אשכול הטיפים לנבחנים ברבנות

אחד היה

משתמש רגיל
אני מתכונן להיבחן ברבנות פעם ראשונה (שבת)
אשמח אם תוכלו לתת עצות וטיפים כיצד להתכונן למבחן ואיך לכתוב במבחן עצמו.

מלבד זאת ישנם כמה דברים שלא ברורים לי
בשאלות לעיון מה בדיוק צריך לענות,  האם צריך לפרט בתשובה את הקושיות וההוכחות של השיטות  או שמספיק לכתוב מה כל אחד סובר, ובמילים אחרות: אם אני לומד בספר כמו 'שירת הים' זה מספיק בשביל לעבור בהצלחה?

וכן בשאלות ליישום, מה מצפים שאענה, לדוגמא ראיתי שאלה האם מותר לשים עדשות בתמיסה בשבת, האם אני אמור להכריע בעצמי או שעלי לכתוב את הדעות של פוסקי זמננו?  האם צריך לכתוב הכרעה ברורה או שניתן רק להציג דעות?

אבקש שאת התגובות על חוסר הכדאיות והתועלת/החסרונות/השטחיות תשאירו לאשכול הזה https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=24&t=5320&p=62624&hilit=%D7%A8%D7%91%D7%A0%D7%95%D7%AA#p62624



 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
1 היה אברהם אמר:
מלבד זאת ישנם כמה דברים שלא ברורים לי
בשאלות לעיון מה בדיוק צריך לענות,  האם צריך לפרט בתשובה את הקושיות וההוכחות של השיטות  או שמספיק לכתוב מה כל אחד סובר, ובמילים אחרות: אם אני לומד בספר כמו 'שירת הים' זה מספיק בשביל לעבור בהצלחה?

היות והנושא של מבחני הרבנות וצורת הלמידה העסיק אותי יש לי בזה קצת אריכות דברים
אם יש מישהו שזה לא רלונטי אליו ויציק לו שירווה נחת ממדור אקטואליה או כל מדור אחר

שירת הים לדעתי זה הספר האידיאלי ללימוד מסכם ובהחלט מי שיודע אותו מוכן למבחן ובו אני משתמש
יש לו שני חסרונות
א. לדעתי הוא קצת מאריך מדי בדעות האחרונים של זמנינו ובפרט שזה באותו גופן של שאר הפוסקים (וכן הוא מוסיף חיי"א וערוה"ש שזה נחמד אבל מכביד על הזיכרון)
ב. הטבלאות זה סגנון מאוד מסויים של למידה מי שאוהב...

עניין נוסף שבחזרה המהירה קשה לעבור על כולו
יש כאלה שסימנו עם מרקר את החלקים המרכזיים

יש חוברות של סימנא מישהו מצפת שעשה עבודה מאוד יפה (אני אישית לא משתמש)
היתרון שלו שזה מאוד מסוכם לחזרה מהירה

לשאלותיך
למיטב ידיעתי
בשאלות לעיון צריך לכתוב מקורות כמה שיותר גמרא דיעות הראשונים עדיף לכתוב שמות בפרט רשב"א מפורסם וכדו' ואז שו"ע ואח'

בשאלות יישום זה בעצם כמו השאלות עיון אבל עם נגיעה למעשה להבנתי עיקר המטרה של השאלות הללו למנוע אנשים שמדקלמים ממכונים וכדו
במקרה השאלה של עדשות מגע היתה במבחן שאני עשיתי כתבתי את הנושאים הרלונטים מסברא עם מקורות בכיבוס וכו והוספתי את דיעות הפוסקים בזה

כללית בחזרה למבחן
אני מעדיף לנסות לזכור ב100% 80% מהחומר ולא להיפך
דהיינו אני מתמקד בעיקרי הדברים ויודע אותם טוב ולא מנסה לדעת הכל בערך

אמר לי פעם מו"ר לא כפי שחושבים העולם
תפסת מרובה לא תפסת תפסת מועט תפסת שזה דיעבד שעדיף ציפור אחת ביד וכו
לא! תפסת מועט תפסת זה כמו ידית של מזודה שכשתפסת אותה תפסת הכל
והקשר לעניינינו בכל נושא שמסיימים אם תופסים את יסודות העניין בקצרה אפשר לזכור הכל כמו ידית

יש עניין נוסף ששינה לי את כל הלימוד אף שלהרבה אחרים זה לא משמעותי
הלימוד למבחן הוא בעצם לאסוף ולרכז את כל החומר
ממילא אני מנסה לסכם לעצמי לפי נושאים ולא לפי סימנים וסעיפים
למשל מוקצה מפוזר בשו"ע בכמה וכמה סעיפים וסימנים
עשיתי לעצמי סיכום
מוקצה מחמת חסרון כיס
-מקור -גדר -התרים
מחמת גופו
- מקור - גדר - התירים

התועלת כפולה גם הלימוד יותר גישמאק וגם הזיכרון הרבה יותר קל
וגם אחרי זמן אני עובר על הסיכום וחי את הדברים מחדש

יש לי עוד מה להוסיף אם זה לתועלת בהזדמנות
 

משיב כהלכה

משתמש ותיק
1 היה אברהם אמר:
הטיפ שלי: http://www.smicha.co.il/

האתר מדהים, וגם אם באת לכאן רק כדי לפרסם אותו, מגיע לך יישר כח.

הטיפ שלי הוא שלמרות שפע הסיכומים הזמינים בחינם (אכשר דרא...) ובכסף (כגון שירת הים, היכל שלמה, ספר השיטות ועוד ועוד) חובה על כל אחד לסכם בעצמו, ולולא זה הוא פשוט לא יצליח.
 

אחד היה

משתמש רגיל
פותח הנושא
יעקב שלם אמר:
1 היה אברהם אמר:
מלבד זאת ישנם כמה דברים שלא ברורים לי
בשאלות לעיון מה בדיוק צריך לענות,  האם צריך לפרט בתשובה את הקושיות וההוכחות של השיטות  או שמספיק לכתוב מה כל אחד סובר, ובמילים אחרות: אם אני לומד בספר כמו 'שירת הים' זה מספיק בשביל לעבור בהצלחה?

היות והנושא של מבחני הרבנות וצורת הלמידה העסיק אותי יש לי בזה קצת אריכות דברים
אם יש מישהו שזה לא רלונטי אליו ויציק לו שירווה נחת ממדור אקטואליה או כל מדור אחר

שירת הים לדעתי זה הספר האידיאלי ללימוד מסכם ובהחלט מי שיודע אותו מוכן למבחן ובו אני משתמש
יש לו שני חסרונות
א. לדעתי הוא קצת מאריך מדי בדעות האחרונים של זמנינו ובפרט שזה באותו גופן של שאר הפוסקים (וכן הוא מוסיף חיי"א וערוה"ש שזה נחמד אבל מכביד על הזיכרון)
ב. הטבלאות זה סגנון מאוד מסויים של למידה מי שאוהב...

עניין נוסף שבחזרה המהירה קשה לעבור על כולו
יש כאלה שסימנו עם מרקר את החלקים המרכזיים

יש חוברות של סימנא מישהו מצפת שעשה עבודה מאוד יפה (אני אישית לא משתמש)
היתרון שלו שזה מאוד מסוכם לחזרה מהירה

לשאלותיך
למיטב ידיעתי
בשאלות לעיון צריך לכתוב מקורות כמה שיותר גמרא דיעות הראשונים עדיף לכתוב שמות בפרט רשב"א מפורסם וכדו' ואז שו"ע ואח'

בשאלות יישום זה בעצם כמו השאלות עיון אבל עם נגיעה למעשה להבנתי עיקר המטרה של השאלות הללו למנוע אנשים שמדקלמים ממכונים וכדו
במקרה השאלה של עדשות מגע היתה במבחן שאני עשיתי כתבתי את הנושאים הרלונטים מסברא עם מקורות בכיבוס וכו והוספתי את דיעות הפוסקים בזה

כללית בחזרה למבחן
אני מעדיף לנסות לזכור ב100% 80% מהחומר ולא להיפך
דהיינו אני מתמקד בעיקרי הדברים ויודע אותם טוב ולא מנסה לדעת הכל בערך

אמר לי פעם מו"ר לא כפי שחושבים העולם
תפסת מרובה לא תפסת תפסת מועט תפסת שזה דיעבד שעדיף ציפור אחת ביד וכו
לא! תפסת מועט תפסת זה כמו ידית של מזודה שכשתפסת אותה תפסת הכל
והקשר לעניינינו בכל נושא שמסיימים אם תופסים את יסודות העניין בקצרה אפשר לזכור הכל כמו ידית

יש עניין נוסף ששינה לי את כל הלימוד אף שלהרבה אחרים זה לא משמעותי
הלימוד למבחן הוא בעצם לאסוף ולרכז את כל החומר
ממילא אני מנסה לסכם לעצמי לפי נושאים ולא לפי סימנים וסעיפים
למשל מוקצה מפוזר בשו"ע בכמה וכמה סעיפים וסימנים
עשיתי לעצמי סיכום
מוקצה מחמת חסרון כיס
-מקור -גדר -התרים
מחמת גופו
- מקור - גדר - התירים

התועלת כפולה גם הלימוד יותר גישמאק וגם הזיכרון הרבה יותר קל
וגם אחרי זמן אני עובר על הסיכום וחי את הדברים מחדש

יש לי עוד מה להוסיף אם זה לתועלת בהזדמנות

תודה על התגובה המפורטת

שמעתי שבשאלות לעיון ישנם בודקים שמספיק להם שכתבת הרבה מלל על העניין...

לגבי השאלות ליישום, אני מבין שבדיוק זכרת את דעות הפוסקים בעניין עדשות מגע, זה הרי לא הגיוני לדרוש מהנבחנים לדעת את שיטות הפוסקים בכל הנדונים שהתעוררו בזמננו.

אשמח אם אכן תוכל להוסיף...
 
 

יעקב למדן

משתמש רשום
יעקב שלם אמר:
1 היה אברהם אמר:
מלבד זאת ישנם כמה דברים שלא ברורים לי
בשאלות לעיון מה בדיוק צריך לענות,  האם צריך לפרט בתשובה את הקושיות וההוכחות של השיטות  או שמספיק לכתוב מה כל אחד סובר, ובמילים אחרות: אם אני לומד בספר כמו 'שירת הים' זה מספיק בשביל לעבור בהצלחה?

היות והנושא של מבחני הרבנות וצורת הלמידה העסיק אותי יש לי בזה קצת אריכות דברים
אם יש מישהו שזה לא רלונטי אליו ויציק לו שירווה נחת ממדור אקטואליה או כל מדור אחר

שירת הים לדעתי זה הספר האידיאלי ללימוד מסכם ובהחלט מי שיודע אותו מוכן למבחן ובו אני משתמש
יש לו שני חסרונות
א. לדעתי הוא קצת מאריך מדי בדעות האחרונים של זמנינו ובפרט שזה באותו גופן של שאר הפוסקים (וכן הוא מוסיף חיי"א וערוה"ש שזה נחמד אבל מכביד על הזיכרון)
ב. הטבלאות זה סגנון מאוד מסויים של למידה מי שאוהב...

עניין נוסף שבחזרה המהירה קשה לעבור על כולו
יש כאלה שסימנו עם מרקר את החלקים המרכזיים

יש חוברות של סימנא מישהו מצפת שעשה עבודה מאוד יפה (אני אישית לא משתמש)
היתרון שלו שזה מאוד מסוכם לחזרה מהירה

לשאלותיך
למיטב ידיעתי
בשאלות לעיון צריך לכתוב מקורות כמה שיותר גמרא דיעות הראשונים עדיף לכתוב שמות בפרט רשב"א מפורסם וכדו' ואז שו"ע ואח'

בשאלות יישום זה בעצם כמו השאלות עיון אבל עם נגיעה למעשה להבנתי עיקר המטרה של השאלות הללו למנוע אנשים שמדקלמים ממכונים וכדו
במקרה השאלה של עדשות מגע היתה במבחן שאני עשיתי כתבתי את הנושאים הרלונטים מסברא עם מקורות בכיבוס וכו והוספתי את דיעות הפוסקים בזה

כללית בחזרה למבחן
אני מעדיף לנסות לזכור ב100% 80% מהחומר ולא להיפך
דהיינו אני מתמקד בעיקרי הדברים ויודע אותם טוב ולא מנסה לדעת הכל בערך

אמר לי פעם מו"ר לא כפי שחושבים העולם
תפסת מרובה לא תפסת תפסת מועט תפסת שזה דיעבד שעדיף ציפור אחת ביד וכו
לא! תפסת מועט תפסת זה כמו ידית של מזודה שכשתפסת אותה תפסת הכל
והקשר לעניינינו בכל נושא שמסיימים אם תופסים את יסודות העניין בקצרה אפשר לזכור הכל כמו ידית

יש עניין נוסף ששינה לי את כל הלימוד אף שלהרבה אחרים זה לא משמעותי
הלימוד למבחן הוא בעצם לאסוף ולרכז את כל החומר
ממילא אני מנסה לסכם לעצמי לפי נושאים ולא לפי סימנים וסעיפים
למשל מוקצה מפוזר בשו"ע בכמה וכמה סעיפים וסימנים
עשיתי לעצמי סיכום
מוקצה מחמת חסרון כיס
-מקור -גדר -התרים
מחמת גופו
- מקור - גדר - התירים

התועלת כפולה גם הלימוד יותר גישמאק וגם הזיכרון הרבה יותר קל
וגם אחרי זמן אני עובר על הסיכום וחי את הדברים מחדש

יש לי עוד מה להוסיף אם זה לתועלת בהזדמנות

אני המון זמן מחפש את החוברות סימנא יש מידע איך אפשר להשיג התודה מראש

[email protected]
 

חוזר ומגיד

משתמש ותיק
הטיפ שלי.
כדאי להתחיל מבחנים עם נושאים קלים יותר ואח'''כ לעבור לשבת.
היקף החומר הוא עצום ובפרט שלאחרונה הכבידו את בחינת שבת.
בהצלחה!!!
 

ABCDABCD

משתמש רשום
חוזר ומגיד אמר:
הטיפ שלי.
כדאי להתחיל מבחנים עם נושאים קלים יותר ואח'''כ לעבור לשבת.
היקף החומר הוא עצום ובפרט שלאחרונה הכבידו את בחינת שבת.
בהצלחה!!!
דרך אגב, יש כמה חומרי עזר שעזרו לי מאוד למבחני דיינות (מדובר בשתי טבלאות, האחת של הסימנים המעשיים הבולטים שנשאלו במבחנים, והשניה של לשון הטור המצוטט בשלטי גבורים ומסודר לפי סימנים), ניתן להשיג אותם בטל' 052-7600743 או לקבל דוגמא במייל [email protected]
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
ה"טיפ" שלי.
המבחנים בכלל ושבת בפרט מוטים פוליטית, והרבה מאוד מהשאלות נבנו ע"פ ספרי הרב עובדיה, ועיון זה לכתוב את מקורותיו ולהסיק את מסקנותיו, דו"ק ותשכח.
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
א) חזק וברוך אני חושב שזה שהמבחנים זה מבורך זה כלי משמעותי לזכירת ההלכה והפרטים אם משתמשים בו נכון.
ב)מבחן בשבת זה אחלה להתחיל איתו כי מצד אחד יש בו הרבה מקום לעיין מצד שני הסימנים לא בלולים כמו באיסור והתר בנוסף הוא מאוד מעשי נדה ואיסור והתר פחות.

טיפים:
1)יש כאלו שסיכום מאוד ממקד ועוזר להם לזכור ויש שיגדילו לעשות ויסמנו בצבעים שונים את שיטות הראשונים לצורך העניין תמיד רמב"ם הוא ירוק והרשב"א הוא אדום וכו', אני אישית לא טוב בסיכום החומר וגם זה דורש הרבה זמן עריכה, לכן פשוט למדתי מהמקורות את מסכת שבת עצמה רי"ף ר"ן רא"ש שלט"ג על הסדר טור ב"י מחבר רמ"א ובעיקר לחזור על משנ"ב וביא"ה, (בקושי השתמשתי בסיכומים כי המטרה שלי הייתה לזכור את הדברים לאורך זמן ולא רק למבחן)
2)לגבי המבחן עצמו זה תלוי בבוחן חלק אוהבים שפשוט תשפוך את מה שקצת קשור לסוגיה ויש שמספיק תענה על השאלה עצמה ועדיף מהמקורות.
3)מה שעזר לי לזכור זה לשאול שאלות ולבקש שישאלו אותי (יש גמרא אולי בעירובין הפוסקת כמו אמורא אחד על פני חברו למרות שהיה גדול ממנו בגלל שהיה ראש ישיבה ומוסיפה הגמרא השמועה מחודדת אצלו בגלל התלמידים שואלים שאלות) ועוד שאין אדם עומד על דברי תורה אלא אם כן נכשל בהם.
3)על הטיפ הזה חשבתי רק השנה (לומד לאו"ה) ללמוד כמה סימנים ולחזור עליהם ברמה גבוהה כזו שאתה יודע לענות עליהם היטב ורק אז להתקדם מה שנכנס לזכרון הארוך הזה נכס כבר מהתחלה.
4)לקראת הסוף חודשים לפני +- לראות שאלות של מבחנים של שנים שעברו ולענות עליהם בד"כ השאלות חוזרות על עצמם.
בהצלחה ושתפיק מהמבחנים את ידיעת התורה לבוריה שהכל צריכים למרי דחיטיא
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
ה"טיפ" שלי.
המבחנים בכלל ושבת בפרט מוטים פוליטית, והרבה מאוד מהשאלות נבנו ע"פ ספרי הרב עובדיה, ועיון זה לכתוב את מקורותיו ולהסיק את מסקנותיו, דו"ק ותשכח.
לגבי ה''להסיק את מסקנותיו''- ממש לא נכון.
לגבי השאלות אני מסכים- היתה שאלה במבחן שמחות על נושא שב''חומר'' הרגיל יש על זה ס''ק קטן מאוד בפ''ת, ומי משאריך בזה זה החזו''ע אבלות. ברור שכותב המבחן התכון לזה. ואגב, כותב המבחן הוא באמת תלמיד של הגרע"י.

באופן כללי כל מבחן נכתב על ידי מישהו אחר. לכן לגבי המבחנים באיסור והיתר, למשל- אין שום הטיה פוליטית של הרב טובי לרב עובדיה. וכן על זה הדרך.

אגב, על איסור והיתר יש ספר נפלא שכתב תלמיד של הרב טובי- השולחן הבהיר. סיכום מהגמרות על ההלכה למעשה בצורה שבה הרב טובי, שכותב את המבחן, רוצה שיסכמו.
 
 

אחד היה

משתמש רגיל
פותח הנושא
גם אם נניח שהשאלות נכתבות כך, לכא' לא מורידים אחוזים על מה שלא כתבתי את דברי הרב עובדיה.
כיום כבר אין חלוקה בין עיון לבקיאות ואין מבחן על ביה"ל.
אגב, הקפצתם אשכול ישן שפתחתי ב"ה עשיתי את המבחן בהל' שבת וקיבלתי 90%
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
1 היה אברהם אמר:
גם אם נניח שהשאלות נכתבות כך, לכא' לא מורידים אחוזים על מה שלא כתבתי את דברי הרב עובדיה.
כיום כבר אין חלוקה בין עיון לבקיאות ואין מבחן על ביה"ל.
אגב, הקפצתם אשכול ישן שפתחתי ב"ה עשיתי את המבחן בהל' שבת וקיבלתי 90%
לא מורידים על שלא כתבת את דבריו, אך אם יצא לך מסקנה שונה מורידים ומורידים..
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
1 היה אברהם אמר:
גם אם נניח שהשאלות נכתבות כך, לכא' לא מורידים אחוזים על מה שלא כתבתי את דברי הרב עובדיה.
כיום כבר אין חלוקה בין עיון לבקיאות ואין מבחן על ביה"ל.
אגב, הקפצתם אשכול ישן שפתחתי ב"ה עשיתי את המבחן בהל' שבת וקיבלתי 90%
לא מורידים על שלא כתבת את דבריו, אך אם יצא לך מסקנה שונה מורידים ומורידים..

במחילה אבל עד כמה שאני מכיר לא מורידים, את האמת שזה קצת מצחיק כי חוץ מהבודקים אף אחד לא יודע באמת על מה מורידים אז אם אתה לא אחד מהבודקים אז כנראה אתה סתם ממורמר על שלא הלך לך במבחן או מישהו שאמר לך זאת ומעדיף לתלות את ה"כשלון" בגורם חיצוני כמו שהרצפה עקומה.
חבל סתם להוציא לעז על אנשים המשתדלים לעשות מלאכתם בהוגנות ויראת שמיים, לא אומר שאין דברים לשיפור אבל לא סיבה
 

עץ פרי

משתמש ותיק
הצעתי פשוטה, ללמוד כל דין מהסוגיא עד ההלכה למעשה
ולסכם כל דין פעמים רבות בע"פ ועדיף גם לסכם בכתב,
לפתוח ספרי תשובות לקרוא את השאלה בלבד ולכתוב תשובה
ולבדוק אם דבריך מתאימים לתשובה, גם בראיות וגם בפסק.
אם מתאים מצוין, לא מתאים בדוק היטב, למה יצא לו אחרת,
ואל תחשוש להישאר בדעתך (לא למעשה) אך רק לאחר עיון מעמיק.
אחר שלמדת היטב, ורק אחר שחזרת ככל הנ"ל שוב ושוב,
עיין בספרי הקיצורים, כשירת הים ואחרים, ועשה מבחנים קודמים.
אם תעשה כך, הרי שאתה בדרך הארוכה שהיא קצרה,
יקח לך יותר זמן, אך התוצאה תהיה טובה, ויישאר לך ידע לאורך זמן
וזו הדרך היחידה, שאולי, אולי, תהיה ראוי להורות הוראה בישראל.
כל הדרכים ה'קצרות' הם הדרך להיות ע"ה ולקבל על כך תעודה
ופעמים רבות יופיע גם ציון תואם על אותה התעודה...
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
דרבמדיקר אמר:
יראתי בפצותי אמר:
1 היה אברהם אמר:
גם אם נניח שהשאלות נכתבות כך, לכא' לא מורידים אחוזים על מה שלא כתבתי את דברי הרב עובדיה.
כיום כבר אין חלוקה בין עיון לבקיאות ואין מבחן על ביה"ל.
אגב, הקפצתם אשכול ישן שפתחתי ב"ה עשיתי את המבחן בהל' שבת וקיבלתי 90%
לא מורידים על שלא כתבת את דבריו, אך אם יצא לך מסקנה שונה מורידים ומורידים..

במחילה אבל עד כמה שאני מכיר לא מורידים, את האמת שזה קצת מצחיק כי חוץ מהבודקים אף אחד לא יודע באמת על מה מורידים אז אם אתה לא אחד מהבודקים אז כנראה אתה סתם ממורמר על שלא הלך לך במבחן או מישהו שאמר לך זאת ומעדיף לתלות את ה"כשלון" בגורם חיצוני כמו שהרצפה עקומה.
חבל סתם להוציא לעז על אנשים המשתדלים לעשות מלאכתם בהוגנות ויראת שמיים, לא אומר שאין דברים לשיפור אבל לא סיבה
מי שאמר לי זאת הוא אחד הבודקים, שהלין על תופעה זו. ואגב, אישר שיש כאלה שלא ממש קוראים הכל, ואם הסוגיא הוזכרה בכללותה, ונכתב מספיק ארוך, מציינים כנכון.
 
 

שינובה

משתמש ותיק
שאלת ע"ה ,
האם אפשר לעבור את מבחני הרבנות בלי לפתוח כלל ספר שו"ע ונושא כליו ורק ללמוד בספרי ליקוטים וסיכום שנזכרו לעיל הכתובים בפרוטרוט בשפה קלה ונקיה? 
אתן דוגמה רחוקה, יש ספר על בשר וחלב של הרב פפויפער זצ"ל ,האם מי שיעבור על ספר זה יכול להבחן על בשר וחלב?
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
שינובה אמר:
שאלת ע"ה ,
האם אפשר לעבור את מבחני הרבנות בלי לפתוח כלל ספר שו"ע ונושא כליו ורק ללמוד בספרי ליקוטים וסיכום שנזכרו לעיל הכתובים בפרוטרוט בשפה קלה ונקיה? 
אתן דוגמה רחוקה, יש ספר על בשר וחלב של הרב פפויפער זצ"ל ,האם מי שיעבור על ספר זה יכול להבחן על בשר וחלב?
לפי מה שמפורסם הרבנות נלחמת בזה
בגלל כל מיני מכונים שמעבירים עם כל מיני פטנטים

בכל אופן צריך לציין קצת מהסוגיות
וכמו"כ יש שאלות יישום  
שצריך להיות בעניינים

פעם א שאלו  על עדשות מגע בשבת כשצריך לכתוב מהסוגיות!!
או למשל מי שנתלכלכה חולצתו מה דינו

 
 

מסיח לפי תומו

משתמש ותיק
מהנסיון שלי (עשיתי כמה מבחנים בכמה נושאים)

א. המבחנים ביורה דעה היו לי יותר קלים מהמבחנים באו"ח. יש לי כמה הסברים לזה, ולא אאריך כעת.

ב. לגבי ספרי סיכומים.
כמו שכתבו כאן, הדבר הכי מועיל זה לסכם לבד. אבל צריך לדעת שיש כמה סוגי סיכומים ומהנסיון שלי עם אברכים אחרים שהכוונתי אותם ללימודי רבנות, זה מאד תלוי בסוג ראש ובסגנון תפיסה.
סוג הראש שלך ישפיע על הבחירה שלך בספר סיכומים המתאים לך יותר.

העיקרון של סיכומי חזרה, הוא: א. החומר מתומצת יותר. ב. החומר מסודר יותר.

ככל שהחומר יותר מתומצת, יהיה יותר קל לחזור עליו וקל וחומר כשהוא יהיה יותר מסודר.

אני ממליץ לכל לומד לחלק כל סעיף לג' חלקים.
סוגיית הגמרא והראשונים.
הכרעת השו"ע הרמ"א והנו"כ.
פת"ש ופוסקי זמננו.

אחרי שלמדת את הגמרא והראשונים, בין אם זה דרך הבית יוסף או שפתחת בפנים.
תנסה לסכם בצורה הכי קצרה והכי תמציתית.
משנה. כך וכך. ברייתא כך וכך.
נחלקו הראשונים אם הלכה כהתנא הזה או כהתנא הזה.

וכן בשלב ב' בסיכום השו"ע והרמ"א.
וכן בשלב ג'.

את הפת"ש יותר קשה לסכם ולזכור כי לפעמים יש הרבה פרטים. הפתרון הוא לחזור ולחזור ולחזור ולחזור ולחזור. נכון לשנת תשפ"א, לא מצאו דרך אחרת לזכור. :)

פוסקי זמננו, דיברתי עם כמה בודקי מבחנים ברבנות. חלקים ידידים שלי. הם ממש לא מחפשים את פסקי מרן הם בהחלט מאד מתרשמים מהידע של הנבחן מה הכרעת פוסקי זמננו. אתה יכול להצמד להרב וואזנר או להרב אלישיב.

יש כאלו שיותר נוח להם לסכם בדרך קצת שונה אבל העיקרון נשאר.

א. פסק ההלכה. שו"ע ונו"כ.
ב. מקור הדין - סוגיית הגמרא.
ג. פת"ש ונידונים מפוסקי זמננו.

ג. מומלץ מאד מאד לתת שם קצר לכל סעיף. ולזכור את זה בע"פ.
זה ממש משדרג את השליטה בחומר.
למשל - הל' נדה. קפג. כיצד נטמאת. קפד א, בדיקה קו"ד ואח"ת. קפד, ב פרישה בווסת. קפד ג. קטנה. קפד ד רואה בנץ. קפד ה. מקודם הנץ לאחר הנץ.
וכן הלאה.
השקעה של שלוש ארבע דקות ביום.
חזרה קצרה בדרך ללימוד או בחזור ויש לך ידית אחיזה בכל החומר!!

הכרתי מישהו שמסמן בעפרון על השו"ע שלו, ליד כל סעיף את שם הסעיף.

יש ספר שנקרא "עיקרי השולחן". יש לו שיטה מעניינת העיקרון הוא כנ"ל אבל הדברים מסוכמים בצורה ויזואלית יש כאלו שזה ממש עוזר להם! כדאי לנסות. אם התחברת, תסכם כך לעצמך.

לא כדאי לדחות את החזרות לסוף, לעשות מדי פעם תחנה קצרה לחזרות. אבל גם אם לא חזרת בכלל. כשאתה בא לחזור על כל החומר אל תבהל, תתחיל חזור ותראה לאט לאט איך שאתה נזכר והדברים צפים. ובתנאי!! שבפעם הראשונה הדברים היו מסוכמים וברורים!! אם היה משהו שלא הבנת תסכם מה הבנת ומה לא הבנת!

עד כאן לבינתיים. הדברים ידועים אבל תמיד כדאי לחזור עליהם.

מקוה שהועלתי למישהו.

עוד מילה אחת על שירת הים.

הוא ספר נפלא, אבל לפי מה שכתבתי לעיל יש לו רק את מעלת הסדר והבהירות. חסר לו מאד את התמצות והקיצור. וכשחוזרים, קל יותר מספרים שמקצרים.

 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
מסיח לפי תומו אמר:
. המבחנים ביורה דעה היו לי יותר קלים מהמבחנים באו"ח. יש לי כמה הסברים לזה, ולא אאריך כעת.

המבחן על בשר וחלב שאני עשיתי היה קשה עם שאלות לא מקיפות ולא בהירות

מסיח לפי תומו אמר:
ספר נפלא, אבל לפי מה שכתבתי לעיל יש לו רק את מעלת הסדר והבהירות. חסר לו מאד את התמצות והקיצור. וכשחוזרים, קל יותר מספרים שמקצרים.

נכון
הכי אידיאלי זה לחזור ממנו ולסכם בתמצת
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
שינובה אמר:
שאלת ע"ה ,
האם אפשר לעבור את מבחני הרבנות בלי לפתוח כלל ספר שו"ע ונושא כליו ורק ללמוד בספרי ליקוטים וסיכום שנזכרו לעיל הכתובים בפרוטרוט בשפה קלה ונקיה? 
אתן דוגמה רחוקה, יש ספר על בשר וחלב של הרב פפויפער זצ"ל ,האם מי שיעבור על ספר זה יכול להבחן על בשר וחלב?
אם לומדים היטב בספר 'שו"ת היכל שלמה' (ואפי' לא בכל הספר אלא רק את השאלות שם שמסומנות כשאלות שנשאלו בעבר במבחנים), ודווקא בהוצאה מעודכנת, כמעט בטוח עוברים במבחן.
התחלופה בשאלות היא מאוד הדרגתית, ובכל מבחן יש רוב של השאלות שנשאלו גם במבחן הקודם באיזשהו אופן.
 
 

אחד היה

משתמש רגיל
פותח הנושא
פחמי אמר:
יעקב שלם אמר:
1 היה אברהם אמר:
עשיתי את המבחן בהל' שבת וקיבלתי 90%

ווואווו
נו איפה הטיפים שלך
מחכים לקצת טיפים...
גם אם הם חוזרים על עצמם להרגשתך
אין חכם כבעל הנסיון
כבר כתבו רבות בעניין הקיצור והתמצות
הזמן הקריטי הוא בשבוע שלפני המבחן בו אני עובר במהירות רבה על הסיכומים-רק על עיקרי הענין!
לא יותר מחצי דקה לדף..
וכמובן התמדה וניצול כל דקה פנויה...

טיפ נוסף: במבחן עצמו אם ישנה שאלה לא ברורה או אפילו אם לא זוכרים חלק מהשאלה כדאי מאוד לגשת לשאול את הרב, אם לוחצים קצת חלקם מרמזים את כיוון התשובה (הם לא יאמרו כלל את התשובה אבל יזרקו מילה שיכולה להיות קריטית)
בעיקר בשאלות ליישום, קרה לי שפשוט לא הבנתי מה מצפים שאכתוב (עירובין) נגשתי לרב שאלתי אותו כוונת השאלה לכך או לכך וכו' עד שרימז לי שהכוונה לביה"ל ואז נפל לי האסימון.
בקיצור תמיד כדאי לגשת ולשאול.
 
 
חלק עליון תַחתִית