורת האדם - כללים בנפש האדם - האשכול המרכזי

שליחה על ידי במבי » 19 פברואר 2020, 09:03

צריכים אותי, אני שווה (ולעיתים אף יותר מהמקבל)

המדרש כותב לגבי בתיה בת פרעה - אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: שֶׁיָּרְדָה לִרְחֹץ מִגִּלּוּלֵי בֵּית אָבִיהָ. וְיֵשׁ אוֹמְרִים: שֶׁנִּצְטָרְעָה. וְכֵיוָן שֶׁפָּשְׁטָה יָדָהּ לְאוֹתוֹ צַדִּיק, נִתְרַפֵּאת. וַתִּשְׁלַח אֶת אֲמָתָהּ, שֶׁנִּמְשְׁכָה יָדָהּ וְנִתְמַתְּחָה. נְטַלַתּוּ וֶהֱבִיאַתּוּ אֵצֶל הַמִּצְרִיּוֹת לְהָנִיק אוֹתוֹ, וּפָסַל אֶת דַּדֵּיהֶן. וַהֲרֵי מֻתָּר הָיָה לְהָנִיק, שֶׁכָּךְ שָׁנִינוּ, בַּת יִשְׂרָאֵל לֹא תָּנִיק בְּנָהּ שֶׁל נָכְרִית, אֲבָל נָכְרִית מְנִיקָה בְּנָהּ שֶׁל יִשְׂרָאֵל בִּרְשׁוּתָהּ. מַהוּ בִּרְשׁוּתָהּ? אוֹכֶלֶת מִתַּחַת יָדֶיהָ וּמְנִיקָתוֹ. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: עָתִיד פֶּה שֶׁל צַדִּיק זֶה לְדַבֵּר עִמִּי. לְמָחָר יִהְיוּ הַמִּצְרִיּוֹת אוֹמְרוֹת, זֶה שֶׁהוּא מְדַבֵּר עִם הַשְּׁכִינָה, אֲנִי הֵנַקְתִּיו. לְפִיכָךְ פָּסַל אֶת דַּדֵּיהֶן. (מדרש תנחומא שמות - ז)

ויש ירושלמי שמביא שרב הושעיה תלה עיניו והסתכל ברב יוחנן (מסביר קורבן העדה - דרך צחוק) אמר לו, למה את המסתכל בי, "צריך לך, צחק לך [לא צריך לך] הפליג עליך" (ירושלמי עירובין לא.)
ומסביר בעל קרבן העדה שמי שהוא צריך לך, אתה מצחק בו, ומי שאינו צריך לך, אתה מפליגו ומגדלו.


----- וא"כ ברור לגבי משה אם היה יונק מהמצריות שזה צורך כל כך בסיסי ונותן תחושת עליונות, מדוע עדיף למצוא תחליף.


שיקול דעת
הודעות: 61
הצטרף: 03 אוקטובר 2019, 09:44
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 26 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זאת תורת האדם - כללים בנפש האדם - האשכול המרכזי

שליחה על ידי שיקול דעת » 28 פברואר 2020, 10:13

ויתור מזמין עוד ויתור

ידוע הדין (יו"ד רנ"ב) שאסור לפדות שבוי יותר מכדי דמיו, כדי שעי"ז לא ירצו הגויים לשבות עוד ועוד.

רואים מכאן, שויתור אינו מרגיע המצב וסוגר התלונות והבקשות, אלא דוקא מגבירו. (שייך גם בין הורים לילדים, וגם בכל משא ומתן אפשרי. אכמ"ל).


שיקול דעת
הודעות: 61
הצטרף: 03 אוקטובר 2019, 09:44
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 26 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זאת תורת האדם - כללים בנפש האדם - האשכול המרכזי

שליחה על ידי שיקול דעת » 28 פברואר 2020, 10:20

כשמסיח דעתו לגמרי - החלטה גמורה - אפשר להתגבר

האבן עזרא בפרשת יתרו על מצות 'לא תחמוד' מבאר איך אפשר לצוות לא לחמוד, הרי הלב חומד. ומסביר שכמו שהכפרי לא יעלה על דעתו לחמוד את בת המלך, מכיון שזה כ"כ רחוק ממנו, ואינו עולה בדעתו אפי' בחלומו לשאת אותה, כן צריך להיות כל דבר שהקב"ה אסר על האדם.

היוצא מזה, כאשר האדם רוצה להתגבר על איזה נסיון, צריך לרחקו מעצמו (בהחלטה גמורה) שאינו נוגע בו בשום אופן וצורה. ואז פתאום יראה שאפשר להתגבר עליו, כי זה פשוט אינו בטווח הדברים שקשורים אליו בכלל.

זהו גם הסיבה וההסבר, מדוע תענית פרטית קשה הרבה יותר מתענית ציבור שכתוב בשו"ע. שכן ביום תענית ציבור, אינו עולה בדעתו כלל אפשרות של אכילה, אין לו אפי' יצה"ר לזה, משא"כ כשאדם רוצה לקבל על עצמו, באופן שהוא 'ינסה' לצום היום, יש לו כל רגע מלחמה לשבור התענית.

תתבוננו בכלל זה, ותראו שאפשר להשתמש בזה בהרבה מקרים ואופנים.


שיקול דעת
הודעות: 61
הצטרף: 03 אוקטובר 2019, 09:44
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 26 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זאת תורת האדם - כללים בנפש האדם - האשכול המרכזי

שליחה על ידי שיקול דעת » 02 מרץ 2020, 08:16

ההרחקה ואי התערבות בין אנשים גורמת לתחושת הערכה וחשיבות כלפי אותו האדם יותר מאילו היה מעורב בין אנשים

האבן עזרא מבאר מדוע עשה הקב"ה שמשה רבינו ישהה ארבעים שנה במדין לפני שבא לגאול את כלל ישראל, וכותב בזה"ל: "ועוד דבר אחר, כי אלו היה גדל בין אחיו ויכירוהו מנעוריו, לא היו יראים ממנו, כי יחשבוהו כאחד מהם" (אבן עזרא: שמות ב ג).

 


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1385
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 479 פעמים
קיבל תודה: 402 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: זאת תורת האדם - כללים בנפש האדם - האשכול המרכזי

שליחה על ידי במבי » 08 מרץ 2020, 07:42

הגבלה ביכולת ההבחנה

תשעה נראין כעשרה, שנים אין נראים כשלושה (ברכות מה:)
אומר רש"י נראין כעשרה - דאין אדם ממהר להבחין בין עשרה לתשעה.


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1385
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 479 פעמים
קיבל תודה: 402 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: זאת תורת האדם - כללים בנפש האדם - האשכול המרכזי

שליחה על ידי במבי » 24 מרץ 2020, 10:06

לעיתים דבר עולה חשיבותו עקב סיבות נלוות

 אמר רבי אבין משל למלך שהיה לו פורפירין והיה מצוה את עבדו ואומר לו תן דעתך עליו וקפלו ונערו אמר לו אדוני המלך מכל פורפירין שיש לך אי אתה מצוני אלא על זה א"ל שאותו לבשתי ביום מלכותי. (ויקרא רבה ב-ד)

מיום שברא הקב"ה את עולמו לא היה אדם שהודה להקב"ה עד שבאתה לאה והודתו שנאמר: הפעם אודה את ה" (ברכות ז:)



------ בדוגמאות שהבאתי במדרש רואים שעולה חשיבות הבגד עקב השימוש בו ביום ההמלכה, ובגמ' עקב הראשוניות ההודאה (ישנם הסברים בחידוש הודאת לאה)
ולהבדיל אא"א בענייני העולם הזה גם רואים שחפץ שהיה של אדם מפורסם גם מחשיבים אותו מאד אף שאין לעצם החפץ חשיבות מיוחדת, וכן למעלת היותך ראשון בדבר ואף שהבאים אחריך ייתכן שעולים עליך אלפי מונים ואביא דוגמא מעניינת ישנו סרטון שאורכו מספר שניות והוא די משעמם של נער בגן חיות והוא צבר כבר 87 מליון צפיות והסיבה היא פשוטה מאד, מכיוון שהוא הסרט הראשון שהועלה ליוטיוב.

 


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1385
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 479 פעמים
קיבל תודה: 402 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: זאת תורת האדם - כללים בנפש האדם - האשכול המרכזי

שליחה על ידי במבי » היום, 18:29

עידוד

יוסף אמר אחיו כשפגש אותם "עד שלא ירדתם לכאן היו המצרים נוהגים בי עבדות ומשירדתם לכאן הודעתם גניסיא (ייחוס) שלי (פסיקתא לז' "נחמו")


---- כדי לעודד אדם שנעצב בגלל חולשה או טעות שלו מחזקים אותו בצד אחר שבו.
(וכן אולי חוץ ממכירת יוסף חשבו שהם מכבידים עליו בשהותם במצרים, ואמר להם שאדרבה מעלה היא הגעתם)

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 7 אורחים