סימני קביעת ראש השנה - טואו"ח תכח

חגי פאהן

משתמש ותיק
באוירה של חישובי מולדות, "כי היא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים", יש לי שאלה שלפום ריהטא לא מצאתי את מקורו של הטור.

הטור (סי' תכח) מביא סימנים לדעת לפי המולד באיזה יום ייקבע ראש השנה, וכה דבריו: שנה שעיבור לפניה ולא לאחריה, והיא שנת אד"ט י"ב ט"ו, וכלל שלה אטר"ד ב"ש בט"ו תקפ"ט ג"כ גטר"ד ה"כ הטר"ד ה"ש הי"ח ז"ח ות"ח ז"ש זי"ח ב"ח.

בין הסימנים הוא כותב ות"ח. ניסיתי לעיין בדבריו ואף פתחתי רמב"ם שאליו הפנה הב"י (ששם לא מצאתי סימן זה), ולא הבנתי מאין לו. הבנתי שת"ח זה ר"ד כפול שתיים, אך לא הבנתי למה זה אחד הסימנים. מילא אלה שלפניו נזכרים בתחילת אותו סימן, הי"ח וזי"ח הם מולדות זקנים שכמובן ענין זה נזכר אף הוא, אך ות"ח לא נזכר.
בפרט שבדפוסים ראשונים כתוב זת"ח. ובטור המאור כתוב לפעמים ות"ח ולפעמים זת"ח... לכן אני רוצה להבין. תודה למסייעים.
 

במבי

משתמש ותיק
חגי פאהן אמר:
באוירה של חישובי מולדות, "כי היא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים", יש לי שאלה שלפום ריהטא לא מצאתי את מקורו של הטור.

הטור (סי' תכח) מביא סימנים לדעת לפי המולד באיזה יום ייקבע ראש השנה, וכה דבריו: שנה שעיבור לפניה ולא לאחריה, והיא שנת אד"ט י"ב ט"ו, וכלל שלה אטר"ד ב"ש בט"ו תקפ"ט ג"כ גטר"ד ה"כ הטר"ד ה"ש הי"ח ז"ח ות"ח ז"ש זי"ח ב"ח.

בין הסימנים הוא כותב ות"ח. ניסיתי לעיין בדבריו ואף פתחתי רמב"ם שאליו הפנה הב"י (ששם לא מצאתי סימן זה), ולא הבנתי מאין לו. הבנתי שת"ח זה ר"ד כפול שתיים, אך לא הבנתי למה זה אחד הסימנים. מילא אלה שלפניו נזכרים בתחילת אותו סימן, הי"ח וזי"ח הם מולדות זקנים שכמובן ענין זה נזכר אף הוא, אך ות"ח לא נזכר.
בפרט שבדפוסים ראשונים כתוב זת"ח. ובטור המאור כתוב לפעמים ות"ח ולפעמים זת"ח... לכן אני רוצה להבין. תודה למסייעים.
עיין http://www.daat.ac.il/he-il/toshba/4turim/turi-orach-chayim/rosh-chodesh/siman428.htm?printview=true

 
 

חגי פאהן

משתמש ותיק
פותח הנושא
מה לעיין? זו לשון הטור. ואני לא מבין מהיכן הוא לקח את ות"ח.
 

תנא היכא קאי

משתמש רגיל
מקור אני לא יודע.
אבל לכאורא זה יוצא כך בחשבון
שכן אם מולד ראש השנה זה יוצא ב-ות"ח, דהיינו יום שישי 0 שעות ו408 חלקים, הרי שמולד ראש השנה הבא יהיה ב-גטר"ד (ות"ח + ד"ח תתע"ו).
והיות ואחד מהדחיות הוא גטר"ד בשנה פשוטה, הרי שצריך לדחות את ראש השנה הבאה, וע"כ שנה זו תהיה שלימה.
 

חגי פאהן

משתמש ותיק
פותח הנושא
תנא היכא קאי אמר:
מקור אני לא יודע.
אבל לכאורא זה יוצא כך בחשבון
שכן אם מולד ראש השנה זה יוצא ב-ות"ח, דהיינו יום שישי 0 שעות ו408 חלקים, הרי שמולד ראש השנה הבא יהיה ב-גטר"ד (ות"ח + ד"ח תתע"ו).
והיות ואחד מהדחיות הוא גטר"ד בשנה פשוטה, הרי שצריך לדחות את ראש השנה הבאה, וע"כ שנה זו תהיה שלימה.

רק עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה!
 
חלק עליון תַחתִית