האם מותר לנזיר לספר את זקנו?
-
פותח הנושא - הודעות: 2964
- הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
- נתן תודה: 718 פעמים
- קיבל תודה: 869 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
האם מותר לנזיר לספר את זקנו?
שאלה זו נשאל הרשב"א -
נזיר האם מותר לספר את זקנו אם אין?
(שות הרשב"א חלק א' שאלה תז')
תשובתו -
מסתברא שלא הקפיד הכתוב בנזיר אלא בשיער שבראש דכתיב "תער לא יעבור על ראשו" ובשעת תגלחת לא כתיב אלא ראשו דכתיב "וגלח את ראשו היום טהרתו" וכו'
חידוש עצום !!!
נזיר האם מותר לספר את זקנו אם אין?
(שות הרשב"א חלק א' שאלה תז')
תשובתו -
מסתברא שלא הקפיד הכתוב בנזיר אלא בשיער שבראש דכתיב "תער לא יעבור על ראשו" ובשעת תגלחת לא כתיב אלא ראשו דכתיב "וגלח את ראשו היום טהרתו" וכו'
חידוש עצום !!!
ערכים:
-
- הודעות: 3680
- הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
- נתן תודה: 520 פעמים
- קיבל תודה: 806 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם מותר לנזיר לספר את זקנו?
רשב"א יסודי וחשוב, הביאו אותו בבית מדרש כשהתחלנו נזיר בכולל, כמובן שאין מהרשב"א ראיה לגבי אבלות.
-
- הודעות: 2156
- הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
- נתן תודה: 752 פעמים
- קיבל תודה: 734 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם מותר לנזיר לספר את זקנו?
לא רוצה לסטות מנושא האשכול
יש גמ' בהוריות יב לגבי שמן המשחה כשאהרון היה מספר היו עולות ויושבו בעיקרי זקנו
רשי מפרש מדבר בתוראש וברשי בכריתות מפרש מסתפר
הרי שאהרון היה מספר זקנו
וראיתי פעם שהאריכו בזה שזה לכאורה קושיא על חומרת קיצוץ הזקן ע"פ הקבלה
יש גמ' בהוריות יב לגבי שמן המשחה כשאהרון היה מספר היו עולות ויושבו בעיקרי זקנו
רשי מפרש מדבר בתוראש וברשי בכריתות מפרש מסתפר
הרי שאהרון היה מספר זקנו
וראיתי פעם שהאריכו בזה שזה לכאורה קושיא על חומרת קיצוץ הזקן ע"פ הקבלה
-
פותח הנושא - הודעות: 2964
- הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
- נתן תודה: 718 פעמים
- קיבל תודה: 869 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם מותר לנזיר לספר את זקנו?
אני לא מבין בצינורות דקדושה וניצוצות וכדו' אבל כותבים שהרמ"ע מפאנו היה מקובל והיה מספר זקנו.
-
- הודעות: 1483
- הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
- נתן תודה: 235 פעמים
- קיבל תודה: 513 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם מותר לנזיר לספר את זקנו?
יש מקור הרבה יותר חזק בהלכה. בטור הלכות ראש השנה. כיוון שבטוחים אנו שיוציא לאור צדקותינו.
אך עין בארוכה בספר 'אשרי האיש' להגריא"ז מרגליות זצ"ל. שהאריך בסוגיא זו, ובכל השאלות מהמקורות שהובאו.
-
- הודעות: 2156
- הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
- נתן תודה: 752 פעמים
- קיבל תודה: 734 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם מותר לנזיר לספר את זקנו?
שטיקל מגוגל בנושא
חיפוש מתקדם
פורטל הדף היומי > להרחיב > האם אהרן הכהן היה גוזז את... (הוריות יב ע"א)
האם אהרן הכהן היה גוזז את זקנו? / הרב שמואל לוינזון
פורסם במוסף 'קולמוס', משפחה
במסכת הוריות דף יב. מספרת הברייתא על שתי טיפות משמן המשחה שהיו תלויות לו לאהרן בזקנו, כמין שתי טיפי מרגליות. ומוסיף רב פפא בשם ברייתא אחרת "כשהוא מספר עולות ויושבות לו בעיקר זקנו".
מה פירוש 'כשהוא מספר'?
רש"י על אתר מפרש "כשהוא מספר - כשהיה מדבר עם אחרים, עולות ויושבות בעקרי זקנו כדי שלא יפלו". כלומר, כשאדם מדבר זקנו מתנועע, והטיפות יכולות ליפול, על כן היו עולות ויושבות בעיקרי זקנו, כלומר, בשרשי הזקן, שם הזקן מתנועע פחות. כך מפרש גם רבינו גרשום במסכת כריתות (ה:).
על פירוש זה ישנן שתי תמיהות. האחת, וכי רק בגלל דיבור מתנועע הזקן, והלא יש עוד כמה וכמה תנועות המניעות אותו, וכלשון מהרש"א בחידושי אגדות שם "למה לא נפלו בתנועותיו הגדולות מזה כגון הליכה ישיבה שכיבה". ושנית, והיא העיקר, הלא מדובר כאן ממילא במעשה ניסים, אותן טיפות שיש להן כוח לעלות ולרדת, אינן יכולות להשאר צמודות לקצה הזקן? וכן הקשה בספר 'בן יהוידע' להוריות שם.
בתוספות הרא"ש שם מובא פירוש אחר בשם הרמ"ה: "וכשהוא מספר את זקנו עולות ויושבות בעקרי זקנו ונדבקין בבשר שאין שם שער". כלומר, כשאהרן היה גוזז את זקנו, היו הטיפות עולות למקום שלא יגזז, היינו לבשר הסנטר עצמו [ומשמע מכאן שהיה מגלח את השער לגמרי].
למעשה גם רש"י בכריתות (ה: ד"ה מספר) מביא פירוש זה של הרמ"ה, וכבר ציין זאת בספר באר שבע בהוריות שם. והקשה על פירוש זה שהלשון 'מספר' אינו מיושב לפי זה, כי היה צריך לומר 'מסתפר'. וכבר העירו שתמיהתו בטילה מכח משנה מפורשת "אנשי משמר ואנשי מעמד אסורין מִלְּסַפֵּר ומלכבס" (תענית ב, ז), וכן שנינו בברייתא "המספר קומי [סוג של תספורת] הרי זה מדרכי האמורי" (ב"ק פג.), "האיש מעטף ומספר והאשה מעטפת ואינה מספרת" (תוספתא סוטה סוף פרק ב) ועוד הרבה כהאי גוונא.
גם בזוהר חדש (פרשת תרומה, דף ע:) רואים שהבין את דברי הברייתא כהרמ"ה, שאהרן היה גוזז את זקנו, וזה לשונו שם: ואתנם לו מורא וייראני. יהבית ליה הנהו דרגין לחברא לון, אינון שתי טפות מרגליות דיהבית ליה. וכד אעבר מורה על דקניה דהיינו כד הוה מסתפר כמה דאת אמר 'ומורה לא יעלה על ראשו' (שופטים יג ה) – 'ויראני', דלמא מעל בההוא שמן דנגיד ליה משמי עילאה".
דברי הזוהר מחודשים במיוחד, שהרי האריז"ל הזהיר מאוד על פי תורת הסוד שלא לגלח את הזקן, והיו אכן מחברים בדורות האחרונים שהתאמצו מאוד להוציא את דברי הזוהר מפשוטם, וכן להפריך את פירוש הרמ"ה (עיין בספר 'הדרת פנים זקן' עמ' תרכט ואילך, ובספר עמודי ארזים עמ' נה ואילך), אך אין המקום להאריך בזה.
חיפוש מתקדם
פורטל הדף היומי > להרחיב > האם אהרן הכהן היה גוזז את... (הוריות יב ע"א)
האם אהרן הכהן היה גוזז את זקנו? / הרב שמואל לוינזון
פורסם במוסף 'קולמוס', משפחה
במסכת הוריות דף יב. מספרת הברייתא על שתי טיפות משמן המשחה שהיו תלויות לו לאהרן בזקנו, כמין שתי טיפי מרגליות. ומוסיף רב פפא בשם ברייתא אחרת "כשהוא מספר עולות ויושבות לו בעיקר זקנו".
מה פירוש 'כשהוא מספר'?
רש"י על אתר מפרש "כשהוא מספר - כשהיה מדבר עם אחרים, עולות ויושבות בעקרי זקנו כדי שלא יפלו". כלומר, כשאדם מדבר זקנו מתנועע, והטיפות יכולות ליפול, על כן היו עולות ויושבות בעיקרי זקנו, כלומר, בשרשי הזקן, שם הזקן מתנועע פחות. כך מפרש גם רבינו גרשום במסכת כריתות (ה:).
על פירוש זה ישנן שתי תמיהות. האחת, וכי רק בגלל דיבור מתנועע הזקן, והלא יש עוד כמה וכמה תנועות המניעות אותו, וכלשון מהרש"א בחידושי אגדות שם "למה לא נפלו בתנועותיו הגדולות מזה כגון הליכה ישיבה שכיבה". ושנית, והיא העיקר, הלא מדובר כאן ממילא במעשה ניסים, אותן טיפות שיש להן כוח לעלות ולרדת, אינן יכולות להשאר צמודות לקצה הזקן? וכן הקשה בספר 'בן יהוידע' להוריות שם.
בתוספות הרא"ש שם מובא פירוש אחר בשם הרמ"ה: "וכשהוא מספר את זקנו עולות ויושבות בעקרי זקנו ונדבקין בבשר שאין שם שער". כלומר, כשאהרן היה גוזז את זקנו, היו הטיפות עולות למקום שלא יגזז, היינו לבשר הסנטר עצמו [ומשמע מכאן שהיה מגלח את השער לגמרי].
למעשה גם רש"י בכריתות (ה: ד"ה מספר) מביא פירוש זה של הרמ"ה, וכבר ציין זאת בספר באר שבע בהוריות שם. והקשה על פירוש זה שהלשון 'מספר' אינו מיושב לפי זה, כי היה צריך לומר 'מסתפר'. וכבר העירו שתמיהתו בטילה מכח משנה מפורשת "אנשי משמר ואנשי מעמד אסורין מִלְּסַפֵּר ומלכבס" (תענית ב, ז), וכן שנינו בברייתא "המספר קומי [סוג של תספורת] הרי זה מדרכי האמורי" (ב"ק פג.), "האיש מעטף ומספר והאשה מעטפת ואינה מספרת" (תוספתא סוטה סוף פרק ב) ועוד הרבה כהאי גוונא.
גם בזוהר חדש (פרשת תרומה, דף ע:) רואים שהבין את דברי הברייתא כהרמ"ה, שאהרן היה גוזז את זקנו, וזה לשונו שם: ואתנם לו מורא וייראני. יהבית ליה הנהו דרגין לחברא לון, אינון שתי טפות מרגליות דיהבית ליה. וכד אעבר מורה על דקניה דהיינו כד הוה מסתפר כמה דאת אמר 'ומורה לא יעלה על ראשו' (שופטים יג ה) – 'ויראני', דלמא מעל בההוא שמן דנגיד ליה משמי עילאה".
דברי הזוהר מחודשים במיוחד, שהרי האריז"ל הזהיר מאוד על פי תורת הסוד שלא לגלח את הזקן, והיו אכן מחברים בדורות האחרונים שהתאמצו מאוד להוציא את דברי הזוהר מפשוטם, וכן להפריך את פירוש הרמ"ה (עיין בספר 'הדרת פנים זקן' עמ' תרכט ואילך, ובספר עמודי ארזים עמ' נה ואילך), אך אין המקום להאריך בזה.
-
- הודעות: 1483
- הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
- נתן תודה: 235 פעמים
- קיבל תודה: 513 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם מותר לנזיר לספר את זקנו?
ראיתי ונזכרתי, אכן, הדברים של הריא"ז בעיקרן מובאים בעמודי ארזים, שהיא למיטב זכרוני חלק מ'אשרי האיש'.
-
- הודעות: 400
- הצטרף: 07 ספטמבר 2018, 01:45
- נתן תודה: 17 פעמים
- קיבל תודה: 139 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם מותר לנזיר לספר את זקנו?
בזוהר פרשת נשא מבואר שגם בזקן אסור לגלח
וכן מבואר בביאור הגר"א לתוספתא נגעים ספ"ד
וכבר העירו שבספרי זוטא מפורש כדברי הרשב"א וצע"ג
-
- הודעות: 508
- הצטרף: 14 אפריל 2019, 22:27
- נתן תודה: 287 פעמים
- קיבל תודה: 151 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם מותר לנזיר לספר את זקנו?
יש שהבינו בכוונת האריז"ל שהאיסור בתלישה ולא בחיתוך, וכך נהגו כמה מקובלים
-
- הודעות: 3680
- הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
- נתן תודה: 520 פעמים
- קיבל תודה: 806 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם מותר לנזיר לספר את זקנו?
זה ויכוח בין חכמי פורת יוסף לשאר המקובלים, שרוב החכמים שם היו מסדרים זקנם.
-
- הודעות: 2456
- הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
- מיקום: בני ברק
- נתן תודה: 252 פעמים
- קיבל תודה: 440 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם מותר לנזיר לספר את זקנו?
בספורנו כ׳ דעי"ז ירחיק מעליו תיקוני יופי והשיער (הציטוט לא מדויק) האם רואים מזה שלא סבר כרשב"א?
-
- הודעות: 2397
- הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
- נתן תודה: 1474 פעמים
- קיבל תודה: 379 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 2397
- הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
- נתן תודה: 1474 פעמים
- קיבל תודה: 379 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם מותר לנזיר לספר את זקנו?
כוונת @חלק א׳ ממעל כי גם סידור זקן הוא בכלל תיקון היופי וטעם הספורנו לא עולה יחד עם דברי הרשב"א
-
- הודעות: 4695
- הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
- נתן תודה: 577 פעמים
- קיבל תודה: 984 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 359
- הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
- נתן תודה: 32 פעמים
- קיבל תודה: 47 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם מותר לנזיר לספר את זקנו?
בגר"א שם משמע שעל סימני הזקן אינו חייב ורק על מה שהולך על הלחי חייב, וצ"ב.
-
- הודעות: 359
- הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
- נתן תודה: 32 פעמים
- קיבל תודה: 47 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם מותר לנזיר לספר את זקנו?
בעיקר הנידון נראה בפשטות דמהיכ"ת שיהי' גם מצוה על הזקן שבתורה לא הוזכר אלא ראשו.
ונראה שמדויק כן מהתוס' ביבמות דף ה. שכ' שם בד"ה שכן דאיכא איסור גילוח זה בראשו וזה בזקנו דהיינו נזיר בראשו וכהן בזקנו.
ונראה דכן מוכח נמי כן בעיקר הסוגיא דשם, דאם נימא שיש איסור גילוח מסתמא המצות תגלחת דסוף הנזירות נמי שייכא בזקן, וא"כ איך יותר כהן ונזיר לעשות תגלחת מצוה, והרי אין עשה דוחה ל"ת ועשה, (דכהן אית לי' נמי עשה דקדושים יהיו על גילוח זקן). וכי תימא דעשה דוחה ל"ת ועשה בדאינו שוה בכל, הא כתבו התוס' שם שזה דווקא עשה דמצורע משום גדול השלום.
ונראה שמדויק כן מהתוס' ביבמות דף ה. שכ' שם בד"ה שכן דאיכא איסור גילוח זה בראשו וזה בזקנו דהיינו נזיר בראשו וכהן בזקנו.
ונראה דכן מוכח נמי כן בעיקר הסוגיא דשם, דאם נימא שיש איסור גילוח מסתמא המצות תגלחת דסוף הנזירות נמי שייכא בזקן, וא"כ איך יותר כהן ונזיר לעשות תגלחת מצוה, והרי אין עשה דוחה ל"ת ועשה, (דכהן אית לי' נמי עשה דקדושים יהיו על גילוח זקן). וכי תימא דעשה דוחה ל"ת ועשה בדאינו שוה בכל, הא כתבו התוס' שם שזה דווקא עשה דמצורע משום גדול השלום.
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
-
שבת דף ט: - האם מותר לסַּפָּר, לספר יהודי חילוני שלא יתפלל מנחה
על ידי יושב אוהלים » 15 מרץ 2020, 16:50 » ב שבת - 63 תגובות
- 722 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יושב אוהלים
16 יולי 2020, 10:59
-
-
- 2 תגובות
- 61 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גל גל
02 ספטמבר 2020, 16:33
-
- 0 תגובות
- 98 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גל גל
08 יוני 2020, 12:47
-
- 1 תגובות
- 58 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי חיים ליצא
14 מאי 2020, 10:16
-
- 1 תגובות
- 60 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי הכהן
02 יוני 2020, 14:16
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים