חיפוש מקור שהשתדלות בשידוכים מועילה

יהודי

משתמש ותיק
שמעתי מס' פעמים מכמה אנשים שכל השתדלות בשידוכין מקדמת את מציאת בן הזוג. האם יש מקור לזה?
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
בספר דחזיתיה לרבי מאיר (ח"ב עמ' 137) מובא בשם הג"ר מאיר סאלאווייציק, שאין מקור לזה שכל הצעה מקרבת את השידוך הנכון.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
לא צריך מקור.
לפעמים נגזר משמים שאדם יצטרך להתיגע כך וכך לצורך מסויים. אז כל יגיעה מקרבת את הסוף.
לפעמים מגזר על בחור לפגוש כו"כ מועמדות טרם שימצא את זיווגו האמיתי. אז כל פגישה מקרבת את השידוך (ואין כוונתי לומר שיפגוש בלי חשבון. זה ודאי איסור גמור)
 

יהודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
דיברתי על הצעות שמציעים אפילו שלא נפגשים
 

חגי פאהן

משתמש ותיק
המקור הוא ר' נחמן מברסלב, בחיי מוהר"ן תקצ"ה:
שָׁמַעְתִּי בִּשְׁמוֹ בְּעֵת שֶׁבָּא מֵהַנְּסִיעָה הַגְּדוֹלָה שֶׁנָּסַע לְנָאוְורִיטְשׁ עַד שֶׁבָּא לְזַסְלַב וְשָׁם נִפְטְרָה אִשְׁתּוֹ, וְאַחַר כָּךְ נִשְׁתַּדֵּךְ מִבְּרָאד עִם אִשְׁתּוֹ הַשְּׁנִיָּה וְאָז כְּשֶׁבָּא לְבֵיתוֹ לְפה בְּרֶסְלַב דִּבֵּר הַרְבֵּה מִשִּׁדּוּכִים וְאָמַר שֶׁאֵין מִי שֶׁיּוֹדֵעַ מֵעִנְיָן זֶה שֶׁל שִׁדּוּכִים. וּכְבָר נִרְשַׁם מְעַט מִזֶּה בְּמָקוֹם אַחֵר. וְאָמַר שֶׁכְּשֶׁהָיָה בִּקְהִלַּת קדֶשׁ רַאדְוִויל בִּשְׁבִיל לְהִשְׁתַּדֵּךְ עִם אִשְׁתּוֹ הַשְּׁנִיָּה מִקְּהִלַּת קדֶשׁ בְּרָאד, אָז בָּאוּ כַּמָּה עֲגָלוֹת עִם נָשִׁים שֶׁבָּאוּ בִּשְׁבִיל לְהִשְׁתַּדֵּךְ עִמּוֹ. וְאָמַר שֶׁכֻּלָּן הָיוּ זִוּוּגִים שֶׁלּוֹ. וְאָמַר שֶׁכָּל אִישׁ יֵשׁ לוֹ כַּמָּה וְכַמָּה זִוּוּגִים רַק שֶׁיֵּשׁ בָּזֶה כַּמָּה בְּחִינוֹת שׁוֹנוֹת וְעִנְיָנִים נִפְלָאִים. כִּי מִכָּל הַדִּבּוּרִים שֶׁמְּדַבְּרִים בְּעִנְיְנֵי הַשִּׁדּוּכִים אַף עַל פִּי שֶׁאֵינָם נִגְמָרִים זֶה בְּעַצְמוֹ בְּחִינַת זִוּוּג וְשִׁדּוּךְ. וְלִפְעָמִים יוֹשְׁבִים בְּנֵי אָדָם בְּבָתֵּיהֶם וְאוֹמְרִים שֶׁרָאוּי שֶׁזֶּה יִשָּׂא אֶת זאת וְעַל יְדֵי זֶה נִגְמָר בְּחִינַת הַזִּוּוּג שֶׁל זֶה הָאִישׁ עִם אוֹתָהּ הָאִשָּׁה. וְלִפְעָמִים בָּאִים שַׁדְכָנִים וּמְדַבְּרִים הַשִּׁדּוּךְ אֲבָל אֵינוֹ נִגְמָר וְגַם זֶה בְּחִינַת זִוּוּג מִשִּׁדּוּךְ. וּבְוַדַּאי הִיא בְּחִינַת זִוּוּג יוֹתֵר מֵהָרִאשׁוֹן. וְלִפְעָמִים נוֹסְעִים לַעֲשׂוֹת הַשִּׁדּוּךְ וּבְעֵת הַגְּמָר נִפְרָדִים מֵאֵיזֶה סִבָּה. וְלִפְעָמִים נִגְמָר הַשִּׁדּוּךְ וְאַחַר כָּךְ מַפְסִיקִים הַקֶּשֶׁר שֶׁל תְּנָאִים. וְלִפְעָמִים בָּאִין לִידֵי נִשּׂוּאִין וְאַחַר כָּךְ בְּסָמוּךְ נַעֲשֶׂה גֵּט בֵּינֵיהֶם. וְלִפְעָמִים אֵינוֹ נַעֲשֶׂה הַגֵּט עַד אַחַר אֵיזֶה זְמַן וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה כַּמָּה בְּחִינוֹת שֶׁיֵּשׁ בְּעִנְיְנֵי הַשִּׁדּוּכִים וְהַזִּוּוּגִים שֶׁאֵינָם נִגְמָרִים אַחַר כָּךְ, אֲבָל כֻּלָּם הֵם בְּחִינַת זִוּוּגִים שֶׁלּוֹ. כִּי כָּל אֶחָד יֵשׁ לוֹ כַּמָּה זִוּוּגִים רַק שֶׁאֵצֶל זֶה נִגְמָר אֵיזֶה זִוּוּג שֶׁלּוֹ עַל יְדֵי אֵיזֶה דִּבּוּר בְּעָלְמָא שֶׁמְּדַבְּרִים מִזֶּה הַשִּׁדּוּךְ. וְלִפְעָמִים עַל יְדֵי אֵיזֶה דִּבּוּר יוֹתֵר אוֹ עַל יְדֵי אֵיזֶה הִתְקַשְּׁרוּת אוֹ נְסִיעָה אוֹ עֻבְדָּא בִּשְׁבִיל הַשִּׁדּוּךְ לְפִי שָׁעָה וְכוּ' כַּנַּ"ל. וְזֶה הַדָּבָר הוּא עִנְיָן נִפְלָא וְנוֹרָא שֶׁלּא נִשְׁמַע כָּזאת שֶׁהַדִּבּוּר בְּעָלְמָא שֶׁמְּדַבְּרִים מֵהַשִּׁדּוּךְ זֶה בְּעַצְמוֹ הוּא בְּחִינַת שִׁדּוּךְ. וְכֵן מְבאָר בְּהָאָלֶף בֵּית שֶׁלּוֹ הֶחָדָשׁ שֶׁהַדִּבּוּר בְּעַצְמוֹ מֵהַשִּׁדּוּךְ עוֹשֶׂה רשֶׁם בּוֹ וּבָהּ, עַיֵּן שָׁם בְּאוֹת חִתּוּן בְּסִימָן ז'. וְהַדָּבָר נִרְאֶה לָעֵינַיִם כִּי יָדַע בָּזֶה סוֹדוֹת נוֹרָאִים שֶׁלּא נִתְגַּלוּ בָּעוֹלָם, כְּדַרְכּוֹ בְּכָל הַשָּׂגוֹתָיו הַנּוֹרָאוֹת. וּבֶאֱמֶת סִפְּרוּ שֶׁהִתְפָּאֵר אָז שֶׁיּוֹדֵעַ מֵעִנְיַן הַשִּׁדּוּכִים מַה שֶּׁאֵין יוֹדְעִין בָּזֶה כָּל גְּדוֹלֵי הַדּוֹר מְאוּמָה
 

אליהו52

משתמש ותיק
יש שמועה הפוכה בשם הגר"א ששמעתי מכמה אנשים ולא ראיתיה שאין לעשות שום השתדלות בשידוכים
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
אליהו52 אמר:
יש שמועה הפוכה בשם הגר"א ששמעתי מכמה אנשים ולא ראיתיה שאין לעשות שום השתדלות בשידוכים

אולי הכוונה להגר"א כדלהלן:
על ענין הזיווג אמרו במו"ק דף י"ח ע"ב מן התורה ומן הנביאים ומן הכתובים מה' אשה לאיש עיי"ש, ומבואר שבהנהגת זיווג יש הנהגה מיוחדת של "מה'" אשה לאיש.
ועי' מש"כ הגר"א (ביהל אור עמ' ל"ג) שההתעסקות בהשתדלות בשידוכין הוא שוא והבל וז"ל: וכמו שנאמר "אם ה' לא יבנה בית שוא עצל בוניו וכו'" שהוא הזווג שנקרא בנין – בית כידוע, ואמר "אם ה' וכו' ששוא הוא עסק בני אדם בענין הזיווג שהכל הוא מאת ה', וזה שנא' אך הבל בני אדם כזב בני איש רק במאזנים לעלות אבל המה מהבל יחד וכו', עכ"ל.
מבו' בהגר"א שהשתדלות בענין זווג הוא "כזב" ו"הבל".
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
קשה מהגמ' במועד קטן יח,ב:

אמר שמואל מותר לארס אשה בחולו של מועד שמא יקדמנו אחר...ומי אמר שמואל שמא יקדמנו אחר והאמר רב יהודה אמר שמואל בכל יום ויום בת קול יוצאת ואומרת בת פלוני לפלוני שדה פלוני לפלוני אלא שמא יקדמנו אחר ברחמים.

עוד קשה שהרי בשדה פלוני לפלוני לא ישיג את השדה בלי השתדלות, כמבואר בספרי פ' ראה "וברכך ה' אלקיך בכל אשר תעשה, יכול אפילו עומד ובטל ת"ל בכל אשר תעשה" וכן בנדה ע,ב "הא בלא הא לא סגיא" ובעוד מקומות רבים, וכן המציאות שמי שאינו עושה השתדלות אין לו שדות או בתים וכדומה (מלבד אחוז מועט של ירושות וכד'). גם בשידוכים רואים שאנשים שאינם נמצאים במקום שמתעניינים בהם ומדברים בהם לשדכם אינם משיגים שידוך בדרך כלל.

לענ"ד כוונת הגר"א כמ"ש במסילת ישרים פכ"א "לא שההשתדלות הוא המועיל אלא שהשתדלות מוכרח". והיינו, שיש להמשיל הדבר לעני שהבטיח לו קרובו העשיר שאם יבוא לביתו בשעה היעודה יתן לו סך מסויים של ממון, הנה ההליכה לבית העשיר אינה הגורם לקבלת הכסף, שהרי רצון העשיר הוא הגורם לזה ובלא רצונו היה יכול לילך אלף פעמים ולא לקבל כלום, אבל הוא מוכרח - מאחר שהעשיר התנה עמו שיתן לו הממון רק אם יבוא לביתו, ואם ישב העני בביתו ולא ילך לא יקבל מאומה. וכן הוא בפרנסה, שסך הממון שירויח נקצב מאת ה' ואין השתדלותו גורמת לזה, אבל הקב"ה מתנה שלא יקבל הממון מבלי שיעשה השתדלות שנגזרה עליו, ואם לא ימלא תנאי זה של השתדלות לא יקבל כלום.
וכן בשידוכים כוונת הגר"א שהשתדלות האדם לחזר אחר בת זוגו אינה גורמת כלל שישאנה, שזה נגזר עליו משמים, וגם אילו יעשה כל השתדלות שבעולם לא ישנה גזירת עליון (אא"כ בתפילה שיכול לשנות כמבואר בגמ'). אבל בודאי שעליו למלא את חובת השתדלותו בכדי לקבל את מה שנגזר לו משמים, ואם ישב בביתו לא יקבל כלום, כיון שלא קיים התנאי.
 

אליהו52

משתמש ותיק
יש להתעסק בשידוך והיינו ללכת לכמה וכמה שדכנים ולחפש בכל העולם...
ויש השתדלות שאדם מצא אשה שמתאימה לו ורוצה לשאת אותה, ודאי שצריך לקום ולעשות מעשה, ועל זה נאמר שמותר לקדש במועד.
ודאי דכו"ע מודו שאם מציעים לו שידוך שצריך לברר שמתאימה להפגש וכו'
 

ברזלים

משתמש ותיק
אולי הכוונה להגר"א כדלהלן:
על ענין הזיווג אמרו במו"ק דף י"ח ע"ב מן התורה ומן הנביאים ומן הכתובים מה' אשה לאיש עיי"ש, ומבואר שבהנהגת זיווג יש הנהגה מיוחדת של "מה'" אשה לאיש.
ועי' מש"כ הגר"א (ביהל אור עמ' ל"ג) שההתעסקות בהשתדלות בשידוכין הוא שוא והבל וז"ל: וכמו שנאמר "אם ה' לא יבנה בית שוא עצל בוניו וכו'" שהוא הזווג שנקרא בנין – בית כידוע, ואמר "אם ה' וכו' ששוא הוא עסק בני אדם בענין הזיווג שהכל הוא מאת ה', וזה שנא' אך הבל בני אדם כזב בני איש רק במאזנים לעלות אבל המה מהבל יחד וכו', עכ"ל.
מבו' בהגר"א שהשתדלות בענין זווג הוא "כזב" ו"הבל".
איך זה מסתדר עם זה? שמעתי שזה עובד. ודאי שרואים דברים שמימיים בשידוכים אבל לכא' רואים שההשתדלות עוזרת.

שידוכים למבוגרים - מידע, כתבות ועדכונים בזמן אמת - בחדרי חרדים


bhol.co.il
https://www.bhol.co.il › תגיות



לאור קריאת האדמו"ר מדושינסקיא לשדכנים למצוא פתרונות דחופים למציאת שידוכים לכ-350 בנים ובנות מבוגרים ומבוגרות מהחסידות שמצפים לזיווג הגון, התקיים כנס שדכנים ...

האדמו"ר הבטיח: 5 אלף דולר לכל שידוך מעל גיל 21 - בחזית


bahazit.co.il
https://www.bahazit.co.il › ... › חדשות חרדים › קהל חסידים



2 במרץ 2021 — כ"ק מרן האדמו"ר מבאבוב הפתיע את חסידיו במהלך עריכת ה'טיש' בשושן פורים כאשר הוא הכריז כי כל מי שיצליח להביא שידוך לבחור של החסידות, מעל גיל ...

האדמו"ר מבאיאן הבטיח לשדכנים: 4000 דולר על שידוך לבחור מבוגר


jdn.co.il
https://archive.jdn.co.il › העולם החרדי › חדשות המגזר



8 באוג׳ 2017 — בכינוס שנערך בט"ו באב במעון הנופש של האדמו"ר מבאיאן לשדכני החסידות המאוגדים בארגון "בית נאמן", הוחלט, על מנת לעודד את השדכנים, על מענקים ...

יוזמה (בחסידות צאנז): 16 אלף שקל לשידוך לבחור או לבחורה מעל ...


rotter.net
https://rotter.net › forum › scoops1



9 בפבר׳ 2023 — כמו כן הוסיפו בחסידות כי במידה ועד תאריך היעד - י"א הסיוון - ייערכו 17 שידוכים ל-17 בחורים ובחורות מבוגרים, ארגון "שמחם" יעניק 20 אלף דולר, ...

מצוקת השידוכים: הנגיד הבטיח 5000 דולר לשדכנים​

במשרדי "בית נאמן" בישיבת 'אורייתא' יפעלו שדכנים אשר מבוקר ועד ערב יתאימו שידוכים לבחורי הישיבה המצפים לישועה • מי שעומד מאחורי המהלך המבריק הוא פטרון הבית וידיד הישיבה הנגיד ר' ליפא פרידמן מניו יורק אשר הקדיש את הפרויקט לע"נ הצדיק רבי עמרם בן דיוואן הטמון במרוקו
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
שמעתי מס' פעמים מכמה אנשים שכל השתדלות בשידוכין מקדמת את מציאת בן הזוג. האם יש מקור לזה?
מובא בשם הג"ר מאיר סאלאווייציק, שאין מקור לזה שכל הצעה מקרבת את השידוך הנכון.
דברי הגרמ"ס זצ"ל (אם אכן אמר כך) אינם מובנים, כי לכאורה המקור לזה הוא עצם אמונתנו בהנהגת הקב"ה את העולם.
הרי אם הציעו לאדם 10 הצעות שידוך לפני שהגיע לזיווגו האמיתי, א"כ אנו מאמינים באמונה שלימה שלפני שהוא היה צריך להתארס היה צריך לקבל 10 הצעות לא נכונות, וא"כ ברור לכל מאמין שכל א' מההצעות קידמו אותו קרוב יותר לזיווגו האמיתי.
וא"כ איך יתכן לומר שאין מקור לדבר? אתמהה.
 

משיב

משתמש רגיל
הרי אם הציעו לאדם 10 הצעות שידוך לפני שהגיע לזיווגו האמיתי, א"כ אנו מאמינים באמונה שלימה שלפני שהוא היה צריך להתארס היה צריך לקבל 10 הצעות לא נכונות,
ואם הציעו לו עשר הצעות ואח"כ זכה בלוטו זה אומר שלפני שזכה היה צריך לעבור עשר הצעות?
זה ברור שכל הצעה היא בהשגחה פרטית אך א"א לדעת חשבונות שמים ולומר שזה בשביל לקרב את השידוך האמיתי.
 

משיב

משתמש רגיל
זה לא חייב להיות קשור לכל מה שקורה אחר כך. ולדבריך כשם שכל הצעה מקרבת כך גם כל קריאת עיתון וכל מה שקורה איתי, וכשם שזה מקרב את השידוך כך זה מקרב את המוות שלו ושל כל מי שהוא ישמע עליו וכו'
 

צפרא טבא

משתמש ותיק
וכי יעלה על דעתך שהקב"ה עושה משהו שלא צריך?? אתמהה.
כנראה שלא זה נושא הדיון.
השאלה היא מה משמעות הדבר.
האם נגזר עליו עגמ"נ/ צפייה לשווא בעלמא, שאמנם באה לידי ביטוי בהצעות נפל, וה"ה יכול היה לבוא לידי ביטוי במשהו דומה.
או שיש לזה משמעות ייחודית ביחס לנושא השידוכים דייקא.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
ולדבריך כשם שכל הצעה מקרבת כך גם כל קריאת עיתון וכל מה שקורה איתי, וכשם שזה מקרב את השידוך כך זה מקרב את המוות שלו ושל כל מי שהוא ישמע עליו וכו'
וכי אתה באמת חושב שיתכן שאם יהודי התארס אחרי שיהודי אחר בקצה העולם השני קרא עיתון, זה לא היה חייב להיות כך, אלא הוא היה יכול להתארס גם לפני שההוא קרה את העיתון? אתה באמת חושב שסדר הדברים בעולם הוא סתם ככה, בלי חשבון?
 

בחצרות אלוקינו

משתמש ותיק
וכי אתה באמת חושב שיתכן שאם יהודי התארס אחרי שיהודי אחר בקצה העולם השני קרה עיתון, זה לא היה חייב להיות כך, אלא הוא היה יכול להתארס גם לפני שההוא קרה את העיתון? אתה באמת חושב שסדר הדברים בעולם הוא סתם ככה, בלי חשבון?
סליחה על השאלה אבל האם אתה באמת כן חושב ככה??? באופן כללי יש סדר והכל מחושבן לפרטים אבל זה לא מכריח תליה מוחלטית בכל פרט בכלל שאר הענינים!
 

משיב

משתמש רגיל
וכי אתה באמת חושב שיתכן שאם יהודי התארס אחרי שיהודי אחר בקצה העולם השני קרה עיתון, זה לא היה חייב להיות כך, אלא הוא היה יכול להתארס גם לפני שההוא קרה את העיתון? אתה באמת חושב שסדר הדברים בעולם הוא סתם ככה, בלי חשבון?
לעצם הענין כבר השיב הרב בחצרות אלקינו אבל גם אם אתה צודק נדון האשכול הוא האם יש קשר מיוחד בין הצעות לבין הזיווג עצמו כמו שכתב הרב צפרא טבא
 

חוזר בתשובה

משתמש ותיק
כך ראיתי שכתוב בפלא יועץ ערך זיווג

"והן אמת כי מה' אשה לאיש וארבעים יום קדם יצירת הולד בת קול יוצאת ואומרת בת פלוני לפלוני (סוטה ב, א). ומכל מקום כבר אני עני תרצתי על זה וכיוצא בה שכמדמה ששלשה מיני גזרות יש, אחד שגוזרין עליו שתבוא אליו טובה ולא תאנה אליו רעה, ואז תבוא לו הטובה על כרחו על דרך שפרשו אף מרומם.
שני שגוזרין עליו גזרה רעה ונכתב ונחתם ואז אין מציל.
שלישי שגוזרין עליו שיבוא לו כפי בקשתו וכפי השתדלותו. אי לזאת למחש בעי שמא הוא מכת שלישית שאמרנו, וכל אשר בכחו לעשות יעשה וימכר כל אשר לו לקנות חלק טוב בגורלו, אם יתן איש את כל הון ביתו באהבה (שיר השירים ח ז) כך היא החובה:"
 

יהודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
שו"ר כן בשם רבי נחמן מברסלב, אלא ששם כתב שלכל אדם ישנן שידוכים רבים, ולאט לאט נשאר רק עם האחרונה.
 
חלק עליון תַחתִית