קניית דירה להשקעה בחו"ל

יהודה1

משתמש ותיק
גמרא ע"ז ט:
אמר רבי חנינא אחר ארבע מאות לחורבן הבית אם יאמר לך אדם קח שדה שוה אלף דינרים בדינר אחד לא תקח במתניתא תנא אחר ארבעת אלפים ומאתים ושלשים ואחת שנה לבריאת עולם אם יאמר לך אדם קח לך שדה שוה אלף דינרים בדינר אחד אל תקח מאי בינייהו איכא בינייהו תלת שנין דמתניתא טפיא תלת שנין
ופירש רש"י אל תקח - שהיא קץ הגאולה ותקבץ להר הקודש לנחלת אבותיך ולמה תפסיד הדינר.
ולכאורה מאר שזמן זה עבר כבר, הרי שעלינו לקיים דברי הגמרא הללו. ולא לקנות קרקע אפילו בזול כי ממילא אנו עתידים להתקבץ לנחלת אבותינו. משמע שאין לתלות בכך שנרוויח על הגוים. ואם כן אין לקנות קרקעות לכורה בחו"ל אלא בא"י. שבה יש מצוות ישוב א"י. 
 
 

יושב אהל

משתמש רגיל
שם מדובר בשדה, וכבר אמרו חז"ל שהרוצה להפסיד כספו ישכור פועלים ואל יישב עמהם, ומאחר שכשמשיח יבוא נהיה בארץ ישראל הרי זה מניח מעותיו על קרן הצבי,
אך המתפרסם כהיום הוא על דירות להשקעה כך שאף לאחר ביאת המשיח נוכל להמשיך ליהנות ממנו,

עוד אוסיף בזה מה ששמעתי מהר' חה"ר שהיה נוכח פעם בפגישתן של הרה"ק בעל הדברי יואל מסאטמאר עם הרה"ק בעל הדברי אמונה מתו"א, ואמר אז הרה"ק מסאטמאר להרה"ק מתו"א, דכל ענין האמונה יש לנו רק לגבי החיים הגשמיים אבל לגבי רוחניות דהיינו להקמת מוסדות יש לנו לעבוד מוך כיוון שמשיח לא יבוא בארבעים שנה הקרובים, ואי לכך יש לנו להקיע הכל בקניית מבנים והקמת מוסדות מפוארים, ואסור לנו לחשוב שמשיח יבוא
 

בן של רב

משתמש ותיק
יש דבר כזה גשמיות ורוחניות?
הרי כל מה שאדם עושה זה או מצוה או עברה.

ולמשל נכון שבניית בית הכנסת = מקדש מעט.
אבל גם בניית בית יהודי שמצמיח נשמות קדושות וטהורות = מעון לשכינה.
[והראיה שפיקוח נפש דוחה בניית בית כנסת - כי אין קדוש כחיים של יהודי]
 

מחשבות

משתמש ותיק
יהודה1 אמר:
גמרא ע"ז ט:
אמר רבי חנינא אחר ארבע מאות לחורבן הבית אם יאמר לך אדם קח שדה שוה אלף דינרים בדינר אחד לא תקח במתניתא תנא אחר ארבעת אלפים ומאתים ושלשים ואחת שנה לבריאת עולם אם יאמר לך אדם קח לך שדה שוה אלף דינרים בדינר אחד אל תקח מאי בינייהו איכא בינייהו תלת שנין דמתניתא טפיא תלת שנין
ופירש רש"י אל תקח - שהיא קץ הגאולה ותקבץ להר הקודש לנחלת אבותיך ולמה תפסיד הדינר.
ולכאורה מאר שזמן זה עבר כבר, הרי שעלינו לקיים דברי הגמרא הללו. ולא לקנות קרקע אפילו בזול כי ממילא אנו עתידים להתקבץ לנחלת אבותינו. משמע שאין לתלות בכך שנרוויח על הגוים. ואם כן אין לקנות קרקעות לכורה בחו"ל אלא בא"י. שבה יש מצוות ישוב א"י. 
היו מקובלים שבתאריך זה יגאלו
וכעין הגמ' בסנהדרין בחלק לא כר"ע שהיה דורש וכו'
שחישבו התנאים את זמן הקץ ולא בא.
וא"כ אחרי שלא נתקיים זמן זה אין לו משמעות
ולגבי השאלה שא"כ לא נקנה קרקעות שזה חיסרון בציפיה לגאולה 2 תשובות בדבר
א. לא שמענו מגדולי ישראל בכל המאות שעברו שאמרו לא לקנות.
ב. בימינו אפשר להרוויח מקרקע גם אם אינו נמצא שם.
 
 

יושב אהל

משתמש רגיל
מחשבות אמר:
יהודה1 אמר:
גמרא ע"ז ט:
אמר רבי חנינא אחר ארבע מאות לחורבן הבית אם יאמר לך אדם קח שדה שוה אלף דינרים בדינר אחד לא תקח במתניתא תנא אחר ארבעת אלפים ומאתים ושלשים ואחת שנה לבריאת עולם אם יאמר לך אדם קח לך שדה שוה אלף דינרים בדינר אחד אל תקח מאי בינייהו איכא בינייהו תלת שנין דמתניתא טפיא תלת שנין
ופירש רש"י אל תקח - שהיא קץ הגאולה ותקבץ להר הקודש לנחלת אבותיך ולמה תפסיד הדינר.
ולכאורה מאר שזמן זה עבר כבר, הרי שעלינו לקיים דברי הגמרא הללו. ולא לקנות קרקע אפילו בזול כי ממילא אנו עתידים להתקבץ לנחלת אבותינו. משמע שאין לתלות בכך שנרוויח על הגוים. ואם כן אין לקנות קרקעות לכורה בחו"ל אלא בא"י. שבה יש מצוות ישוב א"י. 
היו מקובלים שבתאריך זה יגאלו
וכעין הגמ' בסנהדרין בחלק לא כר"ע שהיה דורש וכו'
שחישבו התנאים את זמן הקץ ולא בא.
וא"כ אחרי שלא נתקיים זמן זה אין לו משמעות
ולגבי השאלה שא"כ לא נקנה קרקעות שזה חיסרון בציפיה לגאולה 2 תשובות בדבר
א. לא שמענו מגדולי ישראל בכל המאות שעברו שאמרו לא לקנות.
ב. בימינו אפשר להרוויח מקרקע גם אם אינו נמצא שם.

כבר התייחסתי בהודעה הקודמת אבל אולי לא חידדתי מספיק,
לכאורה שייך לחלק בין שדה לבית,
שדה שבעל השדה צריך להיות נוכח וצמוד כל הזמן הרי כשמשיח יבוא לא יהיה לו מה לעשות עם זה (יש הרבה דינים של בר מצרא וחלוקה ברוחות לגבי יורשים וכד') ואילו בית הוא לשם לדור בו, או לשם השכרה שאין מן הצורך להיות שם כל הזמן,
בפרט שדברי ר' חנינא לא נאמרו בתור הלכה 
 

חדא

משתמש ותיק
כמדומני שראיתי כן בשם מרן הגראי"ל זצ"ל שאין לקנות דירה להשקעה בחו"ל
 
חלק עליון תַחתִית