חידוש גדול, שראוי לאדם לקנות לו בהמה אחת או עוף ולהקדים תמיד מאכלה למאכלו

אוריאל

משתמש ותיק
ספר חסידים לרבי משה ב"ר אלעזר הכהן, בן אחותו של הרא"ש: "בכל עת תזהר שיהיו לך בביתך בהמות או עופות לכל הפחות תרנגולת או אווז אחת, ותן לה לאכול בבוקר קודם שתאכל אתה לקיים מה שנאמר לבהמתך והדר ואכלת ושבעת".

מלשונו נראה חידוש גדול, שראוי לאדם לטרוח ולדאוג שתהיה ברשותו בהמה או עוף כדי שיוכל לקיים את הענין הזה של הקדמת מאכל הבהמה למאכלו.

הנה מצות ציצית אף היא אין חיוב ללבשה, ואדם יכול ללבוש בגד שאין בו ארבע כנפות, אבל ראוי לאדם ללבוש בגד ד' כנפות ולהתחייב בציצית ולקיים המצוה. לכאו' כפי זה זהו דברי הנ"ל, דאף שהחיוב להקדים מאכל הבהמה הוא רק אם יש לו בהמה, מכל מקום ראוי לו לאדם להתחייב בזה ולקיים הדין, ולכן ראוי לו שידאג שתהיה לו בהמה וכנ"ל.

ובמה שכמדומה לא שמענו לחידוש זה, צריך לומר דשאני מצות ציצית שהיא מצות ציצית ושקולה כנגד כל המצוות, משא"כ הדין להקדים מאכל הבהמה אינו מ"ע אלא חיוב בעלמא. וצריך לברר דבר זה, אם בחיובים שאמרו חז"ל, יש ענין לדאוג לבוא לידי החיוב ולקיים הדין, כהך דהכא.

אשמח למראי מקומות והוספות על הנ"ל.
 

האחד בא לגור

משתמש ותיק
כתבו תוספות פסחים קיג: וז"ל :
ואין לו בנים - נראה דוקא על ידי פשיעתו שאינו מתעסק בפרי' ורביה דומיא דאחריני ומי שאין לו תפילין בראשו ובזרועו וציצית בבגדו מיירי בשיש לו ואינו מניחן אי נמי אפי' אין לו יש לחזר ולהביא עצמו לידי חיוב כדאשכחן (סוטה דף יד.) במשה שהיה תאב ליכנס לארץ ישראל כדי לקיים מצות שבה והא דאמרי' (שבת דף מט.) תפילין צריכין גוף נקי כאלישע היינו כדמפרש שלא יפיח בהן ולא יישן בהן ובשעת ק"ש כדי לקבל עליו מלכות שמים שלימה בקל יכול ליזהר.
ודבריהם צ"ע טובא שכרכו חיוב פו"ר ותפילין שהוא חיוב גמור עם חיוב ציצית ומצוות התלויות בארץ שהם אינם חיוב מעיקר הדין ובשלמא תפילין יתכן דס"ל כמו הצד שהחיוב הוא פעם ביום אבל פו"ר הוא חיוב גמור

אבל האמת היא, שלגבי ציצית מה שמפורסם לומר שאדם לא חייב ללבוש ציצית ורק כשיש לו הוא מחויב להטיל לא ברור כלל, ודעת המהרש"א במנחות מא. שלמ"ד ציצית חובת גברא יש חיוב גמור לחזר אחרי ציצית ללובשה ולקיים את המצווה עי"ש היטב .

וגם למאן דפליג על המהרש"א וכן הוא פשטות לשון תוס' בכמה מקומות בש"ס, מ"מ משמעות לשון תוספות והרמב"ם ועוד ראשונים הוא שאינו חייב לקנות אבל אם יש לו חייב ללבוש,
אמנם לשון השו"ע הוא שהחיוב הוא רק בלבישה עצמה.

יש עוד מה להאריך בענין ציצית וקיצרתי
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
אוריאל אמר:
הדין להקדים מאכל הבהמה אינו מ"ע אלא חיוב בעלמא.
והרמב"ם בסוף הלכות עבדים כתב כי הקדמת מזון הבהמות על סעודת עצמן היא מדת חסידות, אך במג"א סימן רעא (ס"ק יב) מביא בשם ריצב"א שהיא מן התורה.
 

מבין ענין

משתמש ותיק
ועוד פלא, שראיתי שמזהירים באחרונים שלא כדאי לגדל עופות וכד' מחשש שלא יוכל להקדימן כראוי או לתת מאכלן בזמן, או להזהר שלא לצערן, וייתבע על כך, כמעשה שהיה עם האריז"ל והאדם שהסיר הסולם מן האפרוחים שבחצרו ונצטערו והדבר גרם לכך שאשתו של בעה"ב פסקה מלדת.
 

יוספזון

משתמש ותיק
כדומני שבצואת ר"י החסיד כתב שלא לגדל חיות ועופות בתוך ביתו. וחמירא סכנתא מאיסורא.
 
חלק עליון תַחתִית