התמסרות לחסד ,מעשה בטרמפ,

ברל

משתמש ותיק
יצאתי מאחד הערים בארץ ברכבי בצד הדרך עןמד יהודי שחזותו מעידה עליו שלא ראה מקלחת ימים רבים ומעוניין להגיע למחוז חפצו העליתי אותו לרכבי ואמר שהיעד שלו הוא לאותו מקום שאני נוסע.
לא נעים לומר הסירחון שנדף ממנו היה נוראי וכאן התחילה המלחמה האם להגיד לו שאני מגיע עד הכניסה לעיר או להביאו למחוז חפצו ולשרוד תנסיעה.
מה דעתכם צריך להתמסר ולסבול בשביל חסד ? 
בד"כ קל יותר לעשות חסד אם אנשים שנראים סמפטיים יותר 
 

yosf

משתמש ותיק
ודאי שחסד זה מידה היפה במידות!
ודאי גם שלהיות פראייר זה מידה מגונה!
אך מה הוא חסד?
רבקה אימנו בת שלוש ומגיע אליעזר עבד אברהם שרבותינו מאריכים בכוחו וגבורתו הפיזית ומבקש מהקטנטונת הזאת השקיני... וגם לגמלים?
הייתכן?
אכן!!!! חסד הוא להיות פראייר!!!!
לא ...לא בגלל שאני פראייר... זה מידה רעה!!! בגלל שהתורה הק' רוצה שאני יהא בעל חסד!!!
כשאני בוחר להתמסר אני בעל חסד ולא פרייאר!!!
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
חסד אין לו גבול וממילא בכל מצב יקיים חסד בכל התגברות

מאידך יש "משפט" שמגדיר את החסד וקובע את גבולות חיוביו

למשל עזוב תעזוב עמו

ממילא במקרה דנן אין חובה לעשות אבל יש חסד

ועיצה טובה אם החסד גורם לו לסלידה ושנאה לא מומלץ לעשות זאת
 

מממממ

משתמש ותיק
אם זה יגרם סירחון ולכלוך ברכב אין חובה. אם מזה סתם אי נעימות זמנית, ודאי שזה מצוה גדולה מאוד, וכי מה זה חסד אם לא זה. "חסד זה לא רק כשנוח"
 

ברל

משתמש ותיק
פותח הנושא
יעקב שלם אמר:
חסד אין לו גבול וממילא בכל מצב יקיים חסד בכל התגברות

מאידך יש "משפט" שמגדיר את החסד וקובע את גבולות חיוביו

למשל עזוב תעזוב עמו

ממילא במקרה דנן אין חובה לעשות אבל יש חסד

ועיצה טובה אם החסד גורם לו לסלידה ושנאה לא מומלץ לעשות זאת



ולמה אולי צריך להתגבר וכן לקיים על אף הסלידה?
 

yosf

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
חסד אין לו גבול וממילא בכל מצב יקיים חסד בכל התגברות

מאידך יש "משפט" שמגדיר את החסד וקובע את גבולות חיוביו

למשל עזוב תעזוב עמו

ממילא במקרה דנן אין חובה לעשות אבל יש חסד

ועיצה טובה אם החסד גורם לו לסלידה ושנאה לא מומלץ לעשות זאת
לא ידעתי מניין הלימוד זה מזה 
מממממ אמר:
אם זה יגרם סירחון ולכלוך ברכב אין חובה. אם מזה סתם אי נעימות זמנית, ודאי שזה מצוה גדולה מאוד, וכי מה זה חסד אם לא זה. "חסד זה לא רק כשנוח"
זה ברור לך???
לא שאני יודע בוודאות אחרת וצריך לע' בח"ח מה כתב בס' אהבת חסד
אבל נראה לי תמוה קצת
החכימני
 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
yosf אמר:
יעקב שלם אמר:
חסד אין לו גבול וממילא בכל מצב יקיים חסד בכל התגברות

מאידך יש "משפט" שמגדיר את החסד וקובע את גבולות חיוביו

למשל עזוב תעזוב עמו

ממילא במקרה דנן אין חובה לעשות אבל יש חסד

ועיצה טובה אם החסד גורם לו לסלידה ושנאה לא מומלץ לעשות זאת
לא ידעתי מניין הלימוד זה מזה 
מממממ אמר:
אם זה יגרם סירחון ולכלוך ברכב אין חובה. אם מזה סתם אי נעימות זמנית, ודאי שזה מצוה גדולה מאוד, וכי מה זה חסד אם לא זה. "חסד זה לא רק כשנוח"
זה ברור לך???
לא שאני יודע בוודאות אחרת וצריך לע' בח"ח מה כתב בס' אהבת חסד
אבל נראה לי תמוה קצת
החכימני
כתבתי את המסקנות ממה שדיברתי כמ"פ אם ת"ח על הנושא הזה אין לי מקורות תח"י כעת
הנושא הזה הטרידני רבות כי מטבעי אני נמשך לזה ויצא לי לשאול כמה רבנים ע"כ

הצד השני
לך לרחוב ותאסוף את כל חסרי הבית
ותפתח את כל סוגי הגמ"חים האפשריים
ולסיום תסתובב בבתי חולים לאנשים שממש מחכים לך

ושיהיה ברור שחלק מהם זה ודאי מצוה שא"א לעשות ע"י אחרים

עזוב תעזוב עמו זה דוגמא
שמצאנו שהתורה הגבילה את החסד
דוגמא נוספת אפס כי לא יהיה בך אביון

 
 

yosf

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
yosf אמר:
יעקב שלם אמר:
חסד אין לו גבול וממילא בכל מצב יקיים חסד בכל התגברות

מאידך יש "משפט" שמגדיר את החסד וקובע את גבולות חיוביו

למשל עזוב תעזוב עמו

ממילא במקרה דנן אין חובה לעשות אבל יש חסד

ועיצה טובה אם החסד גורם לו לסלידה ושנאה לא מומלץ לעשות זאת
לא ידעתי מניין הלימוד זה מזה 
מממממ אמר:
אם זה יגרם סירחון ולכלוך ברכב אין חובה. אם מזה סתם אי נעימות זמנית, ודאי שזה מצוה גדולה מאוד, וכי מה זה חסד אם לא זה. "חסד זה לא רק כשנוח"
זה ברור לך???
לא שאני יודע בוודאות אחרת וצריך לע' בח"ח מה כתב בס' אהבת חסד
אבל נראה לי תמוה קצת
החכימני
כתבתי את המסקנות ממה שדיברתי כמ"פ אם ת"ח על הנושא הזה אין לי מקורות תח"י כעת
הנושא הזה הטרידני רבות כי מטבעי אני נמשך לזה ויצא לי לשאול כמה רבנים ע"כ

הצד השני
לך לרחוב ותאסוף את כל חסרי הבית
ותפתח את כל סוגי הגמ"חים האפשריים
ולסיום תסתובב בבתי חולים לאנשים שממש מחכים לך


ושיהיה ברור שחלק מהם זה ודאי מצוה שא"א לעשות ע"י אחרים

עזוב תעזוב עמו זה דוגמא
שמצאנו שהתורה הגבילה את החסד
דוגמא נוספת אפס כי לא יהיה בך אביון
ודאי דאין מחוייב בזה, וזה בכלל מה שהוציאו חז"ל פשוטו של מקרא דואהבת לרעך כמוך וכו' והבן.
אבל מצוות חסד הבאה לידי האדם מהיכ"ת לפוטרו בטענת קושי וכדו'
 
 

ברל

משתמש ותיק
פותח הנושא
יעקב שלם אמר:
yosf אמר:
יעקב שלם אמר:
חסד אין לו גבול וממילא בכל מצב יקיים חסד בכל התגברות

מאידך יש "משפט" שמגדיר את החסד וקובע את גבולות חיוביו

למשל עזוב תעזוב עמו

ממילא במקרה דנן אין חובה לעשות אבל יש חסד

ועיצה טובה אם החסד גורם לו לסלידה ושנאה לא מומלץ לעשות זאת
לא ידעתי מניין הלימוד זה מזה 
מממממ אמר:
אם זה יגרם סירחון ולכלוך ברכב אין חובה. אם מזה סתם אי נעימות זמנית, ודאי שזה מצוה גדולה מאוד, וכי מה זה חסד אם לא זה. "חסד זה לא רק כשנוח"
זה ברור לך???
לא שאני יודע בוודאות אחרת וצריך לע' בח"ח מה כתב בס' אהבת חסד
אבל נראה לי תמוה קצת
החכימני
כתבתי את המסקנות ממה שדיברתי כמ"פ אם ת"ח על הנושא הזה אין לי מקורות תח"י כעת
הנושא הזה הטרידני רבות כי מטבעי אני נמשך לזה ויצא לי לשאול כמה רבנים ע"כ

הצד השני
לך לרחוב ותאסוף את כל חסרי הבית
ותפתח את כל סוגי הגמ"חים האפשריים
ולסיום תסתובב בבתי חולים לאנשים שממש מחכים לך

ושיהיה ברור שחלק מהם זה ודאי מצוה שא"א לעשות ע"י אחרים

עזוב תעזוב עמו זה דוגמא
שמצאנו שהתורה הגבילה את החסד
דוגמא נוספת אפס כי לא יהיה בך אביון

זה נכון אבל בממקרה דנן זה חסד שיצא לגמרי על הדרך האוטו נסע בכל מקרה מיעד א. ליעד ב. עיקר הנושא האם זה שהנסיעה תיהיה פחות נעימה בלשון המעטה עד כמה ?
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
שנינו בראש מסכת פאה: גמילות חסדים אין לה שיעור, והיינו גמילות חסדים בגופו, כדמוקמינן לה בירושלמי.
וביאור הענין, שלא קבעה תורה חק וזמן למצוה זו, אלא איש איש כפי אשר ידבנו לבו כן עוסק בה, אם מעט ואם הרבה.
וכבר מצאנו אצל גדולי חכמינו, רבה עסק בגמילות חסדים מעט, ואביי עסק בה הרבה.
 

הכהן

משתמש ותיק
אולי אפשר להכניס את זה ב'עד חומש', שיש דברים שאדם לא צריך לתת מעצמו כל כך.
 

yosf

משתמש ותיק
ככלל יש להעיר דנראה דאין זה בכלל עשות חסד לבד אלא בכלל 'זה נהנה וזה לא חסר' וכבר פסק הרמ"א [חו"מ שסג?] דכופין ע"ז, אלא דיש חולקים וצל"ע
 

ברל

משתמש ותיק
פותח הנושא
yosf אמר:
ככלל יש להעיר דנראה דאין זה בכלל עשות חסד לבד אלא בכלל 'זה נהנה וזה לא חסר' וכבר פסק הרמ"א [חו"מ שסג?] דכופין ע"ז, אלא דיש חולקים וצל"ע



האמת שאילולי זמנים שאני צריך לעשות שיחות שאיני רוצה שישמעו אני מצטער כאין לא אנשים נוספים באוטו.
ככלל כאדם שעושהאלפי קילומטרים בחודש. לעולם לא הבין למה אנשים לא עוצרים טרמפים ובטח כשאדם יוצא מכיון ירושלים נגיד לבני ברק למה לא לעצור בתחנה ולהודיע לעומדים שיש באפשרותך לקחת לבני ברק
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
למיטב ידיעתי חסד הוא מצווה שאין לה חיוב קונקרטי, וודאי שאין מקום לומר שאדם מחויב במצב מסוים להעלות טרמפיסט. יש כאן מצווה קיומית חשובה.
הלא אין לדבר סוף.
וכי אדם חייב לעצור לכל מי שמושיט אצבע? אולי גם חייב להשאיל את מכוניתו לכל מבקש?
ומי שכ' משום זנוזל''ח מעיד בעצמו כי מעולם לא החזיק בבעלותו רכב. אין לך חסר גדול מזה. רק אתמול הסעתי טרמפיסט שכאשר נכנס לרכב התחיל לזעוק בקול גדול על החוצפה של אלו שלא לוקחים טרמפיסטים...
כשלעצמי, אני מחזיק בקבוקון קטן ברכב של שמן אתרי בריח האהוב עלי, ממש למקרים כאלו. אני מטפטף מעט על טישיו ומונע מעצמי את הצער...
 

בן של רב

משתמש ותיק
yosf אמר:
ככלל יש להעיר דנראה דאין זה בכלל עשות חסד לבד אלא בכלל 'זה נהנה וזה לא חסר' וכבר פסק הרמ"א [חו"מ שסג?] דכופין ע"ז, אלא דיש חולקים וצל"ע
עד כמה שאני זוכר "הדר בחצר חברו שלא מדעתו" אם זה חצר דלא קיימא לאגרא איננו מוגדר כנכנס ברשות.
אבל כמוך כמוני - שאני >צל"ע< (וכעת לא עיינתי).

לגבי המקרה הספציפי הזה פשוט שזה חסר >מאוד<
כי גם אם מוגמר נחשב לא שווה לכל נפש, אבל הסלידה מהיפוכו = לכל נפש.

נ. ב. עצם השאלה מעידה על רגש יהודי של רחמנים וכו' בני אברהם יצחק ויעקב.
יפה מאוד.
 

yosf

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
למיטב ידיעתי חסד הוא מצווה שאין לה חיוב קונקרטי, וודאי שאין מקום לומר שאדם מחויב במצב מסוים להעלות טרמפיסט. יש כאן מצווה קיומית חשובה.
הלא אין לדבר סוף.
וכי אדם חייב לעצור לכל מי שמושיט אצבע? אולי גם חייב להשאיל את מכוניתו לכל מבקש?
ומי שכ' משום זנוזל''ח מעיד בעצמו כי מעולם לא החזיק בבעלותו רכב. אין לך חסר גדול מזה. רק אתמול הסעתי טרמפיסט שכאשר נכנס לרכב התחיל לזעוק בקול גדול על החוצפה של אלו שלא לוקחים טרמפיסטים...
כשלעצמי, אני מחזיק בקבוקון קטן ברכב של שמן אתרי בריח האהוב עלי, ממש למקרים כאלו. אני מטפטף מעט על טישיו ומונע מעצמי את הצער...
לצערי עודני מחזיק בכלי משחית זה
צעקות??? נו, נו, קצת ריח??? נו, נו,
יהודים- חסד!!!!!
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
להכניס לכאן זנוזל''ח הוא גילוי פנים בתורה.

חסד? בודאי, אשריכם ישראל.
ב"ה לקחתי אלפי טרמפיסטים בחיי,
אבל לחייב מישהו?
ישתקע הדבר ולא יאמר.
 

yosf

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
להכניס לכאן זנוזל''ח הוא גילוי פנים בתורה.
פרט נמק הרחב באר הסבר....
דרך אגב לפי זה שזה בכלל זה נהנה וזה לא חסר [וזה פשוט לי כ"כ] א"כ יוצא שלא מקיימים מצוות חסד בטרמפ אלא א"כ עשית מעבר לדין זנוזל"ח דהיינו שלקחת אותו עוד שתי דקות מעבר למקום שבלא"ה אתה מגיע וכדו'.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
בס"דהמדריך לטרמפיסט המנומס אל תשאל "לאן אתה מגיע" )את זה שואל השוטר במחסום...(, שאל "האם הנך בכיוון של ...". חגור חגורת בטיחות גם מאחור. אם הנהג יקנס בגללך - אין לך דרך לפצות אותו על ה'נקודות'! הקשבה לשיחות האישיות שלך בטלפון הנייד, היא אף פעם לא התענוג החביב על הנהג... אם הוא נוטהלשוחח אתך - נעים מאד, אם לא - כנראה דרוש לו שקט." אכפת לך לעבור דרך ..." זה משפט שאומרים לנהג מונית... לעולם אינך יכול לדעת כמה יקרה לנהג'דקה' זו. זוכר מתי השתמשת בשמפו בפעם אחרונה? אם זה לא כל כך חשוב... תואיל נא להתיישב מאחור. יש אתך ילדים? - נהג בדיוק כמו בביקור אצל הדודה... לא עם נעליים על הספה, לדבר בשקט, אתה'פעקאלע' לאכול בבית. רוצה לרדת? עדכן את הנהג מבעוד מועד "עצור לי באיזור זה". בטרם תרד, סגור חלון שפתחת וכדומה.רד אך ורק מהדלת הסמוכה למדרכה! כשאתה מתקשר לידיד לברר "מתי אתה נוסע לחתונה?" נסה לחשוב על כך שהסיבה העיקרית להחזקתרכב פרטי יקר, היא כדי שלא יהיה צורך לתכנן את הנסיעה חצי יום מראש! אם בכל זאת הצטרפת לחתונה מחוץ לעיר, ראוי ומתבקש כי תשתתף עם בעל הרכב לפחות בדמיהנסיעה באוטובוס שחסכת במלואם, לכיסוי ההוצאות שהם בדרך כלל הרבה יותר מזה. מה תאמר: "הואבכל מקרה היה נוסע" - גם אתה "בכל מקרה היית משלם"! נסעתם יחד לאירוע? ממש לא נעים לנהג להוריד את הטרמפיסטים בפתח האולם, לחפש חניה, ולהכנסלאולם כשהטרמפיסט שלך כבר באמצע המנה הראשונה )או אולי הוא כבר עומד לחזור עם טרמפ אחר(... כשאדם נכנס לאירוע, השאלה האחרונה שהוא רוצה לשמוע היא "מתי אתה נוסע מפה?"... ולבסוף... אם הנהג לא עצר לך! תחשוב עליו כמי שאמור להכניס אורח למטבח הפרטי! לפעמים בלאגןולא נעים, לפעמים הוא באמצע שיחה פרטית, לפעמים הוא עוד לא החליט על כיוון הנסיעה, לפעמיםהטרמפיסט הקודם 'הוציא אותו מהכלים', ולפעמים פשוט דרוש לו להיות לבד...מצוות חסד יקרה היא עד מאד! אך זכותו של הנהג להחליט איזהזמן הוא מקדיש לחסד, ומתי הוא עסוק במצוות אחרות...אם תתנהג בהתאם, יש להניח שרבים אחרים יזכו בגללך לחסד נוסף... 
 

yosf

משתמש ותיק
טוב זה לא באמת-
yosf אמר:
פרט נמק הרחב באר הסבר....
זה מדריך למשתמש, ויפה מאוד [אם כי מוגזם מעט]
ומהו המדריך לנהג??. המדריך היהודי- הרוחני- האנושי????
 

ברל

משתמש ותיק
פותח הנושא
אמונת אומן אמר:
להכניס לכאן זנוזל''ח הוא גילוי פנים בתורה.

חסד? בודאי, אשריכם ישראל.
ב"ה לקחתי אלפי טרמפיסטים בחיי,
אבל לחייב מישהו?
ישתקע הדבר ולא יאמר.

אני לא מחייב אף אחד לעלות טרמפיסטים גילוי נאות כבר שנים רבות שלא ראיתי אוטבוס מבפנים, אני עדיין חושב שלא לעצור טרמפ. צריך לבחון היטב האם זה בגלל שאתה באמת לא יכול או בגלל איזה הרגשת גאווה פנימית שלך יש ולו אין. 
ואני די משוכנע שלא לקחת טרמפ נובע לא מעט פעמים מיהירות/גאווה. אתה שומע משפטים שיסעובאוטבוס יש תחבורה נוחה וכו
 

יהודי

משתמש ותיק
הבעיה שיש לא קצת טרמפיסטים שהתנהגות נורמטיבית מינימלית היא מהם והלאה.
בצעירותי נסעתי פעם בטרמפ מהצפון לישיה"ק בבני ברק, והנהג הצדיק שהעלה על מסחרית כמה וכמה טרמפיסטים הגיע לאזור רחוב חזון איש, וכשהגענו לבני ברק אחד הטרמפיסטים שאל את הנהג אם יכול לקחת אותו לבן יעקב (לא זוכר בדיוק את הרחובות, אבל היה משהו כזה), ואמר לו שלא מגיע לשם, והתעקש אם יכול לקחתו לשם, ולא הסכים הנהג, וסופו היה שירד מהרכב בצומת בטריקת דלת עצבנית. והמסחרית כולה נבוכה.
 

מאן דהו

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
למיטב ידיעתי חסד הוא מצווה שאין לה חיוב קונקרטי, וודאי שאין מקום לומר שאדם מחויב במצב מסוים להעלות טרמפיסט. יש כאן מצווה קיומית חשובה.
הלא אין לדבר סוף.
וכי אדם חייב לעצור לכל מי שמושיט אצבע? אולי גם חייב להשאיל את מכוניתו לכל מבקש?
ומי שכ' משום זנוזל''ח מעיד בעצמו כי מעולם לא החזיק בבעלותו רכב. אין לך חסר גדול מזה. רק אתמול הסעתי טרמפיסט שכאשר נכנס לרכב התחיל לזעוק בקול גדול על החוצפה של אלו שלא לוקחים טרמפיסטים...
כשלעצמי, אני מחזיק בקבוקון קטן ברכב של שמן אתרי בריח האהוב עלי, ממש למקרים כאלו. אני מטפטף מעט על טישיו ומונע מעצמי את הצער...

יחביבי... אל תעשה את כל עמך ישראל מסריחים וצווחניים רק בשביל לתרץ את מצפונך....
אני מחזיק רכב ועוצר לטרמפים וכל התיאור המוגזם שלך ושל אחרים כנראה מגיע מפלנטה אחרת
רוב הטרמפיסטים אנשים נחמדים ומוקירים טובה
רוב הטרמפיסטים שואלים בעדינות אם אפשר להצטרף ולא נתקלתי אף לא באחד שביקש ממני להאריך מעט מהדרך בשבילו

אבל אודה ולא אבוש בנסיעה בתוך העיר אני מרבה לעצור בנסיעה בין עירונית אני נמנע. אני אוהב את השקט שלי....מה אומרים אני לא נוהג.. טוב?
 

ברל

משתמש ותיק
פותח הנושא
עכשין ראיתי שהביא הניק "מלמד להועיל"
באשכול אקטואליה

ראיתי דבר מאד מעניין בשבט הלוי [חלק ז סימן יא], שיש לו מכתב מאד מעניין, שאפשר ללמוד ממנו כמה דברים, על הסיבות לריבוי התאונות בא"י, ובסוף דבריו כותב שלדעתו אחת הסיבות היא כי אנשים נמנעים מלקחת ברכבם אנשים העומדים ומחכים ל'טרמפ', וזה כלול במה שכתב למס מרעהו חסד

האמת, שיש מקום לצדד שכל זה באחד שרואה אברך או סתם אדם שזקוק להסעה, ואיך שיהיה זה חסד לעצור לו, אבל במה שמצוי לפעמים שבחורי ישיבות עוצרים 'טרמפים' יש לדון אם זה נחשב חסד לעצור להם, אחר שמדובר ביציאות לצרכי טיולים, וגם שהדבר נאסר עליהם על ידי הרבנים וגדולי הדור
 

מאן דהו

משתמש ותיק
ועוד אברהם אבינו הכניס ערבים מטונפים [לא סתם נצרכו לשטוף רגליהם] לביתו בלי אנוכיות...אז לא לעצור ליהודי טרמפ?!
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
אני לא מבין. נשאלה כאן שאלה. צריך או לא צריך.
ברור שהתשובה היא לא זה ולא זה, אלא רצוי וראוי, לא חובה. יש חולק על זה?
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
מאן דהו אמר:
ועוד אברהם אבינו הכניס ערבים מטונפים [לא סתם נצרכו לשטוף רגליהם] לביתו בלי אנוכיות...אז לא לעצור ליהודי טרמפ?!

הוא גם לא הסתכל על שרה אמנו

מאברהם אבינו אפשר ללמוד עיקרון אבל לא להעתיק בלי הבנה
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
מאן דהו אמר:
ועוד אברהם אבינו הכניס ערבים מטונפים [לא סתם נצרכו לשטוף רגליהם] לביתו בלי אנוכיות...אז לא לעצור ליהודי טרמפ?!
הוא גם לא הסתכל על שרה אמנו
מאברהם אבינו אפשר ללמוד עיקרון אבל לא להעתיק בלי הבנה
מניין לך?
ברש"י וברמב"ן עה"פ הנה נא ידעתי, כתוב שהסתכל
וכן במהרש"א ב"ב ט"ז ע"א והדברים עתיקים
על עם ישראל כתוב "גומלי חסדים בני גומלי חסדים המחזיקים בבריתו של אברהם אבינו" (כתו' ח:)
ו"מעשה אבות סימן לבנים" וחלילה לומר שאין ללמוד מאאע"ה
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
יוסף יצחק אמר:
כן במהרש"א ב"ב ט"ז ע"א והדברים עתיקים

נפתח ע"ז אשכול
יוסף יצחק אמר:
ועפ"ל שאין ללמוד מאאע"ה

לאיודע אם אתה יודע מה המשמעות של הר"ת האלה
אבל גם אני כתבתי שצריך ללמוד מאברהם אבינו
אבל לא להעיק מעשה שלא בדרגה שלך
ואם אתה חושב שאתה מסוגל להעתיק אותו מראה שאין לך מושג מי זה אברהם אבינו
 
חלק עליון תַחתִית