חכמים שירושלים סיכנה אותם

בבבלי עז

משתמש רגיל
"גם רבי משה נכד הגאון חיד"א העיד על סבו הגדול, שבהיותו בחור צעיר בירושלים, היה עושה סיגופים ותעניות להשיג השגות רוחניות, עד שפלוני נתקנא בו, ובאו בחלום לאביו רבי זרחיה זצ"ל שישלחנו לחברון כי חייו בירושלים בסכנה, וכן עשה. גם הגאון המקובל החסיד רבנו אליהו מני ז"ל אשר עלה מבבל בשנת תרט"ז והתיישב בירושלים ועסק בחכמת הקבלה עם רבנו ידידיה רפאל אבולעפייא המכונה היר"א, העיד עליו בנו שהיה סובל מכאובים קשים בהיותו בעיר הקודש, ורוב ימי שבתו בה - קרוב לשנתיים ימים, היה מוטל על ערש דווי, עד שנאלץ לצאת ממנה בשנת התרי"ח ולהשתקע בעיר חברון."[ציטוט מספר כת"י]
אשמח למי שיביא מקור לדברים.
 
בעקרון ירושלים היא משוש כל הארץ
כן כתוב בתהלים מח ג.

אמנם יש קללות בנביאים שזה יפסק בעקבות החטאים והמקום יהיה רע ומזיק

אבל היום פשוט שהרבה מהטוב שלה חזר
ומצוה גדולה להודות על זה בברכת הארץ
ומיד אח"כ לבקש "רחם נא על ישראל עמך ועל ירושלים" כי העיקר עדיין חסר

וע' רד"ק יחזקאל ה על הפסוק "כה אמר ה' בתוך הגויים שמתיה..."
...משוש כל הארץ שהיא באמצע היישוב לפיכך אווירה טוב ומזוג מכל הארצות...
 

הנופל

משתמש ותיק
אגב יתכן שהמקרים שתוארו לעיל
הם סינדרום ירושלים בצד הקדושה
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
בקשר למגורים בירושלים
א. יעויין שו"ת חת"ס שיוצא חוצץ על מי שהעדיף לגור בצפת ולא בירושלים
ב.חוששני שאף אחד שמהכותבים בפורום לא גר בירושלים משוש כל הארץ אלא בפרברי העיר ירושלים
והביטוי ירושלים בא להגדיר את גבולות שליטת העיריה הציונית
 

בן של רב

משתמש ותיק
המימד הנוסף של הענין אמר:
בעקרון ירושלים היא משוש כל הארץ
כן כתב בספר הקדוש כת"י עתיק הנקרא תילים
ובלשוננו תהלים מח ג.

אמנם יש קללות בנביאים שזה יפסק בעקבות החטאים והמקום יהיה רע ומזיק

אבל היום פשוט שהרבה מהטוב שלה חזר
ומצוה גדולה להודות על זה בברכת הארץ
ומיד אח"כ לבקש "רחם נא על ישראל עמך ועל ירושלים" כי העיקר עדיין חסר

וע' רד"ק יחזקאל ה על הפסוק "כה אמר ה' בתוך הגויים שמתיה..."
...משוש כל הארץ שהיא באמצע היישוב לפיכך אווירה טוב ומזוג מכל הארצות...
היום הייתי בכותל ואכן גם בגלות זה היה די קדוש.

הבנים של ירושלים ("ושמתי בניך ציון") גם הם היו שם לרבבותיהם.
וקדושת החיים של כל אחד מהם היא עצומה ואפילו דוחה שבת.

בדרך חזור ראיתי הרבה בתי כנסת וישיבות ועוד ועוד.

וגם חיים שוקקים ועליזים כהבטחת הנביאים
(משל מני אלף "ילדים משחקים ברחובותיה") .

התחזקתי באמונה שכפי שהתקיימו חלק מזערי וחיצוני מהנבואות
כך גם להר הבית נחזור בב"א בבנין המקדש ונקריב קרבן פסח.

כמובן חוץ מאלו שזה לא חשוב להם כי רק רק רק כל המצפה = זוכה ורואה!
 

בן של רב

משתמש ותיק
בנציון אמר:
בבבלי עז אמר:
וגם פריצות

(מגילה כה, ב) "מעשה באדם אחד שהיה קורא למעלה מרבי אליעזר הודע את ירושלם את תועבותיה אמר לו עד שאתה בודק בתועבות ירושלים צא ובדוק בתועבות אמך בדקו אחריו ומצאו בו שמץ פסול"

חשוב לבאר כונתו של הרב @בנציון שודאי לא רמז לכבודו של הרב @בבלי עז שיבדוק בתועבות אמו ח"ו.
אלא רק הוכיח מהנ"ל את עצם העקרון שכבודה של ירושלים גם אחרי החורבן הוא מאוד חשוב.
(שהרי ר' אליעזר היה אחרי החורבן)

וכי ישאל השואל למה כאן לא יעלה על הדעת לחשוד
ואילו שם כן חשד בו ר"א עד כדי כך ?

אולי יש לחלק ע"פ הידוע שיש שני סוגי לוכדי עכברים.
יש מי ששמח במציאת והוצאת הדיבה ונהנה מהרע ומההתנשאות שלו עליו
וכמו החתול ששמח בקיומם של העכברים שבכך יוכל להתענג עליהם.
ויש מי שמיצר והיה מעדיף שלא יהיה רע כלל - וכמו הבעלבוסטע.

ולעניננו: יש מי שמגיע לביהמ"ק ובוכה ששועלים הלכו בו כמו ר"א עצמו (התחילו הם בוכים ור"ע משחק)
ויש מי ששמח לפרסם דיבתה - וכנראה זיהה ר"א ניצוץ של ברק בעיניו של אותו "קורא בתורה" הנ"ל.

נ. ב. פשיטא שכשיהודי מתאונן על הפריצות יש להניח שזה בא מלב טהור שמרגיז ומצער אותו המצב, וזה מפריע לו ליהנות מקדושת ירושלים.

[ובמאמר המוסגר: מלבד הצער על שכינתא בגלותא יש את הקושי האישי של כל אדם מול המצב הקשה ברה"ר - בכל אימת דליכא דרכא אחרינא.
אך כבר אמר על זה רבי שמואל רוזובסקי - שהכל תלוי כמה ההחלטה יצוקה בבטון שלהסתכל ח"ו זה מופרך לגמרי ולא קיים בכלל כאופציה.
וכל אלו שהגיעו להחלטה נחושה בזה - יכולים להעיד שבעקבות זה גם ראיה לאונסו לא כ"כ מכבידה ולא מענינת...]
 

בבבלי עז

משתמש רגיל
פותח הנושא
אדוני יש דרכא אחרינא כל הדרך לפי עדויות של אנשים מלאה פריצו הגיע הזמן להתעורררררררררררררררררררררררררררר
 
חלק עליון תַחתִית