טעם מדוע אין אומרים "שהשמחה במעונו" בעת סיום מסכת

נושאים שונים

פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1267
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 601 פעמים
קיבל תודה: 420 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

טעם מדוע אין אומרים "שהשמחה במעונו" בעת סיום מסכת

שליחה על ידי אוריאל » 01 פברואר 2019, 03:11

ידוע שהים של שלמה בב"ק כתב לצדד שיש לברך שהשמחה במעונו בעת סיום מסכת, אחר ואין לקב"ה שמחה גדולה מזו. וכתב שם שהורה כן הלכה למעשה, ומן השמים הראוהו שאין לנהוג כן, כידוע המעשה הנפלא הנזכר שם. וכ"כ הלבוש, שמעיקר הדין היה לברך שהשמחה במעונו בסיום מסכת, אלא שלא נהגו כן.
והטעם שלא נהגו כן, ביארו הש"ך יו"ד רמ"ו סקכ"ז והערוה"ש שם עפ"י דרכם, כיעו"ש.

וחשבתי בעניות דעתי, על דרך צחות, שאולי הוא על פי מה שאמרו בעירובין נג. מה בין דורות הראשונים לדורות האחרונים, "אנן כי אצבעתא בקירא לשכחא". ופירש שם ברבינו חננאל: "כמו ששוקע אצבע בזרעונים כמו חרדל וכיוצא בו נראה כאילו עשה גומא וכאשר מרים אצבעו חוזרת ומתמלאת את הגומא מיד, כך אנו כשמשלימים מסכת ומתחילין אחרת מיד שוכחין הראשונה".

והנה משתמע מדבריו, שאין זו שכחה רגילה, כל עשר דפים, או כל כמה שבועות, אלא יש ענין של שכחה מיוחד בסיום מסכת. ואם נרצה לבאר הדבר עפ"י פשט, הוא על פי מה שאמרו "כי קאי רבי בהא מסכתא לא תשייליה ממסכתא אחריתי", היינו שכאשר אדם לומד במסכת אחת דעתו עליה, אך כאשר מתחיל מסכת אחרת העוסקת בנושא שונה לגמרי, אז לאו אדעתיה מה שהיה לומד עד כה, ולפי חולשת הדורות אנו שוכחים אותה.

ואולי לזה איננו אומרים בעת סיום מסכת "שהשמחה במעונו", כי בעת סיום מסכת אזי כמו שכתב רבינו חננאל "מיד שוכחין" אותה, והוא כמו שאמרו בכתובות שאין אומרים שהשמחה במעונו בברית מילה משום צערא דינוקא, והכא נמי בעת סיום מסכת אנו מצטערין על שכחתה, והיא מצטערת על שכחתנו, והדורות הולכין ומתמעטין, ודו"ק.

ערכים:


רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 798
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 357 פעמים
קיבל תודה: 296 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעם מדוע אין אומרים "שהשמחה במעונו" בעת סיום מסכת

שליחה על ידי רוצה לדעת » 01 פברואר 2019, 03:18

דברים נפלאים,
רק הדוגמא שהביא כבודו מהגמ' בשבת כי קאי רבי וכו' אינו שייך לכאן לביאור מרן הפחד יצחק שביאר שיש ללמוד תורה כנתינתה ובמעמד הר סיני כל דיבור ודיבור מילא את כל העולם בריח נפלא, ובדבור שלאחריו בא ריח אחר וכו' וביאר שיש ללמוד התורה באופן כזה שכל דיבור ודיבור "ממלא את כל עולמו של הלומד", דו"ק בזה.
ומצורף עוד פחד יצחק על שהשמחה במעונו בסיום מסכת.
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2525
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 379 פעמים
קיבל תודה: 463 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעם מדוע אין אומרים "שהשמחה במעונו" בעת סיום מסכת

שליחה על ידי יהודי » 01 פברואר 2019, 10:10

אני תמיד חשבתי שהטעם הוא שאין פה גמר מוחלט של דבר שאפשר לברך עליו, מה שאין כן בנישואין שהוקם הבית.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח