מקור: "חזקה שאין תפלה חוזרת ריקם"

נושאים שונים

פותח הנושא
מבקש אמונה
הודעות: 37
הצטרף: 27 אוגוסט 2017, 14:53
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מקור: "חזקה שאין תפלה חוזרת ריקם"

שליחה על ידי מבקש אמונה » 08 אוגוסט 2019, 22:42

מחפש מקור קדום לאמירה הידועה "חזקה שאין תפלה חוזרת ריקם".
זה ביטוי שמופיע כמ"פ בספרי המפרשים למיניהם, ומרגלא בפומא של כל הדרשנים, אבל חסר לי מקור נאמן.


גבריאל פולארד
משתמש ותיק
הודעות: 351
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 603 פעמים
קיבל תודה: 195 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקור: "חזקה שאין תפלה חוזרת ריקם"

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 08 אוגוסט 2019, 23:27

יש בלי חזקה.

ברכות לב:
א"ר חנין א"ר חנינא כל המאריך בתפלתו אין תפלתו חוזרת ריקם
אולי ביפ"ע שם אפשר למצוא משהו?


אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1232
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 595 פעמים
קיבל תודה: 410 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקור: "חזקה שאין תפלה חוזרת ריקם"

שליחה על ידי אוריאל » 09 אוגוסט 2019, 00:36

רגילים להביא מהמדרש שמואל פרשה ד' יש תפילה שהיא למאה שנה ויש תפילה שהיא לחמישים שנה וכו', שמשמע מזה שתמיד תפילה מועילה, הגם אם לא ראה הדבר מיד לעינינו. ואמנם מקור ברור וקדמון יותר לא זכור לי [יש במד"ר ויק"ר פ"י תפילה עשת הכל, וכעי"ז בירו' פלוגתא אם תפילה עושה הכל או מחצה, אבל אינו הכרח לניד"ד], הגם שמצד הסברא הוא כן.

ואמנם, על פניו, הרי ממשמעות הגמרא שהביא הרב @גבריאל פולארד, משמע לכאורה להיפך, שדוקא מאריך בתפילתו אין תפילתו חוזרת ריקם [ואמנם יש להוסיף ע"ז את מה שכתב הסטייפלער שמאריך זה לאו דוקא תפילה ארוכה אלא שמתפלל על דבר אחד הרבה פעמים, שמו שבאמת רואים שהיתה ההנהגה עם משה רבינו, שבתפילה אחת ושנים לא הועיל, ואילו היה מתפלל תקט"ז תפילות היה נענה. וכן אמרו אעפ"י שלא נענה חזור וקווה].

והנה, כבר אמרו חז"ל שמיום שנחרב בית המקדש ננעלו שערי תפילה, והלא לזה אנו אומרים 'שתם תפילתי'. והמכוון הוא שצריך "תפילה ורחמים מרובים לפתוח מנעול השער ההוא", כל' המהרש"א ב"מ נ"ט. ולפ"ז נמצא שאין כאן קושיא כ"כ, דבאמת בודאי שכל תפילה מועילה, אבל אי"ז אומר שכל תפילה מתקבלת. היינו, אם אדם מתפלל הרבה על דבר, "ומבקש רחמים מרובים", אז נמצא שכל תפילה ותפילה קירבה אותו לשילום בקשתו.

גם ודאי שיש תועלת בכל תפילה גם אם אינה מתקבלת כרצון המבקש ונוסח תפילתו, לענין הכנעת לבו, וכן שהגם שאין מתקבל רצונו, אבל יורד לו רוב שפע במקום אחר, וענין זה דורש בירור ואריכות [כלל הדברים איך שאני הבנתי, שבודאי כל תפילה מועילה, אבל לא בהכרח למילוי בקשתו המדוייקת, וכן בשביל שתעשה רושם גדול צריכה להיות "ברחמים מרובים". ואם אדם מתפלל הרבה על אותו דבר, ומתעקש עליו, ע"ז נאמר מה שאמרו כל המאריך וכו', וכמו שהיה עם משה רבינו. וכן יש בזה עוד פרטים, כמו מי שמתפלל על רוחניות שכתב הס"ח שתפילתו בודאי תקובל].

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אשרי משכיל אל דל, ייעוץ תורני | 4 אורחים