הבנתי מכמה אנשים שהניחו כדבר פשוט שיש ענין שמירת עיניים אצל נשים שאסור להם להסתכל על מראות אסורות. אך לא מובן לי כלל מה שייך לומר כן, הלא כשם שאין איסור לאיש להסתכל באיש ה"נ לאשה אין איסור להסתכל באשה.
והנה לעצם המושג של שמירת עיניים באשה יש מקור בילקוט שמואל רמז קח שלדעת רבי יוסי יש איסור לאשה לזון עיניה מאיש, אבל זהו דווקא כשמסתכלת לשם הנאה מיופיו, וגם בזה נראה שרבי יהודה חולק עליו, והבבלי בברכות מח,ב הביא דעת שמואל שאמר שהבנות הסתכלו על שאול ליהנות מיופיו (כדברי רבי יהודה בילקוט שם) ולא מביאה שום הסתייגות מהדברים, וכן בברכות כ,א רבי יוחנן ישב על שערי טבילה כדי שיסתכלו הנשים על יופיו ויולידו ילדים יפים. ואמנם החינוך במצוה קפח כתב שאיסור קריבה לעריות נוהג גם בנשים שאסור להן להרהר באנשים זולתי בעליהן, אבל זה אינו ראיה להסתכלות לשם הנאה כיון שאיסור הרהור הוא בכוונת זנות (ואדרבה אחר שהאריך שם בכל האיסורים של קריבה לעריות הנוהגות אצל אנשים כהסתכלות וכו' לא כתב אצל אשה אלא הרהור). ומדעת רבינו תם שאשה אינה מצווה על השחתת זרע ליכא ראיה לעניננו, דהוא מיירי באופן שמשחיתה ע"י משמוש היד ולא ע"י הרהור.
אך כל הנ"ל אינו שייך אלא לגבי הסתכלות ליהנות מיופי של איש, אבל להסתכלות באשה ליכא ראיה כלל, ולא מיבעיא באופן שאין לה הנאה מזה שזה גם באיש מותר, אלא אף באופן שיש הנאה מראייתה אין שום בעיה, ולא מובן לי מנין ההנחה שיש בזה בעיה.
והנה לעצם המושג של שמירת עיניים באשה יש מקור בילקוט שמואל רמז קח שלדעת רבי יוסי יש איסור לאשה לזון עיניה מאיש, אבל זהו דווקא כשמסתכלת לשם הנאה מיופיו, וגם בזה נראה שרבי יהודה חולק עליו, והבבלי בברכות מח,ב הביא דעת שמואל שאמר שהבנות הסתכלו על שאול ליהנות מיופיו (כדברי רבי יהודה בילקוט שם) ולא מביאה שום הסתייגות מהדברים, וכן בברכות כ,א רבי יוחנן ישב על שערי טבילה כדי שיסתכלו הנשים על יופיו ויולידו ילדים יפים. ואמנם החינוך במצוה קפח כתב שאיסור קריבה לעריות נוהג גם בנשים שאסור להן להרהר באנשים זולתי בעליהן, אבל זה אינו ראיה להסתכלות לשם הנאה כיון שאיסור הרהור הוא בכוונת זנות (ואדרבה אחר שהאריך שם בכל האיסורים של קריבה לעריות הנוהגות אצל אנשים כהסתכלות וכו' לא כתב אצל אשה אלא הרהור). ומדעת רבינו תם שאשה אינה מצווה על השחתת זרע ליכא ראיה לעניננו, דהוא מיירי באופן שמשחיתה ע"י משמוש היד ולא ע"י הרהור.
אך כל הנ"ל אינו שייך אלא לגבי הסתכלות ליהנות מיופי של איש, אבל להסתכלות באשה ליכא ראיה כלל, ולא מיבעיא באופן שאין לה הנאה מזה שזה גם באיש מותר, אלא אף באופן שיש הנאה מראייתה אין שום בעיה, ולא מובן לי מנין ההנחה שיש בזה בעיה.