האם גם על מצוות נאמר לעולם ילמד אדם שלא לשמה שמתוך שלא לשמה...

נושאים שונים

פותח הנושא
דורדיא
משתמש ותיק
הודעות: 433
הצטרף: 30 אפריל 2018, 23:31
נתן תודה: 215 פעמים
קיבל תודה: 182 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

האם גם על מצוות נאמר לעולם ילמד אדם שלא לשמה שמתוך שלא לשמה...

שליחה על ידי דורדיא » 16 פברואר 2019, 20:43

נא להביא עם מקור בלבד..


לדוג':
אני מעוניין לתת צדקה וכרגע אני רוצה להביא שלא לשמה
אך כוונתי שבעתיד בע"ה אתן לשמה בלבד..


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1122
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 228 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: האם גם על מצוות נאמר לעולם ילמד אדם שלא לשמה שמתוך שלא לשמה...

שליחה על ידי נבשר » 16 פברואר 2019, 20:56

יעויין פסחים נ' ע"ב שמפורש שם בגמ' שקאי נמי אמצוות, גבי מי שלא עובד כולי שבתא ואף במעלי שבתא, וברש"י שם. "לעולם יעסוק אדם בתורה ומצוות שלא לשמה", וכן עד שמים חסדך. נהניתי מאוד מהשאלה, והתשובה אחר העיון בזכותך.


רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 798
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 357 פעמים
קיבל תודה: 296 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם גם על מצוות נאמר לעולם ילמד אדם שלא לשמה שמתוך שלא לשמה...

שליחה על ידי רוצה לדעת » 16 פברואר 2019, 21:00

וברמב"ם הביא זה רק על תורה וכבר העירו בזה


חוזר בתשובה
הודעות: 41
הצטרף: 02 ינואר 2019, 11:12
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 20 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם גם על מצוות נאמר לעולם ילמד אדם שלא לשמה שמתוך שלא לשמה...

שליחה על ידי חוזר בתשובה » 16 פברואר 2019, 21:51

נזיר כג עמוד ב (וזה כתוב בעוד מקורות)

"והאמר רב יהודה אמר רב לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצות אפי' שלא לשמן שמתוך שלא לשמן בא לשמן"


חדא
הודעות: 167
הצטרף: 07 ספטמבר 2018, 01:45
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 60 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם גם על מצוות נאמר לעולם ילמד אדם שלא לשמה שמתוך שלא לשמה...

שליחה על ידי חדא » 17 פברואר 2019, 01:33

בצדקה מועיל אפילו נפל מכיסו ומצא עני


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1016
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם גם על מצוות נאמר לעולם ילמד אדם שלא לשמה שמתוך שלא לשמה...

שליחה על ידי נדיב לב » 17 פברואר 2019, 01:38

כדאי גם לראות את הגמרא בנדרים שמבחינה בין נדר צדקה של יהודי על מנת שיחיה בנו ובין גוי


ברסלבר (ליטאי לשעבר)
משתמש ותיק
הודעות: 304
הצטרף: 04 יולי 2018, 21:22
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 82 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם גם על מצוות נאמר לעולם ילמד אדם שלא לשמה שמתוך שלא לשמה...

שליחה על ידי ברסלבר (ליטאי לשעבר) » 09 מאי 2019, 15:41

יש לחלק בין מצב שלאחר מעשה האדם שמח בתוצאה גם מצד אהבת השם לבין מצב שגם לאחר מעשה אין לו עניין כלל רק בתועלת האישית.

אחרת זה יכול לפעול לרעה.
מי שנגרם על ידי מעשה שלו (שנעשה שלא בבחירתו) עבירה - האם יענש עליה?
לדוגמא מי שאיבד כסף ומצאו כומר והשתמש בו לעבודה זרה.

החילוק הוא כך:
אם מאבד הכסף אוהב את השם ורוצה לקיים מצוות, הרי שבדיעבד הוא שמח במצוה שנעשתה על ידו.
ואם לא אז לא.

כמו שכתוב גדולה הסרת טבעת וכו', ע"י המן שבו ישראל בתשובה. וכי יקבל שכר ע"ז?

אותו דבר לגבי לשמה. גם בתורה וגם במצוות.
אם בשלא לשמה יש זרע של לשמה, דהינו הלומד מתכוון שיהיה רבי, אבל תכלס' בדיעבד שמח שלמד תורה גם אם לא נעשה רבי בסוף, אז מתוך שלא לשמה בה לשמה. דהיינו, שתוך כדי הלימוד - מגיע לכך שבאמת אכפת לו ומעניין אותו מה הדין ומה ההלכה, לא רק כדי לעמוד במבחן הרבנות אלא כדי לדעת מה רצון השם.
אבל מי שאין לו שום עניין להידבק בה' - אז מלבד הרצון לעבור את המבחן - לא יעניין אותו כהוא זה להמשיך להתפלפל בסוגיא כדי להבינה על בוריה, או ללמוד כל נושא אחר בתורה שאינו בתחום הרבנות שלו וכו'.


שירת הלווים
הודעות: 21
הצטרף: 07 מאי 2019, 18:40
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם גם על מצוות נאמר לעולם ילמד אדם שלא לשמה שמתוך שלא לשמה...

שליחה על ידי שירת הלווים » 09 מאי 2019, 16:14

הנותן סלע על מנת שיחיה בנו הרי זה צדיק גמור ומבארת הגמרא שזאת משום שבלבו גמר ונתן לשום צדקה משאין כן בעכו"ם שכל נתינתם על מנת שיחיה בנו לכך לא חשיבא מצוותו ולפי זה אם נותן על מנת שיושרש בלבו מצוות צדקה ויורגל בה גם אם עכשיו הוא עושה כן מחמת כבוד אבל מ"מ עדיין בלבו להיות מנותני הצדקה הרי זה צדיק גמור אבל אם אין לו בכך שום עניין ולא נותן אלא לתועלת עצמו הרי הוא כעכו"ם הנותן צדקה


טעם ודעת
משתמש ותיק
הודעות: 232
הצטרף: 03 אפריל 2019, 15:29
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם גם על מצוות נאמר לעולם ילמד אדם שלא לשמה שמתוך שלא לשמה...

שליחה על ידי טעם ודעת » 09 מאי 2019, 16:22

חוזר בתשובה כתב:
16 פברואר 2019, 21:51
נזיר כג עמוד ב (וזה כתוב בעוד מקורות)

"והאמר רב יהודה אמר רב לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצות אפי' שלא לשמן שמתוך שלא לשמן בא לשמן"
ממקום שבאת שם נמצא התשובה, כל הלימוד עצמו היא קיום מצות 'עשה' של 'והגית' וכל כל זה נאמר מתוך שלא לשמה בא לשמה גם על עצם קיום הויגת, ומימלא מעלום לא היה מקום לחלק בין חלק הלימוד לחלק קיום המצוה דהכל אחת היא. ודוק היטב.


ברסלבר (ליטאי לשעבר)
משתמש ותיק
הודעות: 304
הצטרף: 04 יולי 2018, 21:22
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 82 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם גם על מצוות נאמר לעולם ילמד אדם שלא לשמה שמתוך שלא לשמה...

שליחה על ידי ברסלבר (ליטאי לשעבר) » 09 מאי 2019, 16:42

טעם ודעת כתב:
09 מאי 2019, 16:22
חוזר בתשובה כתב:
16 פברואר 2019, 21:51
נזיר כג עמוד ב (וזה כתוב בעוד מקורות)

"והאמר רב יהודה אמר רב לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצות אפי' שלא לשמן שמתוך שלא לשמן בא לשמן"
ממקום שבאת שם נמצא התשובה, כל הלימוד עצמו היא קיום מצות 'עשה' של 'והגית' וכל כל זה נאמר מתוך שלא לשמה בא לשמה גם על עצם קיום הויגת, ומימלא מעלום לא היה מקום לחלק בין חלק הלימוד לחלק קיום המצוה דהכל אחת היא. ודוק היטב.
לכאורה יש מאמר חז"ל שמחלק
"רבי אליעזר בר ר' צדוק אומר עשה דברים לשם פעלם ודבר בהם לשמם"

לכאורה השיטה הליטאית בלשמה מבוססת על חילוק זה.


טעם ודעת
משתמש ותיק
הודעות: 232
הצטרף: 03 אפריל 2019, 15:29
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם גם על מצוות נאמר לעולם ילמד אדם שלא לשמה שמתוך שלא לשמה...

שליחה על ידי טעם ודעת » 09 מאי 2019, 19:21

לא הבנתי אולי תפרט יותר.


ברסלבר (ליטאי לשעבר)
משתמש ותיק
הודעות: 304
הצטרף: 04 יולי 2018, 21:22
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 82 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם גם על מצוות נאמר לעולם ילמד אדם שלא לשמה שמתוך שלא לשמה...

שליחה על ידי ברסלבר (ליטאי לשעבר) » 09 מאי 2019, 20:43

טעם ודעת כתב:
09 מאי 2019, 19:21
לא הבנתי אולי תפרט יותר.
לדעת הנפש חיים, תורה לשמה זה ללמוד כדי לדעת ולהבין, ואין צורך שתהיה כוונה בלימוד לשם השם.
שהרי עצם הרצון להבין - מדבק את הלומד להשם, כי הוא עוסק בפועל בבירור מה רצון השם.
ועניין זה הוא רק בתורה, לעומת מצוות שאין מצוה בעשייתן אם עושים אותן לא לשם המצוה.

הוא מסתמך בין השאר על מאמר חז"ל זה: "עשה דברים לשם פעלם ודבר בהם לשמם".

נושא זה הוא אחד מהשנויים במחלוקת בין חסידים למתנגדים.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 16 אורחים