הנה נאמר בכתוב, וַיְדַבֵּר יְדֹוָד אֶל משֶׁה בְּהַר סִינַי וגו' וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם כִּי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ שַׁבָּת לַידֹוָד.
מבואר כאן בכל הפרשה וכן בפרשת בחקותי דעיקר הגלות עם ישראל מן הארץ היה מפני שלא שמרו את מצות השמיטה והיובל, וכמו שפי' רש"י בחקותי עה"פ 'את אשר לא שבתה' דשבעים שנה של גלות בבל הן היו כנגד ע' שנות השמטה ויובל שהיו בשנים שהכעיסו ישראל בארצם לפני המקום וכו' ועליהם נגזר שבעים שנה שלמים וכן הוא אומר בדברי הימים (פרק ל"ו) עד רצתה הארץ את שבתותיה וגו' למלאות שבעים שנה .
והנה ראה זה פלא והפלא, חבלים נפלו לי, עוד נאמר בכתוב לְמַעַן יִרְבּוּ יְמֵיכֶם וִימֵי בְנֵיכֶם עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְדֹוָד לַאֲבֹתֵיכֶם לָתֵת לָהֶם כִּימֵי הַשָּׁמַיִם עַל הָאָרֶץ. 'נשבע' היינו נ' שבע' כאן טמון כל סוד 'שמיטה והיובל', שבע הוא מצוות השמיטה, ושבע פעמים שבע הוא מ"ט שנים ואח"כ באה ה - נ' שנת החמישים היובל, אומרת התורה ה - למען ירבו ימיכם יהיה בכח אשר נשבע [והיכן נשבע כשאמר 'אני נותן' כנ"ל] שהיינו ה - 'נ' 'שבע' השמיטה והיובל, ואם לא זאת ח"ו תהא הגלות, ואז ירצה שבתותיה.
מבואר כאן בכל הפרשה וכן בפרשת בחקותי דעיקר הגלות עם ישראל מן הארץ היה מפני שלא שמרו את מצות השמיטה והיובל, וכמו שפי' רש"י בחקותי עה"פ 'את אשר לא שבתה' דשבעים שנה של גלות בבל הן היו כנגד ע' שנות השמטה ויובל שהיו בשנים שהכעיסו ישראל בארצם לפני המקום וכו' ועליהם נגזר שבעים שנה שלמים וכן הוא אומר בדברי הימים (פרק ל"ו) עד רצתה הארץ את שבתותיה וגו' למלאות שבעים שנה .
והנה ראה זה פלא והפלא, חבלים נפלו לי, עוד נאמר בכתוב לְמַעַן יִרְבּוּ יְמֵיכֶם וִימֵי בְנֵיכֶם עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְדֹוָד לַאֲבֹתֵיכֶם לָתֵת לָהֶם כִּימֵי הַשָּׁמַיִם עַל הָאָרֶץ. 'נשבע' היינו נ' שבע' כאן טמון כל סוד 'שמיטה והיובל', שבע הוא מצוות השמיטה, ושבע פעמים שבע הוא מ"ט שנים ואח"כ באה ה - נ' שנת החמישים היובל, אומרת התורה ה - למען ירבו ימיכם יהיה בכח אשר נשבע [והיכן נשבע כשאמר 'אני נותן' כנ"ל] שהיינו ה - 'נ' 'שבע' השמיטה והיובל, ואם לא זאת ח"ו תהא הגלות, ואז ירצה שבתותיה.