לבטל מלימודו לצורך קירוב רחוקים

מלמד להועיל

משתמש ותיק
האם יש חיוב לצאת מידי פעם לערי השדה או שכונות מעורבות, וללמוד בהם עם חילונים, ולקרבם ולחזקם, כאשר זה בא על חשבון הלימוד?
האם יש חיוב לעשות כן, והאם מותר לעשות כן או שיש בעיה של ביטול תורה
 

מאן דהו

משתמש ותיק
ברור לך שהנושא נפיץ..

בכל מקרה הרב שטינמן אחז שאין בזה ביטול תורה
ובזמנו שלחו את הפעילים. בחורים צעירים לתוך מחנות העולים
קראתי על רבי שמואל אוירבאך שלא ניחא ליה בזה. והעולם נוהג כמנהג אברהם אבינו שהחזיר אנשים לבוראם
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
ואוסיף לשאול האם יש חיוב לצאת לסייע בידי חולים קשישים. או כל הנצרך לסיוע [אם אתה רוצה לא חסר] לכאורה לפי גדרי ההלכה מחוייבים כל עוד אין אחר שעושה זאת ואם כן אין לדבר סוף ואני בער לא אדע.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
בכנסים של לב לאחים מדברים גדולי ישראל על מעשר מהזמן

איש ווילנא אמר:
ואוסיף לשאול האם יש חיוב לצאת לסייע בידי חולים קשישים. או כל הנצרך לסיוע [אם אתה רוצה לא חסר] לכאורה לפי גדרי ההלכה מחוייבים כל עוד אין אחר שעושה זאת ואם כן אין לדבר סוף ואני בער לא אדע.

השוואה קצת גרועה
ללמוד וללמד זה גם תורה

בפרט שלמשל עם פרוייקט חברותא בטלפון זה לוקח 20 דקות בשבוע עם אפס מאמץ
 

מאן דהו

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
ואוסיף לשאול האם יש חיוב לצאת לסייע בידי חולים קשישים. או כל הנצרך לסיוע [אם אתה רוצה לא חסר] לכאורה לפי גדרי ההלכה מחוייבים כל עוד אין אחר שעושה זאת ואם כן אין לדבר סוף ואני בער לא אדע.

אין מבטלין תורה על מצוה שיכולה לעשות בידי אחרים. וגם רק במזדמן לפניך
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
מאן דהו אמר:
איש ווילנא אמר:
ואוסיף לשאול האם יש חיוב לצאת לסייע בידי חולים קשישים. או כל הנצרך לסיוע [אם אתה רוצה לא חסר] לכאורה לפי גדרי ההלכה מחוייבים כל עוד אין אחר שעושה זאת ואם כן אין לדבר סוף ואני בער לא אדע.

אין מבטלין תורה על מצוה שיכולה לעשות בידי אחרים. וגם רק במזדמן לפניך
לא הבנתי 
הדין שאין מבטלים תלמוד במצווה שיכולה להעשות על ידי אחרים הוא רק כשאחרים עושים אבל כשאין אחרים עושים מחוייב לעשות בעצמו ואם כן כל שסוף סוף לא כל החולים נענים לעזרה הרי מחוייב לעזור 
בקשר לטענה שבעינן מזדמן לפניך צריך לדעת אם זה שאתה יודע שבבית חולים שנמצא לא רחוק ממך זקוקים הרבה אנשים לחסדך אם זה לא נחשב מזדמן לפניך וכן כל כיוצא בו 
 
 

מאן דהו

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
מאן דהו אמר:
איש ווילנא אמר:
ואוסיף לשאול האם יש חיוב לצאת לסייע בידי חולים קשישים. או כל הנצרך לסיוע [אם אתה רוצה לא חסר] לכאורה לפי גדרי ההלכה מחוייבים כל עוד אין אחר שעושה זאת ואם כן אין לדבר סוף ואני בער לא אדע.

אין מבטלין תורה על מצוה שיכולה לעשות בידי אחרים. וגם רק במזדמן לפניך
לא הבנתי 
הדין שאין מבטלים תלמוד במצווה שיכולה להעשות על ידי אחרים הוא רק כשאחרים עושים אבל כשאין אחרים עושים מחוייב לעשות בעצמו ואם כן כל שסוף סוף לא כל החולים נענים לעזרה הרי מחוייב לעזור 
בקשר לטענה שבעינן מזדמן לפניך צריך לדעת אם זה שאתה יודע שבבית חולים שנמצא לא רחוק ממך זקוקים הרבה אנשים לחסדך אם זה לא נחשב מזדמן לפניך וכן כל כיוצא בו 
 

עצם העובדה שיש אחרים שיכולים לעזור ואינם לומדים פוטרים את הלומד
מזדמן קרי שהאחריות מוטלת לפתחך. ולא לפתחו של כל עם ישראל
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
מאן דהו אמר:
איש ווילנא אמר:
מאן דהו אמר:
אין מבטלין תורה על מצוה שיכולה לעשות בידי אחרים. וגם רק במזדמן לפניך
לא הבנתי 
הדין שאין מבטלים תלמוד במצווה שיכולה להעשות על ידי אחרים הוא רק כשאחרים עושים אבל כשאין אחרים עושים מחוייב לעשות בעצמו ואם כן כל שסוף סוף לא כל החולים נענים לעזרה הרי מחוייב לעזור 
בקשר לטענה שבעינן מזדמן לפניך צריך לדעת אם זה שאתה יודע שבבית חולים שנמצא לא רחוק ממך זקוקים הרבה אנשים לחסדך אם זה לא נחשב מזדמן לפניך וכן כל כיוצא בו 

עצם העובדה שיש אחרים שיכולים לעזור ואינם לומדים פוטרים את הלומד
מזדמן קרי שהאחריות מוטלת לפתחך. ולא לפתחו של כל עם ישראל
מש"כ שעצם העובדה שיש אחרים שיכולים לעזור פוטרים את הלמד. בעיני זה תמוה שאין כאן אייזה גזה"כ שפוטרת רק הפירוש הוא שעדיף שהוא ילמד ואחרים יעשו את המצווה אבל כשאינם עושים מה פתאום שיעשה. אגב לפי סברתך לעולם אין לבטל מתורה כי פוק חזי כמה בטלני איכא בשוקא ולעולם יש אנשים שיעזרו. 
 
 

אלכס

משתמש ותיק
מלמד להועיל אמר:
האם יש חיוב לצאת מידי פעם לערי השדה או שכונות מעורבות, וללמוד בהם עם חילונים, ולקרבם ולחזקם, כאשר זה בא על חשבון הלימוד?
האם יש חיוב לעשות כן, והאם מותר לעשות כן או שיש בעיה של ביטול תורה

לפני החלק של ביטול תורה, מניין שיש חיוב בכלל לקרב רחוקים?
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
אלכס אמר:
מלמד להועיל אמר:
האם יש חיוב לצאת מידי פעם לערי השדה או שכונות מעורבות, וללמוד בהם עם חילונים, ולקרבם ולחזקם, כאשר זה בא על חשבון הלימוד?
האם יש חיוב לעשות כן, והאם מותר לעשות כן או שיש בעיה של ביטול תורה

לפני החלק של ביטול תורה, מניין שיש חיוב בכלל לקרב רחוקים?

לפי הרמב"ם ?
נובע ממצוות אהבת ה'
 

מאן דהו

משתמש ותיק
אלכס אמר:
מלמד להועיל אמר:
האם יש חיוב לצאת מידי פעם לערי השדה או שכונות מעורבות, וללמוד בהם עם חילונים, ולקרבם ולחזקם, כאשר זה בא על חשבון הלימוד?
האם יש חיוב לעשות כן, והאם מותר לעשות כן או שיש בעיה של ביטול תורה

לפני החלק של ביטול תורה, מניין שיש חיוב בכלל לקרב רחוקים?

הוא לא קבע הוא שאל

והצד שיהיה חיוב בהצלת נפש יהודי היא מקל וחומר של הצלת גופו
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
אלכס אמר:
מלמד להועיל אמר:
האם יש חיוב לצאת מידי פעם לערי השדה או שכונות מעורבות, וללמוד בהם עם חילונים, ולקרבם ולחזקם, כאשר זה בא על חשבון הלימוד?
האם יש חיוב לעשות כן, והאם מותר לעשות כן או שיש בעיה של ביטול תורה

לפני החלק של ביטול תורה, מניין שיש חיוב בכלל לקרב רחוקים?
יש חיוב של ערבות עבור כל ישראל ונצטוינו להעמיד שופטים ושוטרים לכפות על התורה והמצוות בכל מקום. וכן נצטויינו להעמיד מלמדים בכל מקום [אמנם שם מדובר על תינוקות אבל דבר למד מענינו]
 
 

איש מזרע אהרן

משתמש ותיק
מלמד להועיל אמר:
האם יש חיוב לצאת מידי פעם לערי השדה או שכונות מעורבות, וללמוד בהם עם חילונים, ולקרבם ולחזקם, כאשר זה בא על חשבון הלימוד?
האם יש חיוב לעשות כן, והאם מותר לעשות כן או שיש בעיה של ביטול תורה

שמעתי פעם בכנס לב לאחים מפי הגר"ח מישקובסקי שליט"א, שהמליץ על זה איבעיא דגמ' ביומא
איבעיא להו שפיכות דמים הוא דזל אבל טהרת כלים כדקיימא קיימא או דילמא שפיכות דמים כדקיימא קיימא אבל טהרת כלים היא דחמירא
 
 
 

עניין

משתמש רגיל
ראיתי בשם ר' משה פיינשטין שכ"א צריך ליתן מעשר מזמנו.

נ.ב. ראיתי א"ז באירגון ללימוד עם קשישים, ואולי בעוד מקומות.
וכן הלשון לא זכור לי האם יש חיוב וכ'ו.
 
חלק עליון תַחתִית