איך קוראים לאות צ' - צדי או צדיק?

במבי

משתמש ותיק
איך קוראים לאות צ'?

במשנה ברורה בהלכות תפילין היא נקראת "צדי" וכן המדקדקים קוראים. אך העם מכנה אותה "צדיק" וכן ראיתי שהפני משה ופירוש מבעל ספר חרדים בירושלמי ברכות טו: מכנים אותה "צדיק"
וכן ראיתי פעם בסידור קרלין שמלמד את שמות האותיות הסופיות באידיש ומלמד שצריך לקרוא לאות "ץ" "א גרויסער צדיק" ! 

וא"כ איך נקרא שמה בישראל?
 

מאן דהו

משתמש ותיק
במבי אמר:
איך קוראים לאות צ'?

במשנה ברורה בהלכות תפילין היא נקראת "צדי" וכן המדקדקים קוראים. אך העם מכנה אותה "צדיק" וכן ראיתי שהפני משה ופירוש מבעל ספר חרדים בירושלמי ברכות טו: מכנים אותה "צדיק"
וכן ראיתי פעם בסידור קרלין שמלמד את שמות האותיות הסופיות באידיש ומלמד שצריך לקרוא לאות "ץ" "א גרויסער צדיק" ! 

וא"כ איך נקרא שמה בישראל?
מתוך ויקפדיה: צ' היא האות ה-18 באלפבית העברי. שמה של האות הוא צָדִי, ושמה הקדום צד"י[1] (בפי יהודי תימן צאד)[2]. הגיית שם האות כ"צַדִּיק" היא כנראה טעות שמקורה באות ק' העוקבת לאות צדי בסדר האלף-בית אבל יש לה תיעוד כבר מן המאה ה-11.
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
הגאולות נרמזות באותיות מנצפ"ך
והגאולה העתידה נרמזת באות צ' ומביאים ע"ז את הפסוק "צבי לצדיק" ואולי מי שהביא פסוק זה גם קרא לאות צ' צדיק?
 

מאן דהו

משתמש ותיק
רבינו @במבי מה מצאת בדרשה של אחרון יותר מהשפה של בני הדורות האחרונים?
כמתבאר מהדברים שהעתקתי ההיגוי הנכון הוא צדי. ויש כהנה רבות לדוגמה האות גימל שהוגים אותה לא כדבעי
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
רבינו @מאן דהו כנראה התכוונת שההיגוי המדויק הוא צדי. אך הדרשה על הגאולה העתידה הרמוזה בצבי לצדיק כבר קדמונים מביאים אותה ואם זכרוני אינו מטעני אף הטור בהלכות תפילת מוסף לשבת מביא אותה.
 

מאן דהו

משתמש ותיק
רבינו היקר במבי אם תביא את הטור אפשר לדון בזה. אם זו דרשה מאוחרת של דורות אחרונים אזי שאין מקום לשאלה לדעתי
 

כרם

משתמש ותיק
גם אם השם הנכון של האות הוא צד"י, אין ספק שניתן לדרוש "צדיק", כי בשביל הדרוש זה מספיק.
 

בר בי רב

משתמש ותיק
בחז"ל כמו במדרש אודר"ע להדיא מבואר שנקרא גם צדי"ק, לא רק מחמת הדרש אלא גם שם האות (ואין הכונה לגמ' שבת הנ"ל, אלא למדרש אותיות דר"ע).
ובספרים הקדמונים יש את כל הכתיבות: צ"ד (או צא"ד), צד"י, צדי"ק. וכל הכתיבות נכונות.
 

רבה יוני

משתמש חדש
מאן דהו אמר:
 ויש כהנה רבות לדוגמה האות גימל שהוגים אותה לא כדבעי

איך הוגים את האות גימל??


לעניינו שמעתי פעם מאיזה רבהלה חסידי שאמנם לאות קוראים צדי
אבל כיוון שהיא סוחבת עליה אות יוד 
אז מי שסוחב עליו יהודי הוא נקרא "צדיק"
(בתנאי שהוא לא דורך תוך כדי על יהודי אחר כמו האלף)
 

אבי חי

משתמש ותיק
במבי אמר:
איך קוראים לאות צ'?

במשנה ברורה בהלכות תפילין היא נקראת "צדי" וכן המדקדקים קוראים. אך העם מכנה אותה "צדיק" וכן ראיתי שהפני משה ופירוש מבעל ספר חרדים בירושלמי ברכות טו: מכנים אותה "צדיק"
וכן ראיתי פעם בסידור קרלין שמלמד את שמות האותיות הסופיות באידיש ומלמד שצריך לקרוא לאות "ץ" "א גרויסער צדיק" ! 

וא"כ איך נקרא שמה בישראל?
יעוי' באגרות הגאון בעל פרמ"ג שנדפסו בסוף שו"ע או"ח ח"א, באות צ' בא"ב השלישי.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
קרננו למעלה אמר:
נראה לי שבספרי קבלה מוצאים יותר צד"י

בספרי תורת הח"ן מדובר בכמה מקומות על "מילוי" השם של השם של "יצחק" אבינו - והוא נכתב יו״ד צד״י חי״ת קו״ף.
(לדוגמא באיגרא דכלה פ' וירא - והנה בכאן בלידת יצחק אבינו היה שלא בטבע, והשי"ת סייע באותה מעשה והויה פקד את שרה, נולד מאמנו שרה, ובהיות שם אבינו אברה"ם, לרמז זה נקרא שמו יצח"ק, ויצחק במילוי כזה יו"ד צד"י חי"ת קו"ף, בגימטריא "בן "הויה "אברהם "שרה עם הכולל, להורות על הכללות כביכול כלם נשתתפו להוליד הבן הקדוש).


ועיין עוד   במדרש רבה בראשית (נג,ז) אמר רבי יצחק חפושית יו"ד עשרה כנגד עשרת הדברות צד"י תשעים ואם שרה הבת תשעים שנה תלד קו"ף מאה הלבן מאה שנה חי"ת כנגד המילה שניתנה לשמונה וימל אברהם את יצחק וגו' הדא הוא דכתיב (בראשית יז) ובן שמונת ימים ימול לכם כל זכר לדורותיכם:
 

דרומאי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
קרננו למעלה אמר:
נראה לי שבספרי קבלה מוצאים יותר צד"י

בספרי תורת הח"ן מדובר בכמה מקומות על "מילוי" השם של השם של "יצחק" אבינו - והוא נכתב יו״ד צד״י חי״ת קו״ף.

ועיין עוד 
  במדרש רבה בראשית (נג,ז) אמר רבי יצחק חפושית יו"ד עשרה כנגד עשרת הדברות צד"י תשעים ואם שרה הבת תשעים שנה תלד קו"ף מאה הלבן מאה שנה חי"ת כנגד המילה שניתנה לשמונה וימל אברהם את יצחק וגו' הדא הוא דכתיב (בראשית יז) ובן שמונת ימים ימול לכם כל זכר לדורותיכם:
יש בלשון רש"י על הש"ס [איני זוכר היכן] שקורא לצד"י צדי"ק.
 
 

יהודי רציני

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
יושב אוהלים אמר:
קרננו למעלה אמר:
נראה לי שבספרי קבלה מוצאים יותר צד"י

בספרי תורת הח"ן מדובר בכמה מקומות על "מילוי" השם של השם של "יצחק" אבינו - והוא נכתב יו״ד צד״י חי״ת קו״ף.

ועיין עוד 
  במדרש רבה בראשית (נג,ז) אמר רבי יצחק חפושית יו"ד עשרה כנגד עשרת הדברות צד"י תשעים ואם שרה הבת תשעים שנה תלד קו"ף מאה הלבן מאה שנה חי"ת כנגד המילה שניתנה לשמונה וימל אברהם את יצחק וגו' הדא הוא דכתיב (בראשית יז) ובן שמונת ימים ימול לכם כל זכר לדורותיכם:
יש בלשון רש"י על הש"ס [איני זוכר היכן] שקורא לצד"י צדי"ק.
 
מנחות דף כט: רש"י ד"ה שעטנז ג"ץ- והוא הדין לצדיק כפופה ולנון פשוטה, עכ"ל.

מאידך בגמרא בשבת (קג:) איתא- וכתבתם שתהא כתיבה תמה שלא יכתוב אלפין עיינין עיינין אלפין ביתין כפין כפין ביתין גמין צדין צדין גמין וכו'.

וכן הוא ברש"י שם ד"ה כפופין- כפופין. כף פה צדי נון.
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
בר בי רב אמר:
במדרש אודר"ע להדיא מבואר שנקרא גם צדי"ק
איפה מבואר שם להדיא?
לא ראיתי בפנים, אבל מסתמא זה טעות המדפיסים, אא"כ תוכיח שזו לא טעות (וכידוע יש במדרש הזה הרבה שינויי נוסחאות וגרסאות)
 

אבי חי

משתמש ותיק
לשון ספר התשבי שהובא באגרת הפרמ"ג [צוינה לעיל]:
צדיק. קראו רבותינו זכרונם לכרכה לאות הזאת צ צדי"ק באמרם צדיק כפוף צדיק פשוט (שבת קד), וכן קורין לה האשכנזים והצרפתים צדי"ק, אבל שאר היהודים גם כל המדקדקים קראו לה צד"י.
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
בר בי רב אמר:
במדרש אודר"ע להדיא מבואר שנקרא גם צדי"ק, לא רק מחמת הדרש אלא גם שם האות
אדרבה, מבואר להדיא שלא נקרא צדיק, כי כתוב שם 'אל תקרי צד (כמו התימנים) אלא צדק', ובפרי צדיק ראיתי שמביא 'אל תקרי צדי אלא צדיק', ובוודאי שזה רק מחמת הדרש ולא שם האות, כמו באותיות אחרות: אל תקרי חית אלא חטא, אל תקרי יוד אלא יד, אל תקרי טית אלא טיט וכו' וכו'
 

יעקב שלם

משתמש ותיק

פינת יקרת

משתמש ותיק
במבי אמר:
איך קוראים לאות צ'?

במשנה ברורה בהלכות תפילין היא נקראת "צדי" וכן המדקדקים קוראים. אך העם מכנה אותה "צדיק" וכן ראיתי שהפני משה ופירוש מבעל ספר חרדים בירושלמי ברכות טו: מכנים אותה "צדיק"
וכן ראיתי פעם בסידור קרלין שמלמד את שמות האותיות הסופיות באידיש ומלמד שצריך לקרוא לאות "ץ" "א גרויסער צדיק" ! 

וא"כ איך נקרא שמה בישראל?
תעשה חיפוש ברש"י על הש"ס תראה שפעמים כתובה כך ופעמים כך.
 
 

מסתפק במועט

משתמש ותיק
פינת יקרת אמר:
במבי אמר:
איך קוראים לאות צ'?

במשנה ברורה בהלכות תפילין היא נקראת "צדי" וכן המדקדקים קוראים. אך העם מכנה אותה "צדיק" וכן ראיתי שהפני משה ופירוש מבעל ספר חרדים בירושלמי ברכות טו: מכנים אותה "צדיק"
וכן ראיתי פעם בסידור קרלין שמלמד את שמות האותיות הסופיות באידיש ומלמד שצריך לקרוא לאות "ץ" "א גרויסער צדיק" ! 

וא"כ איך נקרא שמה בישראל?
תעשה חיפוש ברש"י על הש"ס תראה שפעמים כתובה כך ופעמים כך.
אבל בש"ס גופא נ"ל שמופיע רק צד"י.
 
 
 

אודה השם

משתמש רגיל
ז''ל הבני יששכר אדר מאמר ב' דרוש ח'
אע''פ שמדרך המקובלים במלואו רק צד''י, ב' בחינות מילוי יש לאות זו וכמו דאיתא בזוהר בראשית צד''י אנת וצדי''ק אנת וכו' . ומהראוי היה להרחיב הדיבור ברמזים הללו אבל אין הפנאי מספיק עכ''ל
 
חלק עליון תַחתִית