דבר מעניין שלא הכל עוסקים בו, אבל הוא חלק מידיעת ארץ נחלתנו לפי התורה. היא הכרוניקה (גרף הזמן) הארכאולוגית. וחלקים בכינוס יעסקו בתיארוך ארכאולוגי ובבעיותיו.
ביהו' (יב יד) כתוב, שיהושע הכה את אחד ממלכי כנען: 'מלך ערד אחד'.
בפר' חוקת (במד' כא א-ג) כתוב וישמע הכנעני מלך ערד יושב הנגב וגו' ויחרם אתהם ואת עריהם'. ועי' רמב"ן שהפסוק מתנבא ע"ש סופו שהחרים עריהם (ובקצירת האומר, פי' שני של הרמב"ן שם יותר מסתבר מפירושו הראשון; המקום שנקרא 'חרמה' בפר' חוקת הוא המקום במדבר צין שבו הכו כעת את הכנעני-העמלקי ההוא, אבל ערד לא נקראה חרמה - אלא קיימו תנאם והחרימו את שלל מלך ערד לגבוה. ואכמ"ל).
ערד היא אחת מערי נחלת יהודה (שופ' א טז). [ולדעתי מה שהיא לא נמנית במנין ערי יהודה משום שלא היתה יושבת על גבול ותחום (ב"ב נו.)].
תל ערד ידוע אלפי שנים במקומו 10 ק"מ ממזרח לערד של ימינו. היא מזוהה אצל אבסביוס הרומי-נוצרי שהיה 300 שנה אחר החורבן, וכתב ספר אונומסטיקון על כל המקומות שברוב התנ"ך. וכך שמה גם בפי המקומיים עוד במאה ה-19 למנינם.
דא עקא, שהממצאים הישירים מראים עיר עתיקה מאוד ששמה 'ערד', כ-1500 שנים קודם כיבוש יהושע, ואח"כ 'ערד' עיר מחוז בתקופת המלוכה.
אז מהי ערד של מלך ערד שהיכה יהושע?
מאידך קשה מאוד לומר שערד של יהודה לא יושבה על מקומה של ערד הנכבשת, או שערד של יהודה ישבה על ערד עתיקה, והכנענים קראו לעיר אחרת סמוכה ערד (הצעת החוקרים לאור מבוכתם).
דבר שכזה גם מציק בזהותה של העי שמקדם לבית אל. בית אל ידועה בשמה. העי לכאו' נמצאה עיר בצורה חרבה בשריפה ממזרח לה. אך דא עקא הממצאים לפי הכרוניקיה המצרית (ג'יפטאית) שיצרו החוקרים הבריטים ואחרים במאה ה-19 בעיקר, לא מתאימים והיא נראית שנחרבה כ-500 שנה מוקדם יותר.
אלא שבד בבד עם זה גם על יריחו נטען כך..
ובכן ברור שיש כאן טעויות בגרף של המדע. המדע מסתמך על הרבה השערות: עיצוב הממצא והשוואתו לאחרים. תיארוכים כתובים על ממצאים, ממצאים אורגניים, ועוד ועוד. אלא שחשיפת הטעויות עד כמה שניתן זו עבודה גדולה, כי המדע התורני מוגבל לחלוטין במשאבים, לעומת כספים אדירים מכל העולם 180 שנה ויותר, שהושקעו בכרוניקה ארכאולוגית שלא לגמרי מהימנה גם בתקופות קרובות (לאור ידיעתנו מהתנ"ך).
שלא לדבר על כך שבהכרח השוואות ממצא קרמי והמצאת גרף בן 50,000 שנה, זו טעות פאטאלית בארכאולוגיה לאור מסורתנו.
ישנם הסברים, וחובה על היודע לסייע בהם לחשוף אותם.