הנופל אמר:ברצוני לפנות לחברי הפורום בשאלה גלויה:
לו ניתנה לך האפשרות האם היית בוחר לקבל תורה?
אשמח לתגובות השונות של החברים השונים.
לדעתי השאלה הזאת לא אמורה להביא לתשובה כן או לא, אלא להעמיד את האדם את המציאות שלו מול התורה ומה שהיא דורשת, לאפוקי חברה או מעמד, אלא שאלה שמופנית אל האדם איך הוא ביחס לתורה באמיתות שלו, ולפני חג שבועות עליו לזכור שהוא מקבל שוב.מבקש אמת אמר:למה שמישהו יענה לא?
אולי הוא יגיד שהוא היה צריך להתגבר על טבעו בכדי לענות כן, אבל קשה לי להאמין שאדם רציני יבחר לא לקבל תורה (אלא א"כ אינו יודע מהי).
הנופל אמר:ברצוני לפנות לחברי הפורום בשאלה גלויה:
לו ניתנה לך האפשרות האם היית בוחר לקבל תורה?
אשמח לתגובות השונות של החברים השונים.
חשבתי על טענה זו, אבל רבותינו פירשו את הכפיה שלא כפשוטה, הלא הם רבנו חסדאי קרשקש בספרו "אור ה'" וכעין זה המהר"ל בגור אריה פ' יתרו, שענין הכפיה היה שהבינו בידיעה מוחשית וברורה שאין קיום להם ולעולם בלא התורה, והבנה כזו נקראת הכרח, כמו שאדם שיודע שאם יגע באש הוא ישרף מוכרח ע"י ידיעתו שלא ליגע באש. והמהר"ל מוסיף שיש בזה גם הכרח מצד הקב"ה שמחוייב לברית עם כלל ישראל, כמו שמאנס מחוייב לאשה הנאנסת על ידו "לא יוכל שלחה כל ימיו".מאן דהו אמר:הנופל אמר:ברצוני לפנות לחברי הפורום בשאלה גלויה:
לו ניתנה לך האפשרות האם היית בוחר לקבל תורה?
אשמח לתגובות השונות של החברים השונים.
כנראה שלא הייתי מקבל. וכמו שעם ישראל לא קיבלו בלא "שכפה עליהם הר כגיגית"!
אנחנו בני מעלה יותר מאשר דור המדבר שהיו מושגחים על כל צעד ושעל ועדין סרבו?!
המהר"ל פירש בדרכו. אבל הפשט יש לו כאן מקום.מבקש אמת אמר:חשבתי על טענה זו, אבל רבותינו פירשו את הכפיה שלא כפשוטה, הלא הם רבנו חסדאי קרשקש בספרו "אור ה'" וכעין זה המהר"ל בגור אריה פ' יתרו, שענין הכפיה היה שהבינו בידיעה מוחשית וברורה שאין קיום להם ולעולם בלא התורה, והבנה כזו נקראת הכרח, כמו שאדם שיודע שאם יגע באש הוא ישרף מוכרח ע"י ידיעתו שלא ליגע באש. והמהר"ל מוסיף שיש בזה גם הכרח מצד הקב"ה שמחוייב לברית עם כלל ישראל, כמו שמאנס מחוייב לאשה הנאנסת על ידו "לא יוכל שלחה כל ימיו".מאן דהו אמר:הנופל אמר:ברצוני לפנות לחברי הפורום בשאלה גלויה:
לו ניתנה לך האפשרות האם היית בוחר לקבל תורה?
אשמח לתגובות השונות של החברים השונים.
כנראה שלא הייתי מקבל. וכמו שעם ישראל לא קיבלו בלא "שכפה עליהם הר כגיגית"!
אנחנו בני מעלה יותר מאשר דור המדבר שהיו מושגחים על כל צעד ושעל ועדין סרבו?!
מאן דהו אמר:הנופל אמר:ברצוני לפנות לחברי הפורום בשאלה גלויה:
לו ניתנה לך האפשרות האם היית בוחר לקבל תורה?
אשמח לתגובות השונות של החברים השונים.
כנראה שלא הייתי מקבל. וכמו שעם ישראל לא קיבלו בלא "שכפה עליהם הר כגיגית"!
אנחנו בני מעלה יותר מאשר דור המדבר שהיו מושגחים על כל צעד ושעל ועדין סרבו?!
מקרא מפורש שקיבלו את התורה ואמרו נעשה ונשמעמאן דהו אמר:הנופל אמר:ברצוני לפנות לחברי הפורום בשאלה גלויה:
לו ניתנה לך האפשרות האם היית בוחר לקבל תורה?
אשמח לתגובות השונות של החברים השונים.
כנראה שלא הייתי מקבל. וכמו שעם ישראל לא קיבלו בלא "שכפה עליהם הר כגיגית"!
אנחנו בני מעלה יותר מאשר דור המדבר שהיו מושגחים על כל צעד ושעל ועדין סרבו?!
א. השאלה איך לומדים את תוספות...למשל המשך חכמה כותב פשט אחר [מצאתי בגוגל]מחשבות אמר:מקרא מפורש שקיבלו את התורה ואמרו נעשה ונשמעמאן דהו אמר:הנופל אמר:ברצוני לפנות לחברי הפורום בשאלה גלויה:
לו ניתנה לך האפשרות האם היית בוחר לקבל תורה?
אשמח לתגובות השונות של החברים השונים.
כנראה שלא הייתי מקבל. וכמו שעם ישראל לא קיבלו בלא "שכפה עליהם הר כגיגית"!
אנחנו בני מעלה יותר מאשר דור המדבר שהיו מושגחים על כל צעד ושעל ועדין סרבו?!
על כפיית הר כגיגית תירצו התוספות שהיה חשש שיחזרו בהם מחמת יראת האש הגדולה
והתנחומא שתורה שבעל פה לא רצו (וצ"ע שהרי קיבלו כל אשר דיבר ה' אף מה שעדיין לא ידעו)
ותירוצים נוספים כנכתב לעיל.
בכל מקרה קיבלו וקיבלו
מהר"ל גור אריהמאן דהו אמר:א. המשך חכמה מסביר מה שכתבו תוס' מפני האש וגומר. ואילו המהר"ל כותב במפורש לחלוק על תוספות
ב. לא. לתנחומא לא קיבלו תורה שבעל פה. והוא הסבר אחר מתוספות. ולדברי התנחומא אין התחלה לקושית תוספות!
מחשבות אמר:גם תנחומא צריך ללמוד... לתנחומא לא קיבלו עמל התורה של תורה שבע"פ עיי"ש.
ולגבי המשך חכמה הוא מכניס את המהר"ל בתוס'
תלמד לקרוא ברוגע ובנחת ובתשומת לב..מחשבות אמר:לא התנחומא לא אומר זאת
עיי"ש ותראה שלא קיבלו את טורח עמלה של תורה שבעל פה
את קיום המצוות קיבלו ע"פ התנחומא גם תורה שבע"פ
בנציון אמר:כיון שמדברים על התנחומא, ברצוני להעיר שידוע שבתנחומא נכנסו גם קטעים מאוחרים לא מחז"ל, ושמעתי מיהודי תלמיד חכם שאמר שהסגנון של התנחומא הזה [שהכפיה היתה על תושבע"פ] נראה שהוא גם מהקטעים המאוחרים.
זה לא קשור לביקורת המקרא. זה ידוע שיש מדרשים שהגאונים כתבו, וגם במדרש תנחומא נכנס מהגאונים.ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:ככל הידוע לי הערעור על מדרשים כאלה ואחרים מגיע מחוקרי מקרא ופרופסורים כופרים.
הם מערערים גם על ספרי הנביאים והכתובים הרבה פעמים וטוענים לתוספות מאוחרות, עפ"ל.
הפשט אומר שהם אמרו בשמחה רבה נעשה ונשמע - רצוננו לראות את מלכנו = ונשמע ממנו עצמו את ואלה המשפטים ונקים לו מדינת הלכה.מאן דהו אמר:המהר"ל פירש בדרכו. אבל הפשט יש לו כאן מקום.מבקש אמת אמר:חשבתי על טענה זו, אבל רבותינו פירשו את הכפיה שלא כפשוטה, הלא הם רבנו חסדאי קרשקש בספרו "אור ה'" וכעין זה המהר"ל בגור אריה פ' יתרו, שענין הכפיה היה שהבינו בידיעה מוחשית וברורה שאין קיום להם ולעולם בלא התורה, והבנה כזו נקראת הכרח, כמו שאדם שיודע שאם יגע באש הוא ישרף מוכרח ע"י ידיעתו שלא ליגע באש. והמהר"ל מוסיף שיש בזה גם הכרח מצד הקב"ה שמחוייב לברית עם כלל ישראל, כמו שמאנס מחוייב לאשה הנאנסת על ידו "לא יוכל שלחה כל ימיו".מאן דהו אמר:כנראה שלא הייתי מקבל. וכמו שעם ישראל לא קיבלו בלא "שכפה עליהם הר כגיגית"!
אנחנו בני מעלה יותר מאשר דור המדבר שהיו מושגחים על כל צעד ושעל ועדין סרבו?!
מאן דהו אמר:הנופל אמר:ברצוני לפנות לחברי הפורום בשאלה גלויה:
לו ניתנה לך האפשרות האם היית בוחר לקבל תורה?
אשמח לתגובות השונות של החברים השונים.
כנראה שלא הייתי מקבל. וכמו שעם ישראל לא קיבלו בלא "שכפה עליהם הר כגיגית"!
אנחנו בני מעלה יותר מאשר דור המדבר שהיו מושגחים על כל צעד ושעל ועדין סרבו?!