קניין גזלן

ינון

משתמש רגיל
אם גזלן קונה בשינוי רשות מדוע אומרת הגמרא שאדם לא יקצוץ הדס משדה הגוי. הרי אף אם השדה גזולה, כעת בקצירתו עבר ההדס מרשות הבעלים לרשותו ושפיר הוי 'לכם'?
 

מחשבות

משתמש ותיק
הגמ' אומרת שלא יקנה מגוי שקצץ מהשדה
וחוששים שהשדה של יהודי והגוי גנב ממנו
ותמיד היה קשה לי הרי רוב שדות הגויים לא גזולות מישראל
ולמה שלא נלך אחר הרוב.
 

ינון

משתמש רגיל
פותח הנושא
מחשבות אמר:
הגמ' אומרת שלא יקנה מגוי שקצץ מהשדה
וחוששים שהשדה של יהודי והגוי גנב ממנו
ותמיד היה קשה לי הרי רוב שדות הגויים לא גזולות מישראל
ולמה שלא נלך אחר הרוב.
קושיא מצויינת באמת שהט'ז סימן תרסד סק''ו כתב דה''מ בבבל שהייתה חזקה דסתמא גזולין הן. וכע''ז בסה''ת הל' אר''י
ובפנ''י כתב דהוא עצה טובה שלא יתברר למפרע שהשדה גזולה ונמצא..
 

מחשבות

משתמש ותיק
ינון אמר:
מחשבות אמר:
הגמ' אומרת שלא יקנה מגוי שקצץ מהשדה
וחוששים שהשדה של יהודי והגוי גנב ממנו
ותמיד היה קשה לי הרי רוב שדות הגויים לא גזולות מישראל
ולמה שלא נלך אחר הרוב.
קושיא מצויינת באמת שהט'ז סימן תרסד סק''ו כתב דה''מ בבבל שהייתה חזקה דסתמא גזולין הן. וכע''ז בסה''ת הל' אר''י
ובפנ''י כתב דהוא עצה טובה שלא יתברר למפרע שהשדה גזולה ונמצא..
הדין הובא בשו"ע וא"כ זה לא מתאים לתירוצים הנ"ל
 
 

מאן דהו

משתמש ותיק
ינון אמר:
אם גזלן קונה בשינוי רשות מדוע אומרת הגמרא שאדם לא יקצוץ הדס משדה הגוי. הרי אף אם השדה גזולה, כעת בקצירתו עבר ההדס מרשות הבעלים לרשותו ושפיר הוי 'לכם'?

שאלה טובה אם כי רצוי תמיד לציין את מקור הגמרא
 

ינון

משתמש רגיל
פותח הנושא
לכן כתב השו''ע שיש מי שאומר. אע''פ שבגמרא הדין מובא בהדיא. והט''ז מחמת כן, כתב מ'ש.
 

ayedavid

משתמש ותיק
ינון אמר:
אם גזלן קונה בשינוי רשות מדוע אומרת הגמרא שאדם לא יקצוץ הדס משדה הגוי. הרי אף אם השדה גזולה, כעת בקצירתו עבר ההדס מרשות הבעלים לרשותו ושפיר הוי 'לכם'?

כתוב שם ברש"י שהוא משום מצווה הבאה בעבירה, לא?     הגמ' בסוכה ל:
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
ינון אמר:
אם גזלן קונה בשינוי רשות מדוע אומרת הגמרא שאדם לא יקצוץ הדס משדה הגוי. הרי אף אם השדה גזולה, כעת בקצירתו עבר ההדס מרשות הבעלים לרשותו ושפיר הוי 'לכם'?

בגמ' בסוכה מבואר ששינוי רשות לא קונה לבד, אלא רק בצירוף עם יאוש. והסיבה משום שהקנין של שינוי רשות הוא מחמת דבהיתרא אתא לידיה כמבואר בראשונים, וזה רק מועיל לסלק שלא יעכב ה"באיסורא אתא לידיה" את הקנין של היאוש, אבל אינו קנין מצד עצמו.
 

באמונתו יחיה

משתמש ותיק
ינון אמר:
אם גזלן קונה בשינוי רשות מדוע אומרת הגמרא שאדם לא יקצוץ הדס משדה הגוי. הרי אף אם השדה גזולה, כעת בקצירתו עבר ההדס מרשות הבעלים לרשותו ושפיר הוי 'לכם'?

בקרקע אין קניני גזילה ולכך לא שייך שיקנה בשינוי רשות
 

ינון

משתמש רגיל
פותח הנושא
באמונתו יחיה אמר:
ינון אמר:
אם גזלן קונה בשינוי רשות מדוע אומרת הגמרא שאדם לא יקצוץ הדס משדה הגוי. הרי אף אם השדה גזולה, כעת בקצירתו עבר ההדס מרשות הבעלים לרשותו ושפיר הוי 'לכם'?

בקרקע אין קניני גזילה ולכך לא שייך שיקנה בשינוי רשות

הכא עסקינן בהדס ולא בקרקע גופא
 

באמונתו יחיה

משתמש ותיק
ינון אמר:
באמונתו יחיה אמר:
ינון אמר:
אם גזלן קונה בשינוי רשות מדוע אומרת הגמרא שאדם לא יקצוץ הדס משדה הגוי. הרי אף אם השדה גזולה, כעת בקצירתו עבר ההדס מרשות הבעלים לרשותו ושפיר הוי 'לכם'?

בקרקע אין קניני גזילה ולכך לא שייך שיקנה בשינוי רשות

הכא עסקינן בהדס ולא בקרקע גופא

כן אבל בשביל לקנות בשינוי רשות צריך שיהא לגזלן קנין בה ופה רק לו יש קנין בשעה שקוצץ ולפני זה חשיב כקרקע
 
חלק עליון תַחתִית