להציל חבירו בממון אחרים/כבוד הבריות במקום לא תעמוד על דם

נושאים שונים

פותח הנושא
שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1293
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 293 פעמים
קיבל תודה: 312 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

להציל חבירו בממון אחרים/כבוד הבריות במקום לא תעמוד על דם

שליחה על ידי שמעיה » 30 אוגוסט 2019, 11:06

מעשה שהיה כך היה. אדם נתקף בפרכוסים ברחוב מרכזי בעיר חרדית. ידוע, שאין אפשרות לעצור את הפרכוס ללא התערבות תרופתית, ועל מגיש העזרה ראשונה בעיקר לדאוג - מלבד קריאה לעזרה מקצועית - שלא ייפצע מדברים סביבתיים. וכן לרפד את מקום ראשו במה שיוכל שלא יפצע את ראשו.
מדובר במדרכת רחוב חבוטה וחרוצה, ויש סיכון ממשי לפגיעת ראש קשה באם לא יניחו בגד או משהו מתחת מראשותיו.
פונה מע''ר לבעל חנות בדים שבפתחה מתחוללת הסיטואציה, ומבקש כמה בדים לרפד את ראש המפרכס. הם לא מסכימים.
האם מותר לקחת בעל כרחם? ואת''ל שכן, האם המטפל/המפרכס יצטרך לשלם להם?
אולי חובה על המטפל לפשוט את בגדיו לפני שהוא דורש מאחרים הפסד ממון?
ומה הדין אם המטפל הוא בעצם אישה, האם היא חייבת להתבזות כל כך למען חיי הזולת, או במקרה זה, מניעת הפסד מבעל החנות?
ומה הדין אישה לבד עם המפרכס, האם היא חייבת לפשוט את בגדיה על מנת להציל את המפרכס מסיכון חמור?
 


בבא קמא
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 92 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להציל חבירו בממון אחרים/כבוד הבריות במקום לא תעמוד על דם

שליחה על ידי בבא קמא » 01 ספטמבר 2019, 18:47

באופן שהציל את חבירו והפסיד כסף בשביל זה מבואר ברא"ש סנהדרין עג. שחייב הניצול לשלם לו. ועיין בפוסקים סוף סימן תכו בחו"מ.
בנידון המדובר מסתבר שכיון שהאדם יש לו עוד הפסד חוץ מהממון, אז אמנם כשהוא לבדו חייב גם בזה, אבל כשיש אחר שיפסיד רק ממון מסתבר שהוא חייב קודם.
לקחת בעל כרחם - אם אכן חיובם קודם אז גם מותר לקחת בעל כרחם, כמו אם רק הם היו יכולים להציל שהיה אפשר אף לקחת בעל כורחם.
לכאורה אין נפק"מ בין איש לאשה.


פותח הנושא
שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1293
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 293 פעמים
קיבל תודה: 312 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להציל חבירו בממון אחרים/כבוד הבריות במקום לא תעמוד על דם

שליחה על ידי שמעיה » 01 ספטמבר 2019, 19:01

בבא קמא כתב:
01 ספטמבר 2019, 18:47
באופן שהציל את חבירו והפסיד כסף בשביל זה מבואר ברא"ש סנהדרין עג. שחייב הניצול לשלם לו. ועיין בפוסקים סוף סימן תכו בחו"מ.
בנידון המדובר מסתבר שכיון שהאדם יש לו עוד הפסד חוץ מהממון, אז אמנם כשהוא לבדו חייב גם בזה, אבל כשיש אחר שיפסיד רק ממון מסתבר שהוא חייב קודם.
לקחת בעל כרחם - אם אכן חיובם קודם אז גם מותר לקחת בעל כרחם, כמו אם רק הם היו יכולים להציל שהיה אפשר אף לקחת בעל כורחם.
לכאורה אין נפק"מ בין איש לאשה.

ומה יקרה אם הניצול לא יסכים לשלם, האם המציל יתחייב לשלם?
 


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1504
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 674 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להציל חבירו בממון אחרים/כבוד הבריות במקום לא תעמוד על דם

שליחה על ידי בן של רב » 01 ספטמבר 2019, 20:06

הערה טכנית:
האם אי אפשר במקום זאת פשוט להחזיק בראשו בינתיים?
או לחילופין לגרור אותו למקום פחות בעייתי?

אמנם מסתמא תלוי בכמה זמן מדובר.


בבא קמא
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 92 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להציל חבירו בממון אחרים/כבוד הבריות במקום לא תעמוד על דם

שליחה על ידי בבא קמא » 01 ספטמבר 2019, 21:11

שמעיה כתב:
01 ספטמבר 2019, 19:01
בבא קמא כתב:
01 ספטמבר 2019, 18:47
באופן שהציל את חבירו והפסיד כסף בשביל זה מבואר ברא"ש סנהדרין עג. שחייב הניצול לשלם לו. ועיין בפוסקים סוף סימן תכו בחו"מ.
בנידון המדובר מסתבר שכיון שהאדם יש לו עוד הפסד חוץ מהממון, אז אמנם כשהוא לבדו חייב גם בזה, אבל כשיש אחר שיפסיד רק ממון מסתבר שהוא חייב קודם.
לקחת בעל כרחם - אם אכן חיובם קודם אז גם מותר לקחת בעל כרחם, כמו אם רק הם היו יכולים להציל שהיה אפשר אף לקחת בעל כורחם.
לכאורה אין נפק"מ בין איש לאשה.

ומה יקרה אם הניצול לא יסכים לשלם, האם המציל יתחייב לשלם?
ב"ק קיז:
ונרדף ששיבר את הכלים של רודף פטור שלא יהא ממונו חביב עליו מגופו אבל של כל אדם חייב דאסור להציל עצמו בממון חבירו
ורודף שהיה רודף אחר רודף להציל ושבר כלים בין של נרדף בין של כל אדם פטור ולא מן הדין אלא שאם אי אתה אומר כן אין לך אדם שמציל את חבירו מן הרודף. 
מבואר שבמקום הצלת נפשות הנרדף עצמו חייב אם שיבר כלים של אחר לצורך הצלתו, אבל המצילו פטור משום שאם אי אתה אומר כן אין לך אדם מציל את חבירו.
ודרך אגב משמע בגמרא שהניצול ודאי פטור באופן שהמציל שיבר את הכלים ואין מקום אלא לחייב את המציל. אבל בנידון דידן שהניצול משתמש בבגדים של אחר הוא לכאורה ודאי חייב עכ"פ מדין נהנה. אבל המציל פטור.


פותח הנושא
שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1293
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 293 פעמים
קיבל תודה: 312 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להציל חבירו בממון אחרים/כבוד הבריות במקום לא תעמוד על דם

שליחה על ידי שמעיה » 01 ספטמבר 2019, 23:07

בן של רב כתב:
01 ספטמבר 2019, 20:06
הערה טכנית:
האם אי אפשר במקום זאת פשוט להחזיק בראשו בינתיים?
או לחילופין לגרור אותו למקום פחות בעייתי?

אמנם מסתמא תלוי בכמה זמן מדובר.

טכנית אין אפשרות.
האנרגיה שהאדם מבזבז (בהיותו מחוסר הכרה) באותם חמש דקות, שוות ערך לריצה מת''א לירושלים. מדובר בעוצמות אדירות, כאשר מחזיקים בידיו הן פשוט נשברות.


פותח הנושא
שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1293
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 293 פעמים
קיבל תודה: 312 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להציל חבירו בממון אחרים/כבוד הבריות במקום לא תעמוד על דם

שליחה על ידי שמעיה » 01 ספטמבר 2019, 23:07

תודה.


מאמין
הודעות: 43
הצטרף: 01 אוגוסט 2019, 18:39
נתן תודה: 17 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להציל חבירו בממון אחרים/כבוד הבריות במקום לא תעמוד על דם

שליחה על ידי מאמין » 02 ספטמבר 2019, 00:28

זה לא נכון, קרה לי כמה פעמים עם חבר שהיה לו הרבה פעמים פרכוסים ותמיד הצלחתי למנוע ממנו להיפגע בראשו (כמובן כשהייתי סמוך אליו) אם ע"י שאחזתיו בידיו או שגררתי אותו לספסל וכדו'


פותח הנושא
שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1293
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 293 פעמים
קיבל תודה: 312 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להציל חבירו בממון אחרים/כבוד הבריות במקום לא תעמוד על דם

שליחה על ידי שמעיה » 02 ספטמבר 2019, 10:55

כך שמעתי במסגרת קורס עזרה ראשונה, ואם אתה יודע אחרת - איני יודע מה לומר לך.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 5 אורחים