לימוד סדר נשים בעולם הישיבות

נושאים שונים

פותח הנושא
נושא למחשבה
הודעות: 111
הצטרף: 03 מאי 2019, 17:08
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

לימוד סדר נשים בעולם הישיבות

שליחה על ידי נושא למחשבה » 16 מאי 2019, 22:08

זכור לי שהיה מאן דהוא ששאל מאחד מגדולי ישראל, אם יוכל לפרש לו מדוע בעולם הישיבות
לומדים הבחורים הצעירים סוגיות בסדר נשים, ובתוכם כלולים עניינים הנוגעים להל' צניעות, 
הרי לכאו' דבר זה רק מכניס לראשם יצה"ר מיותרים. 
אינני זוכר מה היתה תשובתו לכך,
ואמנם כידוע דברי חז"ל בראתי יצה"ר בראתי תורה תבלין,
כך שלימוד התורה בעיקר יסודו משמש ככלי שמוציא מן היצה"ר הזה.
והדברים ידועים, שכך גדולי ישראל מורים כעצה טובה לצאת מידי הרהורים רעים,
וזאת ע"י לימוד התורה בשמחה דייקא, שרק בכחה לבטל ולהוריד מן התאווה.

אמנם עדיין יש לחקור, האם בעת הלימוד בסוגיות אלו העוסקות בצניעות,
הרי שיש לעסוק ככל יתר הסוגיות שבש"ס, או שמא מעודף לחמוק ועכ"פ למהר את תלמודם
(בפרט לבחור צעיר שאינו קשור עדיין לפרשה) דאם כי ללא ספק שגם זאת תורה היא,
והכל בכלל הסגולה של תורה תבלין, אך שמא כל זה הוא בעת ובעונה שעוסקים 
בלימוד התורה בקדושה ובטהרה, אולם מאחר ויש יצר ש'מגליש' את הלומד מענין לענין,
ובקל מאד יוצאים לדבר בנושאים אחרים שאינם מעסק התורה, הרי שקיימת סכנה
מסויימת מן הלימוד הממושך באותם סוגיות. 

האם יש למאן דהו מקור או מחשבה בנושא זה,
הרי שישמחני למאד.

ערכים:


יאיר
משתמש ותיק
הודעות: 871
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 166 פעמים
קיבל תודה: 234 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד סדר נשים בעולם הישיבות

שליחה על ידי יאיר » 16 מאי 2019, 22:24

לענ"ד יש צדק מסויים בדבריך ולכאורה פשיטא שמי שיודע בעצמו חשש לזה, שימנע עצמו


טעם ודעת
משתמש ותיק
הודעות: 232
הצטרף: 03 אפריל 2019, 15:29
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד סדר נשים בעולם הישיבות

שליחה על ידי טעם ודעת » 16 מאי 2019, 22:44

צא וראה שבעולם הישיבות החסידיות ישנה 'משנה סדורה' לכל הנושא ולומדים מסכת כתובות ומדלגים היכן שצריך לדלג, אכן מסכת יבמות נדה בוודאי שאינה נלמדת.

סמל אישי של משתמש

רחמים
משתמש ותיק
הודעות: 418
הצטרף: 29 דצמבר 2015, 23:50
מיקום: ארץ ישראל
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד סדר נשים בעולם הישיבות

שליחה על ידי רחמים » 16 מאי 2019, 22:49

נושא למחשבה כתב:
16 מאי 2019, 22:08
זכור לי שהיה מאן דהוא ששאל מאחד מגדולי ישראל, אם יוכל לפרש לו מדוע בעולם הישיבות
לומדים הבחורים הצעירים סוגיות בסדר נשים, ובתוכם כלולים עניינים הנוגעים להל' צניעות, 
הרי לכאו' דבר זה רק מכניס לראשם יצה"ר מיותרים. 
אינני זוכר מה היתה תשובתו לכך,
ואמנם כידוע דברי חז"ל בראתי יצה"ר בראתי תורה תבלין,
כך שלימוד התורה בעיקר יסודו משמש ככלי שמוציא מן היצה"ר הזה.
והדברים ידועים, שכך גדולי ישראל מורים כעצה טובה לצאת מידי הרהורים רעים,
וזאת ע"י לימוד התורה בשמחה דייקא, שרק בכחה לבטל ולהוריד מן התאווה.

אמנם עדיין יש לחקור, האם בעת הלימוד בסוגיות אלו העוסקות בצניעות,
הרי שיש לעסוק ככל יתר הסוגיות שבש"ס, או שמא מעודף לחמוק ועכ"פ למהר את תלמודם
(בפרט לבחור צעיר שאינו קשור עדיין לפרשה) דאם כי ללא ספק שגם זאת תורה היא,
והכל בכלל הסגולה של תורה תבלין, אך שמא כל זה הוא בעת ובעונה שעוסקים 
בלימוד התורה בקדושה ובטהרה, אולם מאחר ויש יצר ש'מגליש' את הלומד מענין לענין,
ובקל מאד יוצאים לדבר בנושאים אחרים שאינם מעסק התורה, הרי שקיימת סכנה
מסויימת מן הלימוד הממושך באותם סוגיות. 

האם יש למאן דהו מקור או מחשבה בנושא זה,
הרי שישמחני למאד.


צודק, גם אני תמהתי בזה, וברור מהמציאות שזה מזיק לבחורים, ועדיף שהיו לומדים רק נזיקין ומועד, ונדרים וכדומה. הכל זה תורה אז למה ללמוד דווקא דברים שמזכירים את היצר. וגם ללמוד את המסכת בדילוג זה לא טוב, כי הבחורים מסתקרנים וקוראים גם בפרקים שדילגו. ויש כאלה שרוצים לעשות סיום.
 


יוסף יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 395
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 119 פעמים
קיבל תודה: 143 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד סדר נשים בעולם הישיבות

שליחה על ידי יוסף יצחק » 16 מאי 2019, 22:50

שאלו להגרשז"א זצ"ל ואמר שעל ידי לימוד תורה לא יכול לבא לידי היזק (כמדומני בספר חכו ממתקים)
ואולי יש לחלק באופן הלימוד, כגון לשמה וברצף וכד'
בהקשר לתשובה הנ"ל בס' קדוש ישראל עמ' ק"ח הביא שהגר"י בלזר זצ"ל שאל את הגר"י סלנט זצ"ל איך התירה התורה לעמוד מפני ת"ח והרי זה יכניס בת"ח גאווה ועלול לשכוח את מה שלמד כמבואר בגמ' פסחים ס"ו, וענה הגר"י דאין שום דבר רע נשתלשל מקיום מצוה בשום צד אפילו בכמה וכמה השתלשלות, וכ"כ המהרש"ג עה"ת פ' ויקרא ד"ה אם הכהן המשיח יחטא

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 984
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 286 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד סדר נשים בעולם הישיבות

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 16 מאי 2019, 22:50

כשמקבלים את המושגים דרך לימוד. זה בצורה הכי טכנית. הכי קרה. ללא שום הרגשים ונסיונות ותאוות וכו'. זה גורם שגם אח"כ המבט לחיים מקבל פרופורציות. וד"ל


יוסף יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 395
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 119 פעמים
קיבל תודה: 143 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד סדר נשים בעולם הישיבות

שליחה על ידי יוסף יצחק » 16 מאי 2019, 22:53

רחמים כתב:
16 מאי 2019, 22:49
צודק, גם אני תמהתי בזה, וברור מהמציאות שזה מזיק לבחורים.



אני זכיתי ב"ה ללמוד מהנושאים הנ"ל הרבה ומעולם לא בא לי שום הרהור רע מלימוד שכזה.
ואם מישהו מחפש לחטוא הוא כבר מוצא מספיק סיבות...


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1122
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 228 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד סדר נשים בעולם הישיבות

שליחה על ידי נבשר » 16 מאי 2019, 22:55

שמעתי פעם הבחנה שהליטאים לומדים בלומדעס' והבנת הדברים א"כ הנושא הוא שכלי שאינו נוגע למעשה, אלא גדרים באישות ומעשה אישות וכדו'. משא"כ חסידים שאינם לומדים בלומדעס' ובהבנה אלא יותר מעשי וציור קונקרטי ומציאותי כמו שלומדים שו"ע, א"כ ודאי שישפיע עליהם. ודו"ק.


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1016
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד סדר נשים בעולם הישיבות

שליחה על ידי נדיב לב » 16 מאי 2019, 22:56

שאלה כזו רק חסיד או חוזר בתשובה יכול לעלות. מי שלמד סדר נשים עם כל אשפרך... כולל פתח פתוח וספק ספיקא מבין שבין תאווה ובין הנאה ומתיקות התורה המרחק גדול

דרך אגב פרשת קדושים אתם קוראים??


פותח הנושא
נושא למחשבה
הודעות: 111
הצטרף: 03 מאי 2019, 17:08
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד סדר נשים בעולם הישיבות

שליחה על ידי נושא למחשבה » 16 מאי 2019, 23:11

יש"כ גדול על הכל,
נדיב לב כתב:
16 מאי 2019, 22:56
שאלה כזו רק חסיד או חוזר בתשובה יכול לעלות
כעת.
האמת תאמר שזמן רב לא הוחמאתי כפי שהחמאת לי, בודאי שלא באתי למדת החסידות (במס"י זה מופיע רחוק רחוק ממני),
ולבעל תשובה, הלואי ואזכה להיות בעל תשובה אמתי. ולהגיע לפרשת קדושים, קדש לך במותר לך, מאן דכר שמיה, אוי לו למי שתולים בו דברים שאין בו,
אך מידי שאיפות לא נפקי.


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 513
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 169 פעמים
קיבל תודה: 136 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד סדר נשים בעולם הישיבות

שליחה על ידי יעקב שלם » 16 מאי 2019, 23:12

יוסף יצחק כתב:
16 מאי 2019, 22:50
שאלו להגרשז"א זצ"ל ואמר שעל ידי לימוד תורה לא יכול לבא לידי היזק (כמדומני בספר חכו ממתקים)

כך גם זכור לי בשם ר מיכאל יהודה לפקוביץ מובא בספר דרכי חיים שם מובא מהדרכותיו


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1016
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד סדר נשים בעולם הישיבות

שליחה על ידי נדיב לב » 16 מאי 2019, 23:13

נושא למחשבה כתב:
16 מאי 2019, 23:11
יש"כ גדול על הכל,
נדיב לב כתב:
16 מאי 2019, 22:56
שאלה כזו רק חסיד או חוזר בתשובה יכול לעלות
כעת.
האמת תאמר שזמן רב לא הוחמאתי כפי שהחמאת לי, בודאי שלא באתי למדת החסידות (במס"י זה מופיע רחוק רחוק ממני),
ולבעל תשובה, הלואי ואזכה להיות בעל תשובה אמתי. ולהגיע לפרשת קדושים, קדש לך במותר לך, מאן דכר שמיה, אוי לו למי שתולים בו דברים שאין בו,
אך מידי שאיפות לא נפקי.

 לא שללתי חסידים או חוזרים בתשובה. רק ניסיתי להסביר מאיזה מקום מגיע כזו שאלה. משום שלעצמי אין כאן תחילת הערה או שאלה


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 513
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 169 פעמים
קיבל תודה: 136 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד סדר נשים בעולם הישיבות

שליחה על ידי יעקב שלם » 16 מאי 2019, 23:21

נדיב לב כתב:
16 מאי 2019, 23:13
משום שלעצמי אין כאן תחילת הערה או שאלה

סליחה שאני מתערב
אבל יש הרבה נידונים ואשכול שלדעתי הם לא שאלה
אז אני פשוט לא מגיב להם
אבל עדין אפשר להבין שלאנשים אחרים מציק דברים אחרים

בפרט שכאמור גדולי ישראל (שאינם חסידים או חזבתים) נזקקו לזה


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1016
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד סדר נשים בעולם הישיבות

שליחה על ידי נדיב לב » 16 מאי 2019, 23:23

יעקב שלם כתב:
16 מאי 2019, 23:21
נדיב לב כתב:
16 מאי 2019, 23:13
משום שלעצמי אין כאן תחילת הערה או שאלה

סליחה שאני מתערב
אבל יש הרבה נידונים ואשכול שלדעתי הם לא שאלה
אז אני פשוט לא מגיב להם
אבל עדין אפשר להבין שלאנשים אחרים מציק דברים אחרים

בפרט שכאמור גדולי ישראל (שאינם חסידים או חזבתים) נזקקו לזה
נסינו לשבר את אזנו
שההנאה בלימוד סוגיא עולה על כולנה.. כפי שנכתב בהודעתי


פותח הנושא
נושא למחשבה
הודעות: 111
הצטרף: 03 מאי 2019, 17:08
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד סדר נשים בעולם הישיבות

שליחה על ידי נושא למחשבה » 16 מאי 2019, 23:30

יוסף יצחק כתב:
16 מאי 2019, 22:50
בהקשר לתשובה הנ"ל בס' קדוש ישראל עמ' ק"ח הביא שהגר"י בלזר זצ"ל שאל את הגר"י סלנט זצ"ל איך התירה התורה לעמוד מפני ת"ח והרי זה יכניס בת"ח גאווה ועלול לשכוח את מה שלמד כמבואר בגמ' פסחים ס"ו, וענה הגר"י דאין שום דבר רע נשתלשל מקיום מצוה בשום צד אפילו בכמה וכמה השתלשלות, וכ"כ המהרש"ג עה"ת פ' ויקרא ד"ה אם הכהן המשיח יחטא
שלחתי הודעה ומשום מה היא נמחקה,
השאלה מסוגננת קצת בצורה מעניינת, הרי הגאוה היא מדה מגונה שבמגונות (ראה סוטה מז. ועוד), גם מבלי חשש שכחת התורה.
עכ"פ לגופו של דבר, לכאו' בפשוטו ניתן ליישב, שהכבוד לא נעדו לצורך הת"ח, אלא לצורך הבריות שיהיו כפופים להוראת החכמים.
וכדרך שידוע לפרש את ענין הכבוד במלך ישראל, למרות שהוא בעצמו הוזהר שלא ירום מעל אחיו, דאין בזה סתירה אלא יש צורך לכבוד אך לא לשם עצמו אלא לשם האומה בכללותה, שכולם יהיו כפופים לציווי המלך.


פותח הנושא
נושא למחשבה
הודעות: 111
הצטרף: 03 מאי 2019, 17:08
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד סדר נשים בעולם הישיבות

שליחה על ידי נושא למחשבה » 16 מאי 2019, 23:43

תודה על ההבהרה הנעימה (שחשוב תמיד להדגישה) שחלילה לא הושלכה כאן פגיעה אל עבר אף אחד, ככלות הכל כולנו באותה סירה, מחפשים את האמת, ואשרינו ומה טוב חלקנו בזה ובבא.
ברור שלא עלה על לב לצנזר שום סוגיא מהש"ס חלילה, וחובה ללמוד את כולה ככל פרטי ודיני התוה"ק,
אך גם בודאי שיש רמות ודרגות שונות בבנ"א, וכל אחד יש אופי שונה כיצד הוא מתבונן בדברים,
ויש שזכו שלא תכנס ללבם שום הרהור כפי שצויין, ובודאי שבתוך הריתחא דאורייתא ובפרט בתוך קהל עם ועדה אין כ"כ חשש (וכעצת ר' יוחנן לירא מהשי"ת כמורא מבשר ודם)
אך מ"מ חושבני שיש רבים שמרגישים מתוך לימוד בסוגיות הללו סוג של תחושת אי נוחיות בקריאתה,
וכאשר הלימוד נעשה ביחידות באין רואים, הרי שנצפית לכא' גם איזה שהיא סכנה.
כמובן שהסכנה מרחפת עלינו תמיד גם מבלי שנעסוק בתורה, אך סכ"ס כאשר מזכירים את הנושא אשר כרוך בו מעיקרי תאוות היצר, הרי שהסכנה מתגברת שבעתיים.
ושעל כן בזה יש צריך לתלמוד ולרב, האם ומתי ראוי לעסוק בסוגיות אלו או לאו.


פותח הנושא
נושא למחשבה
הודעות: 111
הצטרף: 03 מאי 2019, 17:08
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד סדר נשים בעולם הישיבות

שליחה על ידי נושא למחשבה » 16 מאי 2019, 23:50

יעקב שלם כתב:
16 מאי 2019, 23:12
כך גם זכור לי בשם ר מיכאל יהודה לפקוביץ מובא בספר דרכי חיים שם מובא מהדרכותיו
גם לי זכור שראיתי שם משהו בנידון, כמדומני ששם הוא יותר עוסק כיצד המגיד שיעור (בישיבה קטנה) צריך להתייחס לתלמיד שאינו מבין מונח שכרוך בעניני צניעות, כמו ביאור הענין של הקישה באמתה (ב"ק), דלפרש דבר כזה בפרוטרוט הרי שבודאי אינו ראוי.


ברסלבר (ליטאי לשעבר)
משתמש ותיק
הודעות: 304
הצטרף: 04 יולי 2018, 21:22
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 82 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד סדר נשים בעולם הישיבות

שליחה על ידי ברסלבר (ליטאי לשעבר) » 16 מאי 2019, 23:52

לכאורה אין לדמות בזה מילתא למילתא, אבל בכ"ז אביא את הנאמר בשיחות הר"ן אות ח', לתת עוד נקודת מבט.

כְּשֶׁלּוֹמְדִין מִלֵּי דְּפוּרְעָנוּתָא כְּגוֹן כְּשֶׁלּוֹמְדִין הִלְכוֹת אֲבֵלוּת וְכַיּוֹצֵא אֵין לְעַיֵּן שָׁם הַרְבֵּה כִּי אֵין צְרִיכִין לְהַעֲמִיק הַמַּחֲשָׁבָה בִּמְקוֹמוֹת כָּאֵלּוּ כִּי הַמַּחֲשָׁבָה יֵשׁ לָהּ תּקֶף גָּדוֹל כַּמְבאָר בִּמְקוֹמוֹת אֲחֵרִים וְעַל כֵּן צְרִיכִין לַעֲבר בִּמְהִירוּת מְקוֹמוֹת כָּאֵלּוּ:

(כמובן שבכוללי ההוראה של ברסלב לא נמנעים מלהעמיק ולעיין בלימוד נדה וכו')


פותח הנושא
נושא למחשבה
הודעות: 111
הצטרף: 03 מאי 2019, 17:08
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד סדר נשים בעולם הישיבות

שליחה על ידי נושא למחשבה » 16 מאי 2019, 23:54

היסוד הזה מופיע כבר בדומה לו בס"ח, אך כמובן שהצדק עמך שיש לחלק, דשם הוא ענין של סכנתא וכל דקפיד קפדינן בהדא (פסחים קי.).


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1016
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד סדר נשים בעולם הישיבות

שליחה על ידי נדיב לב » 16 מאי 2019, 23:58

חז"ל בתלמוד לא הגבילו לימוד מסויים לנשוי או רווק. הנה לך מקור פשוט ונכון.


פותח הנושא
נושא למחשבה
הודעות: 111
הצטרף: 03 מאי 2019, 17:08
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד סדר נשים בעולם הישיבות

שליחה על ידי נושא למחשבה » 17 מאי 2019, 00:06

מכל מלמדי השכלתי כתב:
16 מאי 2019, 22:50
כשמקבלים את המושגים דרך לימוד. זה בצורה הכי טכנית. הכי קרה. ללא שום הרגשים ונסיונות ותאוות וכו'. זה גורם שגם אח"כ המבט לחיים מקבל פרופורציות. וד"ל
נהנתי מאד מן השקיפות שבדברים, יש דבורים בכיוון שונה אך קצת דומה, דיש הטוענים שאנשי חו"ל אשר יותר רגילים לפתיחות בעניינים אלו,
הרי שיש אצלם פחות נסיונות, משום שהם רואים את הדברים בפרופורציה אחרת לגמרי, ולא מרגישים כ"כ בבעתיות שבענין, ושעל כן הם לא נתקלים כ"כ בבעיה.
וכמדומני שגם פוסקים בהלכה הלכו בדרך זו, בערוה"ש דן בצידוד לקולא בענין אמירת ברכות בפני שער באשה ערוה, במקומות שהורגלו בזה למרות שהוא באיסור.
אך ברור שיש בזה כמה וכמה צדדים לאותה מטבע, הדבר נכון אך לא לגמרי, נכון שההרגל מקנה לאדם איזה שהוא יציבות בשטח,
אך היצה"ר הוא כנודע "לפתח חטאת רובץ", הוא לא מניח לשום אדם באשר הוא וגם לאותם ה"מתרגלים", ותמיד יש בידו לחדש את התאווה בצורות שונות וחדשניות להפליא,
היצר הזה הוא אחד הגאונים הגדולים שבתבל, לעולם אינו נותן לאדם להתרגל ולשקוט על משמרתו.


מלמד להועיל
משתמש ותיק
הודעות: 476
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 239 פעמים
קיבל תודה: 160 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד סדר נשים בעולם הישיבות

שליחה על ידי מלמד להועיל » 17 מאי 2019, 00:12

אגב, זה מעניין שמצד אחד בחסידות גור למשל אסור לבחורים ללמוד את הסוגיא דבע"ק בברכות, ומצד שני דוקא החסידים שמקפידים לא ללמוד את הסוגיות האלו, מדברים הרבה על עניני קדושה וכידוע כל ענין השובב"ים אצלם וכדומה [ונהרא נהרא ופשטיה]
כך, שאם באנו "להתעלם" מכל הענין הזה, דוקא בישיבות הליטאיות לא נהגו [כמעט] לדבר על ענינים אלו מחשש שזה יעורר את הענין, ורק בלימוד לא חשו לזה, מה גם יש מקום לומר שיש בזה את סגולת קדושת התורה, ואולי הכלל של שלוחי מצוה אינן נזוקין אמור גם בזה שאין לך שלוחי מצוה גדולים מאלו שלומדים התורה.

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 984
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 286 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד סדר נשים בעולם הישיבות

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 17 מאי 2019, 00:15

הייתי מגדיר את העניין ככה.

בגמרא יש הרבה "מושגים"
בגמרא אין שום חשש ממכשולות ישירים.

ישנם מגזרים שמפחדים שמושגים יגרמו בעקיפין למכשולות. ולכן מונעים מושגים מסויימים מרווקים.

רק באותם המגזרים שמונעים "מושגים" נמנעים מללמד גמרות מסויימות.

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 984
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 286 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד סדר נשים בעולם הישיבות

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 17 מאי 2019, 00:19

פעם בא אלי בחור רווק וביקש בהתרסה ללמוד איתי מס' נדה
וכוונתו היתה לראות מה אומר.
אמרתי לו שאין שום בעיה. ושאין שם שום "סוד כמוס" וכו' וכו'
הוא שאל אם יבין הכל.
השבתי לו שגם מי שלומד עירובין פעם ראשונה לא יבין הכל ללא הקדמה. ועם הקדמה הוא בהחלט יבין.

רק אז נחה דעתו. והמשיך במסכתא הנלמדת בישיבה...


פותח הנושא
נושא למחשבה
הודעות: 111
הצטרף: 03 מאי 2019, 17:08
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד סדר נשים בעולם הישיבות

שליחה על ידי נושא למחשבה » 17 מאי 2019, 00:19

נדיב לב כתב:
16 מאי 2019, 23:58
חז"ל בתלמוד לא הגבילו לימוד מסויים לנשוי או רווק. הנה לך מקור פשוט ונכון.
אמת, וזהו מקור נפלא ויקר!
אמנם עדיין יתכן שהדבר תלוי בין אדם לאדם (כפי שחילקו בכמה אופנים- ליטאים/חסידים, לומד'ס/ הלכה למעשה, בציבור/ביחידות), ומאחר שאינו כלל גורף לכן חז"ל לא נכנסו לפסוק בזה דבר.
או שמא חז"ל סמכו על הלומד בעצמו שיקיש לעצמו מדבר לדבר, וכשם שאסור להשתמש באשה, או לומר שלום ועוד הלכות רבות (אה"ע סי' כ"א), הרי שבאותה מדה צריך להשמר היטב ולדעת כיצד לנהוג בלימוד התורה. ובאמת שחז"ל עצמם הורו שיש מקום לחלק בין האנשים וסיבת הנהגתם, ראה בגמ' קידושין (פב.) הכל לשם שמים. ולכא' עסק התורה יכול להכלל בכלל זה.


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1016
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד סדר נשים בעולם הישיבות

שליחה על ידי נדיב לב » 17 מאי 2019, 00:26

אינני רוצה להתעסק בשאלה זו. יען ואין לי מושג איך שייך מכשול בלימוד תורה בפרט בסגנון הלומדות [שכלפי מגזר זה באה שאלתך] שחוץ מאשר חששות של חוסר כוונה בתפילה או קושי למנוע להרהר בהם במקומות המטונפים שאלו דווקא חששות אמת שאר החששות בעניני הרהור וכיו"ב לא נתפסות במוחי כדבר שיש בו ממש


דורדיא
משתמש ותיק
הודעות: 433
הצטרף: 30 אפריל 2018, 23:31
נתן תודה: 215 פעמים
קיבל תודה: 182 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד סדר נשים בעולם הישיבות

שליחה על ידי דורדיא » 17 מאי 2019, 01:08

משל למה הדבר דומה..?
פלוני קנה מכונית יוקרה מפוארת
יצא לו מחנות הרכבים שש ושמח
אך אבוי,
לאחר חצי שעה בלבד של נסיעה באוטו החדש
נכבה לו המנוע, ויפג ליבו..
מיד קרא הוא לסוכן המכוניות ושאלו לפשר הדבר.
סוכן המכוניות אכן השתומם עד מאד
כיצד יתכן שאחרי נסיעה של חצי שעה בלבד
התקלקלה המכונית, ובל נשכח שבמכונית פאר עסקינן,
התחיל הוא לשחזר יחד עם הקונה מה היה עם המכונית מאז קנייתו
ויען ויאמר לו את כל אשר עשה..
מיד קרא אליו בקול גדול הסוכן,
שתהיה בריא.. בסה"כ חסר לך דלק....
מיד אץ רץ לתחנת הדלק הקרובה עם גריקן גדול וימלאהו..
כשניסה סוכן המכוניות לתדלק את הרכב
נזעק הקונה ויאמר:
ההשתגעת?
אל תוך מכונית הפאר והיוקרה שלי אתה רוצה להכניס את הנוזל הדוחה הזה?
היזהר, זהו נוזל דליק!!!
ברור ענה הסוכן זה מה שמפעיל את המכונית!!
אבל זה מסריח זעק שוב לעומתו הקונה
ברור, כך יצרן הרכב קבע,
הוא ייצר את המכונית והוא יודע מה טוב לה ומה לא טוב לה.

ע"כ משל שהביא הגרש פינקוס (על עניין אחר)

וכלפי מה דברים אמורים?
האלוקים עשה את האדם ישר והמה ביקשו חשבונות רבים,
חחח...
יבוא אדם בן דורינו ויגיד את זה ללמוד ואת זה לא?
חחח...
הלא שטות גמורה היא.
לא צנוע?
מי הוא ואיזהו שאמר מה צנוע ומה לא??
מי שאמר שלימוד השס הוא לימוד התורה..

אך אנו כנראה מדמים עצמינו ליותר חכמים...
אידיוטים שכמותנו.


ayedavid
הודעות: 158
הצטרף: 14 אפריל 2019, 22:27
נתן תודה: 44 פעמים
קיבל תודה: 33 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד סדר נשים בעולם הישיבות

שליחה על ידי ayedavid » 17 מאי 2019, 01:28

אין הגבלה למי שרוצה ללמוד תורה והרבה גדולים ומפורסמים עסקו בכל הש"ס והשו"ע לפני חופתם. מצד שני ידוע שהדברים גורמים לחלק מן הבחורים לקושי, ואני לא חושב שזו תופעה הקיימת רק אצל החסידים\ספרדים\תימנים\ליטאים. אולי בציבורים מסוימים היא מדוברת פחות מסיבות חברתיות או חינוכיות, אבל מסתמא היא קיימת.

לכן היה מקום לכאורה לומר שכהנהגה לכלל הבחורים לא יכריחו לעסוק בנושאים האלה. אבל בכל זאת רואים שהחומר המקובל ברוב הישיבות אמנם לא ממקד את הלימוד בנושאים האלה, אבל גם לא מדלג עליהם, ולפעמים מרחיב

אולי הסברא היא שבד"כ הלימוד הזה לא מבעיר אש שאינה קיימת. האש קיימת, והלימוד רק מעורר אותה, ואדרבה מעורר כדי לבטל, ובזכות לימוד הרבים, ומראה מגיד השיעור המתייחס אל הדברים באופן השכלי, ובית המדרש וכל האווירה, גם בחור שנוטה להרהורים רואה בפחיתותם וזוכה לשיעור באיך להתגבר על הרהורים.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1122
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 228 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד סדר נשים בעולם הישיבות

שליחה על ידי נבשר » 17 מאי 2019, 01:46

כעין מה שאמר @ayedavid, א' - אדרבא ואדרבא שמדברים על המושגים בגלוי כמו "האשה נקנית בביאה" וכן אם יבם קונה בע"כ, מדברים ע"ז שוב ושוב מכל הצדדים, הבחור והלומד מרגיש את כח התורה שהיא דנה על כל דבר ממבט מרומם כח הקנין ומה זה אישות, הוא מאבד את דעתו שלו בהסתכלות על הדבר, אלא מתוך מבט תורני.
ב' - עוד יותר מורגש כח הקדושה בתורה שלכל מעשה יש הגדרה שכלית ומציאותית, היינו יציאה מתוך הגשמי הנמוך שמדמה כל דבר בלי הבחנה, ומסתכל רק בצורה חיצונית, אלא כמה עומק וקדושת התורה מונח באישות, והמשך לזרע אחיו, וכו', ואדרבא בתורה אין סתם, אלא כל דבר יש לו גבול. ובעוד עומק שזכה להבין בענינים אלו כך נתבטלו דמינותיו ושגיונתיו שכל כולם בלי שום שכל ומהלך כי התורה רפואה לעולם וזוהי קדושת התורה. וזה איירי במי שלומד, ומי שלא לומד בין כך חושב איך שבא לו.
ובכלל לדעתי זה נכלל ב"אין אדם עומד על דברי תורה אא"כ נכשל בהן תחילה", שעליו לקלוט כיצד התורה מסתכלת על מעשינו ועולמינו, בכמה רוממות עליו להתרומם.


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1447
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 640 פעמים
קיבל תודה: 295 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד סדר נשים בעולם הישיבות

שליחה על ידי בן של רב » 17 מאי 2019, 01:56

נבשר כתב:
17 מאי 2019, 01:46
כעין מה שאמר @ayedavid, א' - אדרבא ואדרבא שמדברים על המושגים בגלוי כמו "האשה נקנית בביאה" וכן אם יבם קונה בע"כ, מדברים ע"ז שוב ושוב מכל הצדדים, הבחור והלומד מרגיש את כח התורה שהיא דנה על כל דבר ממבט מרומם כח הקנין ומה זה אישות, הוא מאבד את דעתו שלו בהסתכלות על הדבר, אלא מתוך מבט תורני.
ב' - עוד יותר מורגש כח הקדושה בתורה שלכל מעשה יש הגדרה שכלית ומציאותית, היינו יציאה מתוך הגשמי הנמוך שמדמה כל דבר בלי הבחנה, ומסתכל רק בצורה חיצונית, אלא כמה עומק וקדושת התורה מונח באישות, והמשך לזרע אחיו, וכו', ואדרבא בתורה אין סתם, אלא כל דבר יש לו גבול. ובעוד עומק שזכה להבין בענינים אלו כך נתבטלו דמינותיו ושגיונתיו שכל כולם בלי שום שכל ומהלך כי התורה רפואה לעולם וזוהי קדושת התורה. וזה איירי במי שלומד, ומי שלא לומד בין כך חושב איך שבא לו.
ובכלל לדעתי זה נכלל "אין עומד על דברי תורה אא"כ נכשל בהן תחילה", שעליו לקלוט כיצד התורה מסתכלת על מעשינו ועולמינו, בכמה רוממות עליו להתרומם.
איזה נס שמישהו שם את האמת על השולחן. 
התורה היא רפואה למחלת המבט השטחי החיצוני הנוצרי!
שחושב שהכל הכל הוא רק רוחניות או רק שפלות. 
והתורה באה ואומרת יש לי תכנית לחבר גשם ורוח. 
תבצעו אותה ותהרהרו איך לעשותה. 

נ. ב. סיפר לי תלמיד של רבי יששכר מאיר שהוא היה לומד עם הבחורים שאינם מאורסים הרבה מהר"ל על עניני הזיווג! 
ובעצם בכך שהוא קבע הראשון את המבט - הוא מנע מהם לתת פרשנות נוצרית. 
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 8 אורחים