התיעצתי עם רב ת"ח כיצד להתמודד כשרוצים ללמוד ולהתקדם בידיעת התורה, ובפרט ע"פ דרך הלימוד של רביה"ק שהיא ללמוד במהירות (אך בהבנה ולא בשטחיות) את כל חלקי התורה (מלבד זמן מסוים המוקדש לעיון ואכמ"ל), וכמאמר חז"ל לעולם ליגרס איניש והדר ליסבר (ע"ז י"ט), ושאלתי היתה מה לעשות אם נתקעים בקטע מאד קשה, שזה יכול להרוס את כל ההתקדמות. ואמנם דרך רביה"ק להמשיך הלאה ומה שלא מבינים עכשיו בודאי יובן בפעם הבאה (ואין לחזור על כל קטע שוב ושוב אלא לעבור על כל התורה ואז לחזור כולה שוב ושוב. במצב כזה בפעם הבאה מגיעים לקטע הקשה עם הרבה יותר ידע ובקיאות ועליה בתורה). הבעיה שלי היתה (אולי כחניך הישיבות הליטאיות שרגיל יותר בעיון מאשר בהלכה ובקיאות) - שיש לי נערוון להשאיר חור שלא הבנתי, ואיך אעשה סיום מסכת והרי בתורה שבע"פ צריך להבין?
ואמר לי שכדי לצאת יד"ח מצוות ת"ת בתורה שבע"פ אין צריך הבנה מוחלטת עד תכלית הדברים, אלא די בהבנת הפשט הפשוט והחיצוני ביותר של המילים. לדוגמא:
אלו דברים שבין ב"ש וב"ה בסעודה וכו' ב"ש אומרים מכבדין את הבית ואחר כך נוטלין לידים וב"ה אומרים נוטלין לידים ואחר כך מכבדין את הבית וכו'.
הבנה מלאה של המשנה הזאת זה להבין את סיבת המחלוקת הנוגעת לענייני טומאה וטהרה הצריכים לימוד ועיון ובקיאות במושגים ועוד, וזו אכן משנה יחסית קשה.
אבל הבנה בסיסית זה רק: לפי ב"ש קודם מכבדים ואח"כ נוטלים ולפי ב"ה הפוך. בלי למה. (אני לא אומר שכך צריך ללמוד לכתחילה בשיטת ברסלב, ודאי שלא. רק מה לעשות אם מקום כזה תוקע אותך, אז בצורה הזאת לכה"פ אין לך חור במסכת)
או למשל במסכת כלאים, הבנה מלאה של המשניות דורשת ריכוז גדול ועשיית חשבונות הנדסיים מסובכים. וכן מסכת קינים, ג"כ יכולה לטגן את המוח. אבל אם רוצים להתקדם - אפשר פשוט בלי למה - ככה מותר, ככה אסור וככה צריך להרחיק. כך וכך קינים צריך להביא או כך וכך, וזהו. בלי הבנה מלבד של הדין הפשוט ביותר. בודאי שאין לעשות כך לכתחילה, (אא"כ זה לא מובן ברמה שאתה נתקע ולא מתקדם) אבל זה מספיק בשביל להיחשב מצוות ת"ת, וזה לא חור במסכת לעניין סיום מסכת.
לפי"ז אפשר לומר, שגם בלימוד אגדתא יהיה כן.
(ובלא זה יקשה איך יהיה אפשר ללמוד ליקוטי מוהר"ן? הרי דבריו עמוקים וגנוזים ואין אנו מבינים בהם אלא כ"א כקוצר השגתו, ובפרט מי שאין לו כלל יד ורגל בקבלה? אלא מאי - כמה שזוכים לעיין ולהבין מה טוב ומה שלא - לומדים ומקבלים את הדברים בלי להבין את עומקם. דהיינו ככה כתוב אז ככה זה.)