"מי שאינו שומע הלכה זו ידקר בחרב". כך מכריעים הלכה???

נושאים שונים

מבקש אמת
הודעות: 2996
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 317 פעמים
קיבל תודה: 1165 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "מי שאינו שומע הלכה זו ידקר בחרב". כך מכריעים הלכה???

שליחה על ידי מבקש אמת » 15 דצמבר 2019, 17:45

סלקא דעתך כתב:
14 דצמבר 2019, 21:31
בן של רב כתב:
26 אוגוסט 2019, 00:09
אני מצרף סיכום של שאר מקומות בש"ס שמוזכר לשון זה.
דנתי שם בקצרה בכל אחד מהם האם זה הגיוני להסביר כפשוטו ממש.
ידקר בחרב.pdf
יש"כ על האסיפה של המקורות.
אבל הפרשנות מאוד מגמתית, כל מקום שלא מסתבר לך שזה היה, יש לך פרשנות שזה לא היה.
ובעניין פלטי בן ליש, הייתי הולך לשיטתכם שלא היה חרב אלא רק ציור.
ואני שואל מדוע על מישע מלך מואב ועקידת יצחק ברור שזה היה ולא רק משל ואילו על יפתח רק משל היה.

וכבר אמר הגר"ח לעניין שור המועד, מניין שהוא נהיה מועד בשלוש נגיחות, אולי פעם אחת עצבנו אותו, פעם שניה הוא התבלבל, ופעם שלישית ממש בטעות. ותי' שעל שלוש קושיות לא עונים שלוש תשובות שונות.
אף כאן עלינו למצוא דרך ליישב בתשובה אחת מדוע היה מותר להם להרוג ולא לדחוק כל מקור "לשיטתינו".

הטיעון שלך מדברי הגר"ח הוא נכון מאד, אבל הוא מהווה ראייה לצד ההפוך. אם יש מקום אחד שחז"ל אמרו דבר הנראה תמוה ביותר ונגד השכל הישר ונגד המציאות הנראית לעין, אזי נוכל לדחוק ולומר איזה הסבר או להשאיר הענין בצ"ע, אבל כשהדבר חוזר על עצמו מאות ואלפי מקומות - אזי ההגיון אומר שיש לענות על הכל תשובה אחת, והיא - שאין להבין הדברים בהכרח* כפשוטן, אלא שיש כאן כוונה להעביר מסר מסויים (וכבר הוזכרו לעיל דברי הרמב"ם החריפים על אלו שמתנגדים למסקנה זו).





*אין זה מכריח שתמיד הכוונה לא כפשוטו, אלא הכל לפי הענין מה שיותר מסתבר.


עבד ה'
הודעות: 33
הצטרף: 10 ספטמבר 2019, 13:57
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "מי שאינו שומע הלכה זו ידקר בחרב". כך מכריעים הלכה???

שליחה על ידי עבד ה' » 22 אפריל 2020, 13:28

כמדומה שהפירוש פשוט:
היה מוסכם אצל החכמים להתיר את המואבית שהרי מחלון וכליון נשאו ובועז שגדול הדור היה והזקנים בירכו אותו כשנשאה וגם עמשא נשא בתו של ישי ולא חשש וכמו שאמר כך מקובלני משמואל ומבית דינו.
ואף אחד לא חשש לכשרותו של דוד מעולם וכשדוד לבש את בגדי שאול וראו שהוא מתאים למלוכה פתאום עלה חשש שהוא האיש אשר עלול לרשת שאול מיד רצה דואג להגן על מלכות שאול והגיע עם טיעון עד שאתה שואל האם הוא ראוי למלוכה תשאל האם הוא ראוי לבוא לקהל כלומר מדובר פה בפוליטיקה שמתחזה לטיעונים הלכתיים וגורמת לסילוף ההלכה לפי האינטרס.
וכמו שרואים שהיה מקובל להתיר שהרי אבנר והחכמים ענו לו מיד מואבי ולא מואבית אבל דואג השתמש בלמדנות שלו בשביל להפריך אותם ולא ידעו מה להשיב לו ובא עמשא ואמר על כך מקובלני וכו' ומי שלא מסכים יהרג בחרב לוויכוח תורני יש לענות טענה תורנית אבל לוויכוח פוליטי המעקם את התורה וההשקפה לצרכים פוליטיים לא תעזור שום תשובה תמיד יהיה לו מה להשיב והפתרון היחיד הוא להשתיק אותו בכוח. [מצוי מאוד גם בימינו ומי שחושב שהכוונה אליו מסתמא צודק]
ובאמת את החכמים הכוח לא היה משכנע כלל והיו ממשיכים בדעתם כמו שהגמרא שואלת למה קיבלו ממנו והרי הלכה לאחר מעשה לא נאמן משמע שאם לא היה נאמן לא היו מקבלים ממנו .
זה לפרש על פי פשוטם של דברים אומנם ייתכן גם לומר כפי שאמרו שהגמרא בלשון מליצה .


יצחק
הודעות: 1362
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 455 פעמים
קיבל תודה: 430 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "מי שאינו שומע הלכה זו ידקר בחרב". כך מכריעים הלכה???

שליחה על ידי יצחק » 22 אפריל 2020, 13:57

שמעיה כתב:
22 אוגוסט 2019, 10:21
עמשא בא עם קבלה, ודואג בא ומפקפק. וודאי שמותר להרוג אדם שמפקפק במסורת מקובלת על ידי מוסרי התורה מחמת טענות לשוניות וסברתיות.
המו''מ עד שבא עמשא התמקד בדרשה ללא קבלה, האם ניתן ללמוד מעצמינו מדברי התורה היתר לעמונית. עמשא בא עם טענה חדשה לגמרי: כך מקובלני מבית דינו של שמואל. אין כל מקום לוויכוח עם מי שמצטט את מי שקיבל את תורתו מעלי הכהן שקיבל משלשלת הכהנים עד הזקנים שקבלו מיהושע שקבל ממשה שקבל מסיני. ומי שבכל זאת מערער או מהרהר - ידקר בחרב כפשוטו.
אכן ממש כעין זה זכור לי מהר"מ שכותב שדואג היה אפיקורוס, והטעם (לא זוכר אם זה כתוב בר"מ או פרשנות שלי) משום שלא קיבל את ההלכה של עמוני ולא עמונית.
כי הרי הר"מ כותב באריכות שעמוני ולא עמונית הוא דין שנמסר מסיני ואי אפשר להתווכח עליו, ומי שלא מסכים איתו נחשב אפיקורוס כי הוא לא מאמין בתורה שבע"פ. 


אליעזר ג
הודעות: 1376
הצטרף: 30 מרץ 2020, 00:09
נתן תודה: 57 פעמים
קיבל תודה: 227 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "מי שאינו שומע הלכה זו ידקר בחרב". כך מכריעים הלכה???

שליחה על ידי אליעזר ג » 22 אפריל 2020, 14:09

בן של רב כתב:
19 אוגוסט 2019, 13:24
בויכוח על כשרותו של דוד לבוא בקהל טען דואג האדומי כנגד ההיתר של "עמוני ולא עמונית מואבי ולא מואבית".
וטענתו היתה שאף נשים היה להם לקדם בלחם ומים לקראת נשות ישראל במדבר.
וכיון שלא עשו כך נאמר גם עליהם הפסוק "לא יבוא עמוני ומואבי בקהל ה' עד עולם על דבר אשר לא קדמו אתכם בלחם ובמים".

ולא היה מי שישיב לו תשובה, עד שבא עמשא והשיבו תשובה ניצחת.
ומהי התשובה?
"כך מקובלני מבית דינו של שמואל הרמתי עמוני ולא עמונית מואבי ולא מואבית".

והנה לכאורה הוא עצמו לא היה נאמן כי הוא חתנו של ישי אלא שלמזלו "שמואל חי ובית דינו קיים" ומסתמא הלכו לשאול וקיבלו אישור.

וכעת שאלני בני נ"י
[אחר שראה ציור של חגירת החרב הזו בספר הקומיקס "דוד בן ישי"]
למה הוא חגר חרבו ואיים על כולם כדי 'לשכנע' אותם 'עמוקות' בבירור היוחסין של דוד.
כך מכריעים הלכות???
[כלשון הגמ' יבמות עז "שחגר חרבו כישמעאלי ואמר מי שאינו שומע הלכה זו ידקר בחרב" ובאמת בחוקי השריעה כך מכריעים...]

וגם הוסיף בני נ"י ושאל שבאמת לא התקבלה שום תשובה אמיתית לשאלתו של דואג ?!!?

[במאמר המוסגר: יש עוד כמה מקומות שמוזכר איום מסוג זה בהקשרים אחרים. וצ"ע בכל חד מנייהו לחודיה] .

ולומר שזה סתם איום סרק - לא מסתבר כלל.
כי אם כו-לם חכמים יושבי הסנהדרין היודעים היטב שהאיום לא יכול להתממש כי אין שום היתר להרוג על כגון דא - ממילא בהכרח הוא לא מתחיל להיות אפילו לא צל של איום...

[ורק נדמיין לעצמנו את מרן שר התורה מאיים בהריגה על מי שיחזיק אייפון כשכולם יודעים שאין לו שום יכולת לבצע באמת - מה יותר מגוחך מזה?]
כשחכם יחיד חולק על בית דין הגדול ועומד מאחורי דבריו ומורה כן נקרא זקן ממרא ודינו מוות. והסיבה כי אם יאפשרו זאת במהלך הדורות התורה תתפצל לזרמים זרמים שיגיעו למצב שרב המפריד על המשותף וזה הרס התורה לכן חייבה התורה אחרי רבים להטות ואפילו מוטעים וראה משנה בפרק ראשון של ראש השנה על רבי יהושוע ורבן גמליאל.
 


אבי חי
הודעות: 1079
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "מי שאינו שומע הלכה זו ידקר בחרב". כך מכריעים הלכה???

שליחה על ידי אבי חי » 10 מאי 2020, 20:13

בן של רב כתב:
19 אוגוסט 2019, 13:24
ולא היה מי שישיב לו תשובה, עד שבא עמשא והשיבו תשובה ניצחת.
צ"ל עד שבא יתרא.


huo yuc יום טוב
הודעות: 114
הצטרף: 26 יולי 2020, 11:22
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "מי שאינו שומע הלכה זו ידקר בחרב". כך מכריעים הלכה???

שליחה על ידי huo yuc יום טוב » 12 אוגוסט 2020, 22:16

תלמוד ירושלמי מסכת יבמות פרק ח
כתוב אחד אומר [שמואל ב יז כה] ושמו יתרא הישראלי. וכתוב אחד אומר [דברי הימים א ב יז] יתר הישמעאלי. רבי שמואל בר נחמן אומר ישמעאלי היה ואת אמרת ישראלי. אלא שנכנס לבית דינו של (ישעיה) ישי. ומצאו יושב ודורש [ישעיה מה כב] פנו אלי והושעו כל אפסי ארץ. ונתגייר ונתן לו את בתו. ורבנין אמרין ישראלי היה ואת אמרת ישמעאלי. אלא שחגר מתניו כישמעאלי ונעץ את החרב בבית דין או נהרוג או נהרג או נקיים דברי רבי כל מי שהוא עובר על הלכה זו בחרב זו אני הורגו

מהחלפת השם יש משמעות, שזה לא הנהגה ראויה

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אבר כיונה, משה8, מתאהב על ידך | 5 אורחים