לימוד לכל דבר שבקדושה מן המרגלים

נושאים שונים

פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1267
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 601 פעמים
קיבל תודה: 420 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

לימוד לכל דבר שבקדושה מן המרגלים

שליחה על ידי אוריאל » 05 ספטמבר 2019, 01:58

איתא (ברכות כא:) 'אמר רב אדא בר אהבה מנין שאין היחיד אומר קדושה שנאמר ונקדשתי בתוך בני ישראל כל דבר שבקדושה לא יהא פחות מעשרה, מאי משמע דתני רבנאי אחוה דרבי חייא בר אבא אתיא תוך תוך, כתיב הכא ונקדשתי בתוך בני ישראל וכתיב התם הבדלו מתוך העדה הזאת מה להלן עשרה אף כאן עשרה'.
וכתב ע"ז רבינו בחיי (ויקרא פכ"ב פסוק ל"ב) 'ופירש רבינו יעקב שאין נוסחא זו מדוקדקת שאין להביא ראיה מעשרה מרגלים לדבר שבקדושה, אבל עיקר הנוסחא היא כן אתיא תוך תוך כתיב הכא ונקדשתי בתוך וכתיב התם לשבור בתוך הבאים מה להלן עשרה אף כאן עשרה, ועכשיו יביא ראיה מעשה אחי יוסף שהיו צדיקים לדבר שבקדושה'.
ובאמת היא פלוגתא בתלמודא דבני מערבא (דף נה.) והכי גרסינן התם 'מנין לעדה שהיא עשרה רבי בא ורבי יסא בשם רבי יוחנן נאמר כאן עדה ונאמר להלן עדה מה עדה שנאמר להלן עשרה אף עדה שנא' כאן עשרה, א"ר סימון נאמר כאן תוך ונאמר להלן תוך ויבואו בני ישראל לשבור בר בתוך הבאים מה תוך האמור להלן עשרה אף כאן עשרה', עכ"ל הירושלמי, וכבר העיר בדברי רבינו בחיי הגאון בעל שו"ת מאמר מרדכי בגליון הש"ס שלו על הירושלמי שם.

וליישב הערת רבינו בחיי, נראה דהנה אמרו חז"ל דלומדים מהקטורת שיש ענין שיהיה אחד מתוך העשרה איש רשע, בחינת "חלבנה". אולם אולי היה מקום לומר שאם יש עשרה מתפללים שכולם רשעים, אולי ל"ש בזה לומר "ונקדשתי", שאין שם ה' מתקדש על ידי הרשעים. ולזה למדו דוקא מן המרגלים, לומר שאפילו עשרה רשעים אם מתפללים שכינה שרויה ביניהם והם ראויים לקדש את שמו של ה'.

  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח