אפרושי מאיסורא

נושאים שונים

פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1256
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

אפרושי מאיסורא

שליחה על ידי יהודה1 » 08 יולי 2019, 09:08

מה הגדרים בנושא זה.
האם כל אחד רשאי להכות מישהו כדי למנעו מאיסור. ומה הדין לגזול מממונו או למנוע ממנו ממון השייך לו?
עיין ב"ק כח.
"ר"נ בר יצחק אמר בעבד שמסר לו רבו שפחה כנענית עד האידנא היתירא והשתא איסורא"
אולי רק בעבד שהוא ברשות רבו?

ערכים:


שניאור
הודעות: 164
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 95 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפרושי מאיסורא

שליחה על ידי שניאור » 08 יולי 2019, 10:19

עי' נתיבות המשפט סי' ג' סק"א ובמשובב נתיבות שם שהאריכו בזה טובא, מיהו לענין לגזול ממונו לכאורה לכו"ע אסור, זולת בג' החמורות דלא עדיף מלהרגו, כתבתי מסברא בלא מקור.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1381
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 117 פעמים
קיבל תודה: 422 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפרושי מאיסורא

שליחה על ידי מבקש אמת » 08 יולי 2019, 13:47

ים של שלמה פרק המניח:

ה"ה כל בר ישראל יכול להכות חבירו, כדי לאפרושי מאיסורא. וכן [הבאתי] לקמן סי' כ"ז פסק הרא"ש להדיא שמותר. וכן איתא בערכין (טז,ב) יכול לא יכנו ולא יסטרנו על דבר תוכחה כו'. אלמא שמותר להכותו על דבר תוכחה. ודוקא באדם מוחזק לכשרות, שידוע שלשם שמים עשה. והוא אדם חשוב ומופלג. אבל בסתמא דאינשי לאו כל כמיניה. דא"כ לא שבקת חי לכל בריה. וכל אדם ריק ילך ויכה חבירו על דבר הוכחה, כי אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא. והתורה לא נתנה רשות ומקל ורצועה אלא לדיין, או לאדם חשוב, שראוי להיות דבריו נשמעים. ג"כ לפי שעה מותר להכות חבירו, ולהפרישו מאיסורא. והכל לפי ראות עיני הדיין. ודוקא לאפרושי משארי איסורא, דבינו לשמים. אבל מה שבין אדם לחבירו, כגון אחד שהכה חבירו. שמותר לכל אדם, אפי' איש פשוט, להציל אחיו, ויכול להכות המכה, כדי להציל המוכה כמו שאפרש לקמן.


פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1256
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפרושי מאיסורא

שליחה על ידי יהודה1 » 08 יולי 2019, 14:23

@מבקש אמת שים לב שהטעם הוא משום שלאו כל כמיניה, ולא משום שלא היתירה התורה אלא לדיין.
ולכאורה יש לדון במקום שהממון כבר ברשותו שלא יצטרך להחזיר אלא על פי בי"ד.


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 448
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 152 פעמים
קיבל תודה: 117 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפרושי מאיסורא

שליחה על ידי יעקב שלם » 08 יולי 2019, 19:51

פעם שאלתי ת"ח על מה שמוזכר בכמה ראשונים להכות אשה
והשיב לי שהכוונה לאפרושי מאיסורא ומה שייחסו לבעל כי במציאות אז היתה שליטה לבעל

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • חשש מצוי מאוד למגילה פסולה! לאפרושי מאיסורא!
    על ידי מכל מלמדי השכלתי » 20 מרץ 2019, 01:05 » ב הלכה ומנהג
    4 תגובות
    174 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יהודי
    22 מרץ 2019, 15:34
  • חמירא סכנתא מאיסורא - חולין ט
    על ידי שי גולד » 23 יוני 2019, 16:18 » ב ש"ס ודף היומי
    5 תגובות
    143 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יהודי
    24 יוני 2019, 16:18

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 9 אורחים